handdator

Visa fullständig version : Videokamera - Samsung, hur överför man filmerna på cd/dvd?


Ingela
2010-03-27, 10:25
Ja, jag vet, redan i rubriken anas att här bakom skärmen sitter en teknik-nolla och det är alldeles riktigt - två stycken t.o.m, vi fattar verkligen INGENTING! :confused:

Vi köpte en Samsung med minneskort och fick för oss att det var lätt som en plätt: spela in, koppla ihop med datorn, överför, redigera lite, bränn ner, sitta framför tv:n och avnjuta filmerna med familjen.
Men nej. Spela in har vi fattat hur man gör men sen...det är nån cd "mediashow" som ska installeras men då sägs det på datorn följande: "you do not have the compatible VGA hardware or driver to run mediashow" och sen vet vi inte hur vi ska gå vidare.

Alltså - hur förflyttar man lättast filmerna från kameran över till en dvd-film och vad måste vi göra/köpa till för att lyckas eller har vi redan alla verktyg men utan att fatta nåt? (Mest troligt...) :o

//Ingela

Arne
2010-03-27, 10:47
Märkligt!
Men först tarvas lite kompletterande information. Har du WMP installerad? (Windows media player) Eller, har du någon annan mediaspelare installerad?

Normalt sker överföringen och filmvisningen mer eller mindre automatiskt så snart man kopplar kameran till datorn. Sak samma om du stoppar in minneskortet i datorns kortläsare.

Har du ingen manual från videokameran som kunna dig vägledning giva?

Arne

Ingela
2010-03-27, 12:51
Hej Arne!

Jo, vi har tydligen WMP installerat, borde man kanske kunna överföra dit först och strunta i det där programmet som följde med kameran månntro?

Och vi har manualer, både bok och cd men inte blir vi klokare av det...
Kan det vara så tragiskt att vår dator är alldeles mossig efter bara sju-åtta år och inte orkar med såna här nymodigheter? (Ungefär som dess ägarinna...)


/Ingela

Arne
2010-03-27, 13:49
Nej, en äldre dator ska klara detta. Testa följande; Stoppa i minneskortet från videokameran i datorn.
Öppna WMP och vänta tills den laddat upp. Välj sedan öppna i wmp-menyn och välj den port minneskortet sitter i. Då borde det fungera.

Lycka till

Funkar detta ej, anslut då kameran till datorns USB-port och upprepa proceduren enligt ovan. Se bara till att kameran är påslagen i visningsläge.

Arne

Janérik
2010-03-27, 22:49
Om ni har minneskortsläsare på datorn så är det bara att trycka in kortet och flytta filen i filutforskaren. Sedan kan ni ha ett program som heter Movie Maker som gratis följer med Windows men ibland måste efterinstalleras som ett tillägg.
Med hjälp av Movie Maker kan ni sedan redigera filmen och föra över den till dvd. Nu är jag lite osäker på om det går att få full hd upplösning med detta program men i övrigt så tyckte jag det fungerade ganska smidigt.

Jag tror ni ska undvika de program som följer med på skivan, dels kan de vara ganska avancerade i grunden men sedan inte vara riktigt fullversioner och då är det nånting som inte fungerar ändå.

Mvh Janérik

Ingela
2010-03-28, 14:39
Hej och tack för svar!

Nu har jag kommit så långt som att stoppa i minneskortet i datorn, se att filmerna ligger i Media Player men sen bara lyckas höra ljudet på dom, alltså ingen bild!!!
(Vilket ju i sig är rätt roligt/fånigt när det blir fullt fokus på att höra mig själv försöka få min ett och ett halvt-åring att utföra vissa kommandon framför kameran som hon utan problem gör hela tiden när kameran inte går...flabb_flab).
Däremot får jag upp de få stillbilder vi har tagit med videokameran utan problem...

Ska testa igen via filutforskaren eller ev Movie Maker. Återkommer!

/Ingela

Easy
2010-03-28, 18:56
Antagligen saknas rätt CODEC i er dator, varför ni antingen installerar programmet som medföljer eller laddar ner t.ex. K-Lite CODEC Pack. För det mesta är videofilmer filmade på minneskort av formatet MPEG¤/DivX och det förstår inte Movie Maker utan att rätt CODEC installeras. Endast dyrare kameror filmar i råformatet AVI som WMP förstår utan ytterligare installationer.

Hej och tack för svar!

Nu har jag kommit så långt som att stoppa i minneskortet i datorn, se att filmerna ligger i Media Player men sen bara lyckas höra ljudet på dom, alltså ingen bild!!!
(Vilket ju i sig är rätt roligt/fånigt när det blir fullt fokus på att höra mig själv försöka få min ett och ett halvt-åring att utföra vissa kommandon framför kameran som hon utan problem gör hela tiden när kameran inte går...flabb_flab).
Däremot får jag upp de få stillbilder vi har tagit med videokameran utan problem...

Ska testa igen via filutforskaren eller ev Movie Maker. Återkommer!

/Ingela