handdator

Visa fullständig version : Koufonissi över dagen eller en natt?


MissSeptember
2010-05-02, 16:57
Jag och sambon ska till Naxos två veckor i juni/juli och vill gärna ta oss till Koufonissi en dag. Det verkar som vi måste stanna över natten ifall vi inte tar en dagsutflykt med någon av utflyktsbåtarna som jag förstår även stannar på Iraklia under dagen.

Är det någon som åkt med dessa utflyktsbåtar och vet ungefärligt pris och tyckte ni i så fall det var värt att åka med dem eller skulle ni hellre tagit en vanlig båt och övernattat en natt för att ta båten tillbaka till Naxos dagen efter?

Ifall vi nu skulle övernatta så undrar jag ifall det brukar finnas lediga rum på Koufonissi i början av juli och vad som är ett rimligt pris för ett dubbelrum?

Anledningen till att vi helst tar en dagsutflykt är att vi redan har boendet på Naxos betalt för alla dagarna. Men priset med vanlig båt + hotell en natt på Koufonissi kanske inte blir så jättemkt dyrare än priset med utflyktsbåten?

Ingrid Ny
2010-05-03, 22:30
Att åka o bara stanna en natt känns som att en utflykt kan vara lika bra, det tar ju ändå lite tid att åka, hitta och åka tillbaka.
Men åka o stanna två nätter kan ju ge lite mera, merkostnaden blir ju bara en natt. Kolla bara förbindelserna innan ni åker från Naxos så ni vet lite tider och så...
//Ingrid

Kalimera
2010-05-04, 10:06
Jag har inte gjort dagsturen, men tror att den är värd att göra. Har ni aldrig varit på småöar tidigare tror jag ni skulle uppskatta turen. Men om jag fick bestämma skulle jag råda er att stanna en natt, och det på Koufonissi. Det bör inte vara några problem att hitta rum för en natt i början av juli. Ett rimligt pris är svårt att sia om, det brukar kosta mer om man bara stannar en natt. Har ni tur kommer ni undan med 35 - 40 €.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/naxos_star.jpg

Turlista för Naxos stars utflyktsbåt. Observera att tiderna kan ha ändrats.

våga
2010-05-07, 17:16
Jag har åkt utflyktsbåt till Koufonissi, men det var m å n g a år sen. Då stannade den 2 timmar på Iraklia och ca 4 timmar på Koufonissi, vilket kan vara helt tillräckligt för att sniffa lite på öarna för att t ex kunna välja att komma tillbaks en annan gång. Utflyktsbåten lägger till i hamnbyarna på båda öarna och under dagtid är livet där väldigt stillsamt. De flesta sommargäster och turister är på stränderna eller ute och vandrar.
Personligen tycker jag att man behöver stanna länge på samma plats för att uppleva hur platsen verkligen är, få kontakt med lite vardagsliv.
Våga