handdator

Visa fullständig version : Hotell Daisy i Tsivili


Nossnahoj
2010-04-05, 13:58
Åker till Zakynthos den 28 maj med min dotter,23år, och min syster och hennes flickor på 10 och 15 år. Vi reser med airtours och ska bo på Daisy, någon som bott där och kan berätta om hotellet och "byn". Går det lokalbuss till tex Kalamaki och/eller Argassi? Och hur långt är det dit? Var i Laganas hösten-97 och gillade det men vad jag har förstått så har det förändrats en hel del så därför valde vi Tsivili den här gången. Har vi gjort ett bra val??
15-åringen vill gärna åka på en båtutflykt men vi har tendenser att bli rejält sjösjuka all fem, finns det någon fin båttur som inte är ute på så mkt "öppet hav" där det gungar:eek:?? Tacksam för svar!

Xana
2010-04-09, 21:50
Hej Daisy!
Tsilivi är definitivt ett bra semesterval. Det är en av de äldsta och största turistorterna på ön och det finns något att göra och se för alla. Stranden är vacker och det finns vattensporter där till skillnad från Lagans och Kalamaki där de är förbjudna på grund av den Marina Nationalparken. Vad gäller hotell Daisy kan jag inte svara men jag vet att Airtours hotell alltid håller hög standard samt att de alltid åtgärdar direkt om det är några problem med hotellet eller annat.

Vad gäller utflykter så är det definitivt båtutflykterna ni ska satsa på. På Zakynthos finns så många vackra stränder som endast kan nås med båt! Det är väldigt sällan havet stormar så mycket att det orsakar sjösjuka eller ens illamående. Om ni vet att ni brukar bli sjösjuka så säg till bestättningen/guiden direkt när ni kliver på båten så får ni sjösjukepiller.

Smugglers Wreck eller Navagio som det heter på Grekiska, är den absolut bästa utflykten. Båtarna har tillåtelse att stanna på stranden 1-2 timmar beroende på trafik, väder och kustbevakningens humör :). Denna båttur gör dock ofta fler badstopp än själva Navagio stranden. Man brukar vara tillbaka till klockan 16-17 på em. pric ca 25 euro

Keri-turen är en annan fantastisk tur. Om ni bor i Tsilivi plockar bussen upp er på morgonen och tar er till fiskehamnen Agios Sostis i Laganas. Båten åker ut på turtle spotting samt till Keris vackra blå grottor. Flera badstopp och vissa av dessa turer har även stopp i själva hamnen i Keri där man kan fika eller äta lunch och titta på utsikten över sköldpaddsön.

Jag rekommenderar att ni bokar utflykter med den reseoperatör ni åker med (Airtours /Apollo). De låga priserna på gatan kan vara lockande men kom ihåg att de sällan erbjuder nöjd kund garanti eller kompensation om något skulle gå fel. Det är värt att betala de 5 euro extra som ditt resebolag tar ut. Eftersom de fokuserar på sina egna gäster medan de lokala operatörerna kör mer på massturism formen och vill packa in så mycket folk som möjligt på sina båtar och bussar. (Har själv arbetat åt sådana operatörer).

Du har rätt i att Laganas har förändrats en hel del sedan 1997. Vuxit rejält och det är såklart diskon och barer och fyllan som dominerar nattlivet. Nattlivet i Tsilivi är långt ifrån tråkigt, men det är mer civiliserat och familjeinriktat.

Hoppas svaren var tillfreds:) Jag svarar gärna om du undrar något mer:)
r!

Nossnahoj
2010-04-10, 11:34
Tack för bra svar!
Känns bra att höra att Tsivili är ett bra ställe! Vi provar nog turen till "Smugglers Wreck" vi får väl ta med oss hinken:D. Slänger in en "tråd" igen om vi kommer på fler frågor. Vi åker inte förrän 28 maj-4 juni.
Mvh Lotta

Rob Roc
2010-04-14, 11:34
Tips inför Navagio-turen. Ta med någon varmare tröja, just in case. Turen startar tidigt på morgonen och alla får inte plats i solen, så det kan bli lite kallt till en början.

Missy64
2010-04-14, 19:44
Vi är ett gäng på 8 personer...vuxna och barn som åker till Daisy å Tsilivi den 7 maj. :) Kul med lite tips härifrån.......ska bli spännande att åka till Grekland i år....längtar..... :)

Nossnahoj
2010-04-14, 20:29
Hej Missy!
Då hinner du komma hem innan vi åker. Kan inte du skriva och berätta om hotellet och kanske komma med tips om restauranger eller så.....
Trevlig resa!
/ Lotta

Missy64
2010-04-15, 20:48
OK....kommer med rapport från Daisy å Tsilivi... :)