handdator

Visa fullständig version : Båt från Rafina


Kent@
2010-03-26, 09:46
Hej Kalimera och Janne. Har du tagit båten från Rafina till Naxos. Och om så är fallet vet du när på em/kvällen den avgår. Har kollat på länk med tider på nätet, men det står bara från Pireus.

Kent@

Lissi
2010-03-26, 17:23
Det finns en annan tråd om detta just nu. ...De senaste åren har det INTE gått båt från Rafina till Naxos utan att byta på Syros och sen via Paros.

Lissi

kimmen
2010-03-26, 17:41
Det beror på när du ska åka, men i juni och framåt går det båtar från Rafina till Paros.
Från Paros är det sedan lätt att ta sig till Naxos.

/kimmen

Eureka
2010-10-24, 20:36
Hei,

noen som husker avreisetidspunkt for båten fra Rafina til Paros i juli måned i år? Vurderer fly til Athen og båt videre ut fra Rafina til Paros til neste sommer, hvis det er en kurant løsning?

Takksam for svar!
Mvh Eureka:)

SteffTee
2010-10-27, 08:15
Morgontur kl 0730 framme Paros 1040
Eftermiddagsdito 1515-1830 (ungefärlig tid, mitt minne sviker mig något) :confused:

Tobbe S
2010-10-27, 16:46
Notera att det endast gick "Higspeed ferries" mallan Rafina och Paros i sommras. Priserna blir därefter,alltså väldigt dyrt jämfört med "vanlig" färja.

Tobbe

Peter
2010-10-27, 20:02
För några år sedan gick det färjor till både Paros och Naxos från Lavrio. Jag vet inte hur det är idag, men det kan vara värt att kolla inför nästa säsong. Det är lika lätt att ta sig till Lavrio som till Rafina.

Man sade tidigare att man skulle utöka färjeförbindelserna från Lavrio för att avlasta Pireus och Rafina. Fast det verkar inte ha hänt så mycket ännu... Men det kanske kommer?

Janérik
2010-10-30, 00:10
För några år sedan gick det färjor till både Paros och Naxos från Lavrio. Jag vet inte hur det är idag, men det kan vara värt att kolla inför nästa säsong. Det är lika lätt att ta sig till Lavrio som till Rafina.

Man sade tidigare att man skulle utöka färjeförbindelserna från Lavrio för att avlasta Pireus och Rafina. Fast det verkar inte ha hänt så mycket ännu... Men det kanske kommer?
Förra sommaren tror jag NEL körde från Lavrio till Naxos och Paros men bara en eller ett par gånger i veckan, de körde linjen med Aqua Jewel, alltså vanlig färja. Jag har för mej att det blev en lång färd med många intressanta öar att titta på, priset säkert lågt men det går mycket tid.
Det är synd att inte Lavrio och Rafina har fått mera båttrafik, skulle säkert avlasta Pireus en hel del. I Lavrio finns väl knappt ett hotellrum att uppbringa för den som måste övernatta vilket också borde lösas.

Mvh Janérik

Lissi
2010-10-30, 11:26
I Lavrio finns väl knappt ett hotellrum att uppbringa för den som måste övernatta vilket också borde lösas.

Mvh Janérik

Nä vi sökte förgäves 2007 efter rum där. Lite konstigt faktiskt att där inga finns.

Lissi

Peter
2010-10-31, 04:21
Förra sommaren tror jag NEL körde från Lavrio till Naxos och Paros men bara en eller ett par gånger i veckan, de körde linjen med Aqua Jewel, alltså vanlig färja.

Den heter faktiskt Aqua Jel... Enligt några av mina vänner på Tinos... :D De är inte så skarpa på att uttala Engelska... Ang_elx Jag brukar ha fullt upp att hålla mig för skratt varje gång hon kommer inom Tinos... Fast det gjorde hon inte i år! Så de måste ha bytt rutt på henne.

Jag har bara åkt från Lavrio en gång. Bara för det passade. Och det var med NEL. Fast det var med en stor färja som var Catamaranbyggd...! Fort gick det i alla fall... Kommer inte ihåg vad den heter. Panagia någonting...

NEL är ett rederi jag helst passar mig för. De var / är (?) rätt skakiga. För några år sedan sålde de biljetter till en linje de aldrig började trafikera... Känns inte så seriöst. Det har varit mycket "rådd" kring NEL...

I Lavrio finns väl knappt ett hotellrum att uppbringa för den som måste övernatta vilket också borde lösas.

Bra påpekande. Men med ett litet fel. Det FINNS INGA hotellrum i Lavrio!!! Mycket märkligt med tanke på att det kommer in färjor dit!!! Man måste ta buss eller Taxi därifrån för att kunna övernatta. Trist men sant....

Janérik
2010-10-31, 09:16
Ja, det har varit lite upp och ner med NEL de senaste åren. Panagia Thassalini går väl numera på Skiathos. De har chartrat in en massa båtar, däribland Aqua Jewel som ersatte en av Aeolos-båtarna på rundlinjen i Kykladerna. Ekonomin har väl helt klart varit skakig de senaste åren och det har väl inte riktigt alltid blivit så som de tänkt från början. Hur som helst så tycker jag att Aqua Jewel är en av de trevligare båtarna man kan båtluffa med i Kykladerna numera, rent och snyggt i båten men de har inte riktigt förstått detta med att folk blir hungriga då de åker. Ska bli intressant att se om de har kvar den nästa säsong men Alpha Ferries som äger båten har ingen verksamhet längre så troligen blir den kvar på NEL.

Peter
2010-10-31, 21:14
Hur som helst så tycker jag att Aqua Jewel är en av de trevligare båtarna man kan båtluffa med i Kykladerna numer...

Det är faktiskt en av de få båtar jag inte åkt med som går i Cycladerna. Fast jag ju sett henne mängder med gånger när hon gick inom Tinos... Hon ser fräsch ut.

Sedan är frågan hur det går med NEL. Jag har inte sett något om dem i de Grekiska tidningarna på länge så de kanske fått ordning på ekonomin osv...

Janérik
2010-10-31, 22:49
Sedan är frågan hur det går med NEL. Jag har inte sett något om dem i de Grekiska tidningarna på länge så de kanske fått ordning på ekonomin osv...
Jag har för mej att jag läst något om deras ekonomi nånstans, kan ha varit i maillistan FerriesofSouthernEurope eller i något forum nånstans, minnet säger att ekonomin är ifrågasatt av flera. Dock verkar det som att någon kan pumpa in pengar eftersom de under denna sommar har chartrat en massa olika båtar från flera håll. Jag har inte alls koll på ägarförhållandena på NEL men det kan väl vara så att det finns någon kapitalstark bakom som ser chansen att chartra in båtar som de kommer över billigt, ett problem som de verkar ha fått är att de inte får in båtarna i trafik där de vill ha dem. Jag har inte riktigt tid att söka vidare nu men det finns säkert omskrivet i något av de grekiska forumen men det är så tungläst då allt måste gå genom Google translate för att man ska kunna läsa det.
Ska i alla fall bli intressant att se hur det ser ut nästa sommar, de har tillgång till flera fina båtar om de bara får vettiga linjer för att köra dem.
En misslyckad linje de har är ju just ringlinjen i Kykladerna, tidtabellen är gjord för att köras med en vanlig färja men de kör med Aeolos Kenteris, alltså en snabbåt som kör på halvfart, blir väl billigt att inte köra full fart men de gånger jag har åkt så har det varit nästan tomma båtar, måste väl vara en ganska hög kapitalkostnad på dessa båtar som bara har fått köra det de är byggda för en sommar som jag har förstått det.
Tanken från början med dessa båtar var att köra Pireus-Samos eller nånting i den stilen, en snabb förbindelse som helt klart borde vara intressant. Jag vet inte vad som hände med detta men en del av förklaringen är som jag förstått det att det gick betydligt mera bränsle än vad de var lovade från varvet som byggde båtarna.

Mvh Janérik

Janérik
2010-10-31, 22:50
Hupps, undrar om vi är lite off topic här nu. Sorry att jag inte höll koll på ursprungsfrågan.

Mvh Janérik