handdator

Visa fullständig version : Färja mellan Sifnos-Naxos


Hedan
2010-05-01, 12:23
Hej!
Vi har bokat resa till Grekland och åker den 10/6. Vi har ev. tänkt att tillbringa de två första nätterna i Aten, nu är det ju lite oroligt så vi funderar på att åka direkt ut till öarna istället. Vi vill gärna åka till Sifnos men att ta sig därifrån verkar svårt... ser inte att det finns några avgångar "tidtabell" vare sig till Naxos eller Paros. Är det någon som vet om det brukar komma eller finnas avgångar runt den 15/6?
//Ulrika

Smultron
2010-05-01, 13:39
Sifnos är definitivt värt ett besök. Förbindelserna mellan västra Kykladerna och de centrala delarna som t ex Naxos är dock inte de bästa (det är mycket enklare att resa mellan de olika öarna i västra Kykladerna).
I slutet av juni sommaren 2008 tog jag mig från Sifnos till Naxos via Paros där jag bytte till Blue Star Ferries. Än så länge verkar det dock inte finnas förbindelser utlagda mellan Sifnos och Paros i juni. Men det kanske kommer?

Halloj
2010-05-01, 13:53
Från grannön Serifos brukar det finnas färjeförbindelse med Paros 2 gånger i veckan.

Hedan
2010-05-01, 14:01
Ja, Sifnos verkar riktigt mysigt och vi vill väldigt gärna dit men det verkar lite svårt att resa vidare från den ön. Men som du säger, förbindelser kanske kommer... Vi är ju där t o m tidigare än du var så då kanske det är ännu svårare:confused: Har du eller någon annat något annat tips på ö man kan åka till som har bättre förbindelser? Vi är två vuxna och tre barn på 10,10 och 12 år. Vi ska avsluta på Naxos/Paros så det skulle vara kul att se något annat innan:) //Ulrika

Hedan
2010-05-01, 14:02
Tror du även det finns det så tidigt på säsongen som i mitten av juni?

maji
2010-05-01, 16:13
Vet inte hur länge ni skalll vara ute men om ni tar er till Sifnos så kan ni därifrån ta er till Milos som har dagliga förbindelser med Naxos.

//maji bye_bye
som idag om 3 veckor befinner sig på Folegandros_B-anana

Smultron
2010-05-01, 16:53
Ett annat alternativ är ju att skippa Naxos och istället åka till någon annan ö i närheten av Sifnos. Milos till exempel, tror att era barn skulle uppskatta alla häftiga stränder som finns där, inklusive båtturen runt ön.

Janérik
2010-05-02, 00:16
Sifnos är ett bra val, Naxos är också ett bra val. Att ta sej mellan öarna är inte det lättaste men förra sommaren åkte vi via Folegandros men det blev en natt där också innan vi tog oss vidare. Ett alternativ är ju att ni tar några nätter på Folegandros också, det är kanonmysigt uppe i Chora och boende ska inte vara något problem i slutet på juni om ni inte kommer dit på helgen.
Om ni vill besöka Aten så tar ni lämpligen det i slutet på turen så är ni på rätt ort lite på förhand då ni ska åka hem, det är ändå alltid bra att ha minst en natt till godo på hemvägen.

Mvh Janérik

Hedan
2010-05-02, 18:13
Tack för alla era svar! Både Milos och Folegandros låter riktigt mysigt, den rutten ska vi absolut titta närmare på! //Ulrika

Karin T
2010-05-03, 10:37
Hej Ulrika!!

Milos skulle säkert passa er med underbara bad runtom ön. Folegandros tror jag däremot inte på. Visserligen vet jag att är "knotten" otroliga på att gå men det känns lite övermäktigt även för dem att vandra till de bästa stränderna. Vi var där i somras och Choran var den vackraste vi sett, men för övrigt fick Folegandros betyg: Sådär.... Ha dé! Karin

Hedan
2010-05-11, 20:37
Hej Karin! Tack för ditt svar! Milos låter mer och mer mysigt! Har ni bestämt vilka öar ni ska besöka i sommar? //Ulrika

Karin T
2010-05-12, 12:11
Det blir Naxos och Paros till sommaren eftersom vi "bara" ska vara ute 2 veckor. Det är ju 2 säkra kort som vi inte klarar oss utan..... flabb_flab