Visa fullständig version : Böter om du saknar kvitto!?
Finns det någon som vet var man kan finna info, eller vet hur det fungerar med ev. bötesbelopp och hur länge vi turister skall spara våra kvitton?
I tråden om pensionsålder diskuteras kvitto på boende, tänker mig följande exempel, efter tre dagars vistelse är det dags att resa vidare, vi betalar och får pantpasset i retur, men inget kvitto? ...., riskerar vi då böter om det står en kontrollant på gatan/ i hamnen/på bussen om vi inte kan bevisa att vi betalt för något boende?
Enkelt skrivet helt enkelt: Hur kommer kontrollen att ske?
Jag menar nu inte kvittosamlingen som bofasta greker är ålagda, de skall ju ha sina till deklarationen och har ett egetintresse att få kvitto om jag inte är alldeles ute och cyklar.
//Helén
JA detta är intressant och jag vill verkligen också veta om alla kvitton på supermarket, tavernor, båtar och boenden ska sparas och hur kontrollen ska ske......
Bra Hellen att Du startar en ny tråd om detta.
Lissi
Förra året fick vi besked att bötesbeloppet för kvittolösa transaktioner var 165€ för såväl näringsidkaren som kunden.
V erforo samtidigt av sagesmannen att den så kallade djungeltelegrafen emellertid alltid och allerstädes fungerar perfekt. Närhelst statens kontrollant till ön/byn/området anländer, då fungerar telefonkedjan perfekt.
Alla anställda svartjobbare avlägsnar sig snabbt, tavernor och butiker låter kassaregistret gå i tjänst etc etc.
Kantänka vi ej ska lägga så mycket krut och oro på detta med kvitton.
Grekland är ju ändå just Grekland.
Arne
Kantänka vi ej ska lägga så mycket krut och oro på detta med kvitton.
Grekland är ju ändå just Grekland.
Arne
Jo men nu ska ju vi alla turister just lägga MYCKET krut på att vi inte utnyttjar grekernas skattefuskande till vår fördel. Många här, både bland de som delvis bor i Grekland och även andra Kalimeror tycker att vi som åker ofta faktiskt har ett STORT ansvar att "hjälpa" grekerna och då är det ju bra att veta HUR kontroller sker så man inte kastar bort ev kvitton på matinköp, tavernabesök etc. Vi brukar ju alltid få notor på tavernorna men vi har inte sparat dem....Man man kanske ska det???Ang_elx
Lissi
Förra året fick vi besked att bötesbeloppet för kvittolösa transaktioner var 165€ för såväl näringsidkaren som kunden... Arne
För näringsidkaren är det snarare från 500€ och uppåt. Händer det fler gånger än 3 ligger näringsidkaren riktigt illa till. Huruvida bötesbeloppet för kunderna stämmer kan jag inte svara på, men både jag och min sambo tycker det låter hutlöst mycket. Runt 50€ är nog närmare sanningen.
//Kikh, som har soligt med ljumma vindar idag.
Jag har själv varit med om kontroll, det går till som så att kontrollantern legitimerar sig och ber att få se ditt kvitto, därifrån man kommer tex en taverna, cafe, affär eller annat ställe. Man får visa upp sitt kvitto på just det stället du kommer ifrån, det är ju inte så att de ber om alla dina kvitton..
Jag frågade vad böter skulle bli för mig om jag inte hade kvitto fick till svar att det är olika böteslopp beroende på affärsverksamhet..? men att de ligger runt 160 eruo men affärsidkaren betalar minst 3 ggr så mer.
Camilla
Stomatol
2010-03-30, 14:01
Låter ju aningen konstigt. Skulle det här vara verklighet så kommer dom att skrämma bort turister, som väl ändå är en viktig inkomst för Greklands ekonomi? Var får turisten reda på att man måste ha ett kvitto? Jag brukar åka till Grekland 2ggr/år och aldrig hört ett ord om att ta med kvitto från allt du handlar.
Jag säger som Arne, lägg inte för mycket krut på det här.
Jag tyker också det låter som ett bra sätt och skrämma iväg turisterna :confused: Det är ju nu som dom behöver oss extra mycket:rolleyes:
Riittabye_bye
För att en kontrollant ska kunna "sätta dit" en person, måste de ju kunna bevisat att man handlat också. De kan ju inte stå utanför en affär, taverna mm och be att få kolla kvitto på de som lämnar stället. Det kan ju vara så att man har varit där och inte handlat, ätit eller liknande. Eller är jag ute och cyklar nu?
Jenny
Grekland har stora krav på sig från EU att ordna till statsfinanserna och det gigantiska budgetunderskottet så det här är en av de åtgärder som införts för att få ner omfattningen av den svarta ekonomin. Mig skrämmer i varjefall inte ett litet kvitto utan det är andra saker som jag kan bli skrämd av som den kraftigt ökade kriminaliteten och risken att bli rånad som turist.
Det jag undrar över är hur de ska klara kontrollen av allt insamlat material som de tar in från befolkningen i form av kvitton.
Jag har fått tag på en del information om kontrollerna som jag ska läsa igenom och lägga ut senare under påsken när jag har mer tid.
Eva
Man får visa upp sitt kvitto på just det stället du kommer ifrån, det är ju inte så att de ber om alla dina kvitton..
Kan inte låta bli att småle (det är nästan för allvarligt för att tåla att skämtas om) Men vilken syn: kvittomappen är borta- åh nej :D
// Helén
katerina
2010-03-30, 14:42
Jag vill gärna påpeka att det här med kvitto inget nytt direkt. Det är meningen att man alltid ska be och få ett kvitto i Grekland precis som man gör i Sverige. Sen har det alltid varit så i Grekland att du kan få två priser för en vara, ett dyrare med kvitto och ett billigare utan kvitto. Själv väljer jag alltid det dyrare för jag förväntar mig att folk i Grekland betalar skatt för de varor de säljer och inte bara stoppar allt i egen ficka.
Bor man i Grekland som jag gjorde tidigare så lönar det sig att begära kvitto för då får du göra avdrag i din deklaration för de varor du har köpt och det gäller allt från kläder och skor till elektronikprylar.
För att en kontrollant ska kunna "sätta dit" en person, måste de ju kunna bevisat att man handlat också. De kan ju inte stå utanför en affär, taverna mm och be att få kolla kvitto på de som lämnar stället. Det kan ju vara så att man har varit där och inte handlat, ätit eller liknande. Eller är jag ute och cyklar nu?
Jenny
Exakt! Hur ska dom kunna bevisa att jag handlat om jag säger att jag bara har tittat eller att jag ätit om jag säger att jag bara tittat på menyn eller varit på toa?
Visst måste det kontrolleras att kvitto lämnas när man säljer varor eller serverar mat, men varför inte göra som inte Sverige (tror att det är lag på det, men är inte säker) att det ska vara krav på kontrollerade kassaapparater som inte går att mickla med, istället för att hoppa på kunderna? Det ger ju bara utrymme för mer mygel och godtycke.
Yanna
Yanna, jag håller fullständigt med dig! Här i Sverige väljer ju jag som kund om jag vill ha kvitto eller inte. "Kopian" av mitt kvitto finns ju hos näringsidkaren. Skatten betalas av mig genom butiken eller dyl. Det är väl därför kassaapparater finns? Så jag tycker också att det inte ska vara den enskilde köparen som ska kontrolleras utan butiken,tavernan mm
Men det är väl inte detta som är kärnan i det hela. Detta är en mygga i rymden! Jag, för min del kommer att vara och göra som jag brukar när jag befinner mig i Grekland. Det är upp till den grekiska staten och den grekiska befolkningen att deala med alla problem. Jag är bara på visit! Tyvärr så blir väl en annan drabbad indirekt också men vi måste ju hjälpa varann i kris. Nästa gång kanske det är Sverige och då hoppar Grekland in. Hoppas jag...:D
... De kan ju inte stå utanför en affär, taverna mm och be att få kolla kvitto på de som lämnar stället....Jenny
Det är faktiskt exakt så de gör, eller så slår de sig ner/väntar på plats. Jag har själv arbetat i butik när tre kontrollanter kom in. De väntade tills kunden befann sig utanför dörren och slog till omgående. I det fallet var det bara butiksägaren och den "skyldiga personalen" som blev åtsatta - hårt. Kunden fick gå utan bot. Min chef fick dryga böter, det var inte första gången han åkte dit.
Vad som gäller är att kunden/gästen måste ha lämnat förättningen helt och befinna sig på "offentlig plats". Men även de reglerna ruckas på...
För oss anställda kan det bli rent otrevligt när kunden propsar på kvitto. Vi får ofta skämmas för näringsidkare som inte låter oss lämna kvitto, trots att kunderna begär ett. Många gånger finns det en hög gamla kvitton att tillgå - sällan på det belopp kunden handlat på.
//Kikh, som idag har +24 och strålande solsken
Nu har det kanske mest diskuterats butiksinnehavare och restaurangägare här, men de riktigt stora stålarna som hålls undan skatt är väl av...för att ta exempel..lärare. läkare och ännu högre upp i ledande ställningar...hur 17 kontrolleras det...är man lika ambitiös med dessa skattemyglare?
Yanna
Grekland har stora krav på sig från EU att ordna till statsfinanserna och det gigantiska budgetunderskottet så det här är en av de åtgärder som införts för att få ner omfattningen av den svarta ekonomin.
Faktum är att den här lagen om kvitton har funnits i ungefär 10 år. Så det är inget nytt som man infört pga de nuvarande problemen. Däremot har ju efterlevnaden varit klen...
Sedan tror jag personligen inte att turismen till Grekland kommer att minska för att man riskerar att bli kontrollerad...
Stomatol
2010-03-30, 18:20
Sedan tror jag personligen inte att turismen till Grekland kommer att minska för att man riskerar att bli kontrollerad...
Nä, det tror jag mer blir pittoreskt, däremot tror jag att om alla turister som blir kontrollerade även får böta 165€ så slår det nog mot turismen.
Jag återkommer till tidigare inlägg som jag skrivit i denna fråga: krävs det inte BEVIS för att kunna bötfälla!? Att näringsidkare i Grekland kan få böta kan jag vara med på. Finns det inget kassaregister eller bokföring har man inget att komma med! Men om jag som enskild person/turist köper ett tuggummi och inte tar/får kvitto, finns det lagligt underlag för att bötfälla mig då?!?! Jag tycker detta låter mycket knepigt...
Admirala
2010-03-30, 20:09
1. Loven ang. kvitteringer blir håndhevd for å få bukt med Hellas elendige økonomi.
2. En måte å sørge for at det gis kvitteringer, er å bøtelegge de som ikke gir kvittering og de som ikke ber om kvittering.
3. Hvis bare grekere skulle bøtlegges ville det
a) være en utarming av loven
b) oppfattes urettferdig av grekere og
c) føre til at ingen bedrifter ga kvitteringer til utlendinger.
- som fører oss tilbake til punkt 1.
Er det så vanskelig da? Skjønner ikke at dere gidder å krangle om dette!
Og med tanke på bevis: Kjøper du en tyggegummi i peripteroen, kommer ut fra vinbutikken med en flaske ouzo og spiser på en taverna - og inspektøren har sett deg - så er vel det bevis nok?! Det er ikke sånn at du helt tilfeldig blir stoppet på gaten og må vise kvittering for alt det du har i veske og poser.
Enbart krav på kvitton kan ju inte ändra Greklands dåliga ekonomi! Det blir ju som att sila mygg och svälja kameler.
Men eftersom de av oss som bor i Grekland nu säger att man kan bli haffad och bötfälld om man inte har kvitto så är detta verkligheten...när jag nu snart kommer ner till Kreta har jag iaf bara att rätta mig i ledet och se till att jag har kvitto när jag lämnar en butik eller en restaurang.
Yanna
Det ska nog jag göra också nu när jag tänker efter. Jag ska skaffa en egen liten väska, som jag delar upp i fack, på datum, som jag kan stoppa de små rackarns kvittona i! Så kommer någon kontrollant fram till mig, så kan jag genast hala upp kvitton från dagen det gäller. Bra va? :D Detta är att ta allt till absurdum, jag vet, men jag kan inte hjälpa det. Sorry!
Jenny
Bor man i Grekland som jag gjorde tidigare så lönar det sig att begära kvitto för då får du göra avdrag i din deklaration för de varor du har köpt och det gäller allt från kläder och skor till elektronikprylar.
Men du menar väl inte att privatpersoner kan göra avdrag för vanlig konsumtion som inte har med deras arbete att göra?
Admirala
2010-03-30, 22:19
Enbart krav på kvitton kan ju inte ändra Greklands dåliga ekonomi! Det blir ju som att sila mygg och svälja kameler.
Selvsagt ikke dette alene, men det svarte økonomien er enorm, og dette er ett av tiltakene. Greske skatteytere må, sammen med selvangivelsen sin, legge fram kvitteringer tilsvarende 30 % av inntekten sin, og husleie eller -lån, kjøp av bil osv. gjelder ikke. Dermed må iallfall de fattigste grekerne legge ved det av kvitteringer de har, fra butikker, tavernaer, hoteller osv. Stikkprøver kan avgjøre om firmaene de har handlet fra har registrert kjøpet. I tillegg er kravet om kvittering (som nevnt) en måte å sjekke at kjøpet føres i firmaets bøker via kvitteringskontrollene på stedet.
Det ska nog jag göra också nu när jag tänker efter. Jag ska skaffa en egen liten väska, som jag delar upp i fack, på datum, som jag kan stoppa de små rackarns kvittona i! Så kommer någon kontrollant fram till mig, så kan jag genast hala upp kvitton från dagen det gäller. Bra va? :D Detta är att ta allt till absurdum, jag vet, men jag kan inte hjälpa det. Sorry!
Jenny
flabb_flab Nei men seriøst, du blir bare bedt om kvittering umiddelbart etter kjøpet, du trenger ikke legge fram kvittering for vannflasken du kjøpte på El. Venizelos-flyplassen når du er på Akropolis :rolleyes:
Men du menar väl inte att privatpersoner kan göra avdrag för vanlig konsumtion som inte har med deras arbete att göra?
Se svaret til Yanna. Hvis de ikke legger fram kvitteringer på 30 % av nettoinntekt, får de problemer, som straffeskatt. Ja, jeg vet ditt innlegg ikke var myntet på meg, men jeg sier noe likevel Ang_elx
Jo det sägs så på nyheterna nu. Vi tog kontakt med vår revisor för att höra vilka kvitton som ska sparas (om detta tvistar de lärde), men inte ens hon vet exakt vad som gäller än. Tummregeln är: Elektronikvaror, restaurangbesök, lyxvaror, kläder/skor, möbler/vitvaror, taxiresor och ev. även drivmedel.
Kvitton från vanliga matbutiker behöver inte sparas. El, vatten, uppvärmning och telefonavgifter är heller inte avdragsgilla utgifter.
För att garantera genomslagskraften drog staten i höstas in större delen av all skatteåterbäring för oss vanliga inkomsttagare:mad:
Nu ska vi själva balansera inkomster kontra utgifter i form av sparade kvitton. För inte tänker då jag lämna in för mer än jag tjänat...
//Kikh
Admirala
2010-03-30, 22:24
Kvitton från vanliga matbutiker behöver inte sparas.
//Kikh
For en farse! Mine greske venner ber meg på sine knær om å få kvitteringene jeg har fra matbutikkene...
camilla34
2010-03-30, 22:26
vad är åldersgränsen då?
Jag menar om dottern på 10 år handlar, och inte får kvitto?
Har inte hört talas om det här, och tycker inte alls om att man kan bli bötfälld, lite av det roliga tycker jag försvann med semestern när jag läste om det här. Jag kan inte engelska så bra, hur ska jag göra mig förstådd. Det blir krångligt. Hade inte vetat om det här om jag inte läst det här på forumet. Nu tänker jag inte handla så mycket alls, blir bara mat.
For en farse! Mine greske venner ber meg på sine knær om å få kvitteringene jeg har fra matbutikkene...
Som jag sa, inte ens bokhållarna/revisorerna tycks ha koll. Jag har inte sparat ett enda kvitto från matinköpen än :o
Men du, om jag nu stoppar pengarna i en läsk/godis/kondom/tuggummiautomat så får jag ju inget kvitto :confused: Det HÄR kan elaka tjuriga jag slira igång på...
//Kikh
vad är åldersgränsen då?
Jag menar om dottern på 10 år handlar, och inte får kvitto?
Har inte hört talas om det här, och tycker inte alls om att man kan bli bötfälld, lite av det roliga tycker jag försvann med semestern när jag läste om det här. Jag kan inte engelska så bra, hur ska jag göra mig förstådd. Det blir krångligt. Hade inte vetat om det här om jag inte läst det här på forumet. Nu tänker jag inte handla så mycket alls, blir bara mat.
Oroa dig inte så mycket för det, personalen från "Euforia" kan uppenbarligen inte engelska alls. Jag har ju sett dem låta en kund lämna butiken utan påföljd. Det är näringsidkarnas fusk de vill åt, vilket torde vara 60% av BNP.
För övrigt har jag under mina yrkesår i Sverige sett många näringsidkare stoppa ca 1/3 av inkomsterna under kassalådan och i burkar...
//Butiksanställda Kikh
Admirala
2010-03-30, 22:35
Men du, om jag nu stoppar pengarna i en läsk/godis/kondom/tuggummiautomat så får jag ju inget kvitto :confused: Det HÄR kan elaka tjuriga jag slira igång på...
_B-anana_B-anana_B-anana
Det beste er at du slutter helt med kjøp av läsk/godis/kondom/tuggummi fra automater. Har de slike automater på Kreta? Det har vi ikke i Nafplio :eek:
Se svaret til Yanna. Hvis de ikke legger fram kvitteringer på 30 % av nettoinntekt, får de problemer, som straffeskatt. Ja, jeg vet ditt innlegg ikke var myntet på meg, men jeg sier noe likevel Ang_elx
Jag ser både dina svar och kikhs på min fråga. Men jag förstår inte. En privatperson har ju inga intäkter. Det har bara näringsidkare.
I Sverige får vi göra avdrag för inköp som är nödvändiga för vår inkomst av tjänst - alltså inköp av sådant som vi behöver i jobbet men köper privat. Man kanske köper facklitteratur som har med jobbet att göra, t ex.
Men att göra avdrag för vanlig konsumtion? Det låter fullständigt orimligt. Eller så vill jag flytta till Grekland;)
En grek som vill spara och inte lägga pengarna på s.k. "lyxkonsumtion" får alltså betala extra skatt. Eller?
Det måste väl bli följden av om du inte kan bevisa att du gjort slut på 30% av din intäkter, i det här fallet din lön.
Kanske ett sätt att få snurr på ekonomin? Momsåterbetalning kan man kanske också kalla det.
// Helén -som nog inte greppat HUR stort flöde det är av svarta pengar i Grekland
Var står det skrivet att kunden får böta om kvitto saknas?
Det Kickh berättade var ju att man först kollade om kunden hade kvitto, men man släppte kunden och gick in till personalen i butiken istället.
Är det någon överhuvudtaget som känner någon kund som blivit bötfälld för att den saknat kvitto eller är allt bara antaganden, gissningar och missförstånd över vad som egentligen gäller? Ingen verkar veta exakt vad som gäller men det finns många som tror att de vet. Inte ens de som jagar kvitton verkar ju veta vad som gäller.
Jag vet inte heller vad som gäller, men jag tror faktiskt inte på antaganden och gissningar! Jag tror att det är som Kikh berättade om, att de kollar kunden, men bötfäller butiksinnehavaren. Likt förbannat tänker jag se till att jag går ut från butikerna med ett kvitto för säkerhets skull, jag har då ingen lust att betala 135 euro för att det saknas!
Yanna
Kanske ett sätt att få snurr på ekonomin? Momsåterbetalning kan man kanske också kalla det. // Helén -som nog inte greppat HUR stort flöde det är av svarta pengar i Grekland
Kvittoinsamlandet är ett sätt att komma åt fuskande näringsidkare. Som någon skrev, de kan göra stickkontoller och se om papperen stämmer och på så sätt hålla näringsidkare på tåspetsarna.
"Momsåterbäringen" är nog moroten som ska få, de annars rätt/lätt anarkistiska, grekerna att faktiskt be om och spara kvitton. Annars vet ni ju hur grekerna är. Sätt upp en förbudsskylt och de gör sitt bästa för att bryta mot lagen :D
Någon påpekade tidigare att "djungeltelegrafen" går när Euforia (Skatteverket) är i krokarna. Helt rätt, telefonerna går glödheta. Det gör det nästintill omöjligt för myndigheten att göra smygraider. Här på Kreta har de till och från provat med att skicka skattmasar från andra distrikt. I Chania hade vi skattmasar från Rethymno och så vidare. Tyvärr funkar det inte riktigt det heller, troligen för att någon mas här i stan har en bror/kusin/kompis som riskerar åka fast. Nå, vad tror ni då den masen gör???
//Kikh, som har en glasslåda redan halvfull med kvitton.
så sätt hålla näringsidkare på tåspetsarna.
"Momsåterbäringen" är nog moroten som ska få, de annars rätt/lätt anarkistiska, grekerna att faktiskt be om och spara kvitton.
Alltså det låter ju barockt:confused:. Jag konsumerar och får tillbaka momsen? Sverige, följ efter:D
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showResults1916017=true&a=1897091&d=22584
Lägg märke till att det står vid försäljning, inte inköp!
Yanna
Admirala
2010-03-31, 00:30
Var står det skrivet att kunden får böta om kvitto saknas? (...) Är det någon överhuvudtaget som känner någon kund som blivit bötfälld för att den saknat kvitto eller är allt bara antaganden, gissningar och missförstånd över vad som egentligen gäller?
Jeg har ikke den greske lovsamlingen foran meg, men jo, det har skjedd at kunden må betale bot pga manglende kvittering. Men det skjer ikke alltid. Sånn er det i Hellas, lover vedtas, og så tolkes de ulikt av dem som skal utøve dem. Eller de lar være å bry seg om loven, fordi de kjenner onkelen din, eller du er vakker, skandinavisk og har blå øyne akkurat som havet, eller de er i ekstra godt humør den dagen fordi AEK vant i går.
Jeg har ikke den greske lovsamlingen foran meg, men jo, det har skjedd at kunden må betale bot pga manglende kvittering. Men det skjer ikke alltid. Sånn er det i Hellas, lover vedtas, og så tolkes de ulikt av dem som skal utøve dem. Eller de lar være å bry seg om loven, fordi de kjenner onkelen din, eller du er vakker, skandinavisk og har blå øyne akkurat som havet, eller de er i ekstra godt humør den dagen fordi AEK vant i går.
Har du sett detta själv, Admirala, eller har du hört talas om det?
Admirala
2010-03-31, 00:36
Har du sett detta själv, Admirala, eller har du hört talas om det?
Jeg har det fra sikre kilder.
Det är ju det alla har! :confused: Ingen som upplevt, bara hört om. Lite "Kejsarens nya kläder"...
Jag vet inte om du läste i nyhetslänken i mitt näst senaste inlägg, men där står det att man kräver kvitton från försäljning, det stod inte ett ord om inköp. Jag envisas med att tro på det tills jag ser motsatsen med egna ögon eller upplever det själv. ;)
...Jag vet inte om du läste i nyhetslänken i mitt näst senaste inlägg, men där står det att man kräver kvitton från försäljning, det stod inte ett ord om inköp...
Men Yanna, tänk på att du läste det i en svensk tidning och att rör sig om ett referat av lagen. Jag frågade min sambo, när denna diskution kom upp, och han säger att böter förekommer även för kunderna.
Tror du jag ber om kvitto? Blåögd svenska - skulle inte tro det om det inte är ett högre belopp. För övrigt, har någon ens sett en kiosk (periptero) med kassamaskin? Där säljs ju allt mellan himmel och jord, även cigaretter, men kvitto får man aldrig...
//Kikh, har smått mulet, varmt och en hittevalp att pyssla om :o
Admirala
2010-03-31, 10:52
Det är ju det alla har! :confused: Ingen som upplevt, bara hört om. Lite "Kejsarens nya kläder"...
Jeg skjønner at du nekter å tro på dette, Yanna, men det har skjedd med venner av meg som var på øyhopping i fjor, og i et annet gresk-skandinavisk forum har et av medlemmene opplevd det og beskrevet det på forumet. Jeg har ingen grunn til å tro at noen av dem lyver, hvorfor skulle de det?
Jag vet fortfarande inte vad som står i lagen och jag gissar ju lika mycket som alla andra, men det som tydligen förekommer betyder ju inte att det är enligt lagen och isåfall är det förskräckligt! :eek:
Jag kanske skulle försöka skaffa fram lagtexten och om den visar att jag har rätt så skulle jag kunna stoppa upp den i nyllet på de som bötfäller mig utan kvitto? Ang_elx
Yanna
[quote=Kikh;200742
För övrigt, har någon ens sett en kiosk (periptero) med kassamaskin? Där säljs ju allt mellan himmel och jord, även cigaretter, men kvitto får man aldrig...[/quote]
Men det kommer vel? Vil tro at innehaverne tvinges til å skaffe kasseapparat pga loven. I et annet middelhavsland, for lenge siden, skjedde det. Da kunne man risikere å få en skikkelig overhøvling om man ikke ville ha kvitteringen. Selv grønnsakshandleren løp etter en ut på gaten for å sikre seg at kvitteringen var overlevert.
Då var det precis som jag trodde! Vid försäljning och inte vid inköp. Ja jag säger då det. Så, då kommer jag att göra som jag alltid har gjort. Det pratas om "djungeltelegrafen". Tydligen finns det "djungellagar" i Grekland också! :D
Jenny
Då var det precis som jag trodde! Vid försäljning och inte vid inköp.
Jenny
Parga, det där vet vi faktiskt inte, inte vad som står i lagen alltså.
Yanna
Admirala
2010-03-31, 12:26
Jeg kan ikke nok gresk til å lese en lovtekst :o, men vi får vel stole på det britiske Utenriksdepartmentet som skriver at:
In order to comply with Greek law, you should ensure that you obtain a receipt for goods purchased.
(For å overholde gresk lov, bør du sørge for at du får en kvittering for kjøpte varer.)
(http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-living-abroad/travel-advice-by-country/europe/greece)
Okej, det är sant. Jag tror jag ger mig nu, jag inväntar direkt översättning av den Grekiska lagen innan jag tror eller icke tror. Sen verkar det ju som att det skapas "egna lagar" i Grekland, av både myndigheter och privatpersoner. Så vem/vad ska man egentligen tro på!?!
Jenny
Ja vi blir uppmanade att se till att ha kvitto på det vi köper, men det som är oklart (för mig iaf) är ju om man som kund enligt lagen ska böta om man inte har kvitto eller om kontrollen används av kontrollanterna för att få bevis mot den som säljer varan utan kvitto. Att några råkat ut för kontroller och/eller böter KAN ju faktiskt också bero på att kontrollanten inte varit insatt i vad lagen säger och gör fel som bötfäller kunden, men jag påstår inte att det ÄR så.
Lagtexten är inte lätt att komma åt, eller tyda! :o
Yanna
Admirala
2010-03-31, 13:12
Dere gir dere ikke :D
Ikke jeg heller. Fordi:
Vi har slått fast (via Utenriksdepartementet) at det finnes en lov i Hellas som krever at kunden må ha kvittering. Ansvaret legges altså også på kunden, ikke bare selgeren. Når det finnes en lov, finnes det også en straff om man bryter loven. Det ligger i alle lovers natur.
Hva skulle man straffe manglende kvittering med, om ikke bot? En skjennepreken? Fengsel? (Utenriksdepartmentet fortsetter med å si at om man kjøper pirat-cd eller -dvd kan man komme i fengsel pga manglende kvittering, så da er jo bot en mild straff om man dilter ut fra tavernaen uten kvittering.)
I noen land får man bot om man spytter tyggisen på gaten, i andre blir man steinet dersom man går uten skaut. At grekerne bøtlegger en kunde for manglende kvittering, er det så underlig da?
Nej jag ger mig inte utan bevis! :D
Men jag påstår inte att jag har rätt heller! ;)
Att köpa piratkopierade CD eller DVD är olagligt och blir inte riktigt samma sak. Det står föresten inte att du SKA ha kvitto, utan det är en uppmaning att ha ett kvitto. ;) (För att följa grekiska lagen, bör du se till att du får ett kvitto på köpta varor)
Hur ska man praktiskt kunna genomföra att plocka böter från t.ex. en turist föresten? Går alla omkring med 135 euro i fickan utifall man skulle råka springa på en kontrollant o inte har ett kvitto eller får man ett inbetalningskort? Ang_elx
Yanna
Jag mailade följande fråga till Grekiska ambassaden:
"Jag undrar om lagen i Grekland är att kunderna måste ha ett kvitto på den köpta varan eller tjänsten och att kunden måste betala böter om den inte har ett kvitto?"
Jag fick följande svar:
"Dear Yvonne,
According to recent legal regulations it is obligatory for the seller to issue a receipt.
Best Regards"
Admirala
2010-03-31, 14:07
Jeg gir herved opp. For hva slags bevis er godt nok, da? Jeg kjenner en gresk advokat, hvis jeg spør ham neste gang vi treffes, vil du stole på svaret hans?
Setningen In order to comply with Greek law, you should ensure that you obtain a receipt for goods purchased, uttrykker uansett at det finnes en lov angående dette med kjøper og kvittering. Siden lover ikke kommer med oppfordringer ala Du bør ikke drepe, er det helt klart hva setningen innebærer.
Det engelske ordet should kan forøvrig også uttrykke en forpliktelse: Merriam-Webster om should: - used in auxiliary function to express obligation, propriety, or expediency. At min oversettelse ikke fanger opp det, er en annen sak.
"In order to comply with Norwegian law, you should ensure that you drive within the speed limits" har en ganske klar mening, eller hva?
Bøter i Hellas gis via en bøtelapp, som man betaler innen en gitt frist.
For øvrig svarer ikke ambassaden på spørsmålet ditt. At det er obligatorisk for en selger å utstede kvittering, er jo selvsagt.
Som sagt, nok fra meg om dette, jeg har (selv om det kanskje ikke virker sånn :rolleyes:viktigere ting å bruke tiden på :D
Jaha, så säger de på Grekiska ambassaden. Ska man tolka det som att det är så, ska man tolka denna "lag" som man vill eller vad ska man göra!? Enligt Grek. amb. så är ju det samma regler som de Svenska handlarna har, ellerhur? Det är säljaren som har ansvaret!
Sen, tycker jag ju inte att ambassaden svarade riktigt på din fråga, Yanna, ellerhur?
Det kanske är lika där, man tolkar som man vill helt enkelt! :D
Jag håller med om att jag bara fick ett halvt svar, men OM det hade varit lag på att kunden får böta utan kvitto så tror jag att jag hade fått det svaret också, det är min tolkning iaf.
Admirala, jag kan inte se att vare sig du eller jag sitter med facit i handen, men din ton tyder på att du anser att du har facit!
Att delta i diskussionen är frivilligt! ;) Jag säger bara vad jag tror och hur jag tolkar informationen jag fått, vilket jag har all rätt i världen till, men jag är mottaglig för andras åsikter också och jag kommer att ge mig direkt för fakta om det visar sig att jag har fel!
Yanna
Jag kan bara hålla med Yanna. Jag tycker det är otroligt intressant och givande att ha dessa disskusioner. Man lär sig alltid och förhoppningsvis så leder det till något gott. För nu blir jag så nyfiken på vad som VERKLIGEN gäller att jag själv måste kontakta någon som kanske sitter med facit eller med den stora tunga "Grekiska lagboken"!
Jenny - som tycker att KALIMERA är ett kanonställe!
Jag funderar på att nu i kommande vecka stega in i prefekturans lokaler i Chania för att med turistpolisen dryfta frågan om kvitton. Vi landar på Kreta nu på lördag för månadslång vistelse på ön.
Erhålles adekvat svar ska jag återkomma i snabbdagboken.
Arne
Åh, kanon, Arne! Jag väntar med glädje på de svar du får!
Jenny
Ja jag tycker också diskusionen är intressant, Parga...och viktig också!
Jag vill iaf gärna ha det rätta svaret när jag står där inför en kontrollant i Grekland! Ang_elx
MITT sunda förnuft säger att det känns inte helt rätt att en kund får betala 1350 kr i böter om hon inte fått kvitto från butiken. Tänk om butiken vägrar ge mig kvitto då?
Jag har skickat en ny fråga till ambassaden så jag återkommer med svaret på den senare, ska hämta min nya mobiltelefon nu! :p
Yanna
Jag funderar på att nu i kommande vecka stega in i prefekturans lokaler i Chania för att med turistpolisen dryfta frågan om kvitton. Vi landar på Kreta nu på lördag för månadslång vistelse på ön.
Erhålles adekvat svar ska jag återkomma i snabbdagboken.
Arne
klapp_klap Bra Arne! Hoppas dom vet på riktigt, att dom kan lagen! Ang_elx
Yanna
Tummregeln är: Elektronikvaror, restaurangbesök, lyxvaror, kläder/skor, möbler/vitvaror, taxiresor och ev. även drivmedel.
//Kikh
Detta ska greker som har råd med att köpa FÅ TILLBAKS pengar på?????:eek:Ang_elx
Jag fattar ingenting.....Jag kommer att göra som vanligt och HOPPAS på att min värdinna på Tinos ger mig kvitto....
Den andra resan är charterresa....Ska man ha kvitto på boendet genom Apollo då???;) För det stället vi ska bo på har både charterresenärer och såna som bokar privat. Kontrollanterna kan ju inte veta vem som gjort vad...och Apollo har ingen på plats på Patmos.
Nä detta verkar vara en fars:D
Lissi - som antagligen är helt korkad för jag fattar inte detta alls hur det ska kunna genomföras.
Admirala
2010-03-31, 19:03
Admirala, jag kan inte se att vare sig du eller jag sitter med facit i handen, men din ton tyder på att du anser att du har facit!
Yanna
Siden du henvender deg direkte til meg, skal jeg komme med et siste innlegg. Ja, jeg tror jeg har fasiten, på bakgrunnen av hva jeg vet om dette. Tar jeg likevel feil, skal jeg ikke være redd for å innrømme det - men da tar også britiske UD, svenske Konsument Europa (European Consumer Centre) og charteroperatøren Ving feil (se under), i tillegg til noen venner som har opplevd dette. Men som sagt, hva slags bevis er godt nok for deg, Yanna?
Fra Konsument Europa:
Greece
(...)
The trader is obliged to issue a receipt to the consumer. The consumer is advised to ask for and keep the receipt, because the local Tax Authorities perform controls and in case you are unable to demonstrate it, fines may be imposed on you.
http://www.konsumenteuropa.se/en/Shopping-in-Europe/Greece/
Ving:
Ta alltid med dig kvitto när du handlat, du kan annars bli medskyldig till momsfusk. Personal från skattemyndigheten kan konfrontera dig direkt utanför butiken eller restaurangen. Har du då inte ett giltigt kvitto blir du lika bötfälld som butiksägaren (ca 165 €).
När jag mailade min första fråga till ambassaden fick jag svar efter 10 minuter, men efter mitt andra mail har jag fortfarande inte fått något svar.
Hörsägen och gissningar är inte bevis.
Jag skulle kunna tro på att Konsument Europa har rätt information, men jag känner mig inte helt övertygad! Det är väl ändå det mest trovärdiga som går att finna för tillfället och jag kommer att agera efter det, men jag tycker det är rent förskräckligt att kunden ska böta! För att skydda oss själva måste vi alltså tvinga till oss kvitton av grekiska butiksägare och jag kan inte tro att det kommer att bli konfliktfritt! Det känns mycket olustigt! Ska man åka till Lidl för att slippa osämja med närbutiken? Urk! :o Och hur kommer det att gå för alla turister som INTE vet om detta, hur kommer de att reagera och agera och vad blir konsekvensen för turismen i Grekland?
....och att få tillbaka momsen på lyxvaror? flabb_flab Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta på allvar eller inte, men det är ju Grekland och där kan väl allt va möjligt som inte är möjligt nånannanstans! ;)
Yanna
Ska man åka till Lidl för att slippa osämja med närbutiken? Urk! :o
I början av januari, strax innan vi åkte tillbaka till Sverige, råkade en av våra vänner ut för att inte få kvitto i just nämnda kedja. Vännen stod på sig och till slut rotade man runt i en låda bakom kassan, fick tag i ett kvitto som lämnades till vännen ifråga. Det var alltså inte kvittot på det han köpt och han fick nöja sig med detta eller inget kvitto alls... :mad:
//Zanét bye_bye
Det är alltså svårt att få kvitto även på Lidl...varför blir jag inte förvånad? :rolleyes:
Hur som helst behöver jag väl inte va sams med Lidl på samma sätt som med närbutiken...
Yanna bye_bye
...och att få tillbaka momsen på lyxvaror? flabb_flab Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta på allvar eller inte, men det är ju Grekland och där kan väl allt va möjligt som inte är möjligt nånannanstans! ;) Yanna
De måste på något sätt kompensera alla indragna skatteåterbäringar i fjol. Ingen i min grekiska familj hade fått någon avisering eller information om sanktionerna. Jag själv väntade 4 månader innan jag fick besked från "Skattemyndigheten" och förlorade då (enligt vår revisor) ca 170€.
Glöm det svala nordiska, jag var rosenrasande __D
...Personal från skattemyndigheten kan konfrontera dig direkt utanför butiken eller restaurangen. Har du då inte ett giltigt kvitto blir du lika bötfälld som butiksägaren (ca 165 €)... Nu fungerar det så (åtminstone i Chania) att om du betalar inom utsatt antal dagar blir boten kraftigt reducerad. Vi fick, hör och häpna, en parkeringsbot på 80€ av vilken vi betalade 20€.
Ytterligare en sak som gamla Svedala borde ta efter va? :D
Ett tips för att spara pengar till ev. bot - Ta med receptet från din optiker och köp glasögonen i Grekland...
//Kikh
Det är alltså svårt att få kvitto även på Lidl...varför blir jag inte förvånad? :rolleyes: Hur som helst behöver jag väl inte va sams med Lidl på samma sätt som med närbutiken...Yanna bye_bye
Oftast slänger Lidls (och andra matbutiker) kassa personal kvittot på bandet efter betalning gjort, där får man själv hålla reda på det.
Yanna, sams med personalen på Lidl behöver du nog inte oroa dig för att vara, Min medvetna särskrivning ovan gäller generellt här på ön. Till och med min sambo har slutat besöka vissa av Lidl-butikerna här i området, och han talar ju trots allt samma språk som personalen.
//Kikh
Vad dom krånglar till det!!!
Om det nu är kompensation för skatteåterbäring det handlar om så kan det väl vara och heta skatteåterbäring, varför blanda in fri moms i det? flabb_flab
Det står kanske också i lagen att man kan sänka böterna godtyckligt.. Ang_elx
Yanna
Kikh, den där kassa personalen har nog fått order från sin kassa chef! :D
:rolleyes:Alltså...jag sitter och tänker efter...när jag var på Kreta sist fick jag kvitto i alla butiker!!! Faktiskt! Jag fick dem utan att fråga! :confused:
Yanna
Jag har nu fått veta att grekiska skattemyndigheter har rekryterat studenter från skandinaviska universitet för att under sommaren arbeta med kontrollerna av kvitton på platser med mycket turister från norden. Åtgärden är föranledd av att lokalbefolningen som Arne skrev i ett inlägg förvarnar varandra när en kontrollant är på väg. De skandinaviska studenterna behärskar i några fall både sitt modersmål, engelska och grekiska medan andra inte pratar grekiska. Vilka öar som de kommer att arbeta på har sekretessbelagts av de grekiska myndigheterna.
Turister som vägrar att betala böterna kan komma att ställas inför domstol men de kommer att få lämna landet i avvaktan på rättegång men måste infinna sig till rättegången.
Eva
:eek::eek::eek::eek: Jag är mållös!!!
April, april...flabb_flab
...Turister som vägrar att betala böterna kan komma att ställas inför domstol men de kommer att få lämna landet i avvaktan på rättegång men måste infinna sig till rättegången. Eva
Den tror jag vad jag vill om. Det är en ohållbar policy i kristider, mer arbete än en grek är beredd att ta och dessutom 1:a April...
Kikh
Oups! Ja Skandinaviska ungdomar kan vara nog så påstridiga, kanske rekryterar de f.d. time-sharesäljare :D
Själv har jag löst mina funderingar angående kvitton på följande sätt:
Om jag skulle hamna i en situation där jag inte får kvitto, så har jag med mig en liten hög med egna kvittomallar, jag fyller i dem med passande summa, och saken är klar...
Vill någon ha min mall så går det bra att skicka ett PM till mig så får du se hur den är utformad. Den är idiotsäker, jag lovar! Ang_elx
// Helén
Oups! Ja Skandinaviska ungdomar kan vara nog så påstridiga, kanske rekryterar de f.d. time-sharesäljare :D
Själv har jag löst mina funderingar angående kvitton på följande sätt:
Om jag skulle hamna i en situation där jag inte får kvitto, så har jag med mig en liten hög med egna kvittomallar, jag fyller i dem med passande summa, och saken är klar...
Vill någon ha min mall så går det bra att skicka ett PM till mig så får du se hur den är utformad. Den är idiotsäker, jag lovar! Ang_elx
// Helén
flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabbye_bye
Riktigt bra för att vara aprilskämt!
Bättre än lokaltidningens i alla fall:D
Lissi
Stomatol
2010-04-01, 13:01
Det var tur att Yanna nämnde april april, annars hade godtrogne jag svalt alltihop, med kvitton och allt ;)
Glad påsk på er alla!
Det var tur att Yanna nämnde april april, annars hade godtrogne jag svalt alltihop, med kvitton och allt ;)
Glad påsk på er alla!
Hahaa...som du kanske ser svalde jag det också några sekunder, ändå går jag inte på vad som helst.Ang_elx Det var fyndigt av EvaLklapp_klap att lägga skämtet i den här tråden som jag tycker har innehållit det ena "skämtet" efter det andra.
Yanna - som älskar skoj - och att skoja! :D
Det var fyndigt av EvaLklapp_klap att lägga skämtet i den här tråden som jag tycker har innehållit det ena "skämtet" efter det andra.
Yanna - som älskar skoj - och att skoja! :D
JA precis så! Jättebra Evaklapp_klap
Lissi
Tackar och bugar. Roligt att ni uppskattde mitt lilla aprilskämt. :)
Eva
Självklart uppskattade jag ditt skämt Eva, jag älskar skämt! :D
Yanna
Självklart uppskattade jag ditt skämt Eva, jag älskar skämt! :D
Instämmer, så länge det inte handlar om mat...
// Helén
Menar du skämd mat, Hellen? flabb_flab
Yanna
Menar du skämd mat, Hellen? flabb_flab
Yanna
Kanske lite långsökt, men ja. Tänkte mer det är skämt, stället för den är skämd flabb_flab
// Helén
Jag skulle nog skrivit att jag gillar att skämta! flabb_flab;)
Yanna
Glad påsk på er alla!
Nu kan jag meddela att Admirala hade helt rätt när hon sa att även matkvitton ska sparas. Vi passade på att fråga på en butik idag när vi var och handlade för påsklunchen. Tänka sig, momsåterbäring på allt vi äter Ang_elx
Nu återstår bara att se vad det blir av det hela i slutänden...
//Kikh
Låter ju lite spännande detta med återbäring på allt man handlar. Snart får vi väl börja göra så att vi sparar alla kvitton på allt vi handlar i Grekland, sedan betalar vi hotellrummet med en bunt gamla kvitton, eller åtminstone ger dem som dricks till hotellstäderskan.
Mvh Janérik
...Snart får vi väl börja göra så att vi sparar alla kvitton på allt vi handlar i Grekland, sedan betalar vi hotellrummet med en bunt gamla kvitton, eller åtminstone ger dem som dricks till hotellstäderskan.
Mvh Janérik
Ge stackars städerskan kontanter, hon tjänar så illa ändå. Kvittona kan ni truga på hotellägarna á la "Kan du växla en kapsyl" :D
Kikh
Information från Arnes och Birgittas hörna om Arnes besök hos turistpolisen i Chania i kvittofrågan.
Är ju bra att Arnes info finns i samma tråd som diskussionen ägt rum!
Måndag 5 April.
Arne tog en förmiddagsspromenad ner till Prefekturan att uppsöka turistpolisens kontor för att efterhöra regelverket med kvittotvång.
Efter viss tidsutdräkt visades Arne in till ett högt polisbefäl med mängder av stjärnor och vinklar på axelklaffarna.
Arne framförde sitt ärende och möttes av ett gapskratt! Kommer ni hit och frågar om rättstillämpningen av en elva år gammal lagregel??
Icke avsätta vi tid och energi för att jaga turister på kvitton!! ., Vi månar om turisterna som besöker Grekland och vill att de alla skola känna sig varmt välkomna. Samma gäller skattemyndighetens tjänstemän.
Se detta med kvitton som en intern grekisk angelägenhet….
Arne och Birgitta
Det är alltså en 11 år gammal lagregel som säkert fått åtstramningar nu, men vi måste iaf förutsätta att man som turist inte behöver bry sig om kvitton mer än man gjort tidigare.
Jag är fortfarande benägen att tro det jag sagt tidigare...att det är butiksägarna man vill komma åt och att man bara vill titta på kunders kvitto för att få bevis mot butiksägaren.
Yanna
Vad är det som är så besvärligt att be om kvitton, oavsett om man kan få något straff för det eller inte?
Vad är det som är så besvärligt att be om kvitton, oavsett om man kan få något straff för det eller inte?
Diskussionen har inte handlat om att det är besvärligt att be om kvitton utan om att få kvitton och om påståendena att man kan få böter om man inte har kvitto.
Yanna
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.