handdator

Visa fullständig version : Premiär till Parga - Paxos/Antipaxos?


Maartina
2010-04-22, 20:57
Efter himla mycket velande fram och tillbaka har det av olika anledningar blivit att boka av Skiathosresan och istället boka Parga. Även om jag väldigt gärna vill besöka Skiathos någon gång känns det helt rätt med Parga nu! :) Tror det blir kanon!

Har läst en del om utflykter här på forumet och funderar lite över båtturen till Paxos/Antipaxos, det verkar vara en fantastisk resa! Hur lång tid tar det att åka till öarna från Parga? Och brukar det blåsa mycket? (åker i augusti) Och är det någon som vet vad det brukar vara för typ av båtar? Storlek? Brukar Apollo använda någon speciell båt om man åker med dom? Mycket båtfrågor nu men är lite småkänslig för att vara ute på vattnet, men ger mig lik förbaskat på det resa efter resa :o

Sista fråga, nån som bott på/hört något om hotell Margaritas? Ligger lite i utkanten mot Lichnoshållet har jag förstått.

Martina

parga
2010-04-24, 09:58
Maartina, det blir KANON! Skiathos är trevligt men Parga är trevligare! Jag kan tyvärr inte bidra med så mycket angående båtresan över till Paxos/Antipaxos. Jag har varit där 6 gånger men aldrig åkt båtturen! Ska göra slag i saken i september tänkte jag. Jag vet att Apollo säljer en tur, sedan vet jag att det finns en båt som heter Marco Polo som går. Den båten är ganska liten, ser ut lite som ett skepp, fast den packas "knökfull" med människor när det väl beges! Vet inte om det är den båten Apollo använder sig av. Blåsten kan jag inte svara på men det finns säkert någon här som vet mer.

Margaritis vet jag vart det ligger men har inte bott där. Jag tycker om den där sidan av stan. Den är lugn och lummig. Tavernor och minimarkets finns det där. Hotellet ser fräscht ut, så det blir säkert jättebra. Det jag tänkte på när jag bodde på den sidan (Lichnos-sidan) var att det verkar vara mycket Britter som bor där. För eller nackdel - vet inte!

Ha det så gott i Parga nu!

Jenny

Stomatol
2010-04-25, 10:14
Vi har åkt den turen för några år sedan. Förmodligen en bra och trevlig båttripp om man inte gör som vi gjorde :eek:. Till historien bör tilläggas att det var i maj månad.
Det började med att vi kollade dom olika båtarna och vi jämförde priserna och tog den billigaste. Det här var en tråkig plåtbåt som inte var fräsch någonstans visade det sig. På morgonen för avfärd hoppade vi på båten och gled iväg, (vi kan max ha varit 20-25 st sammanlagt på båten, alltså långt från full). När vi såg att vi knaprade in på Marco Polo och sedan även gick om ganska enkelt kände jag ett litet "YES, vi får ut mer av våran dag än dom" och då även till en billigare penning. Jag satt och tittade på var dom lika stoppen skulle vara och såg fram emot det första stoppet som skulle vara platsen där den blå lagunen är inspelad. Sen skulle båten gå runt Antipaxos för att stanna på ett par olika ställen innan det var dags för ett stopp på Paxos.
Vi glider in mot det första stoppet, vilken lagun! Härligt, så där blått ni vet så att man tror att man ska bli blå om man hoppar i.
Då vänder båten. Kaptenen kommer ut från sin hytt med en bister min och säger: Vi får inte åka in längre än så här pga diverse förordningar (ok, tänkte jag, det låter väl vettigt, men stäng av och släng i ankaret nu då).
Nu kommer nästa plump: Normalt brukar vi ankra här och bada från båten, men eftersom det ännu är så kallt i vattnet så gör vi inte det idag. Vi kommer inte heller att göra den vanliga turen runt Antipaxos, utan vi åker direkt till Paxos och så får ni vara där hela dagen! __D Ridå!
Så trampar han tillbaka leende in i sin hytt och stänger dörren, drar på med sikte på Paxos. Inget fel på Paxos, mycket fin ö osv, men det var liksom inte det vi hade ställt in oss på.
Vi kommer in i hamnen och börjar strosa iväg, vad vi förstår så finns det ingen bra strand inom räckhåll. Så vi får nöja oss med en lite plätt till strand i utkanten av den andra änden av byn. Den fick vi dela med i princip resten av passagerarna, lite locals, med deras hundar. Hundarna verkade även använda denna lilla strand till toalett. Vi "stog ut" i kanske drygt en timme innan barnens gnäll på äcklig strand blev för mycket. Sen blev det att strosa runt i byn resten av dagen, och ångrar oss att vi var så dumsnåla att vi inte åkte med Marco Polo istället. Utan barn hade det kanske inte gjort så mycket, man hade lätt kunnat fördriva tiden på olika tavernor Ang_elx. Nu blev det mest en lååång väntan på att åka tillbaka, och hur vi ska undvika alltför mycket gnällande från dom mindre.
När det så äntligen blev dags att åka, klockan är slagen och vi väntar på att vi ska åka iväg så händer ingenting :confused:. Efter något som känns som en evighet så kommer kaptenen på vanligt manér och ställer sig för att prata till sina passagerare och förklarar med sin numera välkända bistra min: Det är så att dom har räknat fel och bränslet räcker inte tillbaka till Parga! Men nu har han haft vänligheten att prata med båten bredvid och vi kan åka med den hem. Och detta utan att vi behöver betala extra!! (hör och häpna :)).
Äntligen är vi på väg tillbaka! När vi har åkt ungefär halva sträckan så säger våran äldste son som är en skarpögd kille, DELFINER! Och mycket riktigt det dök upp delfiner lite här och var, precis i båtsvallet och även långt bort klapp_klapflabb_flab_B-anana. Detta spred sig som en löpeld på båten och alla passagerarna står på några sekunder på samma sida av båten och spanar. Jag tittar ner på en i besättningen som dystert skakar på huvudet åt alla galna turister.

När vi kommer fram, senare än beräknat, så ligger redan Marco Polo i hamn, då tänker jag, vilken tur att vi var snåla annars hade vi aldrig fått se delfinerna :rolleyes:!

Maartina
2010-04-25, 10:38
Haha, vilken historia! Det var ju tur att ni fick se delfiner i alla fall när nu dagen inte alls blev som ni hade tänkt er :)

Jag tror att vi ska ge oss på ett försök till Antipaxos i alla fall, tycker det ser riktigt fint ut! Gäller väl bara att kolla så vädergudarna (blåsguden :)) är med oss den dagen!

Lissi
2010-04-25, 12:26
Vi ska också till Paxos, men med vanliga båten utan badstopp och grottor. Vi vill ha en hel dag att strosa runt i Paxos stad sitta taverna samt ta ett snabbdopp nånstans.
Jag har hittlills under alla år i Grekland bara åkt på en organiserad båtutflykt som hållit vad den lovat och det var från Skopelos till Alonnissos via naturreservatet med munksälar...Inga sälar såg vi men massor av delfiner som slog följe med båten.

Lissi

Stomatol
2010-04-25, 13:17
Låter som en bra idé! Jag hade gärna varit en dag på Paxos om jag hade bestämt det själv och varit utan barn... ;)
Däremot har jag varit på många bad/båt utflykter som varit lyckade. Och denna Marco Polo båt tycker jag ser trevlig ut.
Skickar med en bild från hamnen i Paxos. Ser lite sned ut, men den får väl duga :cool:
http://i932.photobucket.com/albums/ad166/larsols/Blandat/PICT1074.jpg

Lissi
2010-04-25, 13:21
Åh så mysigt det verkar. Vi ska ta en dag där, sen vandra genom olivlundarna Parga-Lichnos-Parga och även hinna med vandringen i och vid floden Styx (Acheron).....Sen får man nog inte bestämma så mycket mer på en vecka. Vid tidigare två-veckorsbesök 1999 och 2001 har vi rest från Parga tre dagar mitt i på längre utflykter men så blir det givetvis inte nu.



Lissi