handdator

Visa fullständig version : Barcelona ensam i slutet av juli


Aina
2010-04-10, 09:41
I slutet av juli kommer jag att tillbringa några dygn i Barcelona innan jag åker vidare till Santander för att gå en kurs. Det är inte första gången jag är i Barcelona, men första gången jag åker dit ensam.

Dagarna känns inte som något problem. Jag ska göra de saker jag inte hunnit tidigare: besöka Casa Batlló, Casa Milá, ta linbanan till Montjuich, Miró-muséet...

Kommer att bo på ett billigt hotell "mitt i smeten", nära Ramblan. Tvekade mellan det och ett mysigare ställe i Eixample, men tänkte att läget är viktigare än ett fint rum. Förra gången jag var i Barcelona bodde vi Eixample och det var ganska långt att gå. Gatorna i de "nyare" kvarteren är ju evighetslånga!

Men kvällarna - hur blir kvällarna för en ensam dam i 50-årsåldern? Jag tar gärna emot tips på ställen, restauranger, tapasbarer eller barer, eller områden med restauranger/barer dit jag kan våga mig ensam.

Också tips på utflykter eller saker jag inte bör missa (förutom det jag nämnt). Jag är inte intresserad av shopping och kläder, däremot god mat och dryck (då menar jag inte gourmetkrogar där man äter för en tusenlapp), bokhandlar, muséer, konst, parker att koppla av i skuggan med en bok...

Finns det områden jag absolut bör undvika? Läste någonstans om "kinakvarteren"? Var ligger de? (Är det månne där jag ska bo? ;))

/Aina som också ska läsa vad som skrivits tidigare på forumet

para poli
2010-06-13, 20:22
Passa dig för Raval.
Min dotter lyckades bli rånad två gånger där under det halvår hon bodde där. Raval är ju området till vänster om Ramblan om man har rygenn mot havet och näsan mot Plaza Catalunya. Annars är det vanlig storstadsvarning som utfärdas.
Stället du INTE får missa; "Can Paixano" Carrer Reina Cristina 7, en bakgata som inte är så lätt att hitta men den går parallellt med Passeig d'Isabel II mot havet till. Metro; Barceloneta.
Opretensiöst ställe, asfalterat golv, MEN världens godaste bocadillos och egen rosa Cava namne med stället, 70 cent för ett glas eller 3€ för en flarra. Beställ även en racion med chorizo freco (mmmmm!). Har även butik; köp deras chorizo fresco.
Stängt på söndagar, baren öppen; Bar.- de 9 a 22:30
Tienda.- de 9 a 15 y de 15:30 a 20
finns på nätet, googla på can paixano!

Aina
2010-07-18, 13:10
Tack för svar, para poli! Såg det inte förrän nu. Can Paixano ska jag definitivt inte missa.
Kommer att bo just i Raval, haha! :( Bodde där även förra gången jag var i Barcelona, men då reste jag inte ensam. Misstänker att det inte blir så sena nätter när jag reser ensam och kommer säkert att vara trött på kvällarna efter långa dagar i Barcelona.
Aina

Aina
2010-07-24, 10:21
Har uppgraderat mitt boende i Barcelona ordentligt. Försökte boka ytterligare en natt på mitt sjabbiga Raval-hotell. Då det inte gick avbokade jag och tittade på nya hotell på en booking-sajt. Tvekade mellan dyrare boenden och ett budgetboende (studentrum - billigt men tidigare resenärer klagar över att det inte finns AC) vid Ciutadella-parken.

Valde ett trestjärnigt hotell som ligger centralt och bra, nära till allt, men inte vid Ramblan. Har aldrig bott så dyrt, men det kan kanske vara värt det eftersom jag reser ensam. Om jag vill dra mig tillbaka kan det ju vara trevligt att ha ett rum där man faktiskt kan tänka sig att vara!
Aina

anoula
2010-07-24, 10:33
Härligt med Barcelona... var på yogaseminarium där i februari/mars. Jag ska också skriva upp para polis tips. Råkade hamna på ett par riktiga turistfällor när jag var där sist.

Aina
2010-07-24, 10:37
Det är inte helt enkelt att hitta bra ställen i en storstad. Sist jag var i Barcelona hade vi problem, men nu har jag en del bra ställen uppskrivna och tänkte försökte hålla koll på dagarna också (skriva upp ställen och gator så man kommer ihåg dem till kvällen!).

Aina

Aina
2010-08-17, 18:50
Gick alldeles utmärkt att tillbringa 5 dagar plus en natt på hemvägen i Barcelona på egen hand. Nu hittar jag ganska bra i centrum, alltså från Diagonal och mot stranden. Man är mer skärpt när man reser ensam, tror jag, mer uppmärksam.

Jag hoppas att jag inte är dum i huvet och naiv, men jag kände mig ganska trygg i Barcelona ute på kvällarna. Alltid mycket folk ute, trevligt att sätta sig på en uteservering och ta en öl (om det fanns plats vill säga). Undvek Raval och de mörkaste gränderna och kom väl i och för sig aldrig hem efter tolv. Kreditkort i värdebältet under kläderna och liten handväska tvärsöver kroppen.

Missade Xampanyet vid Calle Montcada (där Picassomuséet ligger) trots att jag gick förbi. Besökte Can Paixano. Inte alltid det lättaste att beställa där som timid svensk. Sista gången jag var där försökte jag beställa och bemöttes av ett missnöjt muttrande: "Jag kommer till dig, när det blir din tur!" En ung spansk kille frågade om jag ville att han skulle beställa åt mig. "Javisst, om det går fortare!" sa jag. "Ja, jag känner honom." Vips fick jag mina croquetas och min rosa cava!

För mig blir det dock bara ett glas - väldigt huvudvärksframkallande. Fast det kanske är den feta maten...? ;)

Aina som snart vill tillbaka

kimmen
2010-08-17, 21:50
Aina som snart vill tillbaka
Ja, Barcelona är en härlig stad!! :)

/kimmen