handdator

Visa fullständig version : Positiva Kalymnoshändelser


Monica P
2010-04-24, 18:26
Det är inte bara eländes elände här i landet även om man kan tro det om man läser utlandspressen.

Lokalt på vår ö har det fattats en del bra beslut och gjorts en del bra saker och planeras ännu fler framöver.

I höst har vi kommunalval och det är troligt, i alla fall möjligt, att somliga åtgärder har samband med detta. - Det är landsomfattande förändringar gällande kommunernas ansvarsområden, för den nya regeringen har planerat att ta bort Nomarchia och Eparchia, kanske jämförbart med svenska länsstyrelser och landsting- och kommunerna ska få nya gränser och nya beting.

Öarna, i alla fall de större, ska utgöra egen kommun med borgmästare och kommunstyrelse. På fastlandet dras nya gränser till förargelse för många som får se sin maktposition hotad.

Det är i skenet av detta + den miserabla ekonomin som valet i höst blir så intressant.

Personligen vet jag vem jag ska rösta på, men det kommer att bli heta debatter om stort och smått , den saken är säker.

Inför förra valet presenterades en lista på över sextio olika större åtgärder som kommunen hade vidtagit. I år bler det säkert fler ändå.

Ny kaj längs hela stranden från kommunhuset till fiskebåtshamnen. Fungerande biologiskt reningsverk. Modernt slakteri, nyss invigt. Avsaltningsanläggning i Skala, precis nyss har Emborio fått anslutning till alla hushåll. Asfalterad väg och el till Paleonisos. Kajarbeten i Vathy. Rivning av en del skräpkåkar . Nytt museum.

Nej, jag är inte politiker, så jag slutar att rabbla här. Jag är bara så less på alla som bara klagar. Bra saker ska lyftas fram!

Som kulturklubben Amoni som har ett intressant program ,jag återkommer med det. Som teaterföreningarna som har otroligt skickliga amatörer. Som idrottsledarna och deras duktiga ungdomar-

Siga, siga !

kirtor
2010-04-25, 09:10
Ja, det skjer mye positivt på Kalymnos synes jeg. Ellers håper jeg Amoni er aktiv i sommer også! vi gleder oss!