handdator

Visa fullständig version : Karthagoslätten/Spinolonga


Tossan
2010-04-25, 22:21
Hej hopp på er alla glada Kalimerare :)

Om 6 veckor drar vi till Agios Nikolous. Vi har planerat att ge oss upp¨på den omskrivna Karthagoslätten och har en fråga. Klara man sig upp dit med en vanlig bil eller krävs det Jeep?. Vi har bokat en Fiat Panda för vår semester. Någon som vet??

Dessutom har vi börjat få tveksamheter om Spinolonga. Är den ön överreklamerad eller ett måste??? Har fått lite olika info på en del sidor. Vad tycker ni?? Vi bor ju väldigt nära men e det inget att ha kan man ju satsa på nåt annat istället.

Tacksamma för svar klapp_klap

Tossan med familj

Lissi
2010-04-26, 07:20
Jag har inte varit på Spinalonga, bara läst om ön, bla boken Spinalonga och som historisk plats är den ju väldigt intressant. Om jag bodde nära skulle jag ABSOLUT besöka ön, om inte annat för att få en känsla av hur det måste ha känts att vara förvisad dit. Lite beror det ju givetvis på hur lång tid ni har på er på semestern och vad ni har för andra planer. På Kreta måste man ju ALLTID prioritera då sevärdheterna är många;)

Lissi

lars
2010-04-26, 09:38
Hej,
Jag förmodar att det är Katharoplatån du syftar på. Du kör upp till Kritsa (stanna gärna till där, fin utsikt mot norr och en trevlig liten stad) och fortsätt igenom.
Vägen upp till platån är asfalterad och kommer inte att medföra några problem för en Fiat Panda. En vacker väg, särskilt på återresan då man en fantastisk utsikt. Kolla även himlavalvet, då här är chansen stor att få se de stora gamarna, som seglar omkring på uppvinderna.
God tur!
lars
Kriti stin kardia mou

Tossan
2010-04-27, 21:52
He he, ja givetvis var det Katharoslätten vi åsyftade :)

Oj.asfalterat hela vägen, låter kanon. Tack för infot.

Vi tar nog ett besök på Spinolonga kanske oxå. Ligger tydligen en hyfsad strand Driros i närheten av Plaka som man kan åka till efteråt så barnen får sitt oxå flabb_flab

Tack för hjälpen

Tossan