handdator

Visa fullständig version : Bröllopsceremoni på Naxos?

kassiopeja
2010-04-17, 15:35
Jag tror att jag har läst det som skrivits här på forumet om hur man kan gå till väga för att gifta sig i Grekland och för vår del skulle det i så fall ha blivit borgerligt och helst på Naxos dit vår första gemensamma Greklandsresa gick.

Nu blir det av olika skäl en enkel ceremoni här hemma för att få det juridiska säkrat så snabbt som möjligt, men vi funderar på att om möjligt istället för en påkostad vigsel bjuda de närmaste på en resa senare (säg september eller oktober) och funderar förstås på möjligheterna till någon sorts ceremoni då.

Genomförbart? Vem kan man kontakta (ingen av oss kan grekiska)? Vad mer att tänka på? Tacksam för hjälp på vägen.

NaxosLotta
2010-04-19, 15:19
Hej
Min goda vän engelskan Barbara Skarkos är manager för Kavos hotell i Prokopios. Där arrangeras bröllop och kontaktar du henne kan hon nog hjälpa dej på vägen. Googla Kavos Hotell och deras hemsida med kontaktuppgifter kommer upp.
Lycka till
Lotta

Jesper Johansson
2010-04-21, 19:03
Jag tror att jag har läst det som skrivits här på forumet om hur man kan gå till väga för att gifta sig i Grekland och för vår del skulle det i så fall ha blivit borgerligt och helst på Naxos dit vår första gemensamma Greklandsresa gick.

Nu blir det av olika skäl en enkel ceremoni här hemma för att få det juridiska säkrat så snabbt som möjligt, men vi funderar på att om möjligt istället för en påkostad vigsel bjuda de närmaste på en resa senare (säg september eller oktober) och funderar förstås på möjligheterna till någon sorts ceremoni då.

Genomförbart? Vem kan man kontakta (ingen av oss kan grekiska)? Vad mer att tänka på? Tacksam för hjälp på vägen.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan...
Sök på Giftermål

kassiopeja
2010-04-21, 19:45
Jesper, jag har läst din tråd med stort intresse! Särskilt kring pappersexercisen för att få en vigsel i Grekland godkänd i Sverige ger den ju mycket bra information. Jag kunde varit tydligare med mina frågor kanske.

Dels undrar jag om en sådan ceremoni som jag tänker mig är något som är självklart att borgmästaren kan tänka sig att hjälpa till med? Är det något särskilt man ska tänka på i kontakten, kostnad/gåva etcetera. Och dessutom har jag vid ett tidigare försök misslyckats att hitta kontaktuppgifter, helst då mailadress åtminstone för en första kontakt.

Lotta, tack för ditt tips. Ska kolla upp det!

NaxosLotta
2010-04-23, 16:23
Hej
Jag va precis på kommunhuset och frågade om bröllop för en annan vän och dom förklarade att det inte är borgmästaren som viger utan vice borgmästaren. Han föredrar att göra det i kommunhuset men ställer upp på andra ställen också om det inte är FÖR avancerat. Potaran eller Plaka är två vanliga ställen som par vigs på. Ett hotell eller liknande är också ok. Det är bara att fråga snällt. Dom sa ingenting om betaling till vigselförrättaren men jag antar att det hjälper.... Viceborgmästaren pratar bara grekiska så du behöver en svensk - grekisk översättare med på vigseln om du vill veta vad han säger. Men det är inte nödvändigt. Jag känner ett par svenskar här som pratar bra grekiska.
För all kontakt med kommunhuset så föreslår jag att du kontaktar Barbara Skarkos på Kavos Hotell (också ett jättefint ställe att gifta sej på).
Lycka till!
Lotta