handdator

Visa fullständig version : Trotjänare lade av


Monica P
2010-04-24, 17:55
Vaknade i förrgår natt av att frysskåpet larmade med ett i nattens tystnad intensivt tut-tut-tut. Vacklade ut i köket och fann att termometern stod på 0 grader.- Snabbade över innehållet till den tomma frysboxen och gladde mig åt att det inte var mer än två bläckfiskförpackningar som var lite halvtinade.

Idag kom Michalis som lagar kylskåp och sånt och förklarade att patienten behöver intensivvård. Så just nu har vi lastat skåpet på en trehjulig transportmoppe och det är på väg till stan.

Sån tur att jag har en box också.

Här tror jag att Kalymnos har bättre service än Sverige. Skulle din frys behöva lagning på en lördag eftermiddag kommer knappast elgubben hem till dig, och inte tror jag du kan ringa nån trehjulingsmoppefarbror heller. Men vad vet jag, det är så länge sen jag var i Sverige.

Samtidigt fick min man en pratstund om fiske och gamla tider och sånt, eftersom alla känner alla här och så gott som alla fiskar till husbehov.

Nu är frågan den om det trevliga gamla Elektroluxfrysskåpet går att laga , eller om vi får säga adjö till det. Gammaldags freon är ju förbjudet även här numera och det kanske var mer fel än så.

Vi får väl se, och Michalis litar jag fullständigt på.

para poli
2010-04-24, 19:15
Min frys lade av när jag båtluffade förra sommaren.
Av någon annledning så återstartade den inte efter ett åskväder och strömavbrott. (troligt scenarie efter att hört mig för om möjliga fel)
Det var inte trevligt att diska hyllan med kött, räkor och fisk, efter åtminstone 3-4 dagar i rumstemperatur.
Två gånger ulkade jag ut i trädgården o kräktes. Stanken var av en annan värld.
Servicen är nog bättre i Grekland, finns det gubbar som kommer hem o fixar i Sverige fortfarande?
Men Folksam var suveräna. Utan att knussla skickade man ett schablonbelopp på trasig frys; 1500 pix inkl självrisk på ett par dagar. Avfrostningen såg jag somm ett bonus... =D

Monica P
2010-04-26, 14:42
Jag behövde inte slänga något eftersom jag upptäckte felet så snabbt.

Här på ön är det vanligt med strömavbrott, och vår reparatör sa att han sista veckan haft fullt upp med att åka runt och laga kylar och frysar vars maskineri pajat, det var något med ventiler eller liknande som inte tålströmavbrotten. Men min kollega i Östergötland hade en gång frysen full med älgkött...hon var inte glad...samma med en vän i Västerås...hon slängde frys och innehåll, annat var inte att tänka på.

sjöborren
2010-04-26, 16:57
Jag vet hur det känns :o trots att det var många år sedan jag stod i England - Dartmoreheden - kunde inte motstå att kliva in i den klassiska röda telefonkiosken.
Det samtalet hade jag kunnat låta bli ... hur många dagar vår dotter stod och lagade mat minns jag inte. :confused:
Jag hoppas att gamla elektrolux kryar på sig så att han snart får komma hem igen.

Lilla sjöborren :D