handdator

Visa fullständig version : Borta från världshändelserna.

Monica P
2010-04-16, 14:22
Flera av mina vänner har svenskt TV-program, ett bra stöd till barnen som ska lära sig svenska, och bra att hänga med lite i nordisk sport, kultur, politik och så vidare.

Jag har ju datorn med olika tidningar att läsa, inte dumt att kolla Motala tidning eller ÖP nån gång ibland.

Utan datorn är det lokalnyheter här som gäller. Inte visste jag att det var vulkanutbrott på Island...inte hade jag hört om jordbävningen i Kina...inte vet jag hur valrörelsen i England utvecklar sig...

Tänk så skönt.

Vi blir ju fullständigt översköljda av negativa händelser i media överlag. Vi har National Geografic: katastrofkanalen över alla andra. Dagstidningarna: Ekonomis kris, grälande politiker, brott och naturkatastrofer.

Grannarna är inte långt efter: den-och-den har dött, den-och-den är sjuk, den-och-den har familjetrassel, den-och-den har fått 120 får rivna av lösdrivande hundar...

Finns inget sätt att värja sig på, öronproppar kanske, men då hör man ju inte fågelkvittret och getbjällrorna och havsskvalpet.

Döva hjärnan och tänka att det inte angår en...osäker metod.

Jag får nog jobba vidare på det här.

Eva L
2010-04-16, 14:42
Har alltid slagits av när jag tittat på TV i Grekland att de verkar visa så mycket skräp på sina kanaler och program utan vettigt samhällsengagemang. Fåniga program med lättklädda programledare etc men nog berättar väl grekiska nyheter om de stora världshändelser som sker? Inte för att inte vi också har en del underliga inslag på våra kanaler men SVT 1 och 2 visar också en hel del intressanta program.

Eva

Monica P
2010-04-16, 14:52
Jo då. Om jag vill se nyheter blir det NET eller Ert 3 som har mindre trams än de kommersiella kanalerna.
Egentligen menar jag att jag är så less på negativa nyheter.

Hjalta99
2010-04-16, 18:10
Jo då. Om jag vill se nyheter blir det NET eller Ert 3 som har mindre trams än de kommersiella kanalerna.
Egentligen menar jag att jag är så less på negativa nyheter.

Hej Monica,
Jag förstår dig så väl. Det verkar som om det inte finns något roligt i världen att berätta om... När ska det komma positiva nyheter? Var i Stockholm i går på utbildning och en av tjejerna blev väckt av ett sms kl. 06.00 att flygplatsen i Luleå var stängd. Inte kul att sitta i storstan för henne och fundera på hur hon skulle komma hem... Men det finns andra som har det värre. Jag däremot, var jätteglad att jag skulle åka tåg!

Vi kommer förresten ner till Kalymnos den 26 maj. Ska bli så skönt! Vi kanske kan träffas tillsammans med Riitta? De kommer ju några dagar senare än oss men det kanske går att ordna i alla fall? De bor på Nefeli som vanligt och vi har tänkt försöka träffas. Vi har aldrig varit nere samtidigt tidigare så det ska bli så roligt!
Ha de' bra!

/Eva

Riitta
2010-04-16, 18:43
Vi får hoppas att vulkanen lugnar ner sig tills dess:rolleyes::)
Det skall bli trevligt och träffas äntligen:)

Riittabye_bye

Monica P
2010-04-16, 19:32
Jag vill gärna träffa er! Hör av er vartefter!

Yanna
2010-04-16, 21:22
Jag har väldigt svårt att tro att vulkanutbrottet stänger all flygtrafik för flera månader framåt. Är inte detta att måla fan på väggen?

Yanna - som kanske skaffat skygglappar

yeasou
2010-04-16, 21:39
Yanna, om du historiskt ser på detta som sker på Island så har det skett förut. Senast denna vulkan hade ett stort utbrott var för ungefär 190 år sedan. Då varade utbrottet i ett ÅR! Skulle detta upprepas vilket inte är helt otroligt så blir det att ta tåget till Grekland och sen en båt till den ön man vill komma till!

Jammas
Yeasou_B-anana

Yanna
2010-04-16, 21:52
Att det hände för 190 år sen betyder ju inte att förloppet blir detsamma den här gången! Dessutom tror jag att flygbolagen hittar en lösning, kanske de flyger lågt?
Om jag så ska åka tåg ska jag till Kreta den 5 juni! :D;)

Yanna - som vanligtvis målar f-n på väggen, men inte den här gången!

Janérik
2010-04-17, 08:25
Att vulkanen spyr aska i ett års tid betyder (antar jag) inte att flygtrafiken stängs för ett år. På grafik som visades på TV4 nu på morgonen syntes det till exempel att det skulle ha gått att flyga från Kiruna under några timmars tid i dag. Allt beror ju på hur vindarna blåser. Får vi ostlig vind så blåser ju askan tillbaks till Island. Hör nu på nyheterna att det på Island är nordlig vind där nu, alltså åker askan söderut.

Mvh Janérik