handdator

Visa fullständig version : Frågebild 155 - Löst - Taormina, Sicilien


Katitzi
2010-03-25, 20:09
En gammal bild! Vet någon varirån?

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=358&pictureid=3198

Masse
2010-03-25, 20:24
Tror att det är Turkiet. Men om det är rätt har jag i så fall ingen aning om var i Turkiet det är.

:) Mats

Smultron
2010-03-25, 21:17
Tror det kan vara Taormina på Sicilien.

Peter
2010-03-25, 23:07
Det ser väldigt mycket Rom ut med pelarna och valven... Men det är inte från Forum Romanum! Möjligtvis från området Pallantinerna som var Roms trädgård och bad. Jag fick komma in i Caligulas hus och titta när jag var där! (Rätt knasig men rätt festlig kille... Ang_elx flabb_flab)

Men ändå inte. Jag har gått runt där och kollat... Så jag gissar att det är från något annat land som Rom härskade över på den tiden.

Min gissning får bli Tunisien och att anläggningen absolut har något med vatten att göra.

Katitzi
2010-03-26, 18:12
Tror att det är Turkiet. Men om det är rätt har jag i så fall ingen aning om var i Turkiet det är.

:) Mats
Nej , inte Turkiet!
Det ser väldigt mycket Rom ut med pelarna och valven... Men det är inte från Forum Romanum! Möjligtvis från området Pallantinerna som var Roms trädgård och bad. Jag fick komma in i Caligulas hus och titta när jag var där! (Rätt knasig men rätt festlig kille... Ang_elx flabb_flab)

Men ändå inte. Jag har gått runt där och kollat... Så jag gissar att det är från något annat land som Rom härskade över på den tiden.

Min gissning får bli Tunisien och att anläggningen absolut har något med vatten att göra.
Du var inne på rätt land i början, dvs. Italien! Det är alltså inte Tunisien!
Katitzi:)

Katitzi
2010-03-26, 18:15
Tror det kan vara Taormina på Sicilien.
Ja visst Smultron, du har rätt!klapp_klapklapp_klap
Det är från amfiteatern i Taormina på Sicilien. En underbar utsikt över kusten och havet därifrån! Dock över 30 år sen jag var där...:(
Katitzi:)