handdator

Visa fullständig version : Ögondoktor


misslina
2010-04-13, 23:16
Jag har en liten undran..
jag har aldrig varit hos en doktor i grekland, och nu är det så att mitt ena öga har blivit jätterött och irriterat, har provat att låta linserna vara då jag inser att de kan vara lite gamla, men det blir bara värre så jag känner att jag måste nog gå och undersöka detta.

Så min fråga är vart ska jag vända mig? är det till sjukhuset man går eller finns det speciella ögonkliniker? hur funkar det? och är det någon som har en aning om hur mycket det kostar på ett ungefär?

tacksam för svar, Evelina

Enigma
2010-04-14, 00:58
Du bör SKYNDA dig till en ögonläkare, antingen gå till en vårdcentral, sjukhus eller till en privat läkare eftersom dina ögon är en skatt. Kasta bort gamla linser. Har du känsliga ögon är det bäst att bära rätt anpassade glasögon eftersom de är skonsammare för dina ögon.

Hälsningar
Enigma som har en erfarenhet i den här branschen.

anneli56
2010-04-14, 08:04
Klart du ska till doktorn. Jag drabbades av någon ögoninflammation här nere i somras och besökte doktorn i närmaste byn, fick droppar och salva.
Inte konstigare gå till doktorn här i Grekland än i Sverige.
Senaste månaden har jag gått hos doktorn här för att kolla mitt blodtryck , och måste bara säga att läkarna här nere är mycket noggrannare än hemma i Sverige.
Jag har inte betalat nånting för mina besök, visat mitt EU sjukvårdskort bara.

Admirala
2010-04-14, 08:09
Min erfaring er fra Nafplio, men det funker det slik der, funker det vel på samme måten i resten av Hellas.
Du kan begynne med å gå til legevakten på sykehuset. Har de en øyenlege på vakt - som har tid - vil han se på øyet ditt. Uansett - enten får du behandling der og da, eller øyenlegen/sykehuset henviser deg videre til privatpraktiserende spesialist. Du må selv kontakte spesialisten, men be gjerne sykehuset anbefale en.

På sykehuset er det som regel gratis, om du har med deg det Europeiske trygdekortet, en time hos privat lege koster fra 30 E og oppover, sånn cirka.

Lykke til!

lugnagatan
2010-08-20, 14:11
Jag var för första gången på Kreta i början av juni och gick direkt och trampade på en sjöborre. Stortån var full med taggar. Det var i Hersonissos. Som väl var fanns det en liten läkarmottagning bara några minuter från stranden, ett litet kontor med ingång direkt från gatan, läkaren skar ut taggarna direkt. Det visade sig sedan att läkaren bara skulle ha kontant, eu-kort gick inte, som tur var gick det med mitt kreditkort, och jag hade täckning, men det var en ganska dyr tillställning 120 €.
Det var ändå bra att få så snabb hjälp, fast nästa gång frågar jag nog innan vad det kostar.

Drömmar om att snart få komma till Kreta igen.

Monica P
2010-08-20, 18:35
Det beror ju på var du är. Små sjukhus har inga ögonlkiniker men säkert finns någon praktikpraktiserande läkare i omgivningen. Hos oss tar han 50 euro per visit. Då har det gällt metallgrad som plockats ut och liknande.

Yanna
2010-08-20, 18:43
120 euro var väldigt mycket!
Här får man oxå betala 50 euro per visit hos privatläkare.

anoula
2010-08-20, 19:09
Jag fick in ett litet sandkorn (eller vad det nu var) som fastnade i ögonvitan för några år sedan. Det gjorde djävulskt ont. Jag gick först till sjukhuset, men det var HELT värdelöst. En dum läkare glodde in i ögat (utan mikroskop) i två sekunder, gav mig ögondroppar och sa åt mig att åka hem. Det sved nästan ännu värre än tidigare. Dagen därpå gick jag till en ögonklinik som tittade med mikroskop och fick bort sandkornet till slut. Visst blev det dyrare, men det var det värt. Tror att jag fick betala 60 EUR.