handdator

Visa fullständig version : preveza....


myssa
2005-10-30, 20:05
hej
jag sitter och funderar på en liten ö-luff i juni 2 veckor.
om jag klarar mig utan kreta tills i augusti ;)
tänkte utgå från preveza för jag har bekanta där.
var ska man ta vägen sen??
vilka närliggande öar är mysigast??
vill ha lite tips innan jag bokar flyget.
kram mysa....
fast det är ju myssa det ska va....:)

magnus u
2005-10-30, 20:31
ja. om du skall ha Preveza som centrum är det väl bara Joniska öarna som kommer på tal. Kythira (som tillhör joniska öarna)räknas bort pga avståndet.Kefallonia Ithaka Zakynthos, Paxi o Korfu.Lefkada. Lefkada ligger ju närmast o västsidan har nog ngt. att erbjuda, Ithaka o norra delen med orten Frikes, där Odysseus blev landsatt kan var värt ett besök. litet o gemytligt.Zakynthos rel stor ö har nog mkt att ge o sedan Paxi, liten gemytlig o dyr . antipaxos för dagtur om man vill uppleva landsorten med brist på i stort allt utom natur o fridsamhet, Kefallonia stor ö.o till sist Korfu, stor ö har allt turiststråk o fridfull natur grönt o varierande priser, kommunikation till o från bra. Jag tänker på buss. Om du vill kan du ta sjötaxi från Parga till korfu, kostar nog skjortan. Parga-Paxos kostrar 120 €. 2005. Min rekommendation. KORFU !

myssa
2005-10-30, 20:40
tack för tipsen jag ska nog kolla in de små öarna du skriver om.
jag är inte ute efter något stort utan det där lilla mysiga som du beskriver antipaxos.
ska till kreta 4 veckor i aug så där får jag allt det andra.
sen där odysseus blev landsatt.
då kan jag lägga besöket till de "stora" platserna,jag har varit till zevs födelsegrotta och på klippan där afrodite föddes.
ska söka lite på nätet om ithaka.
kram myssa.....

Janérik
2005-10-30, 20:54
Varför denna ö-fixering? Hyr en bil och åk runt på fastlandet! Du hittar säkert många fina pärlor längs kusten, då pratar vi alltså pärlor som ingen här vet om ännu för att ingen varit dit. Om någon mot förmodan vet om dem så döljer de dem så pass väl så det är ingen annan som får veta om det.
Mitt förslag är att du börjar med att hälsa på dina kompisar några dagar, sedan hämtar du ut hyrbilen och åker runt de dagar som är kvar av semestern, se bara till så att du hyr en bil som du kan återlämna på flygplatsen så har du resan dit ordnad också.
Om du inte vill köra bil så går det säkert bra att åka runt med buss också men då kräver det lite mera planering, det är ju lättare att bara parkera bilen där det verkar mysigt, hyra ett boende på plats och sedan åka vidare då det känns rätt.
En tur till Parga rekommenderas naturligtvis också.

Mvh Janérik

epiros
2005-10-30, 21:34
hej
jag sitter och funderar på en liten ö-luff i juni 2 veckor.
om jag klarar mig utan kreta tills i augusti ;)
tänkte utgå från preveza för jag har bekanta där.
var ska man ta vägen sen??
vilka närliggande öar är mysigast??
vill ha lite tips innan jag bokar flyget.
kram mysa....
fast det är ju myssa det ska va....:)

Vilket guldläge du har med bekanta i Preveza:) Därifrån kan du ju utforska det vackra grekiska landskapet både norrut o söderut längs kusten. åsså har du ju Amvrakikosgulfen o inlandet inom räckhåll:p Öar i närheten har redan nämts, men Lefkas västkust är inte dumt, agios Nikitas går inte av för hackor t.ex

Men med bekanta i Preveza är det kanske du som har tips att ge oss andra;)

Eller ?

bye_bye Tommy

myssa
2005-10-30, 22:12
tack för svar....
det är väl ingen ö-fixering direkt.
men det vore kul att hitta små, små ställen för att ta fina blider.
jag tror säkert att mina vänner kommer att föreslå fantastiska ställen men jag är lite ensamvarg och älskar att strosa själv.
jag har varit på spetses, hydra, poros och egina men ingen av dom öarna kallar mig tillbaka.
jag hoppas det blir lite både och.
och varför inte ta en bil någon dag, inte så dumt det heller.
vi får se vad det blir.
men det är alltid kul med mera tips.
kram myssa.....

Janet
2005-10-31, 07:47
Myssa: Jag tror att Antipaxos nästan är FÖR litet... alltså, jag vet inte ens om folk bor där, tror det är mer en bad-ö, kanske fiskar man runt den och kanske, kanske finns det några små hus?
Paxos är nog mer lagom, också det en liten fin ö. Och inget hindrar ju dagsturer över till Antipaxos.

Rätta mig gärna någon om jag har fel..

karinafp
2005-10-31, 07:51
där odysseus blev landsatt.
då kan jag lägga besöket till de "stora" platserna,jag har varit till zevs födelsegrotta och på klippan där afrodite föddes.

På Korfu kan du se grottan där Odysseus och Nausicaa kuckelurade...;)

Karin

epiros
2005-10-31, 11:16
tack för svar....
det är väl ingen ö-fixering direkt.
men det vore kul att hitta små, små ställen för att ta fina blider.
jag tror säkert att mina vänner kommer att föreslå fantastiska ställen men jag är lite ensamvarg och älskar att strosa själv.
jag har varit på spetses, hydra, poros och egina men ingen av dom öarna kallar mig tillbaka.
jag hoppas det blir lite både och.
och varför inte ta en bil någon dag, inte så dumt det heller.
vi får se vad det blir.
men det är alltid kul med mera tips.
kram myssa.....



Hyr du bil kan du ju köra upp mot Ioaninna och besöka Dodoni, platsen där Zeus orakel huserade. Åk mot Parga och på vägen dit kan du kliva ner i underjorden i Nekromandeio där Hades orakel hjälpte de ännu levande att kontakta de döda. När du ändå är där ta en tur till byn Gliki o floden Acheron o svalka av dig med ett dopp t.ex

bye_bye Tommy

myssa
2005-10-31, 21:08
jag antecknar så min penna glöder.
tänk vilket otroligt fantastiskt land grekland är.....
kram myssa...

yvonne
2005-12-13, 16:45
Hyr du bil kan du ju köra upp mot Ioaninna och besöka Dodoni, platsen där Zeus orakel huserade. Åk mot Parga och på vägen dit kan du kliva ner i underjorden i Nekromandeio där Hades orakel hjälpte de ännu levande att kontakta de döda. När du ändå är där ta en tur till byn Gliki o floden Acheron o svalka av dig med ett dopp t.ex

bye_bye Tommy


Hyr du bil kan du också ta en tur till Paleros som jag verkligen rekommenderar, där finns många mysiga hotell och pensionat att ta in på. Eller också ta en tur till loutsa Vrachos härliga strand där det också finns många mysiga restauranger med supergod mat. Stanna gärna där över natten för att beskåda solens nedgång i det Joniska havet. Jag lovar att det är en underbar syn!!!



Yvonne

yvonne
2005-12-13, 17:04
Varför denna ö-fixering? Hyr en bil och åk runt på fastlandet! Du hittar säkert många fina pärlor längs kusten, då pratar vi alltså pärlor som ingen här vet om ännu för att ingen varit dit. Om någon mot förmodan vet om dem så döljer de dem så pass väl så det är ingen annan som får veta om det.


Mvh Janérik

Du har så rätt Jan-Erik, många ställen vill man ha för sig själv. Ang_elx

Yvonne

epiros
2005-12-13, 20:37
många ställen vill man ha för sig själv.

Yvonne

Det tycker inte jag, vill gärna dela med mig av det jag tycker om:p

Om andra inte sedan tycker om det....... så tja, vi är ju inte skapta i samma form:)

bye_bye Tommy