handdator

Visa fullständig version : parga i juni


RonnyM
2010-04-21, 15:38
Jeg skal for første gang til parga i juni.
Noen som har tips til opplevelser?
skal bo på villa andois . .. er der fra 21 juni i 14 dager.

så at det var mange i forumet her som hadde vært der!

parga
2010-04-21, 17:32
Bra val av resmål! Jag har bott på Andonis när hotellet var vitt och då det inte fanns pool. Det var första gången jag var i Parga, 2000. Läget på hotellet kan inte vara bättre, närma till allt.

Det finns mycket att uppleva i och runt Parga. Flera stränder med både sand och klappersten. Jättefin natur! Olivlundar i mängder och vandring upp till byn Anthoussa är att rekommendera. Det är lagom som en halvdagstripp. Vill man ta sig längre från Parga finns floden Styx (Acheron), stranden Sarakiniko, öarna Paxos och Antipaxos och mycket mera.

Själva Parga by har det mesta. Fina gränder, hamnpromenad, grekiskt vardagsliv, partyliv, bra grekisk mat om man tar sig från hamnen, bra "turistmat" om man vill ha det också. Ja, nu när jag tänker på det så har Parga med omgivningar ALLT! :D
Hoppas du får en trevlig resa i juni, som för övrigt är en jättebra månad att besöka Parga!

Jenny - Parganörd! :)

JohnS
2010-04-21, 18:32
Når du er i Parga, vil jeg så sterkt jeg kan anbefale en dagstur til Meteora, en av de mest fantastiske opplevelsen jeg har hatt i Hellas. Jeg har vært i Parga før, men da gikk turene dit over to dager, så det ble ikke til at vi reiste dit. Nå er store deler av motorveien tvers over Nord-Hellas ferdig, så det er ikke noe problem å rekke turen på en dag uten at det blir for hektisk, så i fjor høst tok vi turen. Motorveien er forresten en opplevelse i seg selv, den høyeste broen skal visstnok være 270 meter(!) over dalbunnen. Dessuten får man med seg Metzovo, en vakker fjellby langt inne i landet, hvor det er en times stopp.

Som dagstur er det nok en fordel med en busstur med guide, men jeg kan tenke meg å leie bil en gang, og oppholde meg noen dager i Meteora og omlandet.

Lissi
2010-04-22, 18:13
J
så at det var mange i forumet her som hadde vært der!


Jag har varit där 2 gånger förut och har precis bokat en resa dit igen 5-12 juni med Apollo. (Jag kom ju inte i väg till Mallorca denna veckan)
Jag kan rekommendera Dig e-guiden man kan köpa av Janne.
Är Du 14 dagar så rekommenderar jag några dagar med bil för att besöka bla Ioannina, Zagoria och Meteora. Då behövs en eller 2 övernattningar. Det finns MYCKET skrivet här på Forumet om Parga.

Lissi

Masse
2010-04-22, 22:14
Jag kan rekommendera Dig e-guiden man kan köpa av Janne.
Det finns MYCKET skrivet här på Forumet om Parga.

Lissi

Instämmer med Lissi ovan. Tack vare Kalimera fick jag tipset om att promenera genom olivskogen till Lichnos beach. En vandring som jag absolut inte skulle vilja vara utan.

:) Mats

RonnyM
2010-04-26, 08:28
tusen takk for mange bra svar! skal så absolutt ta dette med meg , og få sett på det meste dere skriver om!
Noen som vet noe om hvordan været pleier å være der nede i slutten av juni? de fleste jeg kjenner har vært der i juli, og da har det vært bra .!

Det virker som om når du først har vært i parga , så må du tilbake?

RonnyM
2010-04-26, 08:32
og er det noen andre her som skal dit i slutten av juni?

ricky
2010-04-26, 18:35
Jag har varit där 2 gånger förut och har precis bokat en resa dit igen 5-12 juni med Apollo. (Jag kom ju inte i väg till Mallorca denna veckan) Lissi

:) Lissi, du verkar ha bra koll på Parga vad jag förstår?!
Vi befinner där oss samtidigt som du, för första gången.

Vi ska bo ett ganska nybyggt ställe, Acrothea (2007) i hamnen.
Det som lyser rött på alla nyare bilder från hamnen.

Har du någon uppfattning om läge eller stället?

PS. Ta på dig julgransglitter i håret så känner jag igen dig och kan bjuda er på en drink när jag ser dig;)

Lissi
2010-04-26, 18:51
:) Lissi, du verkar ha bra koll på Parga vad jag förstår?!
Vi befinner där oss samtidigt som du, för första gången.
Vi ska bo ett ganska nybyggt ställe, Acrothea (2007) i hamnen.
Det som lyser rött på alla nyare bilder från hamnen.
Har du någon uppfattning om läge eller stället?
PS. Ta på dig julgransglitter i håret så känner jag igen dig och kan bjuda er på en drink när jag ser dig;)

:D...glitter i håret, ja det vore väl nåt det!

Acrothea vet jag inget om eftersom jag inte varit i Parga sen 2001, men ligger det i hamnen så är det ju centralt i alla fall. Vart Du sen ska i Parga så går det uppför ;)
Skiner solen så har jag nog Kalimeralinne på::cool:
När resan närmar sig så kan vi ju ev utbyta telnr för sms.

Jag ser verkligen fram emot Parga igen.

Lissi

Kajsa H
2010-04-27, 08:25
Även jag kommer att vara i Parga samtidigt som ni är (7-21/6), Lissi och Ricky. Skulle vara roligt att träffa er för en liten drink el middag nån kväll och prata lite Parga - och annat :)

Katarina

RonnyM
2010-04-27, 08:43
drar alle dere ned før meg eller? =) hehe..

gleder meg til å komme meg til parga. har hørt,lest og sett utrolig mye bilder derifra. det ser utrolig vakkert ut.

dersom det er noen som er der 21/6 - 5/7 så får dere si ifra!!! =)

Masse
2010-04-27, 10:13
Noen som vet noe om hvordan været pleier å være der nede i slutten av juni? de fleste jeg kjenner har vært der i juli, og da har det vært bra .!


Vi var i Parga i mitten av juni förra året. Då var det härligt väder för sol och bad hela veckan. Även kvällarna var sköna och vi kunde gå i kortärmad skjorta hela tiden, utom någon enstaka kväll då var lite svalt och en jumper fick dragas på. Som jag förstår så är du i Parga ett par veckor senare och då är det förmodligen ännu stabilare även på kvällarna. Allt med den vanliga reservationen för att vädret ju ibland är lite annorlunda mot vad det brukar vara.

:) Mats

RonnyM
2010-04-27, 12:33
takk mats!! =)

tror og håper det blir bra .. =)

Kajsa H
2010-04-27, 13:11
drar alle dere ned før meg eller? =) hehe..



Ja, det var ju lite synd, alltid roligt att träffa på lite nytt folk :)
Men du lär säkert åka tillbaka igen för det verkar ju som att de flesta som väl en gång har åkt till Parga återkommer fler gånger :)

Själv kommer jag att vara där även i början av augusti och det känns väldigt bra! :D

Katarina

RonnyM
2010-04-28, 10:17
ja =) kommer til å ligge mye på stranden..samtidig som jeg skal få med meg det som er i nærområdet..kansje en "utflukt" eller to =)

hørt at det er bra drinker på blue bar? er det noen andre utesteder hvor det er litt liv? skal jo ut et par av dagene jeg er der nede også =)

Ludde
2010-05-01, 10:37
Vi bor också på Villa Andonis och kommer att vara där 21/7 och tre veckor framåt..klapp_klap Det blir nionde gången för mig, om jag räknat rätt. Har bott fyra gånger på Villa Andonis tidigare, så vi är stammisar där! Slutet av juni brukar vara perfekt vädermässigt. Gratulerar till ett bra val av resemål! Jag längtar sååå mycket till mitt favoritställe på jorden! Blue bar har en fantastisk utsikt och en rejäl drinklista. Vi brukar dock hänga mest på Antico, ZigZag och Spice. /Annica bye_bye

ricky
2010-05-02, 18:27
Även jag kommer att vara i Parga samtidigt som ni är (7-21/6), Lissi och Ricky. Skulle vara roligt att träffa er för en liten drink el middag nån kväll och prata lite Parga - och annat :)

Katarina

:) Jag lämnar mitt mobilnummer till Lissi så kan hon förslagsvis sms:a oss och komma med ett förslag på en plats, ett fik eller taverna då hon känner väl till platsen. Hur låter det?bye_bye

Lissi
2010-05-02, 18:36
Jag är gärna samordnare till en träff....förslagsvis "Meetings" som är en liten ouzeria/taverna som jag fått goda omdömen om av andra på Kalimera. På onsdagen eller torsdagen (9:e eller 10:e juni). Då har vi säkert varit där en gång redan för att sondera...:p

Vi lämnar mob nr i inboxarna.

Det blir kul med minikalimeraträff!:D

Lissi

RonnyM
2010-05-03, 08:34
jeg vil også !!! hehehe =)=)

synd vi ikke er der samtidig!