handdator

Visa fullständig version : Väderrapport

Kikh
2010-04-05, 16:47
Glad fortsättning på påsken!

Idag vid tretiden stod termometern på +30 och bara en stilla bris gjorde det svalare. Nilam lät meddela att de doppat sig i havet, så tydligen har temperaturen stigit även på "havsnivå".
Grekerna njuter av säsongens sista ledighet, äter och umgås på tavernorna i hamnen. Turister stövar barbenta runt i de få helgöppna butikerna och verkar i det hela taget njuta.

Välkommna alla Chania-resenärer, vi är redo för er från imorgon bye_bye

//Kikh

Kermit
2010-04-05, 18:02
Låter enormt härligt och vi kommer som sagt vad i juni. Här i skåne har vi bara haft ca 8 plus idag. Meen är det verkligen normalt för årstiden att det är så varmt??? i vilket fall som helst förstår jag att ni njuter.

en sak till såg på din profil att du varit på ön spingalonga var det nu när du bor i chania? jag undrar mest för jag skulle vilja veta hur du i så fall tog dig dit och hur lång tid det i så fall tog. Har varit där för mååånga år sedan men bodde då närmare och skulle vilja visa min familj det. Har dock blivit rekomenderad att inte åka på en dag. hoppas det var ok att ställa frågan här har inte blivit riktigt klok på vad som är rätt och fel.
Lojse

Kikh
2010-04-05, 18:53
...såg på din profil att du varit på ön spingalonga var det nu när du bor i chania? jag undrar mest för jag skulle vilja veta hur du i så fall tog dig dit och hur lång tid det i så fall tog...Lojse

Det är många år sen jag var på Spinalonga nu, skulle gärna åka igen. Jag var på semester i Agios Nikolaos och hade en dag att fördriva, så jag kidnappade damen jag delade rum med och köpte oss en båtutflykt.
Jag vet inte säkert om det går båtar från Hersonissos men det är väl värt att kolla. Jag rekommenderar alla att besöka Spinalonga, Kretas mest berömda spetälskekoloni.

Beträffande vädret så är det nog ganska normalt här hos oss nu. Två vårar av tre har vi suttit ute och stekts ikapp med påsklammet :D

Ha en så varm fortsättning på påsken som möjligt!
Kikh

nickelena
2010-04-06, 17:12
Gu va gôtt, att värmen kommit alltså! Längtar så till 20 maj när vi anländer med Aten-färjan på morgonen(efter fyra nätter på Egina). Ska då till Almyrida, Elafonissi och några obokade nätter för improvisation. Ser mycket fram emot vår resa till värmen och underbara Grekland!!
Lyckliga du som bor där!
Hälsar Lena

Kikh
2010-04-07, 02:43
Gu va gôtt, att värmen kommit alltså...Lena

Idag blåste det "små *****" mest hela dagen och temperaturen låg på runt +20. Himmelen var stundtals kolsvart för att snabbt växla till klar/molnig.
Jag har suttit på "Nilam's" i hotellbalkong i Platanias iförd tjock kofta och läderstövlar. Nilam med sällskap klädde sig i fleece och läderjackor innan vi gav oss ut på en ganska folktom by för att äta.
Vi bänkade oss runt bordet på en taverna med vedkamin och fantastiskt värmande Raki, så oss har det inte gått någon nöd på i kväll:D

Vädret svänger som sagt just nu, men ju närmare juni vi kommer desto varmare blir det.

Vi önskar alla stelfrusna skandinaver varmt välkomna!
//Kikh

Kermit
2010-04-07, 07:23
Härligt med en livslevande väderleksrapportist som kan berätta hur vädret verkligen är på Kreta. När man är inne på olika vädersidor och tittar blir man ju smått förvirrad en del visar sol och andra moln och det kan skilja på 5-6 grader. Naturligtvis vet jag att du inte kan fortsätta rapportera hela tiden så därfäör frågar jag dig om du vet en någorlunda tillförlitlig webbsida som vi kan gå in och följa? Men som sagt vad härligt med väderreporter på plats och tack för de gånger som du har möjlighet att skriva om vädret. Ha en fortsatt skön vår.
Lojse

Maggan1
2010-04-07, 10:08
..tack för väderrapporten :) idag i Helsingborg skiner faktiskt solen, småblåser lite men helt OK..igår kallt mest hela dagen, dvs typiskt aprilväder ...bara 135 dagar kvar tills jag o familjen anländer till Kreta ..suck suck...

//Maggan bye_bye

Kikh
2010-04-08, 17:01
...Naturligtvis vet jag att du inte kan fortsätta rapportera hela tiden så därfäör frågar jag dig om du vet en någorlunda tillförlitlig webbsida som vi kan gå in och följa? Lojse

Jag förlitar mig helt och hållet på naturmetoden, jag öppnar balkongdörren och kikar ut :D Min sambo "storfiskaren" har diverse sidor som han kollar, men de är helt och hållet på grekiska och ytterst komplicerade för mina meteorologiska kunskaper. Den mest använda är: meteo.gr

Igår hade vi mulet och blåsigt på förmiddagen, regnmolnen tornade upp sig och jag drog på mig långkalsonger för morgonpromenaden. Självklart steg temperaturen så snart jag stängt ytterdörren och i gassande sol svettades jag med två glädjeyrsiga jyckar som ville leka.

Idag var det oklart om huruvida vi skulle få väder eller inte, men när varmvattenberedaren gjort sitt sken solen för fulla muggar. Jag gissar att temperaturen legat på runt +25 sedan dess. Typiskt va!

//Kikh

Kermit
2010-04-08, 20:05
OK jag förstår att du förlitar dig på naturmetoden det hade jag oxå gjort om jag bott på Kreta, Jag får väl ta ett medelvärde på alla temperaturer jag hittar och förlita mig på det fast det är svårt när man ser dina rapporter dom stämmer inte alls med mina medelvärden HI HI. Det är inte så viktigt men tycker det är kul att se hur vädret är dit man längtar. I Helsingborg har vi idag haft sol och varmt och skall jag vara ärlig vet jag faktiskt inte hur varmt det har varit konstaterade bar att man kunde gå i fleesjacka och gympadojor (naturmetoden)
Lojse

mimzzie
2010-04-10, 15:45
Underbart att höra en väderleksrapport med sommarvärme. Längtar som en tok :) 14maj anländer jag och maken till Kato Stalos. Får nog kika in här då och då och se om det kommit in någon ny rapport här:)

/Mimzzie

Kikh
2010-04-10, 16:52
Idag är det grått grått grått så långt ögat ser. Vi tog en sväng till matbutiken och passerade ett mörkare moln som resulterade i 6-7 regndroppar på vindrutan. Ovanligt optimistisk hade jag jeans, tunn kofta och flipflops på och döm om min häpnad när diverse turister på Lidl var varmare klädda än jag!? Inte frös jag väl direkt, men jag var inte ute så länge heller.

Nu har tvätten burits in från balkongen eftersom det ser ut att dra ihop sig till en skur. Det är ovanligt vindstilla här uppe i Galatas och termometern håller runt 19-20 grader. Jag spekulerar i om Nilam tog med sig solen till Sverige nu när de åkte - i såfall tycker jag hon ska komma tillbaks med den omgående.
Eftersom vi inte kör centralvärmen nu (ekonomisk fråga och helt självvalt) så ligger inomhustemperaturen på 17-18 grader och jag småfryser med vidöppna fönster. Om då solen försvinner så känner jag än kallare, vilket är ett mer mentalt än fysiskt fenomen. Jag är beroende av solsken!

Varför jag har fönstren öppna? Det är varmare ute än inne ju :D

//Kikh

Havet utanför Chania 17.45 idag

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=3276

nilam
2010-04-10, 18:58
Det var härligt "resahemväder" idag :D:rolleyes: Det var med lite mindre gråt i halsen när det var grått och kyligare.
Nu är det bara att räkna ner till nästa resor...:)

Malin

Kikh
2010-04-10, 19:12
Det var härligt "resahemväder" idag :D:rolleyes: Det var med lite mindre gråt i halsen när det var grått och kyligare.
Nu är det bara att räkna ner till nästa resor...:) Malin

Ska jag säga välkommen hem eller? Tack för ytterligare en trevlig sittning med dig och dina kära nära, och tack för kaveln mm. Kostas har varit ovanligt huslig och skötsam sen han såg den. Jag tänker inte tala om vad man använder den till egentligen ;)

Vi ses snart igen och då ska jag banne mig ha en Ouzo!

Kramar från oss//Kikh

jan c
2010-04-10, 20:10
Citat" inte frös jag väl direkt# Slut citat .Det är ju känt att ni vädertjejer i Grekland är lättklädda jmfr Petrula

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=3276[/quote]

nilam
2010-04-10, 20:30
Ska jag säga välkommen hem eller? Tack för ytterligare en trevlig sittning med dig och dina kära nära, och tack för kaveln mm. Kostas har varit ovanligt huslig och skötsam sen han såg den. Jag tänker inte tala om vad man använder den till egentligen ;)

Vi ses snart igen och då ska jag banne mig ha en Ouzo!

Kramar från oss//Kikh

Tack själv...alltid lika trevligt :) Du kan få säga välkommen tillbaka "hem" när vi ses om 2 månader ;) Då ska inte jag ha någon Raki iaf :eek::D:rolleyes:Ang_elx

Kramar från mig :) Malin

Kikh
2010-04-10, 23:37
....Det är ju känt att ni vädertjejer i Grekland är lättklädda jmfr Petrula

Petroula? Nej fy för den lede Jan, då har jag hellre Leif GW Persson som stilikon!

För den som inte är bekant med "Petroula" är hon en sk. vädertjej på grekisk TV (ANT1 tror jag) som åbäkar sig framför kartan, mer eller mindre barfota över hela kroppen och utan en häst hemma i stallet. Jag ryser och byter kanal när hon dyker upp.

Tack själv...alltid lika trevligt :) Du kan få säga välkommen tillbaka "hem" när vi ses om 2 månader ;) Då ska inte jag ha någon Raki iaf :eek::D:rolleyes:Ang_elx Kramar från mig :) MalinMalin, Nu ska du inte vara sån heller, Raki som är så gott :D

jan c
2010-04-11, 08:23
För ER som är intr. av "barfota vädertjejer " så finns hon att beskåda på You Tube weathergirl Petroyla......

Kikh
2010-04-11, 21:40
Det tog sig sa mordbrännaren!

Morgonen började runt tio för somliga och naturmetoden visade olika nyanser av grått. En klar dag kan jag se bort till Kissamos från verandan, idag såg jag knappt vad jag tänkte.

Efter en kopp kaffe tog jag en stärkande prommenad med huset hundar och då kikade solen fram. Först med bara ena ögat, sen sken den så svetten rann efter ryggraden. Termometern drog iväg från 18 till 26 i ett skutt och jag slog mig ner i en olivdunge för att inte förgås. Jyckarna skuttade runt och tuggade gräs, jag försökte fotografera min nyfunne valp... Cindy, den äldre av hundarna, drog iväg som en avlöning in i buskarna och återkom doftande av mynta. Lille JD (Jack Daniels) fann passande nog en avslagen burk Heiniken som han bar runt på i vårsolen.

När nu hundarna doftade pilsner och Mojito blev jag sugen på ett glas rött på altanen. Glaset intogs flera gånger om med ett vindstilla soligt Galatas som kuliss. Livet är härligt vissa dagar!

//Kikh

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=3301

Kikh
2010-04-12, 21:27
Nu börjar jag förstå varför vissa väderdamer, och herrar, ter sig aningen väderspända. Så jäkla lätt att göra väderrapporten intressant är det inte! Framför allt helt utan karta...

I morse blev jag rejält blåst, norrifrån. Det var bråttom med kaffet och andra naturbehov än dörröppnade så jag kikade bara ut genom fönstret. Det behövs nog putsas... Himlen var förhållandevis molnfri, den grå nyansen hade drag av blått och havet såg nära nog inbjudande ut. Solen går otacksamt nog upp utom synhåll från mitt fönster, men jag anade dess närvaro.

Efter kaffet och en snabbdusch drog jag därför till med jeans, tunn sommartunika och öppna sandaler innan jag skyndade mig ut till MC'n för vidare transport till Chania. Helsike så jag frös när vi kom fram!
Nordanvinden låg på (den tycker jag ni kan behålla där uppe) och även om den inte ven runt knutarna så drog det kallt. Inne i grändernas skugga stod jag och blev frostnupen bland alla halvklädda turister och det behövdes en rask prommenad för att värma upp mig.
Vid halv två mojnade vindarna, eller om de vände, och solen kom till sin rätt. Snart var det behagliga 25 grader och lilla Pingu kunde lugnt dricka sitt kaffe under ett parasoll. Hellre färdknäpp än köldknäpp!

Hela eftermiddagen badade Chania och dess omgivningar i solsken och värme. Även havet lyckdes se inbjudande ut och jag såg flertalet "utländska" män kasta sig i de måttliga vågorna. I de fall det fanns äkta hälfter var de nog lagom imponerade under siestan...

Sammanfattningsvis har vi under dagen haft 17-26 grader i skuggan, milda till måttliga nordost vindar och molnfritt. Torsdagen spår temperaturer upp emot 29 grader säger sambons vädersajter, vilket torde passa det lass av finska charterturister som anlände under dagen. Nu är det Danmark och Finland som toppar turistlistan i Chania.

Jag vill passa på skicka ett hej till den svenska familj om 4, två vuxna med äldre tonåringar, som passerade mig på Betolo vid tresnåret bye_byeNi vet vilka ni är som kände igen mig från Kalimera.

//Kikh

Gita
2010-04-14, 19:56
Tack Kickie för väderrapporterna! Underbart att följa med... Här är det vinterjacka på fortfarande, även om solen värmer gott ibland.

Fortsätt att glädja oss med dina betraktelser! :)

Kikh
2010-05-10, 13:02
NU har sommaren kommit till Chania på allvar!

Solen är vaken långt innan mig och strålar från en relativt klar himmel. På diverse vädersajter har de lovat temperaturer runt 35 de närmaste dagarna och vi är tacksamma för den svaga bris vi har. Havet är rena yogurten (ett lokalt uttryck för kav lugnt) och det badas i alla tillgängliga pölar.

För er som kommer ner de närmsta dagarna: Ta med en varm tröja för kvällsbruk, det blir småkyligt när solen gått ned och luften är fuktig.
Tänk på att skydda er ;) Det är lätt att "glömma" solfaktorn om det blåser eller är mulet och det är just då ni bränner er mest. Solen är stark även om den inte syns och jag bjuder dagligen på svalkande Aloe Vera lotion på jobbet.

Övrigt:
Agia Marina med omnejd är relativt moskitfritt i år, tack vare torkan. Vet du att du har allergier, ta en cortisonspruta eller tabletter.

Sista bussen från Platanias/Agia Marina mot Chania går klockan 22.40 de flesta dagar och priset är 1.60/1.50 per person. Barn under 5 år åker gratis om min information stämmer. Tänk på att greken kör GMT (Greek Maybe Time) och bli inte förtvivlade eller förvånade om ni får vänta.

Alla butiker/tavernor som tänkt öppna i sommar har också gjort det, utom den lilla smyckesbutik som jag ska flytta över till. Klubbarna öppnar först i juli/augusti då de riktar sig till en grekisk publik. Rock House i Platanias firar 20 år i juni, där har de flesta inbitna Plataniasresenärer varit minst en gång.

Samariaravinen är öppen. Ta en varm tröja för de tidiga timmarna, en flaska vatten att fylla på efter vägen och kanske en frukt som mellanmål. Vana vandrare går de 16 km på 4 timmar, då har de 2 timmar till godo för bad och lunch när de kommer fram till Agia Roumeli.Vattnet i Agia Roumeli är iskallt och bråddjupt, det finns flera tavernor och båten hemåt brukar avgå vid 18.00. Förlägg ingen shoppingrunda/promenad till påföljande dag...:D

Jag har inte sett en enda Kalimera-tröja men för första gången sprungit på både Totto och Lena* med familjer, som hälsats med butikens Rakómelo (honungsraki).

//Kikh

gotlandica
2010-05-10, 19:36
Låter som om det kan vara uppvärmt och härligt när vi anländer i slutet av månaden. Var nere för ett par år sedan i April och det var vackert men inte varmt!:D Hoppas myggen fortsätter att vara någon annanstans.Ang_elx
Skall försöka hitta till din butik Kikh!_B-anana

Kikh
2010-05-11, 03:43
Skall försöka hitta till din butik Kikh!_B-anana

Det är inte så svårt, bara följ draget från min snacksaliga käft :D

//Kikh

yannis
2010-05-11, 13:10
Det är inte så svårt, bara följ draget från min snacksaliga käft :D

//Kikh

:)flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Visst hade jag på mig min Kalimeratröja när vi träffades?

Kram från Birgitta

Kikh
2010-05-11, 13:19
:)flabb_flabflabb_flabflabb_flab Visst hade jag på mig min Kalimeratröja när vi träffades? Kram från Birgitta

Kanske under fleecetröjan, men jag såg den inte:)

Ha en underbar semester i Kina!
Kramar från mig//Kikh

Kikh
2010-05-11, 23:15
Idag finns bara ett att säga om vädret - FANTASTISKT!

Jag önskar att jag fick vara turist för en vecka, slappa under ett parasoll på en strandbar och dricka vanebildande drycker ur isiga glas.
Konstigt nog gapade solstolarna tomma på stranden i Agia Marina, var håller turisterna hus undrar lokalbefolkningen?
Inte var de då hos mig i allafall, vi hade långtråkigt i butiken och roade oss med att småretas med de fåtalet turister vi såg.

Som det ser ut kommer resten av veckan att fortsätta med höga temperaturer, låga vågor och klarblå himmel. Vilken tur ni har, ni som har förmånen att semestra i Chania.

//Kikh

nickelena
2010-05-12, 15:37
Fantastiskt trevligt med lokal väderobservatör!!! Underbart med värmen, eller hur?!
Imorse när jag vaknade hade vi FYRA MINUS grader! Längtan blir enorm till lördag kväll, då vi landar på Kreta.
En jobbardag kvar, sen närmar vi oss Arlanda för övernattning.
/Lena

sunset
2010-05-12, 16:04
Hej! Såg också att det var lite folk på beachen idag nedanför Mitsos.Vädret ser dock fantastiskt ut...via webcam kan man känna sig lite närvarande i varje fall...bara att gratulera de som är fysiskt närvarande just nu! Mysigt att läsa dina rapporter,Kikh och hoppas det dyker upp lite mer shoppingsugna,hungriga och törstiga turister framöver!

/Carola

Kikh
2010-05-12, 23:43
"Vi hade i allafall tur med vädret..."

Och det vill jag lova att veckans turister har. I morgon lovas temperaturer runt PLUS 35, idag hade vi ynka +32 :o.
Havet rörde sig i sakta mak och jag såg inte en enda röd flagg på väg till jobbet. Solen gassade och bara en svag bris hindrade oss från att förgås av värme. Många var de som brände sig sönder och samman.
Ett varningens ord. DRICK vattten! Nu ikväll svimmade en ung flicka inne i butiken, totalt sönderbränd av solen och uttorkad förstås. Det är synd att förstöra semestern när vatten finns i alla butiker/restauranger.

För er som reser med små barn vill jag rekommendera yogurt med honung. Små barn har sällan aptit när det blir varmt, men sött, kallt och gott brukar gå ner.

I "husapoteket" bör finnas vätskeersättning, plåster, after-sun gelé och hela svartpepparkorn (bra att ta en näve om magen krånglar).
På det lokala apoteket hittar ni billiga värktabletter, 0,60 cent för en karta lokal Alvedon, och även billiga muskelkrämer. Jag brukar fylla min fars förråd med Counterpain, en Jenka-doftande muskelcremé som kostar under 3€, mem även Voltaren och Voltaren gel är mycket billigare här - och receptfritt! Familjer med små barn bör medföra Imodium eller "koltabletter", sånt finns inte på apoteken runt Chania.

Nu blev det mer väderpänning än väder är jag rädd...

Ha en trevlig semester alla!

//Kikh

Eva L
2010-05-13, 08:25
Kikh små barn ska inte äta Imodium och koltabletter. Nu är även Resorb Junior plus indragen av Nestle i Sverige men säljs i andra länder. Sockerhalten anses för hög i förhållande till salthalten. Normalt brukar ju turisdiarre inte vara så vanligt i Grekland så jag förstår inte alls varför du rekommenderar alla dessa läkemedel vid resor till Grekland. Går det någon magepidemi i Chania?

Via alla barnavårdcentraler eller sjukvårdsrådginingen kan alla småbarnsföräldrar få information om hur man kokar sin egen salt och sockerlösning till sina barn. Bra att rådgöra med experter om man känner sig osäker.

Eva

Kikh
2010-05-13, 10:31
Kikh små barn ska inte äta Imodium och koltabletter. Nu är även Resorb Junior plus indragen av Nestle i Sverige men säljs i andra länder. Sockerhalten anses för hög i förhållande till salthalten. Normalt brukar ju turisdiarre inte vara så vanligt i Grekland så jag förstår inte alls varför du rekommenderar alla dessa läkemedel vid resor till Grekland. Går det någon magepidemi i Chania? Via alla barnavårdcentraler eller sjukvårdsrådginingen kan alla småbarnsföräldrar få information om hur man kokar sin egen salt och sockerlösning till sina barn. Bra att rådgöra med experter om man känner sig osäker. Eva

Bra att du talar om det Eva, mina barn har inte varit små på över 15 år så jag har noll koll.

Nej, vi har ingen epedemi på gång som jag vet om, men många är de som reagerar på värmen och den ovanliga bakteriefloran. Vad jag däremot vet säkert är att dylika mediciner är svåra, om inte omöjliga, att hitta här.

Personligen dricker jag kranvattnet med glädje, i Agia Marina, eftersom det är friskt och gott. Hemma i Galatas blir det köpevatten pg a klorsmaken och i Chania luktade det så unket att havsvatten var att föredra. Jag äter allt och överallt utan att någonsin ha drabbats av turistmage, men det kan ju ha med min förtjusning i Raki att göra...

Kan du inte lägga ut ett recept på hemkokt vätskeersättning på lämplig sida?

//Kikh

Twizzy
2010-05-13, 20:23
Hej! Så flott med väderkvinna på plats =) Vi är tre stycken som reser ner till Agia Marina på lördag, som vi längtar!!! Packar och packar om, om vart annat :)
Ser ut som det ska bli något svalare nästa vecka vad jag kan se, men så länge solen skiner ska det väl vara varmt nog! Vet du något om badtemperaturena i havet nu? Vill ju gärna ta några dopp när man ska ner till Medelhavet! klapp_klap
Vart är det du jobbar, hade ju varit trevligt att ta svängen forbi!
Kvällarna, gäller cardigan och leggings till klänningen då?
Hälsningar Helena m följe :)

Kikh
2010-05-13, 23:27
Hej! Så flott med väderkvinna på plats =) Vi är tre stycken som reser ner till Agia Marina på lördag, som vi längtar!!! Packar och packar om, om vart annat :) Ser ut som det ska bli något svalare nästa vecka vad jag kan se, men så länge solen skiner ska det väl vara varmt nog! Vet du något om badtemperaturena i havet nu? Vill ju gärna ta några dopp när man ska ner till Medelhavet! klapp_klapVart är det du jobbar, hade ju varit trevligt att ta svängen forbi! Kvällarna, gäller cardigan och leggings till klänningen då? Hälsningar Helena m följe :)

Jag fick idag, på omvägar och av en Kalimeran, höra att vattentemperaturen i Agia Marina just nu ligger på ca +24 grader. Idag hade vi mulet och runt 15 droppar regna. Luften höll trots det +35 grader och alla strosade runt barbenta i tunnast möjliga kläder.

Packa så här: Snygga sommriga kläder, en varmare tröja/kofta för kvällen, lätta bekväma skor och gärna ett litet paraply om det kommer en skur. Tights är utmärkt att ta med eftersom de passar till det mesta. Obs! Nu talar vi om KVINNORS packning :D

Mig hittar ni mitt emellan Caretta Caretta och Uncle Tom't på Agia Marinas huvudgata. Annars kan ni fråga efter mig på Ambrosia, jag jobbar 15.00 till stängning.

Ha en jättefin semester!
//Kikh

monica
2010-05-14, 08:10
Mig hittar ni mitt emellan Caretta Caretta och Uncle Tom't på Agia Marinas huvudgata. Annars kan ni fråga efter mig på Ambrosia, jag jobbar 15.00 till stängning.

Ha en jättefin semester!
//Kikh

Hej Kikh

Vart jobbar du med nu ? Kommer ihåg att du jobbade i guldsmedsaffär sist.

Nu har vi det varmt och gott eller hur, om det inte vore för de jäkla myggen som kommit sista veckan. __D

Nej, ska på marknaden och köpa grönsaker, idag blir det fyllda grönsaker i ugn, mums

Monica bye_bye

Kikh
2010-05-14, 08:36
Hej Kikh Vad jobbar du med nu ? Kommer ihåg att du jobbade i guldsmedsaffär sist. Nu har vi det varmt och gott eller hur, om det inte vore för de jäkla myggen som kommit sista veckan. __D...

Jag sålde tvål och traditionella produkter i två veckor i väntan på att vår (chefens) nya bijou-butik skulle bli klar. Nu säljer jag, mestadels, grekisktillverkade smycken. Vi försöker hålla låga priser så att alla ska kunna handla. Nu står jag i en liten butik, ett friestående hus, som flaggar med Kalimeras färger.

Jobbet i guldbutiken hoppade jag av i oktober/november, ibland är sinnesfriden viktigare än månadslönen och den ägaren var ett skolexempel på dålig grekisk chef. Av någon anledning kan gubben inte låta mig vara ifred nu när säsongen är igång, han ringer flera gånger per dag... Jag irriterar honom med att vägra svara :D.

Mygg, vad är det? Vi har för ovanlighetens skull inte många alls och jag brukar vara den första de ger sig på. Värme har vi däremot och grekerna har redan börjat klaga. "Po po, kane zesti simera!" Är det ite för varmt så är det för kallt... Idag strålar solen och temperaturen håller redan runt +26. Det är som om vädergudarna försöker locka turisterna att trotsa strejker och oroligheter.

//Kikh

Kikh
2010-05-14, 12:17
Det var visst si och så med stavningen igår natt. Tavernan heter förstås Uncle Tom's och Kalimeranen jag träffade på var Inga. Hej hej Inga, kul att träffas!bye_byeHoppas att semestern var fin!

Just nu, i skrivande stund, har vi +30 i skuggan på verandan. Havet ser lugnt och fint ut så här på avstånd, himmelen har en ljusbå nyans och några få makrillmoln skymtar. En svag bris svalkar oss men den har enligt sambons vädersajt lovat övergå till hård vind imorgon.

Om vinden vänder hotas vi med blåsväder de närmsta dagarna. För dem som planerat en tur till Elafonissi betyder det halv orkan och stickigt kringyrande sand. De dagar vi har vindstilla på Chania-kusten kan det blåsa friskt runt Elafonissi-Falassarna, men för en frusen nordbo är det nog så behagligt. Även vattnet på den sidan håller en svalare temperatur än här hos mig. Temperaturmässigt är det ingen som behöver oroa sig för att frysa för ögonblicket.

Kanske jag borde installera en webcam på verandan? Om inte annat för att fresta er med min havsutsikt ;)

//Kikh

Britta52
2010-05-14, 20:12
jag har hört att många "turistdiareer" beror på vätskebrist, vet någon om det finns någon sanning i det??

Eva L
2010-05-14, 20:42
jag har hört att många "turistdiareer" beror på vätskebrist, vet någon om det finns någon sanning i det??

Kanske det eller för högt intag av alkoholhaltiga drycker. Bakteriefloraförändringar vid resor till Grekland har jag aldrig drabbats av trots många besök. Äter allt och dricker alltid kranvatten där det är ok. Salmonella har jag fått en gång och en rejäl magsjuka en gång men det kan man ju få överallt. Tror inte att tursitdiarre är vanligt förekommande i Grekland. Kollade lite statistik på jobbet idag och det styrker min uppfattning.

Eva

Kermit
2010-05-14, 23:13
Mina två arbetskollegor, en gift med en grekisk man och en vars föräldrar är av grekiskt ursprung , varnade mig för att äta köttfärs på restaurang, blev lite skeptisk, mycket traditionell grekisk mat är väl på köttfärs eller? Moussaka, m m. jag vill ju pröva landets rätter när jag kommer någonstans inte äta svenskt, kan jag det eller??

Lojse

Kikh
2010-05-14, 23:28

Jag håller helt med Eva i båda fallen. Ovanan att dricka nog med VATTEN och vanan att semesterdricka mer alkohol än kroppen är van ligger bakom de flesta "turistmagarna". Jag har själv drabbats lindrigt på den tiden jag semestrade, men bara efter rejäla helkvällar...

Nu vill jag passa på att varna för "Fres Dånats" på stranden i Agia Marina. Varje sommar insjuknar några pg a dessa fantastiska kvarnhjul. Ät gärna doghnuts på semestern, men köp dem i bageriet eller på supermarketen. De som säljs på stranden är inte riktigt färska och yrande sand ligger som en bakteriehinna ovanpå sockret. När jag hör om magproblem brukar min första fråga bli: Har ni ätit doughnuts på stranden? I 8 fall av 10 blir svaret ja...

Kermit jag äter köttfärs på restaurang flera gånger i månaden, sommar som vinter, och har aldrig problem av det. Sikta på välbesökta eller rekommenderade restauranger så går du säker.

//Kikh

Kikh
2010-05-15, 11:58
Nu har orkanvindarna kastat sig över Chaniakusten helt utan förbarmande, lägg där till dryga +35 och ni befinner er i en rabiat varmluftsugn. Det är bara frånvaron av gassande sol som räddar turisterna från att bakas som Uncle Tom's pizzor. Luften är grötig av yrande sand och de flesta Chaniabor har stängt till fönstren för att slippa damma. Dock inte jag - det är sambons tur att städa denna vecka :D

Kan man vara på stranden? Självklart, men varför man skulle vilja det när sanden sticker i huden och vågorna (på sina ställen) går höga begriper jag inte. Vad är det för fel på poolbaren???

Ett gott råd till alla turistande kvinnor i Chania: Bär inte vid kjol med string under - vi har nog med trafikolyckor på somrarna...

Vad gör man då en dag som denna? Man håller sig vid poolbaren och guppar runt i klorerat vatten. Man drar på sig något tunnt och tar en shoppingrunda i byn. Inne i Chania är bara hamnkvarterets butiker öppna efter 15.00.
Vill man äta lunch nere i hamnen bör man mer än tidigare undvika vänstra sidan. Jag pratade med ett gäng norrmän som blivit rejält blåsta härom kvällen. Gå upp i gränderna före hamnen och sök reda på lilla To Steki, en ypperlig kretensk taverna där jag äter så ofta jag kan.
Vill ni absolut äta i hamnen så håll till vänster. Ju längre bort till väsnetr ni går desto fler fisktavernor finner ni.

Man kan även promenera till Nea Choras hamn och äta hos Andreas på Ouzitino eller ta en ouzo med mezede för bara €3 hos grannen Magasaki. Inte för att de har de bästa mezedakia, men ni får sitta med grekiska gubbar och njuta av havsutsikten när ni äter/dricker till budgetpris.

Vill ni förkovra er, gå på museum. Ni ska däremot undvika Elafonissi och båtutflykter åtminstone idag.

Åter till fållan och ett eftermiddagspass i butiken//Kikh

lars
2010-05-15, 15:01
Hett Hett Hett, närmare eller minst 38 grader!!!!!__D
lars
Kriti stin kardia mou

Gita
2010-05-15, 15:13
Usch, lagom är bäst! ;)

monica
2010-05-15, 17:27
Halloj

Har ni haft så hett på Kreta idag, här i Menidi har vi haft regn från igår kväll.
Frågar ni mig är det underbart med lite regn som rensar upp i luften.

Idag har jag varit nere i Aten på Svenska skolan med dottern, även då kom lite stänk när jag och de andra mammorna satt på ett fik. Ungefär 25 grader i dag, alltså väldigt behagligt.

Och turister var det gott om, folk strömmade in på nya Acropolismuseet.

Appropå ämnet strumpor i sandalerna här på Kalimera, jag såg många idag :D

Just nu i skrivande stund 23 grader och moln, hoppas på regn i kväll då sover man som en stock med fönstret öppet.

Monica

Kikh
2010-05-16, 11:10
Något regn fick vi inte i vare sig Galatas eller Agia Marina, det hade vi behövt här med. Värmen avtog och framåt kvällen började det kännas kyligt. Jag svingade en bägare utomhus, tillsammans med Mysans dotter och en kollega, och vi satt faktiskt och huttrade.
Eftersom somliga inte vet när det är dags att sluta roa sig är jag sen idag. Återkommer med en utförlig rapport när jag har tid.

Jag vill dementera gårdagens påstående om höga vågor. Det är understömmarna som är farliga just nu, men det flaggas inte rött på stränderna. Var försiktiga om ni ger er ut i vattnet!

//Kikh

Ingerp
2010-05-16, 14:42
Tack för en trevlig pratstund i torsdagskväll Kikh!

Nu sitter vi här hemma igen, som tur var hade vädergudarna bestämt sig för att möta oss med fint väder när vi kom hem igår!

När vi gick ut till planet vid två-tiden igår var det så hett så man höll på att storkna o inte blev det bättre i planet. Elagregatet som skulle hjälpa till vid start av maskinen havererade! Likaså gjorde agregat nr 2! :eek: Då var det inte svalt o skönt i kabinen vill jag lova. Pga blåsten skumpade det dessutom rejält innan vi kom upp i höjd.

Kan förstå att poolbaren måste vart ett trevligt alternativ jämfört med stranden.

Ha det bra! /Inger

Kikh
2010-05-16, 23:21
Tack för en trevlig pratstund i torsdagskväll Kikh!...
Ha det bra! /Inger

Inger var det, ber om ursäkt för namnförväxligen! Tack själv, det var trevligt att träffa dig. Tyvärr var jag rätt förvirrad mitt i öppningsstöket, chefen hade gett mig två dagar men drog ner det till en halv. Nu är jag igång och butiken ser så trevlig ut i vitt och grekiskt blått. Idag hade jag bara svenska kunder, så priserna är nog helt okej ;)

Var rädda om er och välkomna tillbaks snart.

//Kikh

Ingerp
2010-05-17, 09:09
Tackar, sitter redan o kollar efter ny resa, medan maken säger att vi INTE ska boka nåt redan nu! Tanken är ju slutet september-början oktober så han har rätt, vi behöver nog inte ha sååå bråttom...

Nästa gång ska jag titta lite mer på vad som finns i butiken, gick ju in för den såg lockande ut, men det blev mest babbel för hela slanten istället :o

Ha det gott! //Inger

Kikh
2010-05-17, 09:16
Tackar, sitter redan o kollar efter ny resa, medan maken säger att vi INTE ska boka nåt redan nu! Tanken är ju slutet september-början oktober så han har rätt, vi behöver nog inte ha sååå bråttom... //Inger

Maken har rätt, månadsskiftet september-oktober är en perfekt tid att besöka Kreta på. Havet är rejält uppvärmt, den värsta hettan har lagt sig och turisterna är färre. Om ni hittar billiga flygstolar kan jag rekommendera billiga studios i Agia Marina. Då slipper ni "magväskklädda" strippor på stranden :D

//Kikh

Ingerp
2010-05-17, 10:09
Om ni hittar billiga flygstolar kan jag rekommendera billiga studios i Agia Marina. Då slipper ni "magväskklädda" strippor på stranden :D

//Kikh

Ja tack! :) Låter som en mycket bra plan! Vi har tidigare fått tag på riktigt billiga flygstolar till Rhodos i början oktober, så visst ska man ha is i magen o inte boka redan nu, bara för man så gärna vill ha något på lut!

Vi återkommer till dig för tips, när vi har bestämt datum för resan! Måste försäkra oss om hundvakt till våra tjejer också, så mycket hänger på det! //Inger

Kikh
2010-05-17, 10:48
Vinden som överfallit Chaniakusten är fortfarande lika ihärdig som en grekisk extremist. 13,8-17,1 sekundmeter har jag översatt från 7 beaufort, det är styv kuling det!

Temperaturen håller mellan 17 och 25 grader enligt vår vädersajt och vädret beräknas hålla i sig även imorgon. Det lät väl proffsigt? Nu behöver jag bara en sjysst bikini så är jag redo för TV:D

Havstemeraturen har sjunkit pg a underströmmarna så poolbad/bar är att rekommendera. För allergiker kan den kringyrande sanden och dammet vara besvärligt.

Trots den till synes bistra väderleken är det härligt i solen om man sätter sig i lä. I lä kan man sitta länge och fukta strupen, läsa en bok eller prata med greker om livet i Chania. Har man riktig tur kanske man skymtar en Teletubby!

Nu till en rejäl lunchmeny.
En grek tar allra oftast in flera små rätter på tavernan (undantagit Gyros, då ter en äkta grek in två...)Till smårätterna ska det vara en sallad och bröd att doppa i olivoljan. Smör är för turister :D
Den grekiska salladen som alla äter är alltså tänkt som ett komplement till måltiden, inte en huvudrätt.
En flaska vatten måste finnas på bordet, även om den oftast står orörd kvar, och en karaff av husets hemgjorda vin. Fråga efter Spitiko Krasi, som finns i vitt eller rött. Precis som med Raki kan kvalitén variera men det är alltid drickbart.
Stoppa kniven i fickan, skjut undan assietterna som ändå är tänkta för brödet, och hugg in på rätterna med bara gaffeln. Har ni kvinnligt sällskap kan hon förskära maten i lämpliga bitar. Försök inte att lägga för er på en egen tallrik, här delar man på allt.

Så, nu ser ni ut som om ni bodde här på riktigt!

Kali orexi! Var försiktiga med rödvinet, det är starkt :D

//Kikh

Hellen
2010-05-17, 13:13
Vill man äta lunch nere i hamnen bör man mer än tidigare undvika vänstra sidan. Jag pratade med ett gäng norrmän som blivit rejält blåsta härom kvällen. Gå upp i gränderna före hamnen och sök reda på lilla To Steki, en ypperlig kretensk taverna där jag äter så ofta jag kan.
Vill ni absolut äta i hamnen så håll till vänster.

Höger-vänster-höger, nej förresten vänster???:D
// Helén

Kikh
2010-05-17, 23:06
Höger-vänster-höger, nej förresten vänster???:D
// Helén

Tack Hellen! Det är svårt för en råkommunist att skriva annat :D. Höger ska det ju vara. Håll till höger när ni kommer ner på strandpromenaden.
Jag inser att det blir mycket tokigt och felstavat om jag skriver när jag kommit hem från jobbet. Hjärnan är liksom inte med mitt i natten längre - ens när jag är nykter.

//Kikh

Millie
2010-05-20, 21:44
Hallå Kicki!
Saknar din trevliga väderrapport + lite annat småsnack!
/Kerstin

Hellen
2010-05-20, 21:52
Hallå Kicki!
Saknar din trevliga väderrapport + lite annat småsnack!
/Kerstin

Det finns nog inget trevlig väderrapport att lämna, blåsigt och kallt är väl inget Kikh vill förmedla Ang_elx:D
// Helén

Kikh
2010-05-21, 01:31
Det finns nog inget trevlig väderrapport att lämna, blåsigt och kallt är väl inget Kikh vill förmedla Ang_elx:D
// Helén

Det hade du rätt i Helén:D Närmare en vecka med stormvindar, kastbyar och stickig sand är inte mycket att prata om. Kvällarna har varit kyliga och jag plockade fram mina vinterstövlar idag. Självklart vände det då och jag har doftat blöt ko hela kvällen...

Ikväll hade vi +19 och svag vind i Agia Marina, närmare stan och betydligt senare stod det +17. Strax efter midnatt kom en lätt regnskur och morgondagen spår regn. Nu vet vi som bor här att det allra oftast regnar i bergen vid den här årstiden, men det kommer säkert att vara mulet över veckoslutet. Spendera dagen med utflykter är mitt råd, eller gör en "grek". Dvs. Hitta en mysig vattentät taverna och stanna där med mat och dryck hela dagen!

På måndag ska det bli strålande sol och upp emot 40 grader har jag bestämt - jag har en av mina få lediga dagar då och vill stifta närmare bekantskap med stranden i Kalamaki:D Det får gärna vara varmare - jag har inget emot en svalkande öl eller femton - fast jyckarna kanske klagar då...

Nu är vi trötta på vindar och vinter, vi vill ha glada och positiva turister, korta kjolar och T-shirts, härliga söndagar på strandbaren och massor med pengar i butikskassorna! Jag kan bara minnas att jag frusit i maj en enda gång på 19 år, och det räckte! Varför kallas det "global uppvärmning" om man måste ha långkalsonger på sig mitt i sommaren på Kreta?

Nu ska jag fira min älskade Kostas som har namnsdag idag, den 21/5. Grekerna firar namnsdagen istället för födelsedagen, så de kan dela på notan;) Idag är det Kostas (Konstantinos), Konstantina (Dina, Kostoula) och Eleni som splittar på räkningen.

Grattis till Kostas och min dotter Eleni!!!

//Kikh

Kermit
2010-05-21, 06:51
Trevligt eller inte trevligt med ny väderrapport beror på hur man ser det. Hursomhelst börjar vi bli ordentligt oroliga för vädret nu när det bara är 22 dagar kvar tills vi åker. Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister. Hoppas Ni hade en trevlig kväll med namnsdagsbarnet och att ni inte frös allt för mycket. Ser fram emot nya varma rapporter.

Lojse

Kikh
2010-05-21, 09:19
... Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister... Lojse

Leva som turister kan ni göra utan större åthävor än en varm tröja och lite tålamod. Det ser fortfarande ut som om folk blir rejält bruna, och även kvällstid ser jag tunna klänningar och shorts på turisterna. Klart det är bättre om det är varmt och soligt, jag förespråkar Saharavärme året om för egen del:D Det är jag som är frusen av mig, men så jobbar vi ju för öppna dörrar och står stilla många timmar. Jag skulle nog gnälla betydligt mindre om jag kunde sätta mig i lä och dricka paraplydrinkar;)

Mycke hinner hända på 22 dagar och även Kreta kommer att få sin sommar.

//Kikh

Eva L
2010-05-21, 09:20
Ni kan vara lugna om inte något väldigt onormalt inträffar kommer det att vara riktig sommar i Grekland om 22 dagar.

Eva

charmangle
2010-05-21, 10:02
Trevligt eller inte trevligt med ny väderrapport beror på hur man ser det. Hursomhelst börjar vi bli ordentligt oroliga för vädret nu när det bara är 22 dagar kvar tills vi åker. Vi vill ju ha sol och värme och leva som typiska turister. Hoppas Ni hade en trevlig kväll med namnsdagsbarnet och att ni inte frös allt för mycket. Ser fram emot nya varma rapporter.

Lojse

Kan inte annat än säga samma sak!:) Oron börjar göra sig påminnd, vanligen åker jag i september/oktober, detta är mitt första besök i grekland under försommaren.

Förresten tusen tack för denna perfekta Väderleksrapport, har också försökt hitta något vettigt verktyg för att luska ut vädret i Grekland. Men en liverapport från den som bor där är oslagbart.

Vi anländer på Rhodos den 9:e juni, det är bara att hoppas på lite 30+ grader då med något så när jämnt väder under dagarna/nätterna.

/Nicholas

Kikh
2010-05-21, 10:15
Vi anländer på Rhodos den 9:e juni, det är bara att hoppas på lite 30+ grader då med något så när jämnt väder under dagarna/nätterna. /Nicholas

Glöm inte att min värderrapport är lokal för Chaniakusten, jag har små möjligheter att påverka eller spå vädret för Rodos:o

//Kikh

Ingerp
2010-05-21, 13:21
Åh, vad känner att vi valde rätt vecka att åka till Kreta! :p

Förra veckan var ju mestadels strålande, solig o varm. Sedan vi kom hem, i lördags, har det vart sol och runt 25 grader dagtid. Hundarna ligger mest i en flämtande hög i skuggan. Bara en sak jag saknar, badbattnet! Ja några andra grejer med förstås... Ang_elx //Inger

Monica P
2010-05-21, 16:01
...och här hällregnar det , ett stort åskväder med slagregn drog förbi bort mot Turkiet! Det fortsätter att regna, fast i makligare takt..det är inte vanligt vid denna tid på året---

Riitta
2010-05-21, 16:26
Då har vi samma väder:o Såg att det blir stabilare där i mitten av veckan, så det är säkert fint och varmt när vi kommer:)

Riittabye_bye

pelagia
2010-05-21, 22:03
Hei Kikh.
Vi kommer til Agii Apostoli 3.juni, og håper da på bra temperatur. Ellers er det jo mer en nok å se på i omegnen.
Kan du si meg om det heter Apostoli, med trykk på I? Betyr Agii at det er flertall for Agia?
Vi tar nok en runde til Agia Marina og Platanias med vår Vespa også.
Ellers bruker vi å ta Vespaen til Theriso og Meskla. I Meskla fins en himmelsk liten taverna med den beste service og hjemmelaget mat. I tillegg til kjøreturen, selvfølgelig. Har tatt turen tre ganger før, men satser på igjen.

Hilsen Pelagia

Kikh
2010-05-22, 03:47
...Betyr Agii at det er flertall for Agia?...Hilsen Pelagia

Agia är ett kvinnligt helgon, Agii (Agio) är manligt (Nu kör vi överkurs för min grammatik och jag tag gärna hjälp) eller neutrum. I ärlighetend namn skiter jag i vilket, folk verkar förstå mig ändå och mitt intresse för Chania är viktigare än prepositioner, pronomen och annat som gör oss nervösa :D

Therissos/Meskla... Fantastiska byar dit en cykeltur/biltur är ett måste. OM det bjuds på menyn i byn, ät lamm med staka (getmjölksdipp), apaki, tsigariasto och allt som huset erbjuder. Strunta i menyn och fråga servitören vad han/hon rekommenderar. Normalt äter vi i Therissos/Meska vintertid, men det bor ju folk där året om... Helt fantastiskt vintertid när eldstäderna brinner och tavernorna är fullsatta!
Se gärna mitt fotoalbum flör bilder från Therissos vintertid.

Nu ska här sovas!
//Kikh

Kikh
2010-05-22, 12:07
...Kan du si meg om det heter Apostoli, med trykk på I?...

Jag missade visst din första fråga, vilket troligen beror på gårdagens (över)konsumtion av rödvin till mitt namnsdagsbarns ära...

Apostoli betonas mycket riktigt på i:et, Apostoliiii.

//Kikh

Linda_78
2010-05-22, 22:08
Vore tacksam för fler väderleks-rapporter närmaste tiden. Åker till Agia Marina om 11 dagar. Bra att veta hur det är där nere. Prognoserna stämmer ju sällan...

liner
2010-05-23, 08:22
Tack Kikh för alla väderrapporter! Nu har vi 6 dagar tills vi åker, så hoppas stormen lägger sig snart: =))

Kikh
2010-05-23, 09:00
Tack Kikh för alla väderrapporter! Nu har vi 6 dagar tills vi åker, så hoppas stormen lägger sig snart: =))

Efter mer än en veckas hårda vindar, kyliga kvällar, moln och gårdagens regnskur på hela 10 minuter börjar dagen fantastiskt. Himlen är klarblå och jag ser inte en molntuss i närheten av Agia Marina/Platanias. Vi har fortfarande rätt blåsigt men jag kan höra fågelsången utan hörapparat.

Vår vädersajt lovade 4-5 Beaufort, molnigt och 17-23 plusgrader de två närmaste dagarna. Fast just nu ser det mer ut som om min önskan om höga temperaturer och en lätt bris ligger närmare sanningen _B-anana
Jag tänker trots det ta med mig vinterstövlarna och en varm kofta till jobbet - annars kan man ge sig #%# på att det kommer snö!

I morgon har jag en av månadens två lediga dagar och vill tillbringa den på stranden i Stavros. Där i lagunen (Zorbas beach) brukar vattnet vara varmt och stilla, sanden mjuk och varm och den lilla kantinan har iskalla Alfa (öl). Om det går ska jag ta med mig hundarna och se om lille J.D gillar att bada, det blir i så fall hans första möte med havet.

Fram emot kvällen vill jag äta grillmat hemma på altanen. Det är dags att inviga hyresvärdens nybyggda grillplats, med vedugn och grillspett som rymmer en hel get. Synd bara att jag inte har en hel get... Iskalla öl i kylväskan och några trevliga vänners sällskap är redan förbeställt.

Jag lovar att hålla mig borta från allt citerande, ta vanliga flipflops på fötterna och matcha handuk/bikini efter en tilltalande färgskala - det lär ju bli vitt och griskskärt om det ska passa min hudton :D

//Kikh

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=3524

liner
2010-05-25, 07:19
Låter som att vädret är på väg åt rätt håll. På Mitsos webcam ser det nästan vindstilla ut idag. Det har svajat ganska bra i palmerna där ett tag.

Hoppas ni får en fin dag idag! bye_bye Nu har vi bara ynka 5 dgr kvar tills vi åker.

Kikh
2010-05-25, 11:39
Låter som att vädret är på väg åt rätt håll. På Mitsos webcam ser det nästan vindstilla ut idag. Det har svajat ganska bra i palmerna där ett tag. Hoppas ni får en fin dag idag! bye_bye Nu har vi bara ynka 5 dgr kvar tills vi åker.

Gårdagens väder var helt perfekt för en lat dag på stranden. I Stavros var det ovanligt fullsatt för en vanlig måndag, även grekerna njöt i solskenet. Jag hittade en avskiljd klippskreva att luta ryggen mot, ställde en cooler med öl inom räckhåll och plockade fram en bok att skydda ansiktet med. Sambon försökte sig på fiske på ljusan dag...

Efter några härliga timmar tog vi oss vidare ner till Tersanas Beach för en lätt lunch på den lilla "nyöppnade" tavernan. Mer kall öl, några mezede och perfekt utsikt över småbåtshamn och strand.
Om det inte varit så att vi inviterat dottern och hennes sambo på middag hade jag nog suttit kvar där än. Nu fick vi packa oss hemåt och starta grillen. Hundarna fick en bonuspromenad i solnedgången, vi fick grillat fläskkött, lantkorvar, tzaziki, sallad och mer öl. Det var varmt nog att sitta ute, men tyvärr har vi inget utebord :(

Idag är en ny dag och solen lyser med sin frånvaro. Himlen är gråmulen och hotar med regn framåt kvällen. Visst är det vindstilla och varmt, men jag får nog höra av missnöjda turister på jobbet ikväll. Trots bristen på synlig sol är det såna här dagar man bränner sig. Mulet väder - ingen solskyddsfaktor... Jag är fortfarande grisskär på hela människokroppen och blev här om kvällen önskad en trevlig semester av några förbipasserande turister. I wish!

Packa med er koftor/tröjor och försök njuta av var dag oavsett väder!

Nu är det dags att påbörja ett nytt 2-veckorsschema.
//Kikh

gotlandica
2010-05-25, 20:45
Hoppas landa vid lunch på fredag, fixa bra väder bara... Skall försöka att hitta dig!

//Gotlandica

Kermit
2010-05-25, 22:31
Åker själv 11 juni och följer olika prognoser. Går man in på msn väder och kollar så verkar det som om det skall bli bra väder när du landar ca 39-30. Vi får hoppas att der är så, ha en bra semester men spara lite sol till oss.

Alala
2010-05-26, 04:15
Dina väderrapporter är väldigt fina Kikh, och jag läser dem gärna fastän jag inte alls skall åka till Kreta i år. Du undrade i något av dina inlägg om du kanske borde inställa en webcamera på din veranda. Jo gör det! :D Sen skrev du att svartpepparkorn hjälper mot krånglade mage. Det visste jag inte, är det lugnande eller...:confused:
Hoppas du får träffa glada turister i din butik!
/Anne

Tossan
2010-05-26, 06:52
Hej hopp!

Vädret på semesterorten man skall till e alltid intressant så det är kul att följa inläggen :) Vi skall ner till Kreta om 11 dagar och min undran är, vad är det för temp i vattnet nu??? Hinner det bli någolunda varmt i vattnet om nu vädret stabiliserar sig sista veckan.

Ha det bästit att Kalimerare

Tossan

Kikh
2010-05-26, 09:12
...Sen skrev du att svartpepparkorn hjälper mot krånglade mage. Det visste jag inte, är det lugnande eller...:confused:/Anne

Om pepparkorn var lugnande skulle jag ha jobbat kvar i guldbutiken:D De verkar däremot ha en förmåga att "bränna ut" bakterier. När jag bodde i Sverige och hade tillgång till potatismjöl använde jag det som ett komplement eftersom det binder vätska. Rör ut 1 -1,5 msk potatismjöl i en 1 dl vatten/mineralvatten och drick det fort. Jag föredrar gamla huskurer framför Apotek och läkare.

Jag jobbar stenhårt på finväder till er som kommer ner i helgen. Ge mig någon dag - jag blir lynchad av bönderna om regnet upphör för snart. Igår var det varmt och grått tills det att regnet bröt ut, ett regn som var förvånansvärt ihärdigt. Eftersom vi haft en torr vinter och vår är varenda droppe behövlig, vi riskerar torka och vattenbrist i sommar.
I Agia Marina var det knappt några människor alls, alla verkade ha spolats ner till Chania eller åt andra håll. Ett härligt svenskt par i 50-års åldern promenerade förbi under ett gemensamt paraply - leende och så söta. Bussarna från Chania var packade med "surströmming" hela kvällen.
Det är inte bara i Agia Marina det regnar, ryktet säger att det gäller hela Kreta och att det inte är mitt fel:D

Vinden har däremot mojnat rejält och det pratas om temperaturer mellan +16 (nattetid) och +27 grader resten av veckan. Onsdag och torsdag ska det bli SOL och varmt, fredagen ser ut att bli molnig och varm.
Vattentemperaturen har jag noll koll på - jag badar inte - men jag ska fråga kunderna om de vet besked.

Åter igen - Ska du till Chaniakusten den närmsta veckan så packa ett paraply och en kofta/vindjacka. Det är bättre att vara förberedd än att frysa och bli blöt, då kan ni ägna semestern till annat än att klaga på vädret - Lär er spela Tavli eller att tycka om Raki!:D Sol och värme är att föredra men vila och miljöombyte är väl viktigare ändå.

//Kikh

Kermit
2010-05-26, 16:45
Någon har nämnt att eftersom det har varit en regnfattig vinter så är det inga mygg, betyder det att myggen kommer nu när det har regnat en del? bara så man vet hur mycket preparat man skall ta med sig.

liner
2010-05-26, 19:25
Helt rätt att packa en långärmad. Ser på Mitsos restaurang att en del har långärmat, även om det ser trevligare ut än på länge ikväll. :)) Vi packar en långärmad, och ser till att boka massören på hotellet ifall det blir en regnig dag. Lite Raki skadar säkert inte heller, om än kanske inte samtidigt. :D

Ingerp
2010-05-27, 10:48
Någon har nämnt att eftersom det har varit en regnfattig vinter så är det inga mygg, betyder det att myggen kommer nu när det har regnat en del? bara så man vet hur mycket preparat man skall ta med sig.

Vi var nere Kristihimmelfärsveckan, i Stalos; o både maken o dottern vart rejält myggätna. Det var bara att köpa en ny myggmaskin, för det var på natten i sovrummen de anföll!
Troligen lär de väl inte blivit färre efter regnen skulle jag tro :mad:
//Inger

Kikh
2010-05-28, 09:34

Det kommer nog att kläckas annat än goda idéer och smaklösa kommentarer de närmsta dagarna, efter regnet, men det är bara runt bambudungarna det är riktigt illa. Om hotellägarna är förståndiga har de redan sprejat mot mygg, Stefan Village har tydligen börjat med detklapp_klap

Jag hör i normala fall till de hårt angripna men just nu är mina bett lätt räknade och riktigt små. Raki funkar även på myggbett, precis som vinäger. Har ni lite att göra, och saknar anlag för Tavli, kan ni skjuta mygg med pepparkornen:D.

//Kikh

Kikh
2010-05-28, 09:51
I går kom solen till Chania och alla som kunde tilbringade dagen på stranden. Det var varmt och skönt ända fram till sena kvällen då en kylig vind slet tag i allt löst. Vid 22-tiden träffade jag en trevlig svensk herre iklädd sin frus lilla figurstickade cardigan :D Frun fick täcka sig med en scarf för att inte frysa. Jag höll stånd i en tunn sommarblus och flipflop utan att förgås i "kylan".

Nu på morgonen är himlen blå med spridda molntussar och en måttlig vind, solen skiner och det håller runt 23 grader.
På vädersajten lovar de sol och värme, växlande molnighet och en skvätt regn på onsdagkväll. Temperaturen kommer att flexa mellan 19 och 31 grader fram till och med torsdag morgon. Även vindarna kommer att vara växlande - hoppas de håller en förmånlig kurs...
Nu vill jyckarna ut ur hundgården och springa av sig. Återkommer med mer information vid tillfälle.

//Kikh

Kikh
2010-05-29, 11:10
Det är så gott som vindstilla och naturmetoden talar för ca +27 grader när jag tar ut hundarna på morgonpromenad vid 10. Solen gassar obarmhärtigt och jag bär med mig en hink vatten till de två vildarna. Inne i skuggan under olivträden är det rätt behagligt att sitta, om man bara slapp röra på sig. Tyvärr kallar plikten och med svettvåt T-shirt får jag bege mig hem igen. Idag blir det nog till att starta butikens A/C - inte för mig, men för svettiga nordbor :D De få molnen på himlen är knappt synliga och havet ser lugnt ut såhär från ovan. Skön omväxlig till gårdagens kastbyar! Först blåste det från syd, sen från väst och sen från alla håll samtidigt. Det är inte utan att jag var orolig att åka MC hem efter jobbet som det slängde och krängde.

De som är lyckliga nog att semestra i Chania idag har inget att klaga på - Njut av dagen och förhoppningsvis en ljummen kväll!

//Kikh

nickelena
2010-05-30, 19:47
Kram på dig Kicki!
Nu är vi väl hemkomna, 04.00 stängde vi dörren här hemma. Och kastade oss raskt i säng.
Tack för trevliga pratstunder! Värmen tog vi med oss hem, här har varit kanonfint idag(synd att behöva gå på dop).
All ouzo, raki, olivolja och salta oliver klarade hemresan. Gissa om vi stuvade om packningen, för att inte få så mycket övervikt??? Tunga handbagage blev det.
Colombo hette stället i gamla stan i Chania, som vi blev så förtjusta i. Lysrör i taket och inga turister. Arne och Nicke fick båda presenter när vi lämnade stället. Jättetrevligt!
Hälsa Katarina att sången vi letade efter var Sirtaki(Syrtaki?).
Ska fixa lite svensk färskpotatis och sill nu, innan Arne ska i säng.
Ha det gôtt!
Kram Lena med herrar

Kikh
2010-05-31, 12:14
Dagens väder enligt naturmetoden talar för redan höga temeraturer och måttliga till friska ostvindar. Det ska till minst +35 grader och gassande sol för att jag ska svettas i bara T-shirt och mjukisbyxor. Havet ser inbjudande ut och vattentemperaturen ligger runt +24.

Under gårdagen nådde vi +37 i skuggan och det var nästan vindstilla. Turisterna stannade i svala rum, många tavernor var halvtomma och det annars så välbesökta Romanza var heldött. Ingen orkade sig ut förrän sent på kvällen, stranden och baden hade tagit ut sin rätt. Trots värmen var det småkyligt bakpå motorcykeln när vi åkte hem vid 00.30, ullkoftan kom väl till pass.

Jag hoppas på fler flanörer ikväll, just nu står jag och halvsover på arbetstid utan någon att prata med.

Time for some honest work!

//Kikh

Foppis
2010-05-31, 21:54
Läser din väderrapport nästan varje kväll. Mycket trevligt flabb_flab.

Kikh
2010-06-01, 10:24
Måndagen var lång och varm med en svag bris från öster. Gatorna i Agia Marina låg tomma hela eftermiddagen, strandbarerna var fullsatta.
Temperaturen höll sig runt 37 grader och solen stekte oss stackare som inte slappade i skuggan. Två förbipasserande svenska turister klagade på värmen, samma personer klagade förra veckan på kylan och vindarna... Jag bad dem i milda ordalag att hålla käften och sluta klaga - De har semester och kan alltså göra precis vad de vill med sina dagar. Sova på stranden, hinka iskall öl i strandbaren eller dra ett lakan över sig på ett A/C-svalt hotellrum. Kom de hit för att frysa och klaga? Näää, blev svaret. Då så!

Även idag har vi klimakteriehetta - klibbig och ofrånkomlig. Luften står nästan stilla trots att vi lovats friska vindar. Nere vid havet är det aningen svalare skulle jag tro, och vore det inte för en vettlös konsumtion av Raki under gårdagsnatten skulle jag ha sällat mig till solstollarna. Nu är det för sent. Dags att ta hundarna på en vända i olivlunden, äta lunch och göra sig klar för jobbet. Tursamt nog har jag äntligen fått igång A/C'n på jobbet så jag kan sätta mig i ett hörn och njuta. Något riktigt arbete blir det inte förrän middagsruschen startar vid åttasnåret. Kreta borde marknadsföra dessa Middagsrusningar så som Spanien gjort med tjurrusningar, som en lokal sevärdhet :D När det gäller turisternas val av taverna verkar gräset alltid vara grönare i nästa by. Att de orkar promenera i rådande hetta?!

//Kikh

Kikh
2010-06-01, 12:28
...Luften står nästan stilla trots att vi lovats friska vindar...//Kikh

Bristen på bris torde bero på att jag satt inomhus :o Ute i vädret fläktade det faktiskt behagligt.

//Kikh

evlis
2010-06-01, 22:32
Er inom her hver dag og leser dine hyggelige værrapporter . Vi kommer til Platanias på torsdag , så nå begynner det å krible her._B-anana

Kikh
2010-06-03, 10:31
Er inom her hver dag og leser dine hyggelige værrapporter . Vi kommer til Platanias på torsdag , så nå begynner det å krible her._B-anana

Ta med er varma koftor/lätta vindjackor eller fleecetröjor, det fläktar fortfarande svalt kvällstid.

Välkomna!

//Kikh

Kikh
2010-06-03, 10:45
De senaste dagarna har bjudit härliga varma dagar och kalla blåsiga nätter. Temperaturen har dagstid legat på runt +36 och jag hörde om havstemperaturer på +24. När vindarna friskar i kvällstid känns det riktigt kallt efter all sol och värme men något regn har vi inte fått, trots mörka moln härom kvällen. Idag blåser det rejält från nordväst vilket betyder att havet utanför Agia Marina/Platanias är svalare och underströmt. Är man här och har behov av dagliga havsbad är Stavros Beach att rekommendera, eller pyttelilla Tersanas som ligger i en vik åt Stavroshållet.

Genom mitt fönster ser jag att solen skiner och molnen är spridda över himlen. De närmsta dagarna kommer vi att ha omväxlande väder. Sol, moln, mulet och någon enstaka regnskur nattetid (lördag och måndag ser det ut som), vindstyrkan kommer att skifta mellan svag och frisk. Alltså perfekt väder för en aktiv semester om man bara är förberedd. Ta dagen som den kommer, planera inte ihjäl semestern, så blir den fantastisk.

//Kikh

P.s. Hej hej Gotlandica, det var trevligt att se dig live! bye_bye

MonkanS
2010-06-03, 11:19
Kan meddela att det är toppenväder även hemma i Sverige (Norrköping) just nu. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Endast några enstaka moln seglar förbi. Temperaturen håller sig mellan 20 - 25 dagtid och det fläktar lite lagom. Dock är det ej badtemperatur ännu så badet får vänta.

//Monica S

Kikh
2010-06-03, 11:23
Kan meddela att det är toppenväder även hemma i Sverige (Norrköping) just nu. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Endast några enstaka moln seglar förbi. Temperaturen håller sig mellan 20 - 25 dagtid och det fläktar lite lagom. Dock är det ej badtemperatur ännu så badet får vänta. //Monica S

Skönt att sommaren kom även till Sverige, för de stackare som inte kommer sig iväg till Grekland.

Badat har jag inte heller gjort än, jag är värsta badkrukan och väntar gärna till augusti med blötläggandet. För mig räcker det gott med sol, sand och kalla drycker när jag är ledig :)

//Kikh

Kermit
2010-06-03, 13:42
[quote=Kikh;208415]De senaste dagarna har bjudit härliga varma dagar och kalla blåsiga nätter.

Är man här och har behov av dagliga havsbad är Stavros Beach att rekommendera, eller pyttelilla Tersanas som ligger i en vik åt Stavroshållet.

.

//Kikh

Vad innebär kalla nätter? räcker det med jeansjacka på kvällen eller behövs det mer för "lilla" (åtminstone till längden) frusna jag?

Åt vilkethåll ligger Stavros Beach och hur länge tar det att ta sig dit från Agia samt hur tar man sig dit.? Jag för min del klarar mig utan havsvatten varenda dag men min dotter har större behov? Nu kommer vi snart bara en vecka kvar till den 11 flabb_flabbye_bye:D:p:cool:klapp_klap_B-anana

dettis
2010-06-03, 14:18
Kan meddela att det är toppenväder även hemma i Sverige (Norrköping) just nu. Solen strålar från en nästan klarblå himmel. Endast några enstaka moln seglar förbi. Temperaturen håller sig mellan 20 - 25 dagtid och det fläktar lite lagom. Dock är det ej badtemperatur ännu så badet får vänta.

//Monica S

Kan du var snäll och se till att det fina vädret stannar i Norrköping för på lördag åker jag hem för en 2 veckors semester.

/dettis

tompab
2010-06-03, 21:45
Tack snälla Kickh för alla väderreapporter. Vi längtar till Agii Apostoli och Chania. Kikh har du några bra tips ang Agii Apostoli eller Chania förutom de du tidigare lämnat så är vi tacksamma för dessa. Mindre än två dygn kvar innan avfärd!!
_B-anana

Kikh
2010-06-03, 23:07
Vad innebär kalla nätter? räcker det med jeansjacka på kvällen eller behövs det mer för "lilla" (åtminstone till längden) frusna jag?

Åt vilkethåll ligger Stavros Beach och hur länge tar det att ta sig dit från Agia samt hur tar man sig dit.? Jag för min del klarar mig utan havsvatten varenda dag men min dotter har större behov? Nu kommer vi snart bara en vecka kvar till den 11 flabb_flabbye_bye:D:p:cool:klapp_klap_B-anana

Klart det räcker med en jeansjacka Kermit, men är du inte för gammal för att vara ute så sent???;)

Stavros ligger bakom flygplatsen på Akrotiri och dit tar man sig medelst hyrbil. Har du planer på att dricka alkohol tycker jag ni kan ta bussen till Agia Apostoli om det blåser nordvästan, där har ni mer lä. Om dottern klarar sig med salta stänk kan jag ta med en flaska från havet som hon får nyttja vid hotell-poolen:D Full av goda idéer ikväll va?!

Nu ska jag sova, för imorgon börjar jag tydligen klockan 11.00 istället för 15 som vanligt. Fan ta nordanvindar och grekiska chefer!

//Kikh

Kikh
2010-06-03, 23:11
...Kikh har du några bra tips ang Agii Apostoli eller Chania förutom de du tidigare lämnat så är vi tacksamma för dessa...

Vad vill NI göra - vila eller festa? Platanias har mer håll igång än de övriga byarna och passar de flesta, i Ag. Apostoli är inte utbudet så stort men i Kalamaki kan man dricka Ouzo och ta en mezede på Bamboo med lokala förmågor. Tala om vad ni har för önskemål och ungefärlig ålder så ska tant Kikh inleda er i frestelsen:D

//Kikh

Yanna
2010-06-03, 23:43
tant Kikh inleda er i frestelsen:D

//Kikh

flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab

Kermit
2010-06-04, 07:18
citat

Klart det räcker med en jeansjacka Kermit, men är du inte för gammal för att vara ute så sent???;)

Ok Du har rätt! jag är lite väl gammal för att vara ute och slarva om NÄTTERNA jag och dottern får gå hem och lägga oss så får sambon vara ute och slarva själv.

Agia Apostoli låter bra för några kalla öl är ju inte fel att ta under dagen. Angående Stavros så hade vi tänkt hyra bil någon dag och då kan vi ju blandannat leta oss dit, återkommer med mer frågor om vart vi skall åka när vi kommer ner.

En sak är säker är man på dåligt morgonhumör så behöver man bara läsa dina inlägg och svar så får man genast ett leende på läpparna.

Kram

Kram

tompab
2010-06-04, 19:52
Kikh vi är båda 40+ så disco och liknande är inget för oss. Vi älskar att sitta länge på tavernan eller ozerian och titta på folk och ta nåt gott att äta och dricka. Tycker om att promenera runt, titta på omgivningarna och sätta sig ner för en liten drickapaus med jämna mellanrum.
Så tips om trevliga mat- och drickaställen tar vi tacksamt emot. Vi kommer säkert att ha vägarna förbi Agia Marina och då kommer vi in och hälsar på dig i butiken. :p
Hur verkar vädret de närmaste dagarna?

Kikh
2010-06-04, 20:24
...Vi älskar att sitta länge på tavernan eller ozerian och titta på folk och ta nåt gott att äta och dricka. Tycker om att promenera runt, titta på omgivningarna och sätta sig ner för en liten drickapaus med jämna mellanrum...

Hur verkar vädret de närmaste dagarna?

Det var då f*n att man inte får spela fresterska oftare! Jag är själv 40++ och har inte ett dugg emot en rejäl barvända ibland. Disco är bara för blödiga, jag gillar "skiladika" till grekisk musik, men så är ja' ju Norrlänning:D

Jag rekommenderar som tidigare sagt ett besök på Bamboo i solnedgången, eller till lunch. Dit hittar ni om ni följer stranden som går från A Apostoli mot Platanias. Lokalen ligger strax ovan vattennivå med utsikt över havet och er by. Stället är välbesökt av greker vilket talar för bra mezedes och Ouzo, troligen även helt okej priser.

Om A Apostoli vet jag litet, på gränsen till nada, så där får någon annan hugga tag. Däremot är en promenad ner mot Chania, strandvägen, inte alls fel. Stanna där andan faller på och gärna i Nea Chora hamn som är urmysigt. Oyzitino vid piren, eller Magasaki med sina €3 för en Ouzo+mezede är väl besöksvärda. Personligen förderar jag det förstnämnda för att det är så härligt att sitta på piren när solen går ner.

Inne i Chania hamn väljer jag Kavouras (Krabban) för att maten är super och mycket prisvärd. Utsikten över hamnen, med sin promenad, delar ni med både grekiska stammisar och turister.
Ska jag äta "hemlagat" vinner lilla Mikio (Mikjo) i gamla stan med hästlängder, tätt följt av To Steki närmare hamnen. Mikio har 6-7 bord och är ofta fullsatt efter 21.00, dit kommer man enklast om man fortsätter rakt igenom Semiramis :D To Steki ligger på andra tvärgatan till höger i slutet av Halidon, ta höger innan ni kliver över kedjorna som leder till hamnen - och hälsa familjen från mig.

På alla ställen kan ni sitta länge och beskåda Chanias gatuliv - helt utan stress!

//Kikh

Kikh
2010-06-04, 20:40
Hade jag lovat molnigt, svalt och vindar idag? Förlåt!:o

Morgonen började tidigt här hemma och då var solen redan uppe. Vattnet var varmt ( i beredaren) och himmlen nästan molnfri. Någon direkt bris var det heller inte att tala om i Agia Marina, men jag jobbar ju ca 30 meter från stranden. Strax innan 11.00 visade IN.K.A's termometer +35, troligen är det någon ur kassapersonalen som sitter på den... Varmt var det i allafall så det räckte och blev över, de få flanörerna var påväg antingen till eller från stranden - ingen klagade på kyla eller röd flagg.

Fortfarande, i skrivande stund, är det vindstilla och runt 27 grader i luften. Himlen är sammetslen och svart med undantag av några ljusa stråk, som jag tror kallas makrillmoln, och överströdd av stjärnor. Utanför mitt fönster piper en fågel (nattskärra?) efter luft och hönsen har lagt sig till ro. Det enda övriga brus jag hör är från bilarna på motorvägen helt nedanför vårt hus.

Idag är det 19 år sedan mitt första besök på Kreta - destination Agi Apostoli - och nu bor jag inte så långt därifrån. Grattis på mig och grattis till min far som fyller 64!

För den läskunnige bifogar jag en länk till "den lögnaktige meteorologen" http://meteo.gr/cf_printEN.asp?city_id=21. Skyll inte på mig om det blir varmare än sajten lovar;)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=356&pictureid=3142
Utsikt från Ouzithino i Nea Chora hamn.

//Kikh

tompab
2010-06-04, 23:18
Tackar Kikih för alla härliga tips och suktande bild. I Gävle är det just nu 10 grader, brr. Så vi ser fram emot lite värme. Snart är vi också där. klapp_klap

Kermit
2010-06-05, 01:08
citat

jag gillar "skiladika" till grekisk musik, men så är ja' ju Norrlänning:D

slut citat

Jag må vara lite äldre än dig, men inte mycket men jag har aldrig hört talas om skiladika Vad f-n är är det?????????????

Kikh
2010-06-07, 08:36
De senaste dagarna har vädret varit minst sagt omväxlande, men inte kallt.

Mulet, grått, regnigt i hela 25 minuter, kvavt, hett, blåsigt och soligt. Omväxling förnöjer sägs det...
Moskiterna har varit rejält på hugget och tagit sig an mitt vänsterben med en glöd som talar för att de inte är grekiska till ursprung - så hårt jobbar de inte här :D Huruvida någon annan blivit biten är tveksamt, jag tror de jäklarna haft fullt upp med mig.

Igår sken solen större delen av dagen och det var närmare +40 med en svag till måttlig västanvind. Jag tillbringade 7 timmar i en helt folktom butik och var på gränsen till att, enligt bästa grekiska manér, peta näsan i leda. Turligt nog hade jag packat med mig boken Tillbaka till Kreta av Byron Ayanoglu, en gåva från kära Nilam som räddade mig från komplett vansinne.
Böcker är välkomna om ni har vägarna förbi min butik - jag läser allt jag kommer över men har redan tre exemplar av Bibeln (hotellvarianten då...):D

Idag är det tänkt att jag ska vara ledig. Hoppas chefen fattat det också.
Planen är att vi ska tillbringa några timmar på stranden i Stavros för vidare färd till Tersanas fantastiska taverna i skymningen. Kalimera-Janne har frestat mig med marinerad Gavros, så det är självklart på menyn.

Nu till naturmetoden: Dagen är relativt vindstilla och i skuggan på altanen håller det runt +20 grader. Himlen nordväst är disig men molnfri, i syd-sydvästlig riktning blandas vita och grå stackmoln i diverse storlekar. Utsikten mot Kolymbari är obegränsad och havet rör sig makligt runt Agia Marina/Platanias. Perfekt dag för stranden alltså!

Ha en fin dag kära vänner, det ska jag!

//Kikh

nilam
2010-06-07, 10:03
Lugn bara lugn...det kommer snart ett lass med böcker. Vi har dessutom 30 kg bagagevikt var så jag kan packa en hel väska med böcker till dig ;)flabb_flab
Hoppasdu får en härlig ledig dag :)

Kram// Malin

Kikh
2010-06-07, 10:36
Lugn bara lugn...det kommer snart ett lass med böcker. Vi har dessutom 30 kg bagagevikt var så jag kan packa en hel väska med böcker till dig ;)flabb_flab ... Kram// Malin

Du är en ängel om du så bara har med dig tre böcker. En helgonförklaring vore på sin plats och skulle då bli Agia Malin Ang_elx

Kramar
//Kikh

nilam
2010-06-07, 10:44
Du är en ängel om du så bara har med dig tre böcker. En helgonförklaring vore på sin plats och skulle då bli Agia Malin Ang_elx

Kramar
//Kikh

Jo, det vore ju passande...eftersom jag är så ljuv och pryd flabb_flabflabb_flab:D

june
2010-06-07, 11:38
De senaste dagarna har vädret varit minst sagt omväxlande, men inte kallt.

Mulet, grått, regnigt i hela 25 minuter, kvavt, hett, blåsigt och soligt. Omväxling förnöjer sägs det...
Moskiterna har varit rejält på hugget och tagit sig an mitt vänsterben med en glöd som talar för att de inte är grekiska till ursprung - så hårt jobbar de inte här :D Huruvida någon annan blivit biten är tveksamt, jag tror de jäklarna haft fullt upp med mig.

Igår sken solen större delen av dagen och det var närmare +40 med en svag till måttlig västanvind. Jag tillbringade 7 timmar i en helt folktom butik och var på gränsen till att, enligt bästa grekiska manér, peta näsan i leda. Turligt nog hade jag packat med mig boken Tillbaka till Kreta av Byron Ayanoglu, en gåva från kära Nilam som räddade mig från komplett
vansinne
Böcker är välkomna om ni har vägarna förbi min butik - jag läser allt jag kommer över men har redan tre exemplar av Bibeln (hotellvarianten då...):D

Idag är det tänkt att jag ska vara ledig. Hoppas chefen fattat det också.
Planen är att vi ska tillbringa några timmar på stranden i Stavros för vidare färd till Tersanas fantastiska taverna i skymningen. Kalimera-Janne har frestat mig med marinerad Gavros, så det är självklart på menyn.

Nu till naturmetoden: Dagen är relativt vindstilla och i skuggan på altanen håller det runt +20 grader. Himlen nordväst är disig men molnfri, i syd-sydvästlig riktning blandas vita och grå stackmoln i diverse storlekar. Utsikten mot Kolymbari är obegränsad och havet rör sig makligt runt Agia Marina/Platanias. Perfekt dag för stranden alltså!

Ha en fin dag kära vänner, det ska jag!

//Kikh

Här badar vi oxå. I REGN__D. Sikten mot Danmark är inte obegränsad och här är endast ett stort GRÅTT moln över HELA skåne. Tor-sönd var kanonfin men här får man inte vara glad för längesnyft_drop.

Hoppas du får en skön dag på stranden.

//June

Kikh
2010-06-07, 21:09
Här badar vi oxå. I REGN__D. Sikten mot Danmark är inte obegränsad och här är endast ett stort GRÅTT moln över HELA skåne. Tor-sönd var kanonfin men här får man inte vara glad för längesnyft_drop.
Hoppas du får en skön dag på stranden. //June

Stackare! Här sken solen hela dagen och vinden höll sig på sin plats. Jag låg i en klippskreva med min bok och drack kall öl i flera timmar, sen åkte vi ner till Tersanas för en "tidig" mezede-middag med dottern. Solen gled precis ner i havet när vi tackade för oss och for hem - nöjda och glada.

Kram på er!
//Kikh

Kikh
2010-06-14, 23:23
Just nu finns inget annat att säga än HETT!!!!

Jag återkommer om vädret vänder eller mitt schema återgår till det normala, jag har inte tid och ork att skriva så mycket nu.

//Kikh

monica
2010-06-15, 09:34
Just nu finns inget annat att säga än HETT!!!!

Jag återkommer om vädret vänder eller mitt schema återgår till det normala, jag har inte tid och ork att skriva så mycket nu.

//Kikh

Ja nu börjar det, ska bli upp till 40 grader hela veckan i Aten.
Pust och flämt tur man har ac.

Monica som håller sig inne under dagen

Kikh
2010-06-16, 00:01
När jag anlände Agia Marina vid 10.30 i morse visade termometern på +38 grader - nu säger Giorgos på Romanza att "den visar +2 grader fel"...
Jag avnjöt A/C inomhus när städningen var klara och även idag svettades jag ur öronen. Jag!? - Den som ytterst sällan transpirerar!:eek:

Den svaga vinden vi förärades med mätte sig inte med värmen och, här precis som i atten, utlovas högre temperaturer fram till fredagen. Gud förbjude strömavbrott! Jag lider hellre av heshet och värkande axlar än att jag inte orkar le mot och skämta med mina kunder!

//Kikh

monica
2010-06-16, 10:03
När jag anlände Agia Marina vid 10.30 i morse visade termometern på +38 grader - nu säger Giorgos på Romanza att "den visar +2 grader fel"...
Jag avnjöt A/C inomhus när städningen var klara och även idag svettades jag ur öronen. Jag!? - Den som ytterst sällan transpirerar!:eek:

//Kikh

flabb_flabflabb_flabflabb_flab, känner igen mig, jag som alltid varit en solfreak
tycker värmen börjar bli rent ut sagt SKITJOBBIG kan de vara början av klimateriet, inte vet jag, men börjar längta till den 8 juli när jag åker till svala Sverige. AC går på för fullt i alla rum, och då har man ännu mindre lust att gå ut i hettan, Pust och flämt __D

Gubben tycker jag är en gnällspik, han själv jobbar uppe på tak i denna värme, gud förbarme dig över honom

Alala
2010-07-18, 09:39
Saknar dina väderrapporter Kikh! För hett att skriva? Har varit väldigt varmt här i Finland också. :)
/ Anne bye_bye