handdator

Visa fullständig version : Minidator


Yanna
2010-04-06, 22:35
Hej!
Det finns så många minidatorer så man vet nästan inte in eller ut till slut. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på den här minidatorn i jämförelse med andra liknande. Den här är på 10,1 tum. Det är dessutom ett bra pris, 2279kr. Acer eMachine Intel Atom N270.

Jag behöver inget avancerat.

Acer har jag nu med och har varit nöjd med den, den fungerar bra men är 5 år gammal. Jag tänkte ev. ha med mig både den gamla och en ny minidator när jag flyttar till Kreta. Kan tyckas onödigt med båda kanske, men kan va praktiskt också att ha en reserv. :D

Yanna - med både hängslen o livrem

Göran
2010-04-06, 22:51
Hej Yanna,
En dator på 5 år kan inte vara mycket att ta med sig i utlandsflytt? Utvecklingen går så snabbt nuförtiden

Minidatorn på 10,1 tum fungerar säkert som surfdator, tänk över om du verkligen är nöjd med så liten skärm i längden. Jag ser dom små datorerna som komplement och resedatorer.

/Göran

Yanna
2010-04-06, 22:59
Hej Göran!
Min dator är inget fel på och tänkte att den kanske lever ett par år till och om jag då inte är nöjd med att minidatorn har så liten skärm kan jag ju köpa en ny dator när jag åker "hem" och hälsar på om så där 2 år....det var iaf min tanke..

Yanna

Göran
2010-04-06, 23:07
Du har rätt Yanna,
Jag var kanske mest förundrad över att din dator fortfarande fungerar bra... Jag har haft sk. personaldatorer de senaste 4 åren (HP laptops). Den första höll i 2 år efter 3 reparationer, den nuvarande håller på att ge upp också...
Acer har jag för mig ska vara driftsäkra...

Yanna
2010-04-06, 23:13
Ja Acer är faktiskt bra, därav mitt urval av en Acer minidator.
HP är det många som klagat på, det hör jag då och då! Min son köpte en och den krånglade mest hela tiden, vet inte vad han har nu.
Bra märke är väl annars Dell, Toshiba och Fuijitsu...efter Acer då ;)

Minidatorn som jag ville synpunkter på har ett jättebra pris och det är ju också ett plus...hoppas jag..

BADarkness
2010-04-07, 21:08
Hej.

Jag som är en datanörd " sen 11 år tillbaka ".
Har avverkat några st och ett 20-30 tal hårddiskar.
En vän till mig som läser på KTH i sthlm skrev detta om minidator vs laptop.
Du bara läser nedan så får du ett mycket utförligt svar.
Har själv testat några olika minidatorer av olika märken.
Men kan bara säga att kvaliten är undermålig och trög..

Hej Läser själv på högskola och kan väl säga följande; Du har helt rätt som vill ha en dator modell mindre, många gör misstaget o köper en 15+" dator som de i slutändan inte orkar släpa med sig, en så kallad "släpbar dator". Min erfarenhet av netbooks är inte särskillt god. De är frustrerande långsamma, och t.ex. moderna versioner av office tar för lång tid att starta och använda funktioner i för att jag ska orka med det. De funkar med andra ord inte så bra för längre arbeten, dessutom är ju tangentbordet obekvämt i längden. Skärmen är ofta så dåligt upplöst dessutom så att hemsidor inte visas särskillt trevligt och du får scrolla som en galning. Blir ännu värre i program med stora menyer i t.ex. överkant av bilden Netbooks funkar för: Surfa på internet (så länge sidorna inte e bloatade med reklam/flash) Skriva anteckningar på föreläsningar, vill du göra illustrationer etc är väl en äldre version av office att rekommendera Lyssna på musik via t.ex. spotify o se på film på t.ex. tåg och i bilen De har grym batteritid, i många fall i alla fall Netbooks funkar inte för: Spel (men det spelar ju inte dig någon roll) Tyngre program och tunga funktioner i t.ex. office 2007 (funkar, men i alla fall jag blir frustrerad) Längre pass av skrivande då du kommer tröttna på det minimala tangentbordet Bildredigering i t.ex. photoshop är bara att glömma Jag hade istället satsat på en "riktig" laptop i 12-13" format. De är populärast på utbildningarna och det av goda anledningar. Ett ytterligare tips är att kolla efter datorer med tvåkärniga intel processorer då dessa generellt är bra mycket snabbare än enkelkärniga eller AMD-processorer. Det brukar gå att hitta en dator med de specifikationerna för runt 6000 kr om man letar runt lite.

BADarkness
2010-04-07, 21:13
Ja Acer är faktiskt bra, därav mitt urval av en Acer minidator.
HP är det många som klagat på, det hör jag då och då! Min son köpte en och den krånglade mest hela tiden, vet inte vad han har nu.
Bra märke är väl annars Dell, Toshiba och Fuijitsu...efter Acer då ;)

Minidatorn som jag ville synpunkter på har ett jättebra pris och det är ju också ett plus...hoppas jag..

Priset styr kvaliten i datorvärlden...
Billig runt 4000kr = Mycket dålig , bildskärm kass,minne kass vilket menas med att den kommer vara långsam, processorn är av väldigt billig modell och kommer med minnet att dra ner den avsevärt snabbt
Mellanpengar 6000kr = Hyffsad men förvänta dig absolut inte mer, Du kan surfa bra kolla på film lyssna på musik hantera bildprogram bra. En bra dator som klarar av det som du kanske använder datorn till.
Mycket pengar 9000kr och uppåt = Denna kan du ha länge utan att behöva uppdatera allt hela tiden.Mycket minne , dubbla processorer. Funkar till allt.

Yanna
2010-04-08, 12:24
Hej BADarkness! bye_bye

Tack för jättebra info! Jag är mycket medveten om att jag får vad jag betalar för, men jag kommer att klara mig med mina enkla datorer, dessutom vill jag inte lägga så mycket av mina pengar på en dator, det finns så mycket annat kul att göra för pengarna. ;)

Jag har nu bestämt mig för att göra så här!
Jag har ju min gamla dator som fungerar bra trots sin ålder, men den är dock 5 år gammal och jag vill inte plötsligt sitta utan dator på Kreta utan jag köper den minidator jag tänkte, en Acer eMachine Intel Atom N270. Dessa 2 datorer täcker mina behov var och en på sitt sätt och skulle den gamla kolavippen så har jag ju minidatorn. Den kan jag även lätt släpa med mig vartsomhelst, den gamla väger 3 kg och känns inte så bekväm att släpa på. Om jag har tur håller min gamla dator ett par år till och då är det nog ändå dax för ett återbesök till Sverige och då köper jag en ny.

Yanna

Kikh
2010-04-08, 13:08
jag vill inte plötsligt sitta utan dator på Kreta utan jag köper den minidator jag tänkte, en Acer eMachine Intel Atom N270.
Yanna


Hejda dig Yanna, här nere bjuder de flesta stora internetleverantörer på en minidator om du tecknar 1 års abonemang. Abonemanget kan du flytta, precis som i Sverige, men man bör kolla att de har täckning i nya området. Vi hade ett abonemang hos Forthnet som tyvärr inte kunde leverera till nya adressen, vilket resulterade i att jag slapp betala uppsägningsavgiten och dessutom fick pengar tillbaks :D

Wind, Forthnet, Vodafone och Hellas Online brukar bjuda på den lilla godsaken, och språket/systemet kan du alltid ställa om till svenska. Det finns alltid någon som har en svensk systemskiva att låna ut ;) Kolla förresten på Kotsovolos online vad det kostar att köpa en ny.

//Kikh

Yanna
2010-04-08, 13:18
Med risk för att verka korkad...har inte grekiska datorer grekiska tangentbord...och finns åäö...och vilket språk får man på programmen? Jag menar XP eller vad man nu har. Har ju ingen lust att få en dator på grekiska språket:o...kommer väl att känna mig som ett UFO ändå i en del sammanhang utan detta också. flabb_flab

Yanna

Kikh
2010-04-08, 14:51
Med risk för att verka korkad...har inte grekiska datorer grekiska tangentbord...och finns åäö...och vilket språk får man på programmen? Jag menar XP eller vad man nu har. Har ju ingen lust att få en dator på grekiska språket:o...kommer väl att känna mig som ett UFO ändå i en del sammanhang utan detta också. flabb_flab

Yanna

Jag köpte en laptop här till min dotter och självklart har den grekiskt tangentborg, men också engelskt då de även använder det latinska alfabetet. Systemet (Vista) fick vi på engelska vid förfrågan och svenskt "tangentbord" kan man ställa in själv och markera Å, Ä och Ö med små klisterlappar. Kolla efter en laptop med XP eller nya Windows 7. Just nu säljer de en vit Acer med Windows XP Home English /Greek för 335€ cash:D
Kotsovolos, ska tilläggas, är Greklands svar på Elgiganten med lika charmig personal...

//Kikh

Yanna
2010-04-08, 15:08
Tack för info, Kickie!
Den jag hittat på Elgiganten (Sveriges svar på Kotsovolo! flabb_flab) också är en Acer med XP och den kostar 2338kr vilket är en tusenlapp billigare än den du nämner plus att jag slipper allt strul med inställningar etc. Jag har inbyggt/medfött motstånd med allt tekniskt! Ang_elx
Jag kollade på Kotsovolos hemsida, men hittade inget alt. som var bättre. Du skrev också om att de flesta stora internetleverantörer bjuder på en minidator om man tecknar 1 års abonemang, ska kika på det också, för DET kan vara intressant trots div inställningar.;)

Yanna

Yanna
2010-04-20, 16:10
Hej!
Efter många jämförelser mellan datorer och priser har jag nu gjort mitt val och köpt en minidator. Det blev den här - ett budgetalternativ som dock fått bra recensioner, fast den har bara 3,15 timmars batteritid men tror det räcker för mig.
http://www.webhallen.com/hardvara/107629-emachines_250-01g16i-atom_n270-1gb-160gb-10.1_led-xp_home (http://www.webhallen.com/hardvara/107629-emachines_250-01g16i-atom_n270-1gb-160gb-10.1_led-xp_home)

Nu gäller det bara att hitta ett officeprogram som är gratis. Något tips?

Yanna - som kommer att ha 2 bärbara, den gamla 3-kilosklumpen och denna nya lättsläpade.

Enigma
2010-04-20, 16:49
Hej!
Efter många jämförelser mellan datorer och priser har jag nu gjort mitt val och köpt en minidator. Det blev den här - ett budgetalternativ som dock fått bra recensioner, fast den har bara 3,15 timmars batteritid men tror det räcker för mig.
http://www.webhallen.com/hardvara/107629-emachines_250-01g16i-atom_n270-1gb-160gb-10.1_led-xp_home (http://www.webhallen.com/hardvara/107629-emachines_250-01g16i-atom_n270-1gb-160gb-10.1_led-xp_home)

Nu gäller det bara att hitta ett officeprogram som är gratis. Något tips?

Yanna - som kommer att ha 2 bärbara, den gamla 3-kilosklumpen och denna nya lättsläpade.

Du kan hämta gratis på nättet Open Office. Googla och hämta den! Lycka till med din dator. Vad du måste vara lycklig speciellt just nu med tanke på den j...a askan som sätter förhinder och oro för alla Greklandsbesökare under sommaren. Man vet inte om man kommer i väg och man vet inte om man hinner tillbaka till jobbet.

Enigma

Yanna
2010-04-20, 17:47
bye_byeHej Enigma..och tack för tipset!

Kände till Open Office men undrar om det är lika bra som Microsoft Office? Vilka är skillanderna?

Jag är jättelycklig och jag ska ju bara resa TILL Kreta, inte tillbaka, om det sen blir med flyg eller tåg spelar ingen roll, för ner ska jag! Men jag tycker det är tragiskt för alla som planerat och bokat och fantiserat om sin resa och som inte kommer iväg nu! Dock tror jag inte askmolnen varar så länge till, i maj är allt glömt...det är iaf min tro!

Yanna - som har 45 dagar kvar till Kretaflytten! _B-anana