Logga in

Visa fullständig version : Agia Marina tips tack!

Majan
2010-04-25, 15:01
Hej!

Förstagångsresenärer till Grekland blir vi nu i sommar. Vi skall åka till Kreta, Agia Marina och vara där i en vecka. Är en liten familj , mamma + pappa + ett barn på 7 år.
Tips tages tacksamt emot på saker som man inte vill missa när man är där, inte bara i Agia Marina utan runtomkring också.
Även tips på bra restauranger och eventuellt sådant man bör undvika.

*räknar dagar redan*

:)

Ioslina
2010-04-25, 18:09
Ett restaurang tips i Agia Marina...Gå upp vid macken Silk, följ gatan upp i vänstra hörnet där. Horiatiki, god och mycket mat för pengarna och trevlig personal!

Majan
2010-04-26, 16:57
Tackar så mycket för tipset! :)

annelinen
2010-05-04, 12:11
Ett till restaurangtips i Agia Marina: kouropis! Jättemysig utomhustaverna i olika nivåer, finns även en lite lekplats för ert barn. :)

Dessutom får ni inte missa att åka in till Chania stad. Bara att ta bussen eller en taxi om ni inte orkar vänta i värmen. Fantastisk mysig hamn där man kan åka ut på små båtturer i båtar med glasbotten. En liten varning för att det är ganska dyrt om ni vill äta precis i hamnen, bättre priser om ni vandrar upp i gränderna.

liner
2010-05-04, 15:10
Jag gillar Mitsos restuarang, mittemot Canea Mare hotell. Jättetrevlig personal och god mat! :)) Sen är det bra med en liten lekpark för barnen också. Det finns också ett lekland med lite små gocartbilar mellan agia marina och platanias, som är bra frö barn.

Kermit
2010-05-05, 05:34
Angående leklandet, är det där det finns minigolfbana? och i så fall hur är den och finns det mer än en minigolfbana i så fall var. Vi skall bo i Agia Marina, Atrion.

Lojse

Kikh
2010-05-05, 08:03
Angående leklandet, är det där det finns minigolfbana? och i så fall hur är den och finns det mer än en minigolfbana i så fall var. Vi skall bo i Agia Marina, Atrion.

Lojse

Det finns minst 2 minigolf banor väster om bensinstationen i Agia Marina, en bakom Lithinakis Supermarket som knappt syns. Kvaliteten på banan är enkel såvida de inte renoverat i vinter. I Platanias har ni ytterligare minst en, och närmare Chania (ca 1 km från ert hotell) ännu en som är riktigt stor. Jag kommer inte ihåg exakt vad alla ställen heter, minnet sviktar:o

Beträffande lekplatser för barn finns det en vid stranden nedanför Hotell Atrion, en som hör till Restaurant Nymfi och den stora Pandou Funpark med go-cart etc. Det finns säkert fler undangömda pärlor, men mina barn växte från lekplatser för dryga 15 år sen så jag håller inte koll längre.

Blå och vita tågen tar er på fina utflykter runt Chania, jag föredrar personligen det blå tåget. Ni kan tura till Lake Agia varifrån vi får vårt färskvatten (och stanna till i lilla Galatas för en glass på torget) eller ta en heldagsutflykt till Vattenparken Limnopoulis. Ta med en tröja att sitta på, tågbänkarna är rätt hårda...

Badar gör ni bäst snett nedanför bensinstationen i Agia Marina, där börjar den långgrunda delen (runt Perla Beach, Costa Costa och hotel Alexandra)

Eftersom jag inte vet exakt var i Agia Marina ni ska bo är det svårt att rekommendera intilliggande tavernor, men Xoriatiki är bra precis som Mitsos. Mina personliga favoriter är Cactus strandtaverna, Skala och lilla Romanza - alla mycket prisvärda.

Ha en trevlig semester!
//Kikh

P.s. Kermit, ta till vänster om bensinstationen och dofta er fram till mig ;)

liner
2010-05-05, 10:23
Ja det kan nog stämma att det är minigolfbanor där också. Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att den var helt ok. =)) I platanias vet jag att det finns fler men kan inte komma ihåg att jag sett några fler i agia marina.

Majan
2010-05-05, 16:18
Tackar så mycket för alla tips! Guld värt!!! :)

Kermit, vi ska bo på samma hotell :)

Kermit
2010-05-05, 17:47
Kermit, vi ska bo på samma hotell :)[/quote]

När åker Ni?

Majan
2010-05-05, 18:51
Vi åker i juli först. När åker ni?

Kermit
2010-05-05, 21:09
Vi åker i juli först. När åker ni?

Vi åker 11 juni och stannar 2 veckor. Vi kan berätta om hotello m m när vi kommer hem.

Majan
2010-05-06, 17:57
Jättetrevligt om du orkar ta dig tid och berätta om hotellet!

Hoppas att det är ett bra hotell!

:)

Kikh
2010-05-06, 22:47
Jättetrevligt om du orkar ta dig tid och berätta om hotellet! Hoppas att det är ett bra hotell! :)

Större delen av mina kunder bor på Atrion och är väldigt positiva. Läget är perfekt, med bankomat, bageri, IN.KA supermarket och busshållplatser vid knuten. Det är ca 50 meter till sandstranden, man korsar vägen som kan vara vältrafikerad, där det finns lekplats och massor med strandtavernor. Ni når Platanias på 15-20 minuter till fots (för mig tar det 7-10 minuter).
I närområdet ligger flera fina tavernor och jag vill slå ett slag för charmiga lilla Skala eftersom de har så nöjda gäster i år. Får ni ett rum mot olivlundarna bakom hotellet bor ni idylliskt och lugnt. Trafiken är inte så intensiv nu som i augusti, men för en svensk kan den verka otäck. Ta det bara lugnt och spring inte över vägen, då hinner inte bilisterna se er!Vi kör inte gärna på turister utan siktar på lokalbefolkningen :D
Den långgrunda delen av stranden börjar nedanför ert hotell och fortsätter en bra bit mot Chania, passande för barnfamiljer. Vid Cactus strandtaverna kan ni hyra trampbåtar att fördriva tiden med, där kan man även äta gott.

//Kikh

Totto
2010-05-07, 08:40
Kikh: "Större delen av mina kunder"... Nu blev man lite nyfiken. Vad har Du för verksamhet? Kanske nån restaurang man borde besöka då man kommer till Chania ikväll...?

Kikh
2010-05-07, 09:21
Kikh: "Större delen av mina kunder"... Nu blev man lite nyfiken. Vad har Du för verksamhet? Kanske nån restaurang man borde besöka då man kommer till Chania ikväll...?

Totto, jag är anställd i en butik som säljer traditionella produkter ex. Raki, oliver, honung och olivtvål. Kom gärna in så bjuder jag på en apertif och berättar mer om Agia Marina ;)

Ha en trevlig semester alla!
//Kikh

Totto
2010-05-07, 10:24
Låter trevligt! Var ligger butiken? Svara snabbt för vi reser bokstavligen mycket snart:D

Kikh
2010-05-07, 11:11
Låter trevligt! Var ligger butiken? Svara snabbt för vi reser bokstavligen mycket snart:D

I Agia Marina på huvudgatan:)

Kalimera
2010-05-07, 11:26
I Agia Marina på huvudgatanVad heter butiken? ;)

Kikh
2010-05-07, 13:04
Vad heter butiken? ;)

Ambrosia :o Uttalas Amvrås'ia

Totto
2010-05-07, 13:15
Då ses vi nog imorgon...

Kalimera
2010-05-07, 16:32
Ambrosia :o Uttalas Amvrås'iaTack. :)

Majan
2010-05-10, 21:47
Tusen tack för ditt svar Kikh!:)

Kikh
2010-05-11, 02:32
Tusen tack för ditt svar Kikh!:)

Ni är så välkomna! Fråga efter "svenska Kiki" om ni behöver mer information, de flesta väster om bensinstationen i Agia Marina vet var jag finns.

//Kikh

june
2010-05-11, 13:30
[quote=Totto;204523]Kikh: "Större delen av mina kunder"
Vilken del menar du då??Ang_elx
//June

june
2010-05-11, 13:34
[quote=Kikh;204515]Större delen av mina kunder bor på Atrion

Vilken del menar du då??Ang_elx
//June

Kikh
2010-05-11, 13:52
...Vilken del menar du då??Ang_elx //June

Jag är redan i blåsväder, så den vågar jag inte kommentera:D
//Kikh

Eva A
2010-05-13, 09:33
Caretta caretta har i mitt tycke oerhört god och prisvärd mat. Den ligger vid stranden bredvid Cactus.
Sen kan man ju alltid äta en Gyropita för 2,50 på Family's mittemot bensinstationen. De har några bord mot gatan men också en terrass med havsutsikt. Sitt ner och prata med ägaren Giorgos och hälsa från mig bye_bye
Eva

Kikh
2010-05-13, 09:39
Sen kan man ju alltid äta en Gyropita för 2,50 på Family's mittemot bensinstationen. De har några bord mot gatan men också en terrass med havsutsikt. Sitt ner och prata med ägaren Giorgos och hälsa från mig bye_byeEva

Jag ska hälsa Giorgos idag ;). Family's är det enda stället i Agia Marina som jag äter gyros på, dels för att den är god men också för att Giorgos är så trevlig.

//Kikh

jan c
2010-05-13, 18:51
Du June det där RÖDA fr slaktaren som du skrev om vad var det?

Majan
2010-05-29, 14:53
Då kanske man ska ta sig en titt i butiken.

Tips på saker att köpa hem?

Än är det lång tid kvar tills vi åker men det närmar sig nu iaf, känns inte så avlägset längre. Vi åker den 9 juli._B-anana

june
2010-05-29, 20:49
Du June det där RÖDA fr slaktaren som du skrev om vad var det?

"Därom tvista de lärde" men jag hoppas att det var något med alkohol i:D

Martin_skåne
2010-05-31, 18:12
Hej på Er alla. Jag och familjen åker till Agia Marina (hotell Atrion) på midsommardagen. Längtar så det knakar.... Har inte varit på Kreta på alldeles för många år nu........ Är det någon som vet var man kan hyra en bra moppe till ett resonabelt pris i Agia Marina? + andra tips på aktiviteter för en familj med små barn mottages tacksamt.

Kikh
2010-06-01, 09:31
... Är det någon som vet...

Gå till vänster på huvudgatan utanför hotellet och fråga efter svenska Kicki, även känd som "lokalguiden" så får ni utförlig information på plats. Sök efter ett litet vitt hus med blå "knutar" på strandsidan ca 60 meter från ert hotell.

//Kikh

Martin_skåne
2010-06-02, 20:31
Ok det ska vi göra Kikh. Tack på förhand. Vi ses om några veckor.

figura
2010-06-04, 11:53
Kom hem igår efter en underbar vecka med sol och bad!
Alteri och Roka, upp vid bensinstationen, blev våra favoriter :)

Då menar jag mat och supertrevlig personal.............