handdator

Visa fullständig version : Hva søker dere?


Inge
2005-11-01, 10:32
Har med stor interesse lest om alle øyer og steder i Grekenland som mange av dere har besøkt. Spesielt tråden om øyer dere ikke likte. Jeg sitter igjen med ett spørsmål etter all lesing. Hva leter dere egentlig etter?

Lissi
2005-11-01, 10:50
För mig som rest till Grekland minst en gång varje år sedan 1992 och tänker fortsätta så länge jag orkar så är svaret enkelt..JAG LETAR INTE EFTER NÅGOT! Jag vill besöka olika ställen både på fastlandet och på öar för att få se så många olika vinklar och dofter av Grekland så möjligt. Få insupa så mycket nytt som möjligt som jag inte sett förr! Har jag varit 14 dagar på en ö, så känns den liksom färdig! Då vill jag se en ny ö i en annan ögrupp för det kan vara som att komma till ett annat land nästan! Det är jättekul att varva västra och östra Grekland! Fastlandet är ju inte ett dugg likt öarna! Tror Du verkligen att så många åker till olika ställen för att de letar efter nåt särskilt????? Jag kommer säkert också när jag blir äldre att vilja åka och vara på ett ställe år efter år, men nu är jag alldeles för nyfiken! Fast det är kanske att leta??;);)
Det blir spännande att höra andras åsikter....

Lissi- som inom det närmsta halvåret både ska uppleva grekisk storstad och grekiskt öliv utan att leta efter nåt särkilt....!

inkfish
2005-11-01, 10:50
Åh, jag är anspråkslös. Jag letar bara efter ett ställe där själen kan få ro. Var det sen är varierar. Det kan vara en avsides bergsskreva på Koufonissi där ingen har aning om att man är - eller mitt i en gatukorsning i Pigadia på Karpathos.

Nu förstår du precis, va;)?

Elisabet
2005-11-01, 11:03
Det finns nog fler svar på den frågan än det finns resenärer :)

Inget syfte med resan är rätt eller fel eller bättre eller sämre. Ibland när det (bland annat här i forumet) talas nedvärderande om andras sätt att resa ocn använda sin semestertid, blir jag lite lätt bedrövad över den attityden som inte ser att de egna värderingarna inte är de enda vettiga.

Nåväl, nog om detta.

Jag söker framför allt upplevelser som står i kontrast till livet här hemma, men som samtidigt känns som en del av den jag är.

Dit hör inte minst att få ta dagen som den kommer och leva utan de vanliga vardagsbestyren ett tag.

Men också annan natur-växtlighet-djurliv, varma salta hav, annan mat och dryck och att se lite av ett vardagsliv som skiljer sig mycket från mitt eget och att träffa människor som lever på annat sätt än jag.

Dit hör också kulturupplevelser som inte ges hemma, till exempel folklig musik, historiska och arkeologiska platser och andra sevärda ställen.

Har jag fått med allt nu tro? :)

Inge
2005-11-01, 11:19
Åh, jag är anspråkslös. Jag letar bara efter ett ställe där själen kan få ro. Var det sen är varierar. Det kan vara en avsides bergsskreva på Koufonissi där ingen har aning om att man är - eller mitt i en gatukorsning i Pigadia på Karpathos.

Nu förstår du precis, va;)?

Har STOR sans for ditt orakelsvar!

Gita
2005-11-01, 11:29
Man söker/vill ha olika saker i olika stadier av livet, dvs om man reser som par/ensam/med familj/med kompisgäng etc.

Jag reser med familj och vi har två barn, så vi försöker tänka på att alla "får sitt" när vi åker. Det som alla vill ha är havet, Det är det allra viktigaste för oss, att vi bor nära havet och kan bada närsomhelst på dagen/kvällen. Ofta har "själen landat" först när jag har fått ta mitt första dopp i Grekland...

Det vi uppskattar och ofta finner i Grekland är lugnet, det sakta tempot, att få tillfälle att studera det livet som ibland är så annorlunda än vårt vardagsliv. Möten med människor, den inhemska maten, dofterna, musiken.

Man bara går omkring och njuter, myser, suger in allt "genom porerna". Ingen stress och inga måsten, och själen mår bra... :) :) :)

Gita

Inge
2005-11-01, 11:32
Ser ut som mitt spørsmål fenget. Ser med stor spenning fram til flere svar.

epiros
2005-11-01, 11:35
En god Brandy på kvällen;)


bye_bye Tommy

Inge
2005-11-01, 11:37
En god Brandy på kvällen;)


bye_bye Tommy

Gå til Kafe Kalimera med din Brandy!

epiros
2005-11-01, 11:38
Gå til Kafe Kalimera med din Brandy!


Får man inte söka efter det här då :D ?

bye_bye Tommy

Inge
2005-11-01, 11:42
Får man inte söka efter det här då :D ?

bye_bye Tommy

INKFISHHHHHHHHHHHH...........

epiros
2005-11-01, 11:53
INKFISHHHHHHHHHHHH...........

Så ja, ta det med ro nu, Inge ;) :)

Först och främst är det väl kanske det man söker; att kunna ta det med ro:)

Fast vi gör det på olika sätt.

Jag gör det t.ex med en kopp kaffe o en brandy på kvällen:p

bye_bye Tommy

Inge
2005-11-01, 12:10
Så ja, ta det med ro nu, Inge ;) :)

Först och främst är det väl kanske det man söker; att kunna ta det med ro:)

Fast vi gör det på olika sätt.

bye_bye Tommy

Et godt poeng!

YsterSyster
2005-11-01, 13:08
För min del är det nog sökandet av total avkoppling och nyfikenhet att uppleva något nytt (sedan kan det nya även inbegripa att besöka gamla favoritöar för att se vad som hänt sedan sist).

Avkopplingen innebär att jag är långt borta från jobbmåsten, mobiler (som dock är med men används sparsamt), datorer, TV, vardagsbestyr som matlagning och disk och få slippa informationsflödet som vi normalt drunknar i. Största bekymren kan vara: vilken sorts youghurt till frukost och vart ska vi äta lunch och middag!flabb_flab

Nyfikenhet att uppleva nya platser och möta nya människor - spänningen när man kommer till en ny ö som ska utforskas är speciell. Eller spänningen när man återser en favoritö och undrar vad som hänt sedan sist med både ön och invånarna.

anoula
2005-11-01, 13:16
Solsken och kärlek :D . Samt lite schysst käk.

Gita
2005-11-01, 13:45
SysterYster, du beskriver det himla bra! Frånvaro av vardagsbestyr, ja tack! Ingen tvätt, inte byta lakan, inte åka och handla... Och dagens stora fråga är alltid: "Var skall vi äta middag ikväll?"

Gita

Athanasia
2005-11-01, 13:52
..och när man kommit på VAR...då börjar tankarna på VAD?:)Det är ju det som är semester..det är inte mycket som bekymrar en när man är där nere...bara njuta:cool:

Gita
2005-11-01, 13:54
Ett kärt besvär! :)

Gita

Chras
2005-11-01, 18:22
Vad vi söker?
Det kan variera från resa till resa och från stund till stund. Avkoppling från det vardagliga. Att uppleva gamla och nya miljöer och mänskor. Att få utforska båda kända och okända miljöer. Ibland träffa mänskor som man har något gemensamt med men som man ej känner men lär känna. Det är bara att ta av skygglapparna och betrakta värden med en positiv syn. Att vara öppen för nya intryck och nya vyer i kamerasökaren.
Detta är vad vi söker och oftast finner om det är i Grekland eller på andra platser.
Chras

BrittM
2005-11-01, 18:27
Det är en alldeles speciell känsla att komma till Grekland och Kreta i synnerhet. Jag blev handlöst förälskad i Kreta, även om jag som ordningsmänniska i längden inte skulle stå ut med stilen i Grekland.

Det speciella med öar är väl vattnet som omger dom. Som öbo själv (Åland), känner jag kanske en särskild samhörighet med andra egensinniga öbor.

Jag söker ingenting, det jag vill ha bara finns där när jag landar. Doften av timjan och olivolja som dallrar i värmen, det klara vattnet, maten, människorna. De röda och vita blommorna överallt längs vägarna. Alla krukor med pelargoner runt husen. Bouganvillean. Musiken, som är underbar där men som jag inte skulle orka lyssna på här hemma! Har provat andra länder men trots att det kan vara hur fint som helst (tex. Sharm el-Sheikh) blir det ändå inte samma sak som Grekland. Jag längtar dit jämt.

Britt (som inte skulle resa nånstans nästa år men redan bokat flygbiljetter till Karpathos:) )

Calle
2005-11-01, 19:01
Det är en alldeles speciell känsla att komma till Grekland och Kreta i synnerhet. Jag blev handlöst förälskad i Kreta, även om jag som ordningsmänniska i längden inte skulle stå ut med stilen i Grekland.



Hej!!
Man lär sig med tiden att bli en icke-ordningsmänniska här nere även om det inte är helt lätt!! Fråga Git!!

Sigá, Sigá!

Calle!

Janet
2005-11-03, 07:40
Solsken och kärlek :D . Samt lite schysst käk.

Den är jag med på. Samt Inkfish själsro, eller hur det nu uttrycktes. Och så en jäkla massa blått hav...