handdator

Visa fullständig version : Boende Koufonissi


Kasper
2010-03-23, 21:46
Hej!

Vi är en familj med en liten 4-åring som nu äntligen ska försöka ta oss till Koufonissi. Vi har nu mailat ett par olika rumsuthyrare,men priserna vi fått ligger på runt 100 Euro/natt. Är detta rimligt för er som har lite mer erfarenhet? Vi tänkte tillbringa runt en vecka kring 20 juli i Koufonissi. Resten av vår 3-veckors resa ska vi tillbringa på Naxos och där har vi fått priser på runt 40 Euro natten, vilket känns betydligt mer ok för oss.

Kalimera
2010-03-24, 16:13
Vi har nu mailat ett par olika rumsuthyrare,men priserna vi fått ligger på runt 100 Euro/natt. Är detta rimligt för er som har lite mer erfarenhet?Det tycker jag inte är rimligt, tvärtom tycker jag det är hutlöst mycket. Jag skulle aldrig betala 100 €/natt, inte ens under högsäsong.

Hellen
2010-03-24, 17:05
Det tycker jag inte är rimligt, tvärtom tycker jag det är hutlöst mycket. Jag skulle aldrig betala 100 €/natt, inte ens under högsäsong.

Det priset tyder kanske på vad jag läst; att Koufinissi blivit den nya Jet-Set ön :mad::confused:
100€ natten är jättedyrt i mina ögon
// Helén

våga
2010-03-28, 17:52
Koufonissi har alltid varit en dyrare ö än t ex Naxos om man jämför rum med samma standard. De senaste åren har ön blivit mer och mer populär bland greker med mycket pengar och då tar öborna förstås så mycket betalt de kan för rummen.
Tiden då ni räknar med att vara på ön är den dyraste under säsongen och jag är inte alls förvånad över de priser ni fått uppgifter om. Priserna är också alltid högre om man förbokar ett rum än om man ringer ett par dagar innan eller ännu hellre tar ett rum som erbjuds då man kommer med båten. Jag skulle tro att normalpriset på Koufonissi för ett dubbelrum med extrasäng, badrum och kylskåp är 45 - 60 euro den här perioden, men att man kan lyckas hitta de enklaste rummen från 30 - 35 euro.
De senaste åren har det byggts enormt många nya rum på ön, det finns nu sammanlagt 1000 rum med ca 3000 sängplatser på en ö med fast befolkning under 400 personer. med tanke på den ekomiska utvecklingen det senaste året skulle jag tro att de får svårt att fylla rummen och då blir det naturligtvis lättare att förhandla ner priset.
Våga

Hellen
2010-03-28, 22:04
Koufonissi har alltid varit en dyrare ö än t ex Naxos om man jämför rum med samma standard. De senaste åren har ön blivit mer och mer populär bland greker med mycket pengar och då tar öborna förstås så mycket betalt de kan för rummen.
..........
Jag skulle tro att normalpriset på Koufonissi för ett dubbelrum med extrasäng, badrum och kylskåp är 45 - 60 euro den här perioden
Våga

Lite motsägelsefullt tycker jag, det är ju Naxospriser du skriver som normalpriser på Koufinissi.
Det är visserligen många år sedan jag var på Koufinissi, men de gångerna upplevde jag inte att det skulle vara dyrare än tex på Naxos. Men visst är det säkert så att rumspriserna ökar i takt med efterfrågan.
// Helénbye_bye

LG
2010-03-29, 07:04
Lite motsägelsefullt tycker jag, det är ju Naxospriser du skriver som normalpriser på Koufinissi.
Det är visserligen många år sedan jag var på Koufinissi, men de gångerna upplevde jag inte att det skulle vara dyrare än tex på Naxos. Men visst är det säkert så att rumspriserna ökar i takt med efterfrågan.
// Helénbye_bye

Jag har besökt Koufonissi varje sommar sedan slutet av -90 talet, och visst har boendet blivit dyrare på den ön. Det som Våga skriver om priser och bokning tycker jag stämmer väldigt bra.

/LG

dahla
2010-03-30, 11:23
Hej!
Jag och min flickvän ska åka till Koufonissi precis i början på juni och jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.
Finns det något bra sätt att kolla färjeavgångar, jag har kollat på blue star ferries hemsida men får olika resultat beroende på var jag tittar. Tiderna är samma men det står att det antingen går jämna eller udda datum.
Som det ser ut kommer vi fram runt ett på natten, kommer rumuthyrare att möta upp vid hamnen eller är det värt att boka?
Till sist, är det en chansning att åka från Koufonissi till Piraeus med tanke på risken för inställda färjor pga av hårt väder?
Hoppas någon har svar på någon av frågorna:).
Tack på förhand
/Johan

Hellen
2010-03-30, 12:08
Jag och min flickvän ska åka till Koufonissi precis i början på juni och jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Var ifrån skall ni åka?


Finns det något bra sätt att kolla färjeavgångar, jag har kollat på blue star ferries hemsida men får olika resultat beroende på var jag tittar. Tiderna är samma men det står att det antingen går jämna eller udda datum.

Från
Piraeus går de följande dagar
http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?sel=624&loc=2


Som det ser ut kommer vi fram runt ett på natten, kommer rumuthyrare att möta upp vid hamnen eller är det värt att boka?


Med 99% säkerhet står det rumsuthyrare i hamnen


Till sist, är det en chansning att åka från Koufonissi till Piraeus med tanke på risken för inställda färjor pga av hårt väder?
/Johan

Följ väderleksrapporten på plats. Det är ovanligt att Bluestars färjor ställs in
// Helénbye_bye

våga
2010-03-30, 17:15
Med 100% säkerhet står rumsuthyrare i hamnen. På Koufonissi är detta det bästa sättet att få tag på ett passande rum om man inte vill boka dyrt i förväg. De som har lediga rum möter ALLA båtar som kommer oavsett tid på dygnet. Om ni tackar ja till ett rum och sen upptäcker att det inte passar er hjälper de flesta till att guida er vidare till någon annan uthyrare.
Ibland ser man turister vanka omkring i byn för att leta rum på egen hand men många av de som hyr ut har också andra arbetsuppgifter och därför är det svårt att få kontakt med rätt personer om man inte bestämmer sig i hamnen. Det finns också en rädsla för att "stjäla" gäster från varandra, dvs ta över folk som redan har bott en natt någon annan stans. Det stör grannsämjan vilket man oroar sig mycket för på en så liten ö...
I början på juni är det inte särskilt många turister på ön, mest skandinaviska familjer med barn i dagisåldern, så det är lätt att hitta rum även om inte alla ställen har öppnat.
Så ta direktfärjan, det är bekvämast och ha en trevlig semester!
Våga

dahla
2010-03-30, 17:27
Tack så mycket för hjälpen, vi funderade på att ta oss via Naxos och byta där men då blir det direktfärjan:).
/Johan

kari
2010-03-30, 18:54
Det är ovanligt att Bluestars färjor ställs in
// Helénbye_bye

Uvanlig er det nok, men det skjer- i sept -04 opplevde vi at alle båter inkl. Blue Star var innstillt i 3 dager!
Det gjorde at vi ikke k o m oss f r a Naxos til Koufonissi, om man er på
h j e mreise er det verre.