handdator

Visa fullständig version : Saharasand


Monica P
2010-03-22, 13:52
Marianne, en svenska som bor i Kairo skriver väldigt intressanta bloggar. Senast beskriver hon hur det är att ha sandstorm i femtio dagar...

Så illa är det inte hos oss, men det räcker ändå. Sydliga vindar för med sig ett finkornigt rödgrått damm som är väldigt svårt att få bort från verandor , fönster och bilar. Om man avvaktar att det ska sluta blåsa innan man städar dras det in i alla rum med skorna. -Rätt irriterande om man har tvättat lakan och missat att ta in dem från strecket!

Men det hör till livets förtretligheter och får väl helt enkelt bara tolereras.

Jag har haft en hel del annat för mig än att städa, och somligt kommer jag att skriva om på Kalimera. Det är den information till "utlänningar" som jag skrivit om förut. Det stannade upp av olika skäl. Nu har tjejföreningen en engelskspråkig websida på gång, där vi ska publicera våra rön, och parallellt tänker jag skriva här. Det är en bred information från myndigheter och annat. Jag vill gärna ha konkreta frågor vars svar kan intressera andra.
Under loppets gång har det kommit fram en hel del intressanta spörsmål, men det kan finnas fler.

Så om du har frågor du tror kan intressera andra, hör av dig.

Hellen
2010-03-22, 15:08
Den rödbruna Saharasanden kom till svenska västkusten för inte så många år sedan, glömmer aldrig hur det såg ut när det regnat sand (fast just då visste jag inte vad det var som kommit) Bilen, som var blå när jag parkerade den i ett industriområde i Uddevalla, var rödbrun när jag kom ut till den igen och jag började misstänka nedfall från någon icke existerande skortsten :eek::D
// Helén

Mette
2010-03-22, 15:12
Jeg var på Kalymnos i september sidste år, og oplevede en sandstorm med det røde sand. Alt blev rødt.

Jeg talte med damen i det lokale supermarked, hvor det kom fra - og hun svarede, at det kom fra Tyrkiet i Afrika :rolleyes: