handdator

Visa fullständig version : Elounda blue bay


Keto
2010-04-04, 21:03
Hej!
Någon som bott på Elounda blue bay? Hur är hotellet? Någon med tips/råd om omgivningen? Vad får man inte missa m.m.? Åker 30/5 till Elounda och stannar 2 veckor. Spinalonga samt Knossos ska vi i alla fall hinna med. Några andra förslag?

Tack på förhand. :)

Kalimera
2010-04-09, 09:36
Spinalonga samt Knossos ska vi i alla fall hinna med. Några andra förslag?Har ni tid över tycker jag att ni ska köra upp till Lasithiplatån som är en av de vackraste platserna på hela Kreta. Bara vägen dit är värd hela resan. I dalen finns ett tjugotal byar. De flesta, för att inte säga alla, är ganska slitna, och väldigt grekiska. Här finns även en intressant grotta - Dikteon Cave - där det sägs att Zeus föddes. Missa inte!

91kg
2010-04-09, 10:35
Har ni tid över tycker jag att ni ska köra upp till Lasithiplatån som är en av de vackraste platserna på hela Kreta. Bara vägen dit är värd hela resan. I dalen finns ett tjugotal byar. De flesta, för att inte säga alla, är ganska slitna, och väldigt grekiska. Här finns även en intressant grotta - Dikteon Cave - där det sägs att Zeus föddes. Missa inte!

Instämmer till fullo!

I Tzermiado på Lasithi platån så säljs det en hel del fina handarbeten såsom dukar etc som kvinnorna där uppe syr och lämnar in till handlare vilket kan va en fin sak att handla med hem som minne;) men även läder väskor och ryggsäckar om ni kikar in på tvärgatan mitt emot kyrkan - riktigt inhemskt hantverk!

Ja och är ni ändå där så passa på att kika in till restaurang/taverna Kri Kri för lite mat vilken ligger mittemot kyrkan:D

Mvh!

lars
2010-04-21, 11:31
Ja Lassithi får ni inte missa. Dessvärre har de flesta vädermöllorna försvunnit men det finns fortfarande mycket att uppleva.
Ta en övernattning i en av de små byarna och upplev livet där. De flesta turister besöker bara platån på dagen och åker sedan tillbaka till kuststäderna och missar då hela atmotsfären, det lokala kafenionet,tavernan etc i de gamla bergsbyarna.
Gå upp tidigt på morgonen och ta en promenad ut på platån och träffa människorna som redan är uppe och arbetar på fälten. Lassithi är grönt och bördigt, så testa grönsakerna, Lassithipotatisen är berömd och är den bästa på hela Kreta.
Eller ta en promenad i byn bortom huvudleden där turisterna håller till och träffa istället de små gummorna, som sitter och knåpar, knypplar och väver sina alster antingen inomhus eller utanför sina små hus. Det är här man kan vara säker på att det är äkta vara man köper (mycket av det som säljs i affärerna är faktiskt maskintillverkat)
Besök staden Kritsa och på vägen dit Panagia Kera, som är en av Kretas finaste kyrkor med fantastiska målningar. Ovanför staden Kritsa finns även en fin platå (Katharo) värd ett besök.
Och alla små byar i.................. det är nog bäst jag slutar här!:o
Lycka till på resan!
lars
Kriti stin kardia mou

myssa
2010-04-22, 12:40
Instämmer helt med föregående talare :)
Vi hyrde motorcyckel och upplevde naturen så nära att det till och med gjorde ont ;)
Då vi körde upp mot platån var det miljoner insekter som kraschade mot visiret.
Men oförglömligt vackert.
Grottan I Psykro/ Diktia är väl värt ett besök.
Ta bra skor, det är ett tips.
En annan plats som jag tyckte var fin var Vai Beach inte långt från eran plats.
Vi kom dit på eftermiddagen och det var nästan folktomt och väldigt fint, kallt vatten men jag är ju norrlänska så jag badade.
Sen har ni ju valt ett härligt ställe att bo på, har inte bott på hotellet men vattnet i bukten där är så vackert hoppas ni har havsutsikt.
Ha en härlig resa njut och må så gott....
Myssa....

Keto
2010-04-23, 15:13
Tackar så mycket för alla dessa svar :) Nu har man lite mer utflykter att se fram emot.
Myssa: Vi e norrlänningar vi oxå som åker så lite kallare vatten gör nog inget. flabb_flab Å havsutsikt från hotellet hoppas jag att vi har då vi betalat extra för att få det. :) Var på Tilos förra året å det var helt underbart men ville testa något nytt i år. Verkar som att jag inte kommer bli besviken på Elounda och östra Kreta heller.
Gud vad jag längtar! 23 arbetsdagar kvar... :)

ricky
2010-04-23, 22:59
Här finns även en intressant grotta - Dikteon Cave - där det sägs att Zeus föddes. Missa inte!

Jag blev aldrig klok på om vi var på rätt grotta?
Den vi var i var en ganska liten oanselig glipa man gick in i och väl inne så bestod grottan av ett rum. Ganka litet, men med tanke på den lilla oanseliga ingången så förvånades man av att grottan var ganska stor ändå och högt i tak. När vi var där så stod det bara en eller två bygglampor på marken som lös uppåt så det blev faktiskt lite dramatiskt och effektfullt.
Var vi i rätt grotta tro?

lars
2010-04-25, 17:09
ricky, var det på Lassithiplatån så var det säkert rätt grotta. Vägen upp till grottan från parkeringsplatsen är ju rätt jobbig och stenig att vandra men man kan välja att sitta på en åsnerygg f´stås och då blir det lite enklare.
Vilken grotta som är den rätta tvistar de lärde om. Uppe på Nidaslätten i Psiloritis ligger en annan grotta, Idaion Andron eller Idagrottan, där Zeus enligt vissa föddes.
Det är en imponerande grotta. Utsikten från ingången, som ligger rätt högt utöver Nidaplatån är fantastisk, särskilt på våren eller sent på hösten då hela platån är grön och besökt av betande får och getter. Påminner nästan om slätterna nere i Kenya och Tanzania.
Flera legender och historier berättar om hur viktig Nidaplatån varit och är för folker i Anogeia och Voriza.
Det finns en sång som man kan få höra om man besöker Anogeia, Nidasången, som beskriver traditionen.
Grottan har naturligvis varit ett speciellt objekt för arkeologer under alla tider och flera utgrävningar har skett.
Enligt viss litteratur har arkeologer karakteriserat grottan "som den mest heliga kultplatsen på Kreta och den viktigaste kultgrottan från järnåldern på Kreta"
lars
Kriti stin kardia mou

ricky
2010-04-26, 18:49
Tack för svar!

Nä då har jag nog varit galet på det?
Det var definitivt inte så långt från parkeringen och åsnetransport fanns inte alls, knappt en människa.
Misstänkte att vi var fel då det såg så oanseligt ut på platsen.
Undrar om vi inte varit halvvägs till "rätt" grotta då vi följt skyltningen.

Vi var bara och körde ute på upptäcktsfärd så det var ingen medveten utflykt. Minnet sviker lite också nu när det gått några år.

He he... älskar dom stunderna när man kör bort sig lite med vilje på Kreta och man tycker att man är helt ute i ödemarken och man är lite rädd för att dö och inte bli hittad förrän man är helt mumifierad. 15 minuter senare är man ute på en stor väg igenflabb_flab