handdator

Visa fullständig version : Svarta stränder


Sessan
2010-04-29, 13:18
Vi funderar på att ta en resa till Grekland i början på september (hoppas det fortfarande är varmt då)
Har kikat lite på Santorini, är det bara svart sand på alla stränder?
Hur är prisläget där jämfört med andra öar? Nån som kan tipsa om nått bra hotell, strandnära?

/Sessan

MonkanS
2010-04-29, 13:53
Hej Sessan..

Jadå.. det är varmt o skönt hela september månad.. :)
Angående Santorini och svart sand vet jag inget om. Finns det sådan sand?? Lavasand då kanske.. stelnad lava som havet malt ner till sand.

Vi funderar på att ta en resa till Grekland i början på september (hoppas det fortfarande är varmt då)
Har kikat lite på Santorini, är det bara svart sand på alla stränder?
Hur är prisläget där jämfört med andra öar? Nån som kan tipsa om nått bra hotell, strandnära?

/Sessan

Sessan
2010-04-29, 14:16
Ja lavasand kanske det heter ;), men jag menar att dom här vita stränderna som finns på andra ställen inte finns på Santorini?

/Sessan

Hellen
2010-04-29, 14:38
Det finns stränder utan svart sand även på Santorini.
// Helén

Eva L
2010-04-29, 16:06
Vädret kan variera en del i september. Jag har varit med om mycket kalla kvällar och storm första veckan i september i cykladerna så det behöver inte vara varmt hela sept som MonkanS skriver. Personligen är jag inte så förtjust i Santorinis stränder men det är ju en smaksak vad man gillar.

Eva

BADarkness
2010-04-29, 17:47
Var på Santorini i september förra året..
Man kan lugnt säga ostadigt väder.
Regnade 3 av 7 dagar.
Sen mulet 1 dag.
OCh strandväder 3 dagar.
Stränderna är mera som små små stenar runda och mycket behagliga.
Men som sagt svarta. Finns andra stränder men denna form är helt klart den vanligaste på ön.
Om man bara ha vanliga primitiva sand stränder så är detta ingen ö som man gillar. Men bryr man sig inte om vad man har för stränder så kommer denna ö vara fantastisk.
Jag och min sambo bryr oss inte ett skvatt om vilka stränder vi har under fötterna. Så vi bara älskar santorini.
Åker dit för 3 gången i år igen fast i juni då det vi tycker är deras bästa månad.

53 dagar kvar klapp_klap_B-anana

giottoni
2010-04-30, 11:12
Har tillbringat 3 veckor September på Santorini 15 ggr o som regel upplevt vädret som MYCKET behagligt! 2 regnskurar på 15 år, men visst har det varit mulet någon dag o vid något enstaka tillfälle har det behövts långärmad skjorta när man går ut på kvällen. Oftast har dock temperaturen legat runt 30-35 C på dagen o ngt svalare på natten.
Stränderna är av oerhört varierande beskaffenhet , på vissa sträckor är det halvstora polerade stenar, o på andra mer som smågrus. Andra stränder har finkornig sand, ibland ljus, men ibland svart vulkansand (o den svarta sanden blir HET så där behövs badskor om man skall kunna gå!)
Helt kritvita sandstränder saknas dock!Även bottenförhållandena varierar enorm så att på vissa ställen är det sandbotten o blir snabbt djupt, men strax intill kan det vara polerade lavahällar o långgrunt! Man får prova sig fram!

Kalimera
2010-05-07, 12:41
Som andra redan svarat finns det alla möjliga färger på sanden, vanligast är den gråsvarta.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/santorini_red_beach.jpg

Red beach har röd sand.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/santorini_klippor.jpg

Det finns även några fina klippbad.

Svein B.
2010-05-07, 15:22
Stranden i Monolithos er forholdsvis lys.
http://www.travel-to-santorini.com/photo.php?photo_id=282