Visa fullständig version : Inställda flyg p.g.a. vulkanutbrott.
Undrar om det är många utav oss kalimerier som kommer att drabbas av alla inställda flyg? Läste nyss på AB att hela Sverige kommer att drabbas! Inte kul för de som inte kommer iväg till solen eller vart man nu ska. Tur att man inte ska flyga förrän i juni1
/Kerstin
ioslinajr
2010-04-15, 12:44
Vi klarade oss precis hem från London innan alla flyg där blev inställda! Tur hade vi i alla fall_B-anana
anneli56
2010-04-15, 12:44
Min man är på väg till Arlanda från Aten via Prag , ska landa 22.00 på Arlanda, möjligen blir han kvar i Prag:rolleyes:
Landvetter stängde nu kl 14 och troligen gäller det hela landet senast 22 i kväll:o
Riittabye_bye
Själv sitter jag i Oslo och kommer inte hem...alla flyg är inställda....:mad: Dottern som varit i London hade tur och kunde flyga idag och har landat! :)
Camilla som bara vill hem just nu!
Ta bussen till Uddevalla Frappe:DSen tar du tåget hem:rolleyes:
Riittabye_bye
Ta bussen till Uddevalla Frappe:DSen tar du tåget hem:rolleyes:
Riittabye_bye
Eller så tar jag bussen till Dig så har vi en mini kalimera fest!flabb_flab
Camilla
Visst, det går säkert ett par bussar under kvällen:DJag brukar ta Swebuss till Oslo ibland. Det tar bara drygt 2 timmar:)
Riittabye_bye
anneli56
2010-04-15, 15:00
Och min kära make var tvungen att flyga till Prag, ingen ny biljett annars, och det ser ut som att flyget ej går till ARN så dom får flyga tillbaka till Aten sa Czech airlines , såna är reglerna:confused:
..och vi som ska till Mallorca på tisdag morgon håller tummarna....
Det här kan hålla på i flera veckor, allt beror på hur vindarna blåser...
Lissi
..och vi som ska till Mallorca på tisdag morgon håller tummarna....
Det här kan hålla på i flera veckor, allt beror på hur vindarna blåser...
Lissi
Hörde just seismologen Bödvarson berätta att senast (på 1800-talet) denna vulkan hade utbrott varade det i ett år!!! :(
O jag som skall åka till Island på Torsdag:mad:
Nu kommer vi kanske inte dit:mad:
Jädrans otur i så fall:mad:
Hoppas att vindarna vänder snart:rolleyes:
Yeasou_B-anana
Hörde just seismologen Bödvarson berätta att senast (på 1800-talet) denna vulkan hade utbrott varade det i ett år!!! :(
Jo jag har också hört det just nu.
Herrejösses så det kan bli!:eek:
Lissi
Ja, tänk om flygplanen inte kan flyga på ett år här i norden!:eek: Hur går det då med alla våra resor?
Vet för övrigt en som är på Island just nu. Undrar om hon kommer hem med sina elever som är där för att hälsa på en vänskola de har där?!:(
Katitzi:)
Ja, det här var ju lite oroande. Vår Italientripp om ett par veckor är alltså i farozonen.:(
Det är bara att hoppas att det inte blir så långvarigt. Under om försäkringen täcker detta, eller räknas det som Force majeure?
/Netwolf
Enligt ett inlägg på Reseguiden.se täcker inte försäkringen om inte resan är påbörjad!:(
Ingen rolig läsning på luftfartsverkets hemsida heller! Alla flyg till och från Arlanda är inställda - sida upp och sida ner!!!
Katitzi:):(
Elisabet
2010-04-15, 19:51
Hälsning från Island i kväll:
"Viur herur på Islandur beklagur for detur som nåur skjerur, menur hvisur derur ikke betalur vårur gjeldur villur dennur vulkanur fortsettur å spyur utur askur."
Usch vad jobbigt detta var.....nästan obegripligt! Stackars dem som är ute nu... Ska själv till Skopelos om några veckor! Ja man får verkligen hoppas att vindarna börjar blåsa åt rätt håll ......! Det är nog inte några försäkringar som gäller när det är Force Majeure, så de pengarna går ju förlorade då, trist!
Eftersom vi ska åka med Ving på tisdag morgon kollar vi ju deras hemsida och där står att "Om resan ställs in betalas hela resan tillbaka"...så vi får väl se vad detta löfte är värt på tisdag om resan inte blir av.....
Om resan ställs in till Mallorca kan jag ju överleva, värre blir det om Tinosresan i september inte blir av....;) men så illa är det nog inte.
Lissi
Elisabet
2010-04-15, 20:50
Alla bokade biljetter för idag och i morgon återbetalas. Den informationen fanns redan i morse.
sjöborren
2010-04-15, 21:33
Hann precis hem från Irland :)
Harligt att hora :) tankte just pa dig
/Lucky bye_bye
sjöborren
2010-04-15, 21:47
Tack för omtanken Lucky! :)
Flyger med Ryan Air och trodde att det var stenkört, men icke. Man kan avboka och få stålarna åter! klapp_klap
"Customers who are booked on any of the below flights, who wish to cancel and claim a full refund on the unused flight(s) can do so directly by clicking on the link below and entering the required details. Refunds will be processed in 10 working days back to the form of payment used to pay for the booking."
/Netwolf
"Viur herur på Islandur beklagur for detur som nåur skjerur, menur hvisur derur ikke betalur vårur gjeldur villur dennur vulkanur fortsettur å spyur utur askur."
:D:D:D:D:D:D:D:D
Annelie56!!! kolla din inbox eller mail!!!
Monica P
2010-04-16, 14:09
flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab
anneli56
2010-04-16, 14:35
Annelie56!!! kolla din inbox eller mail!!!
Har svarat dig!!
ser inget svar!!! hittar inget i min inbox eller privatmail
anneli56
2010-04-16, 14:43
Konstigt, kolla nu
Force majeur klausulen i försäkringsbolagens och flygbolagens villkor. Är det någon som vet när den används, jag trodde absolut att vulkanutbrott räknades till oförutsett händelse utanför bolagens kontroll. Det är ju väldigt bra för alla drabbade att ersättningarna fungerar, men det känns lite konstigt. Nåpon som kan ge klarhet i frågan?
// Helén
anneli56
2010-04-16, 14:55
Fick sms från min man för en timme sen att de sitter på en buss på väg från Prag mot Stockholm nu!:)
Maartina
2010-04-16, 15:19
Läser man på Fritidsresor, Ving m.fl. står det att hela resans pris återbetalas vid inställd avgång samt att de bekostar ev. övernattningar för de som sitter fast på resmålen. Sen läser man på Airtours, där betalas flygresan tillbaka vid paketresor men man åker på att betala två nätter för hotellet vid inställd resa. Och de står inte för ev. övernattningar för de som sitter fast..
Vet någon hur det kommer sig? Är det bara att Fritidsresor m.fl. är "snälla"?
Har ju bokat sommarresan med Airtours (första gången). Börjar vela om jag ska boka till annat bolag. Någon med erfarenhet av Airtours i problemsituationer?
http://i969.photobucket.com/albums/ae180/mica54321/Island-1.jpg
Kan dagsläget beskrivas tydligare?
Dottern skulle komma hit till Grekland i morgon, men alla flyg är inställda så enligt Norweigian betalas pengarna tillbaka eller också ombokas resan till senare avgång. Nu säger de på nyheterna här att även flygplatserna här kan kommas att stängas om vindarna för med sig askan hit.:mad:
Yvonne
Elisabet
2010-04-16, 21:11
Force majeur klausulen i försäkringsbolagens och flygbolagens villkor. Är det någon som vet när den används, jag trodde absolut att vulkanutbrott räknades till oförutsett händelse utanför bolagens kontroll. Det är ju väldigt bra för alla drabbade att ersättningarna fungerar, men det känns lite konstigt. Nåpon som kan ge klarhet i frågan?
// Helén
Ingen har rätt att få pengarna tillbaka men många flygbolag väljer att ersätta passagerarna ändå, enligt denna artikel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/pengarna-tillbaka-for-biljetten-1.1078449
camilla34
2010-04-16, 21:18
airtours ger pengarna tillbaks, har mailat dem idag, och fått det svaret.
5000 kronor betalat för 3 nätter på Island:D
Kanske vi inte ens behöver ta oss till Kastrup för att ta flyget till Reykjavik. Vi blir som det nu ser ut inAskade!:p
Tänk att kamratföreningen på jobbet lyckats få igenom den dyraste resan någonsin för oss medlemmar, Island blev röstat fram som första alternativet denna gång. Mallorca var nummer två. Som det ser ut nu så hade vi inte heller kommit till Mallorca med de vulkaniska molnen i atmosfären.
Nog fasiken skall en vulkan på Island sätta en käpp i hjulet för oss:confused:
Jag känner de gamla fornnordiska gudarnas vrede. Inga jävlar skall passera bron hit__D
Vi får hoppas att resan blir av nu eller att den blir av någon gång senare när trycket i jorden minskat!
Tänk att senast denna vulkan hade ett stort utbrott så varade utbrottet i ett år. Det var för 190 år sedan. Inte ens bröderna Wright hade väl då fått luft under vingarna:confused:
Stin e jammas
Yeasou_B-anana
Force majeur klausulen i försäkringsbolagens och flygbolagens villkor. Är det någon som vet när den används, jag trodde absolut att vulkanutbrott räknades till oförutsett händelse utanför bolagens kontroll.
Ingen har rätt att få pengarna tillbaka men många flygbolag väljer att ersätta passagerarna ändå, enligt denna artikel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/pengarna-tillbaka-for-biljetten-1.1078449
Då är det som jag misstänkte, alltså ren good will från flygbolagens sida.
Lite förvånande är det ändå med tanke på att de inte "behöver" tycker jag.
Hoppas verkligen det snart bedarrar både för nu strandsatta resenärer och med tanke på kommande biljettpriser, stoppet är ju inte gratis direkt.
// Helén
Yeassou: Vi har ju ert alternativ nr 2, alltså Mallorca. Tänkt avgång tisdag kl 7....Blir nog inget med det, men vi vet inte ännu...Ska vi packa eller inte?...och kommer vi ner så vet vi ju inte om vi kommer hem i tid och det MÅSTE jag göra pga jobb....Ingen rolig sits och avbokar vi nu får vi ingen ersättning, det får vi bara om om vi väntar ..
Men hela scenariot är ändå fascinerande. NATUREN rår vi ännu inte på!!!!
Lissi
Ja, jag åker ju inte förrens den 20/6, men som sagt var förra utbrottet varade ju i utbrottet i ett år, så vem vet....
Har en jobbarkompis som ska/skulle kommit hem ifrån Italien nu i helgen, vi får se hur det går för henne m. familj. Börjar bli lite "nojjig" nu, tänk om jag inte kommer iväg, jag som längtar så det nästan "gör ont"
Irene
Vi är också oroliga. Tänkte fira 25års bröllopsdag på Rohdos. Avresa 25/4. :(
Vi är också oroliga. Tänkte fira 25års bröllopsdag på Rohdos. Avresa 25/4. :(
Vi gleder oss til Tinos, skal reise på torsdag, men det er jo veldig usikkert o m det blir klart til da.... og i tilfelle for hvor lenge :confused: - vi skal jo helst h j e m og, det ventes jo flere og større utbrudd på Island !
- min bror er i Paris og venter på å komme hjem .......
Men hela scenariot är ändå fascinerande. NATUREN rår vi ännu inte på!!!!
Jag håller med dig Lissi. Globetrottern i mig är oerhört beroende av att flygen fungerar som de ska, men samtidigt kan jag inte låta bli att betrakta naturens krafter med skräckblandad förtjusning...
Jag oroar mig just nu mest för människorna och djuren på Island. Känns som de som är allra mest berörda nästan glöms bort i massmedias rapportering.
Huruvida jag själv kommer iväg på kommande resor får framtiden utvisa.
Vilka konsekvenserna blir vid ett långt utbrott eller om Katja drar igång kan nog ingen överblicka. Just nu är det ju bara nästa vecka som experterna kan överblicka till viss del utifrån den aktivitet som finns idag.
Eva
Nossnahoj
2010-04-17, 10:31
Min arbetskamrat var på väg hem efter två veckor i Thailand i torsdags, fick stanna på Rhodos över helgen inkvarterade på ett fyrstjärningt hotell.
Det går ingen nöd på dem direkt men de vet ju inte när de kan komma hem!!! Hon kommer nog inte till jobbet på måndag i alla fall. Min man sitter i Dublin och har ingen aning om när eller hur han ska ta sig hem..
..och här kan man läsa i vilka situationer man har rätt till ersättning...
http://www.e24.se/pengar24/dina-rattigheter/konsumentratt/fragor-svar-om-flygstoppet_1995197.e24
Jag kan inte heller låta bli att med skräckblandad förtjusning följa skådespelet.
Mäktiga krafter!
// Helén
anneli56
2010-04-17, 11:47
Min man är äntligen hemma i Sverige efter att ha åkt buss från Prag:)
Hmm, insikten om människans litenhet slår en verkligen. Vad händer om vulkanen fortsätter vara aktiv i månader? Kan inte låta bli att fundera. Beroendet av flyget blir extra tydligt. Bilar, bussar, tåg skulle få ersätta, men hur lång tid tar det att lägga om trafiken? Många (redan krisdrabbade) flygbolag skulle gå omkull.
Och för egen del:
Bilen till Grekland? (Haha, om den går så långt... :D)
Buss/tåg till Spanien när jag ska gå på kurs i sommar?
Men buss- och tågbiljetter lär bli uppbokade snabbt, om det här pågår länge.
Avvakta och se, tänker jag.
/Aina
Vi skulle ha åkt till Kreta idag kl 13:50 men har bokat om till nästa lördag, får se om vinden vänder till dess.
Med Buss och tåg tog jag mig hem från Oslo, tur att man var lite om och kring sig för platserna tog fort slut och folk sitter fortfarande fast. Jag oroar mig dock lite för nästa lördag ska jag till Aten...? kommer man i väg eller inte. Jag har för övrigt en kompis som kör med en buss till Aten idag med Greker som måste hem....men som sagt värst är det ändå för Islänningarna! fy sjutton!
Camilla
Aftonbladet skriver idag:
Fortsätter vulkanutbrottet kommer flygbolagen att gå i konkurs. Bo Svensson ger dem en överlevnadstid på cirka två veckor.
Enligt Cecilia Hermansson, chefsekonom på Swedbank, finns bedömningar som säger att flygbolagen klarar max några veckor.
Det sägs att flygbolagen får höga utgifter men inga intäkter. Hur långt räcker det att räkna med pengar tillbaka för inställda resor? :(
Dags för regeringseliten, bankchefer och direktörer att visa solidaritet och dela med sina arvoden med drabbade flybolag!
Dags för regeringseliten, bankchefer och direktörer att visa solidaritet och dela med sina arvoden med drabbade flybolag!
Vad menar du ??? "Regeringseliten" ? - Bara SAS gör förluster varje dag i mångmiljonklassen. Ska folkvalda politiker ta det ur egen ficka menar du? Eller är det skattepengar du avser ?
I första hand ska en del pengar av "regeringseliten", bankdirektörer och bankchefer bidra till förlust hos flygbolag och resten ska tas från skattepengar förstås.;) Reinfeld lovar mer skattesänkningar i stället för att tänka på så snart drabbade flygbolag, företag, läkemedelsbolag, landets säkerhet, brist på vissa mediciner.....
Dessutom de alla fyra nordiska länders DUKTIGA krischefer åkte till Svalbard där de flög för att debattera som om det inte fanns plats på fastlandet, t.ex. i Stockholm. Då skulle de finnas till hands nu och inte vara strandade på en kall ö.
Oj oj oj vad denna vulkan har ställt till det! Har just läst att flera flygbolag troligtvis kommer att konka inom ett par veckor p.g.a. detta. Just nu känns allt bara bläää:mad:! Kommer vi att ö.h.t. få tillbaka de bra flygpriser vi haftsnyft_drop? Nej usch va tråkigt att det har blivit så här!
/Kerstin
I första hand ska en del pengar av "regeringseliten", bankdirektörer och bankchefer bidra till förlust hos flygbolag och resten ska tas från skattepengar förstås.;) Reinfeld lovar mer skattesänkningar i stället för att tänka på så snart drabbade flygbolag, företag, läkemedelsbolag, landets säkerhet, brist på vissa mediciner.....
Du får ursäkta Enigma, men ditt inlägg är så rörigt skrivet så det är svårt att kommentera. Misstänker att du mest är allmänt arg på Reinfeldt. Faktum är annars att just SAS till stor del är statligt ägt vilket gör det troligt att det blir skattebetalarna som får rädda bolaget, om det behöver räddas.
Kommer vi att ö.h.t. få tillbaka de bra flygpriser vi haftsnyft_drop? Nej usch va tråkigt att det har blivit så här!
/Kerstin
Du kan ha mer rätt än vad du anar tror jag. Om detta pågår ett tag och flygbolagen hamnar i stora problem och kanske till och med konkar, då är det faktiskt troligt att det sätt att transportera oss med flyg som vi vant oss vid blir ett minne blott.
Vi har de senaste åren kunnat flyga reguljärt eller charter ruskigt billigt. Minns hur det var för 20-30 år sedan. Reguljärflyg var inte att tänka på för semesterresor. Charter var möjligt för en del men det grävde stora hål i en familjs ekonomi.
Vad händer nu om det går riktigt illa? Jo, flygbolag måste givetvis startas igång igen för nödvändiga flygtransporter. Men måste inte det ske med en helt annan ekonomisk riskkalkyl? Isåfall kommer biljettpriser att vara nått helt annat än vad vi vant oss vid, och flygtransport kommer att ske i otroligt mycket mindre omfattning. Det är de som flyger som kommer att få betala, bankdirektörer och "regeringselit" kommer inte att subventionera vårt billiga resande även om Enigma hoppas på det ;).
Ett skräckscenario? Kanske, men minns var ni läste det först.
Lars
Du får ursäkta Enigma, men ditt inlägg är så rörigt skrivet så det är svårt att kommentera. Misstänker att du mest är allmänt arg på Reinfeldt. Faktum är annars att just SAS till stor del är statligt ägt vilket gör det troligt att det blir skattebetalarna som får rädda bolaget, om det behöver räddas.
Vad händer nu om det går riktigt illa? Jo, flygbolag måste givetvis startas igång igen för nödvändiga flygtransporter. Men måste inte det ske med en helt annan ekonomisk riskkalkyl? Isåfall kommer biljettpriser att vara nått helt annat än vad vi vant oss vid, och flygtransport kommer att ske i otroligt mycket mindre omfattning. Det är de som flyger som kommer att få betala, bankdirektörer och "regeringselit" kommer inte att subventionera vårt billiga resande även om Enigma hoppas på det ;).
Lars
Jag tror nog Laero att du förstår mitt delvis skämtsamma inlägg men att det är inte bekvämt att kommentera. Det är självklart för mig att det är vi resande och skattebetalarna som kommer betala flygbolagets förluster för att rädda företagen. Att bankdirektörer, bankchefer eller regeringseliten skulle kunna bidra är en dröm - de är för giriga för det. Och om jag är arg just på Reinfeldt - nej, det är jag inte. Oavsett om det är Reinfeldt eller Göran Persson - det är inte någon skillnad i det att de är duktiga att lova mycket, hålla lite och framför allt DUKTIGA på att fylla med pengar sina fickor. Det är svårt att hitta en ärlig politiker överhuvudtaget.
Jag tycker synd om företag som drabbas, synd om strandade turister, synd om de som förlorar sina pengar, synd om utsatta islänningar och synd om anhöriga som väntar på sina familjemedlemmar som fastnade någonstans i världen och kan inte ta sig hem. Jag tycker synd om alla ödmjuka människor men jag tycker inte synd om de som är giriga.
Lars
Det är inte endast Aftonblaskan som skriver om skräckscenario. Ett dystert budskap finns även i DN, på TV och i andra tidningar. En granne sade till mig idag att det är Apokalipsa som uppfylls och jag själv tycker inte att det är roligt om man inte kommer i väg när man betalade biljetter...
Helt klart är det så att om många flygbolag går i konkurs så kommer alla vi som redan betalt resor framöver med dessa flygbolag bli utan ersättning även om vissa flygbolag sedan rekonstrueras. Vi får väl i alla fall våra pengar från Ving, för inställd resa på tisdag,men de resor i höst som ev inte blir av får vi nog ingen ersättning för.
Jag tror att konsekvenserna av detta vulkanutbrott blir större än vi nu anar och om vi nu tappar en del pengar på redan betalda resor, i vårt fall 4 st, så tillhör vi nog ändå en lycklig skara som inte förlorar mer.....Herregud, man kunde ju bott på Island och haft mark och egendom där, DET hade varit hemskt. Några missade"nöjesresor" får man kanske stå ut med även om det svider;)
Lissi
Nöjesresor, javisst men pengar som man sparat till dessa 'nöjesresor' är väl inte så kul att förlora, eller? Jobbar som nattpatrullare i hemtjänsten och man har ju inte hur mycket som helst till övers för oförutsedda händelser precis:mad:!
/Kerstin
Nu Börjar jag fundera på en sak. Saken är den att jag redan ombokat min resa en gång, då jag gjorde om min 1-veckas resa till en 2-veckors resa. OM det nu skulle vara så illa att flygplanen inte går om två månader, när jag ska åka, då är det säkert bye-bye med mina pengar, det svider i själen när jag tänker på detsnyft_dropsnyft_drop
Pengar som fryser inne för en resa som inte blir av? Vad gör det:confused: det kommer ju nya pengar nästa månad igen:D Då kan vi ju köpa en ny resa för de nyaste pengarna som kommit in på kontot:rolleyes:
Att vi inte kommer till Island nu på Torsdag tar jag för givet! I och för sig har väl större under inträffat men nog inte denna gång.
Naturen kör sitt egna race och i stort sett är ju detta fantastiskt, lite trist bara när våra drömmar och planeringar grusas.
Island kommer att ligga kvar och har jag tur får jag igen mina pengar för denna resa som inte blev av:p
Kanske jag kan lägga de pengarna på en tågresa till Aten i september och kanske jag hittar en båt ut till någon ö från Aten oxå i samma veva.
Yeasou_B-anana
Härligt Yeasou att du ser sååå positivt på det hela när vi många andra ser allt i askgråttflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab!
/Kerstin
Jag vet, det är ett I-lands problem egentligen, men för oss som jobbar inom typiska kvinnoyrken och alltså tjänar dåligt så känns det i plånboken. Har sparat o gnetat i över ett år för att få EN vecka, + att jag fått den andra veckan i present av min man på vår tjugo-åriga bröllopsdag, det ÄR inget kul alls.
Alla är inte födda med guldsked i mun....Ang_elx
Jag ser framför mig konkade flygbolag, som i sin tur utlöser en massa försäkringar, så att försäkringsbolagen går under. Bankerna chockhöjer räntan och fastighetsmarknaden rasar samman. Folk får gå från hus o hem och ingen har råd att konsumera. Arbgivarna inför anställningsstopp, sparkar vikarier o konsulter. Valutaunionen kollapsar och interna stridigheter inom EU, blossar upp...
Fast å andra sidan. Always look on the bright side of life...:D
/Netwolf
Jusr nu eller har nyss landat:
"KLM7461 Callsign: KLM7461 Flightnr: Reg: PH-BVB Hex: 48455F Model: Boeing 777-306ER (B77W) Airline: KLM Lat: 52.26398 Lon: 4.67209 Alt: 900 feet (274 m) Ground speed: 165 knots (306 km/h / 190 mph) Track: 60° Radar: E"
Hämtat från Flghtradar24.com För en stund sedan låg planet strax under 3000 meter, mitt i askan.
Det är inte greker som har ett komplicerat förhållande till myt - verklighet.
Jag menar inte alls att det inte svider!! Det svider jäkligt och jag har heller inga brunnar att ösa ur då jag går som timvikarie inom barnomsorgen, MEN jag satte "-tecken" runt ordet nöjesresor för att hitta ett samlingsnamn på våra resor som stundar för det ÄR väl ändå nöje-semester de allra flesta bokat sina resor för och jämfört med att mista jobb eller hus så missar jag hellre dessa resor. Jag tillhör den kategori som trots allt förlorar minst på denna situation även om det innebär att det för min del inte blir någon semester alls före september då jag FÖRHOPPNINGSVIS ska få jobb i sommar när alla andra vill ha semester. Så denna Mallorcavecka 20-27 april hade jag VERKLIGEN sett fram emot! VI är givetvis alla ledsna för dettasnyft_drop
Lissi
Jag undrar vad man gor nar man ar i Grekland och vill HEM. Har varit har 3 veckor och vill hem nu. Det som verkar troligast ar en tagresa genom Europa. Fast an vet jag inte var jag skall kopa min biljett for pa stationen i Thessaloniki saljer man resor bara till Belgrad.:mad:
Man hanvisar till ett huvudkontor i stan som oppnar i morgon.
Jag har en vecka pa mig att ta mig hem och den tiden lar behovas.
il
Mina stackars föräldrar är strandsatta nere i Venedig just nu. De som hela sitt liv endast har flygit charter blev sugna på att göra som dottern oftast gör, flyga reguljärt. Det blev på min rekommendation en resa till Malta med Ryanair. De var lite pirriga i magen innan över detta faktum att ingen transferbuss skulle vänta på dem när de landade och att de istället skulle ta sig till hotellet på egen hand osv.
De hade fyra fantastiska dagar på Malta och allt var frid och fröjd när de skulle flyga hem i torsdags. Flygstoppet kom precis då!!!
Ryanair skötte sig och ombokade mina föräldrar kostnadsfritt till Venedig redan på torsdagskvällen. Där skulle de få stanna i två dagar för att sedan flyga vidare till Skavsta på lördagen. Det var dock inte kul för dem att landa någonstans utanför Venedig kl 22.30 på kvällen, pytteliten flygplats, ingen informationsdisk öppen som kunde hjälpa dem med hotell.
Med mobiltelefon och internet löser man ju det mesta nuförtiden. Mamma ringde mig och jag såg på Ryanairs hemsida att de hade landat i Treviso, några mil från Venedig. Jag gick sedan in på en bokningssajt och hittade ett hotell i Treviso. Mina föräldrar lyckades få tag i en taxi och tog sig till hotellet som var fullbokat, men de fick där hjälp med att hitta ett annat.
De fick sedan en fantastisk dag i Venedig på fredagen och kände sig nöjda och glada trots allt. På lördagen skulle de flyga hem vilket ju inte gick. Ryanair bokade om deras biljett än en gång, så nu är det onsdagen som gäller... De börjar dock misströsta där nere och har bokat ett tåg tisdag kväll för 3300 kr per person!! De orkar inte få besked än en gång på onsdag om att resan flyttas fram. Tåget kan de dock avboka och endast förlora 10 procent av kostnaden om situationen ändras. Tåget kommer att ta ett dygn och de tar sig endast till Kastrup, fanns inte ett enda tåg vidare till Kalmar. Tycker synd om mina föräldrar men samtidigt kunde allt ha varit mycket värre! De lever och har hälsan och det enda som drabbar dem är ju att resan blev betydligt dyrare än vad de räknat med.
Jag undrar vad som kommer att gälla med försäkringar. Jag har kollat upp visakortsförsäkringen som de har genom Nordea. Enligt den får man betald för extrautgifter i samband med flygförsening över 24 timmar. Man kan dock få max 6 500 kr per familj. Jag kan inte se att Force majeure skulle gälla. Däremot har jag svårt att tro att de kan få ersättning om för tågbiljetter när de tar saken i egna händer och reser hem med tåg eftersom flygbolaget har gett dem en flygbiljett. Någon som vet?
Carina
Jag tror Du har helt rätt där Carina. Ryan Air tar ju hem Dina föräldrar och det är det som gäller....Sen får man lösa andra utgifter med sitt försäkringsbolag.
Vi har haft kontakt idag med Ving och vi får alla utgifter tillbaks vid inställd resa, även kostnaden för den hyrbil vi bokat genom dem....Den skulle de avboka idag även om det inte ännu är officiellt meddelat att vår avgång tisdag morgon är inställd. Men eftersom nu Spanien stänger sitt luftrum så kan vi ju inte landa även om vi skulle kunnat starta på tisdag morgon...NÄ, den semestern gick nog bokstavligt upp i rök:D
Hoppas att det klarnat till september:eek:
Lissi
Så denna Mallorcavecka 20-27 april hade jag VERKLIGEN sett fram emot! VI är givetvis alla ledsna för dettasnyft_drop
Lissi
Visst er vi skuffet og lei oss for å ikke komme på ferie snyft_drop
- det er vi !!!
- s e l v om vi v e t at det finnes alvorligere følger av vulkanutbruddet :eek:
Har dere avbestilt Mallorcaturen, Lissi?
- h v a om målet hadde vært Hellas/ TINOS ;) ?
- hadde du/dere reist da, o m det hadde gått fly n e d ?
Vi skal /skulle jo reise nå på torsdag, sannsynligvis slipper vi å ta noe eget valg, jeg tror ikke lufttrafikken er i gang igjen innen det, men o m den er det - så er vi veldig i tvil om vi tar sjansen på å reise :confused:
Ingen vet jo hvordan vinden snur og når det kommer nye og større utbrudd!
- selv om jeg g j e r n e vil ha et lengre opphold i Hellas når jeg går av med pensjon, så er det noe annet å få det "påtvunget" nå!
Men selvsagt, skulle jeg bli "askeblåst" et sted, så er jo Hellas det beste alternativet :)
En alternativ reise hjem blir nok både strabasiøs og kostbar!
Min bror (som heldigvis er både språkmektig og meget reisevant) sitter nå på tog fra Paris, han reiser via Køln til Kiel og tar båt derfra til Oslo med forventet ankomst kl 10 tirsdag morgen :)
Jag kan inte se att Force majeure skulle gälla. Carina
När är det Force majeure om inte nu? Gäller inte det när det är oförutsedda händelser utanför bolagens kontroll??:confused:
Med detta säger jag egentligen inte emot dig, men är riktigt nyfiken på varför inte ett läge som detta är just det?
Att använda ordet katastrof är kanske inte helt riktigt men visst är det åt det hållet...
Visst är det synd om alla som drabbas ekonomiskt- men det kunde varit mycket värre.
// Helén
Har dere avbestilt Mallorcaturen, Lissi?
- h v a om målet hadde vært Hellas/ TINOS ;) ?
- hadde du/dere reist da, o m det hadde gått fly n e d ?
Vi har inte avbeställt resan, det kommer besked i morgon om flyget går eller inte..OM det går och vi ändå får välja ifall vi får pengar tillbaks om vi väljer att stanna hemma pga rådande situation så stannar vi hemma.
Hade det gällt flygbiljett till Tinos vete sjutton???;) Tur man inte står inför det valet.
Lissi
Tillägg: Vi fick precis besked från Ving kl 12.30 att vår resa är inställd. Pengar kommer att finnas på kontot inom 7 dagar.
På den här (http://www.e24.se/pengar24/dina-rattigheter/konsumentratt/fragor-svar-om-flygstoppet_1995197.e24) sidan redogör en jurist på Konsumentverket för resenärens rättigheter gentemot flygbolagen i ett sådant här fall.
/kimmen
Det blir tuffa hemresors för många småbarnsfamiljer som varit på väg länge. Läste just att det var problem med de grekiska bussarna och deras förare så därför skickar Fritisresor ner bussar från Skandinavien. Utan fungerande toaletter blir det kaos på så långa resor. Sen när bussarna kommer till Stockholm är det en del som ska vidare 100 mil norrut och kanske mer.
Eva
När är det Force majeure om inte nu? Gäller inte det när det är oförutsedda händelser utanför bolagens kontroll??:confused:
Med detta säger jag egentligen inte emot dig, men är riktigt nyfiken på varför inte ett läge som detta är just det?
Att använda ordet katastrof är kanske inte helt riktigt men visst är det åt det hållet...
Visst är det synd om alla som drabbas ekonomiskt- men det kunde varit mycket värre.
// Helén
Oj, jag uttryckte mig visst lite otydligt:).
Jag menade att när jag satt och läste bestämmelserna för visakortets reseförsäkring på Nordeas hemsida så såg jag ingenstans i texten att ersättningen för förseningar skulle kunna inskränkas p g a force majeure.
Jag håller med dig... om någon gång force majeure kan tillämpas så bör det väl vara i sådana här lägen. Det är bara att vänta och se vad som händer...
Carina
Jag tror Du har helt rätt där Carina. Ryan Air tar ju hem Dina föräldrar och det är det som gäller....Sen får man lösa andra utgifter med sitt försäkringsbolag.
Lissi
Ja, det är nog så. Samtidigt om det vill sig illa så kan ju flygbolaget flytta fram folks hemresor en vecka i taget hur länge som helst utan att erbjuda alternativa hemresor. Då blir man till slut tvungen att ta ett tåg i alla fall.
De har dock fått info av Ryanair att om de väljer att inte nyttja flygbiljetten hem på onsdag så får de pengarna tillbaka för den. Det handlar förstås inte om så många kronor eftersom man inte betalar så mycket för Ryanairs flygresor :).
Trist Lissi att ni inte kommer iväg till Mallorca! Men under rådande omständigheter är det nog lika skönt att vara hemma. Vill det sig illa kommer man iväg på sin resa, sen blir det nya askmoln så sitter man där nere på obestämd tid...
Carinabye_bye
Trist Lissi att ni inte kommer iväg till Mallorca! Men under rådande omständigheter är det nog lika skönt att vara hemma. Vill det sig illa kommer man iväg på sin resa, sen blir det nya askmoln så sitter man där nere på obestämd tid... Carinabye_bye
Ja, det er trist, når man har gledet seg i lengre tid !
- men kanskje , som du sier, CarinaN bedre å være hjemme enn å komme avsted og .....
Jeg t r o r :confused: jeg ønsker at vår reise på torsdag blir innstillt , slik at v i slipper å ta avgjørelsen om å reise eller ikke.....
Ja, det er trist, når man har gledet seg i lengre tid !
- men kanskje , som du sier, CarinaN bedre å være hjemme enn å komme avsted og .....
Jeg t r o r :confused: jeg ønsker at vår reise på torsdag blir innstillt , slik at v i slipper å ta avgjørelsen om å reise eller ikke.....
Så tråkigt för er Kari..tänk det har visst gått troll i era tänkta resor till Tinos;)
Men som ni skriver, tjusningen med resan försvinner ju om man reser iväg och sen ska oroa sig hela tiden för att inte komma hem.
Eftersom jag ju redan tackat nej till jobb nästa vecka så får jag väl försöka träffa mina barn och barnbarn och kanske putsa fönster i stället om inga nya jobb dyker upp...
Lissi
Jag som själv ska resa med tonårssönerna till Rhodos nästa söndag (den 25:e) hoppas att resebyråerna väljer att inte skicka iväg nya resenärer innan de är hyfsat säkra på att få hem folk igen som planerat. Detta skulle ju rimligen bara ställa till med rejäla problem för dem.
Att det inte finns någon som kan garantera hur islands vulkaner kommer att "sköta sig" inom det närmaste är ju givetvis en annan sak. :eek:
Så tråkigt för er Kari..tänk det har visst gått troll i era tänkta resor till Tinos;)
Men som ni skriver, tjusningen med resan försvinner ju om man reser iväg och sen ska oroa sig hela tiden för att inte komma hem.
Eftersom jag ju redan tackat nej till jobb nästa vecka så får jag väl försöka träffa mina barn och barnbarn och kanske putsa fönster i stället om inga nya jobb dyker upp...
Lissi
Ja, det ser ikke ut til at vi s k a l til Tinos, men jeg gir ikke opp :)
- kanskje det blir interrail til høsten ;)
Jeg "må" ta ut den ferien jeg er satt opp på, siden fraværet mitt er dekket opp!
- har jo egentlig ikke råd til å sløse bort feriedagene mine på husvask o.l , men det trenges, så vi får se :)
SteffTee
2010-04-19, 11:48
Fastnade i London i torsdags! Flyget hem skulle gå 1250, flygplatsen stängde kl 1200!
Vände när vi på tunnelbanan, på väg till Heathrow fick information om läget.
Tillbaka till hotellet vid South Kensington.
Torsdagen gick åt att hämta in info om vad som hade hänt. Fredagen började den alternativa reseplaneringen och att vi var på en isolerad ö med begränsade kommunikationer stod snart klart.
Lördag kl 1600 satt vi på de två sist bokade platserna på ett tåg mot Paris och drygt två och en halvtimme senare på nästa tåg till Bryssel. Övernattning!
Solig söndag genom ett vårfagert Belgien. Snabba tågbyten i Köln (tog snabbt ett kort på domen precis bredvid tågstationen), Hannover och Hamburg. Mot Puttgarden, schnittzel på färjan och sedan vidare mot Köpenhamn. Övernattning.
Måndag morgon tåg över sundet och just nu X2000 mot Stockholm. Ankomst ca 1320 och då är vi 4 dygn försenade!
En trevlig hemresa, något bökig och väldigt dyr!
Hemma ligger nästa flygbiljett och väntar på mig. Avresa 23 april mot London för en helg med fotboll! Vi får väl se ur det blir med det :-)
Så är då även flygplatserna i Athen och Thessaloniki stängda, och vid hamnen i Patras är det kaos, då folk försöker komma med färjorna till Italien.:(
Yvonne
Äsch, nu börjar ju till och med jag önska att min och sönernas resa till Rhodos på söndag ska ställas in. :(
litentuva
2010-04-19, 12:50
Enligt DN har nu i alla fall pelaren med gas och aska minskat från 11000 m till 2000 m, hoppas det betyder att det vänder snart och att luftrummen kan öppna!
Islands kustbevakning ska visst upp och kolla läget över vulkanen, om det kommer lava ur vulkanen betyder det tydligen att askan minskar. Dock kan det betyda att värmen av lavan kan ge fler utbrott, så vad ska man hoppas på... ?
Tänk vad man lär sig ändå
Avresa till Rhodos från Arlanda 25 april. Nu vet man inte om man vill åka?!! Känns så osäkert om man kommer hem i rätt tid. Ingen lust att åka buss i flera dygn på hemvägen.
Vi får hoppas att vulkanen lugnar ner sig snart. Det kan tydligen göra det ganska plötsligt... men likväl komma igång igen lika plötsligt :confused:
Nektaria
2010-04-19, 14:19
Vi får hoppas att vulkanen lugnar ner sig snart. Det kan tydligen göra det ganska plötsligt... men likväl komma igång igen lika plötsligt :confused:
Det verkar som om det ljusnar något.... Betydligt mindre aska och inte i lika höga luftlager enligt isländska seismologer klockan 15.00 på radion. Det kan betyda betydligt bättre förutsättningar för flyget och förhoppningsvis också för alla berörda islänningar!
Lena
anneli56
2010-04-19, 14:22
Så är då även flygplatserna i Athen och Thessaloniki stängda, och vid hamnen i Patras är det kaos, då folk försöker komma med färjorna till Italien.:(
Yvonne
Var hittar du info om att de är stängda :confused: jag hittar inte , bara att det är inställda flyg
Kom hem från Paris igår ett dygn senare än beräknat. Sas skötte sig riktigt bra i den meningen att de fixade bussar som körde oss från CdG till Kph. Kommunikationen glappade lite och det kom olika besked i samma fråga från två ställen samtidgt, men det viktigaste var att Sas visade handlingskraft och fick hem hundratals resenärer.
Tack Sas!!!
Nu har jag kollat upp det där med försäkringar. Visakortsförsäkringen gäller inte alls. De åberopar inte naturkatastrof för det finns inte nämnt alls i bestämmelserna. Däremot fick jag vid telefonsamtal veta att de åberopar att det är "myndigheters beslut" att stänga flygplatser som gör att flygbolagen inte kan fullfölja sitt uppdrag. Detta har de tydligen rätt att hänvisa till.
Däremot kan man få viss ersättning av de flesta hemförsäkringar. Särskilt om man har tagit en tilläggsförsäkring i sin hemförsäkring.
Mina föräldrar har endast det vanliga reseskyddet som ingår i deras hemförsäkring. Då får de 300 kr per man för varje påbörjat dygn som de är försenade fram till de kommer hem till dörren. Dock max 5000 kr per person. Man får ingen ersättning om man t ex köper sig en tågbiljett och tar sig hem på egen hand. Detta gäller just deras försäkringsbolag, finns säkert variationer.
Själv ska jag nog sjuttsingen köpa till den där tilläggsförsäkringen nu, i dessa orostider...
Carina
Var hittar du info om att de är stängda :confused: jag hittar inte , bara att det är inställda flyg
Flygplatserna i Grekland är inte stängda men däremot en massa inställda flyg, inrikes rullar på och vissa destinationer flyger in och ut...
Camilla
Vulkanen har slutat spruta aska och nu väller det ut lava istället. Håller detta i sig så kommer nog vi som ska iväg under helgen att kunna resa.
Men tankarna går givetvis först och främst till alla islänningar i området, men vad jag såg på nyheterna så verkar de vara ett tålmodigt släkte som tar det mesta med ett fantastiskt lugn. Bonden vid foten av berget stannade kvar och skötte om djuren sina och var hur lugn och cool som helst. Lite imponerad är vi!
Ja, det känns som om Islänningarna får minst utrymme av alla, det är bara de inställda flygen som står i centrum.
Islänningarna verkar ta allt detta väldigt bra - man blir väl sådan när man levt hela sitt liv bland vulkaner....
Carina
Vi har tidigare sett fram emot vår resa till Kreta nu på lördag, men nu så håller jag med ett antal tidigare inlägg om att det nu känns lite "sisådär". Det vore ju inte så kul att bli "sittande" utan vetskap om när hemresan kommer att kunna ske om nu vulkanen tar "fart" igen (och naturligtvis att resan över huvud taget blir av).
:confused: :rolleyes:
Jag kom iväg till Island alla vulkaners förtrollade land på Torsdagen den 22/4:D
Härliga dagar fick vi där, regn och grått väder var utlovat men vi fick sol i stort sett hela tiden.
Jag såg vulkanröken från luften , vi badade i varma källor med svavelosande ånga. Åt förskräckligt god mat och drack gott därtill.
Hemresan fick vi göra från Akureyri på norra delen av ön, jobbigast var att vi fick resa dit upp från Reykjavik i en gammal skabbig buss. 5 timmar tog resan till flyget:(. Men hem kom vi i alla fall.
Litet bildresebrev kommer senare.
Yeasou_B-anana
Häftigt Yeasou! Tänk att ni kom iväg!
Ser fram emot resebrev...
Carina
Monica P
2010-05-02, 15:12
Ny teknik (tidningen) har en intressant video om hur flygtrafiken kom igång igen äver europa, den 16 - 21 sammanpressat till mindre än en minut. Dom kallar det Vimeo.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.