handdator

Visa fullständig version : Vårens resa bokad!!!


Arne
2005-11-01, 17:31
Ja, denna afton hava vi bokat flygstolar med Sterling Arlanda-Kreta/Chania!!

1590 SEK/pp tur och retur. Ut lördag 27 Maj på kvällen och hem 23 Juni, midsommaraftonen 00.30 med ankomst Arlanda 03.30. Blir att genast boka in oss för sömn i boxhotellet på Arlanda vid denna okristliga ankomst. Hotellet som ju snart öppnar...... Endast 19 semesterdagar åtgå pg av röda dagar i almanackan. 25 Maj-25 Juni.....

Känns alltid så skönt att ha biljetterna klara i god tid. Då kunna nedräkningen genast begynna.

Kreta sitta likt handen i handsken enär vi våren 2006 planerat för en turné till Sifnos-Sikinos-Ios och Milos. Öar vi nu ej besökt på fyra år.

Erhöll just i inboxen en hälsning från Rasmus som skickar soliga och varma hälsningar från Las Vegas USA.....

Arne och Hustru Birgitta

BrittM
2005-11-01, 18:04
Hej!

Vad skönt det är att se att det är fler än jag som bokat resa för nästa sommar redan! Känner mej lite "konstig" ibland eftersom jag ständigt längtar till Grekland men så tittar jag in på Kalimera och ser att det är många fler än jag som är i full gång med planer och drömmar. Härligt! Vi tycks vara ett speciellt släkte! Jag har bokat flygbiljetter till Karpathos i början av juni, verkar vara en trevlig ö. Många berömmer den här på Kalimera, tack för alla tips! Håller nu som bäst på och söker boende, det är en kär sysselsättning så här i höstmörkret. Man måste ha nåt att drömma om.
Britt

Calle
2005-11-01, 18:45
Ja, denna afton hava vi bokat flygstolar med Sterling Arlanda-Kreta/Chania!!

Kreta sitta likt handen i handsken enär vi våren 2006 planerat för en turné till Sifnos-Sikinos-Ios och Milos. Öar vi nu ej besökt på fyra år.

Arne och Hustru Birgitta

Hej!!
Kanske hinner ni med ett besök i Rethymno innan eller efter Sifnos-Sikinos-Ios och Milos?!
Sifnos besökte vi medelst en 42-fots segelbåt för några år sedan, det är en trevlig öa!!

Saxar från vår loggbok som vi skrev under seglingen:

"Måndag den 10 juni 2002, ankrat på svaj utanför Sifnos.

Jag väcktes nästa morgon av att jag hörde en röst, vet ej vems, som sa: "Jollen har slitit sig"! Mycket riktigt så var den bokstavligt talat borta med vinden! Jonny tog fram kikaren och kunde konstatera att något som liknade vår jolle låg uppdraget på stranden ett antal hundra meter bort. Av utombordaren syntes inte en skymt. Vem skulle nu få uppdraget att ta en tidig morgonsimning, modell längre, för att hämta hem jollen?! Själv har jag aldrig tyckt speciellt mycket om simning och höll därför en låg profil.. Eftersom Git innehar simborgarmärket(!) så fick det bli hon som efter en kopp kaffe kastade sig i böljan den blå! Git lyckades simma in till land och dra ut jollen för att sedan ro tillbaka den till båten mot ganska stora vågor, en hjälteinsats. Och jodå, utombordaren fanns kvar, den som hade hittat jollen hade skruvat loss motorn och lagt den i jollen. Motorn var full av sand och det skulle dröja ett bra tag innan vi kunde använda den igen. Frid och fröjd för stunden, men äventyren lät inte vänta på sig!
Efter att ha varit inne och fikat i land beslöt jag mig för att stanna kvar medan Git, Pia och Jonny rodde tillbaka ut till båten. Efter några timmars utforskande av stranden och tavernorna ringde jag ut till Git och bad henne ro in och hämta mig, schysst va?! När Git kom i land så tänkte jag att jag i alla fall skulle vara en gnutta "ädel" och erbjöd mig att ta årorna vid tillbaka-rodden. När vi väl lyckats få ut jollen en bit från strandbrynet så satte jag mig på en upp och nervänd spann och tog tag i årorna. Efter två årtag drattade jag med full kraft baklänges av spannen, fem sekunder senare hade jollen och vi åter spolats upp på stranden! Git fick ro…
Eftermiddagen kom och med den en alltmer tilltagande vind och sjö. Vi var tio segelbåtar som låg för ankare i lagunen, därtill en mindre amerikansk motorbåt samt en stor grekisk lyx-yacht. Sjön gick allt grövre även inne i den någorlunda skyddade lagunen och det stod snart klart att det inte skulle bli en trevlig middag inne i land den kvällen. Meltimin, den hårda nordliga vinden som normalt drabbar Cykladerna först under juli månad hade valt att starta tidigt i år.
Vinden tilltog och tittade man ut mot gattet av lagunen kunde man se våldsamma bränningar. När det började skymma hände det som nog all besättning ombord på de tio segelbåtarna och "jänke"-motorbåten väntat på. En efter en började båtarna att dragga, så småningom även vi. De enda båtarna vars ankare inte släppte var en av segelbåtarna samt amerikanarnas motorbåt. De följande 2 - 3 timmarna cirklade båtarna runt för motor inne i lagunen för att hitta en plats med någorlunda lä samt fäste för ankaret. Alla lyckades till slut att få fäste, men den natten blev det till att sitta ankarvakt i sittbrunnen. Jag satt första passet och vinden och dyningarna gjorde så att båtarna dansade i cirklar runt sina ankare. Ibland var det väldigt nära! Strax före kl två på natten gick jag ner i några minuter för att gå på toaletten. När jag kom upp i sittbrunnen igen så befann jag mig öga mot öga (mindre än en meter) med det amerikanska paret och deras båt! "You are very close" sa den äldre damen och jovisst, det kunde jag ju hålla med om!"

Calle!

yannis
2005-11-01, 20:18
Var så säker Git o Calle, ett Rethymno-besök är redan planerad! Rot av våra MAKRO-rabarber medtages. Bladen blir en kvadratmeter stora, blomstänglarna blir 250 cm höga. Ursprunget kommer från det "inre" av Västerbotten, nämligen Åmsele.

Däremor förskräcker din berättelse av segelbåten till Sifnos. Efter denna beskrivning får jag aldrig Arne på en segelbåt.. Även om jag har jag betydligt mer än simborgarmärket.

Nu påbörjas planeringen av resan. Så underbart det känns! Säkert ändrar vi oss 30-40 gånger när det gäller vägval, men det är det som är det roliga.

Birgitta, som är nöjd ikväll.

Lissi
2005-11-01, 21:06
Så roligt att läsa att det är fler än jag/vi, (han låter mig hållas! :)) ,som beställer långt innan... Jag njuter SÅ av att veta att jag har en resa klar att se fram emot! Kreta är underbart och Calle får ju fullt upp att ta hand om Kailmeror på besök!flabb_flab

Calle
2005-11-02, 02:48
Var så säker Git o Calle, ett Rethymno-besök är redan planerad! Rot av våra MAKRO-rabarber medtages. Bladen blir en kvadratmeter stora, blomstänglarna blir 250 cm höga. Ursprunget kommer från det "inre" av Västerbotten, nämligen Åmsele.

Däremor förskräcker din berättelse av segelbåten till Sifnos. Efter denna beskrivning får jag aldrig Arne på en segelbåt.. Även om jag har jag betydligt mer än simborgarmärket.
Birgitta, som är nöjd ikväll.

Wow!!
Jag kan ingenting om rabarberplantor, men Git kommer att bli helt salig!!
Plantan som vi fick av Zanét lever fortfarande, George (vår hyresvärd) har flyttat upp den en trappa så att den får lite mer sol!

Segling! Well!!
Git har också mycket mer än simborgarmärket, Guld-Magistern kallas det väl?! Och hon är dessutom från det att hon var en liten flicka uppvuxen på en spannmåls-skuta! Men skutor gungar fram och tillbaka, medans segelbåtar lutar konstant åt höger eller vänster!! Det diggar liten Git inte riktigt!
Vårt sista "ben" på segelsemestern var mellan ön Kitnos och Lavrion på fastlandet, en riktig rysare!! Vi såg inte horisonten pga vågorna! Inte en båt i sikte och VHF-en stendöd när jag försökte få nyheter om vädret.
Det tog 5 timmar att komma till Lavrion och att säkert förtöja!!
Helt vita av salt (hår, kläder, allt!) somnade vi sedan något utmattade!
Sen åkte jag och Git hem till Sverige och köpte segelbåt, men det är en annan historia!!

Jag saxar återigen från loggboken 2002:

"Lördag den 15 juni

Vi steg upp ungefär kl 4 på morgonen för att reka och ta ett beslut. Det hade återigen börjat blåsa ganska rejält. Jag, Git, Pia och Jonny samlades för ett kort men laddat möte i sittbrunnen. Konflikten kom snabbt. Rädsla, tvekan samt osäkerhet ställdes mot erfarenhet och kunnande. Jag själv tillhörde dom av oss som kände tvekan och osäkerhet.

Ombord på en båt så finns det bara en "skipper", honom eller henne lyder man.
Men jag var nära myteri!!
De kommande timmarna var stämningen inte direkt på topp ombord, jag tror att alla gick och lade sig igen, i alla fall så gjorde jag det.
Kl 10 på förmiddagen så gav vi oss iväg från Kitnos mot slutdestinationen Lavrion på fastlandet. Vinden hade återigen blåst upp till Meltimi-styrka. Stora vågor mötte oss framför allt när vi rundat Kitnos norra udde och gick nordväst mot fastlandet. Knappt halvvägs så fick vi lite skydd av ön Kea. När vi hade Kea i lä om oss så friskade det i återigen. Vågorna sköljde över båten och vi var genomblöta. Jag klarade mig bäst eftersom jag tillbringade större delen av färden nere i ruffen (ramlandes omkring!) vid sjökort och GPS.
Git tycker om när det rör på sig, karuseller, berg och dalbanor och sånt. Men även hon har berättat att sista dagen på medelhavet fick henne att överväga det här med segling i framtiden!

(fast vi åkte hem, Git fick gå seglingskurs och så köpte vi en liten segelbåt!)

Cirka 5 timmar efter avfärd anländer vi Lavrion, några killar från vårt charterföretag (som båten är hyrd av) "Nava" möter oss och visar var vi skall lägga till. Dom verkar väldigt nöjda med att se oss (och framför allt båten!) vara i land!"

Arne är välkommen att mönstra på vår lilla trevliga segelbåt i Rethymnons Marina så snart vi har fått ner henne!

Calle!

Calle
2005-11-02, 02:52
Kreta är underbart och Calle får ju fullt upp att ta hand om Kailmeror på besök!flabb_flab

Hej!

Jag langar nog över besöken på Git! (fast det vet hon ännu inte!)
Hon är alltid pigg, vaken och aktuell när dörrklockan eller nallen ringer!!
Vi har haft ett flertal Kalimera-besök (samt även icke-Kalimeror) under året och det har varit jätteskojsigt! Fast som boende på Kreta måste vi ju ibland arbeta, så vi har inte tid 365 dagar om året med besök!!

Calle!!

Thalassa
2005-11-02, 08:21
Visst er det herlig allerede å ha booket neste års reise! :D Vi har bestilt - og betalt depositum på - en 3 ukers reise til Rhodos i september 2006. :) Selvsagt skal vi bo på vårt favoritt-leilighetshotell Helios. Godt å ha så lang tid å glede seg...

Thalassa

Lissi
2005-11-02, 08:54
Hej!

Jag langar nog över besöken på Git! (fast det vet hon ännu inte!)
Hon är alltid pigg, vaken och aktuell när dörrklockan eller nallen ringer!!
Vi har haft ett flertal Kalimera-besök (samt även icke-Kalimeror) under året och det har varit jätteskojsigt! Fast som boende på Kreta måste vi ju ibland arbeta, så vi har inte tid 365 dagar om året med besök!!

Calle!!

Då kan vi ju vända på steken och bjuda er på dricka och tilltugg på vår balkong!flabb_flab flabb_flab

BrittM
2005-11-02, 09:07
(han låter mig hållas! :))

..och skönt att se att det är fler än jag som ordnar och bestyr och får hållas flabb_flab

/Britt

Lissi
2005-11-02, 09:30
..och skönt att se att det är fler än jag som ordnar och bestyr och får hållas flabb_flab

/Britt

Jag tror vi är ganska många!:)

Lissi- som har 53 dagar kvar till Aten och 157 dagar kvar till Kreta_B-anana

Lotta E
2005-11-02, 16:12
Hej!!

Ja, vi har också bokat!!!_B-anana klapp_klap

Känns lite konstigt när det är så långt kvar. Men efter jag såg att Fritidsresor annonserade i tidningen, gick jag in på Apollo hemsida.
Jodå, Resa sommaren 2006.

Vi skall åka hela familjen till Skiathos.
Den 5 juni bär det av. Härligt. Jag verkligen längtar.

Lotta:p

Masouraki
2005-11-02, 16:25
Hej!!

Ja, vi har också bokat!!!_B-anana klapp_klap

Känns lite konstigt när det är så långt kvar. Men efter jag såg att Fritidsresor annonserade i tidningen, gick jag in på Apollo hemsida.
Jodå, Resa sommaren 2006.

Vi skall åka hela familjen till Skiathos.
Den 5 juni bär det av. Härligt. Jag verkligen längtar.

Lotta:pDå kanske vi ses där borta:) .Fyller år då och ska fira det med vännerna på skiathos_B-anana _B-anana _B-anana .Vilket hotell ska ni bo på?Själv kommer jag att va på Mouses som vanligtklapp_klap

Janet
2005-11-03, 07:30
Fast som boende på Kreta måste vi ju ibland arbeta, så vi har inte tid 365 dagar om året med besök!!

Calle!!

Men Calle, kanske borde ni skaffa någon form av turistföretag :) "Kalimeras to Crete" eller något liknande......!

Calle
2005-11-03, 17:27
Men Calle, kanske borde ni skaffa någon form av turistföretag :) "Kalimeras to Crete" eller något liknande......!

Hej!
Ingen dum idé!
Vi hör av oss om vi behöver anställa medarbetare!!

Calle! (och regnet det bara öser ner och Git har snott med sig vårt enda paraply eftersom hon är på kundbesök långt borta längs strand-promenixen!)

Arne
2005-11-03, 18:30
Vi medbringa ett paraply vid vår ankomst till Chania/Kreta i vår!!!

Se det som en gudagåva!!!

Arne

Calle
2005-11-03, 18:43
Vi medbringa ett paraply vid vår ankomst till Chania/Kreta i vår!!!

Se det som en gudagåva!!!

Arne

Kanon!!
Just nu är det dock uppehåll i regnandet, dags att kila ner och se till att Pireus-båten kommer iväg som den ska!!

Calle!

tompa
2005-11-04, 22:03
Vår resa är också bokad. Åker även vi den 27 maj, men till Aten. Hem den 24 juni. 1390 kr per pers tur och retur med Sterling. Verkar vara det billigaste. Detta blir vår första båtluff, men inte första Greklandsresan. Tidigare har vi varit på Kreta, Zakyntos och Rohdos. Grekland är vårt favoritland så det är dags att vi tar steget att resa lite på egen hand. Vi är även nya här på Kalimera så vi hoppas på bra tips och trevligt samtal._B-anana _B-anana
En liten fråga som vi funderat på. Om man ringer från mobil med Svenskt abbonemang till en annan Svensk mobil i Grekland, alltså när man väl är framme, vilken taxa blir det? Svensk eller Grekisk?:confused:

inkfish
2005-11-10, 18:29
Tompa - svar på din fråga om mobilkostnader ligger i en separat tråd under Semestra i Grekland. Tråden heter mobilkostnader i Grekland.

inkfish/moderator

J&C
2005-11-11, 07:58
Blir att genast boka in oss för sömn i boxhotellet på Arlanda vid denna okristliga ankomst. Hotellet som ju snart öppnar......

Vart har du hört detta?

Arne
2005-11-11, 12:25
Jo, det har varit artiklar i såväl Dagens Industri som Dn och Pite-Tidningen om detta för Sverige unika Fly& Rest- koncept. I Utlandet är företeelsen väl etablerad.
Startade visst i Japan.

Det pågår full byggnation i Systemets gamla lokal på Arlanda inrikes.
Finansmannen Hilding Holmqvist står som ekonomisk garant. Panget är planerat öppna runt nyår enligt ägaren.

Prisnivån kommer preliminärt att landa på 4-500 SEK per rum för helnatt. Det går även att hyra del av dag eller natt på timtaxa. Observera dock att det handlar om fönsterlösa rum med fyra bäddar i våningsstuk!! Dusch/toalett finns i anslutning.

Arne

"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

Inge
2005-11-11, 12:39
Ikke bare vårens men også høstens tur til paradiset Pythagorion er i box! Tre første uker av juni og to første av september......Jubiiiiiiiiiiiiiiiiii.............