handdator

Visa fullständig version : Lite nervöst


Monica P
2010-03-22, 11:13
...är det med en dator som krånglar, när man är totalt okunnig. Själva datorn är det inget fel på, inte heller modemet, utan nånstans däremellan glappar det eller nåt, och jag vet aldrig om jag kan skriva klart, mycket irriterande. Datorsnubben som kollat allt börjar se nervös ut när jag kommer, men nu får han snart göra hembesök så bådas våra nerver kan lugna ner sig.

Dock finns det roligare saker att göra: sitta och dricka morgonkaffe på verandan mellan alla blommor, gå bergspromenader och skratta åt killingarna, hänga undan vinterkläder, stuva undan tjocka täcken, skrubba afrikadamm från verandan.

Påsken kommer så tidigt i år, så påskalammen har inte hunnit bli önskvärt trinda än. Det stör inte mig, vi avstår från sedvänjan att ha ett eget offerlamm.

Vår på allvar, ljuvliga vår, den fina tiden innan det blir så varmt och torrt så att vi klagar på det i stället för på kylan!

Riitta
2010-03-22, 11:22
Låter som härliga tider där på "hemmaön":)
Hoppas datorn börjar uppföra sig bra också snart:)

Riittabye_bye

Arne
2010-03-22, 11:26
Men Monica, speca upp dina datorproblem och låt oss se om de kanhända
kunna lösas via råd per distans.

Arne

Monica P
2010-03-22, 11:29
Arne, det är snällt av dig, men jag är inte kapabel att beskriva vad som pågår, än mindre fixa något per distans.
Det var nog dig och nån kompis vi träffade den där gången 1965 eller nåt.........

Arne
2010-03-22, 11:50
OK! Men du kan ju ändock fundera på att lägga dina spörsmål in på en hemsida för datatrassel. oftast kunna därstädes goda råd erhållas.

En ur högen http://eforum.idg.se/forum/71-windows-xp/?

Man skaffar sig bara en fri inloggning samt väljer nogsamt vilket ämne som passar för det problem man haver. Goda kunskaper finnes som behjläpliga äro att lösa aktuella problem.

Arne

Monica P
2010-03-22, 13:30
Tack för tipset, jag ska spara detta.

Janérik
2010-03-22, 15:43
Jag har för mej att Monica har en dator med Linux av något slag, alltså ingenting för nördarna på idg. Mest troligt är det ett hårdvarufel, typ kallödning som är hopplös att hitta eftersom inte den lokala förmågan heller kan hitta felet.

Mvh Janérik

Monica P
2010-03-22, 19:52
Datorsonen kom med en ny historia till mig i höstas, så nu är det Windows som gäller. Mycket riktigt fick servicekilllarna något frånvarande i blicken när jag nämnde Linux. Det är inget fel på själva datorn och inte på modemet utan nånting händer däremellan. Det är inte så enkelt som glappkontakt, för detta är kollat många gånger. Just nu funkar den ju i alla fall till min tillfredsställelse.

Yanna
2010-03-22, 20:59
Monica, består felet av att du inte kommer ut på internet eller funkar inte datorn alls?

Yanna

Monica P
2010-03-22, 23:11
Just så, det är internetdelen som krånglar. Idag har det funkat hela dan.

Yanna
2010-03-22, 23:34
Har andra där du bor samma bekymmer med uppkopplingen?

Monica P
2010-03-23, 08:52
Nej, men jag tror jag är ensam om att ha dator här i vår lilla by.

Yanna
2010-03-23, 22:47
Det kanske inte är ett dugg fel på din dator, kan ju vara din uppkoppling det är fel på...nånting med IP-adressen? Eller internetleverantören som är kass? Internetcafét funkar ju tydligen iaf, kanske du skulle ha samma leverantör som dom? :confused:

Yanna - som egentligen inte kan ett jota - teknisk idiot alltså! Ang_elx

Monica P
2010-03-24, 09:36
Det man väntar sig är att en grej ska fungera utan att man begriper sig på det tekniska innanmätet. Men om man jämför med en bil, till exempel, så är det oerhörda pengar vi har sluppit betala därför att min man kan laga mest allting. Dock missade han datorutvecklingen, fullt upptagen med att rota runt i motorer.
-Jag får besök nästa vecka av kunnigt folk. Tilla dess håller jag tummen för att inget ska krångla med datorn igen.

malou
2010-03-28, 15:34
-Jag får besök nästa vecka av kunnigt folk. Tilla dess håller jag tummen för att inget ska krångla med datorn igen.

Håper det ordner seg, Monica, vi vil jo så gjerne høre mer om livet på Kalymnos. Du verden, tenk at du er eneste der med egen maskin.

En av mine sønner hjelper når maskinen her krangler, eller når det er noe jeg simpelthen ikke begriper. En gang la han inn ekstra minne, det var toppen. Renset maskinen, lærte meg å slette logg, tilbakestille etc.
At han bor på andre siden av verden, er en utfordring. Men vi skyper og han leder meg gjennom enkelte problemer. - Ellers; Arnes råd om å besøke it-forum er ikke dumt, slike steder kan av og til gi brukbar kunnskap for sånne som oss.

Monica P
2010-04-15, 20:38
Jamen nu då!
Efter att ha haft återkommande trassel har jag nu i kväll fått trådlös router eller vad det nu heter, så nu SKA det fungera!

jan c
2010-04-15, 21:21
Jamen nu då!
Efter att ha haft återkommande trassel har jag nu i kväll fått trådlös router eller vad det nu heter, så nu SKA det fungera!
Välkommen tillbaka . Har saknat dina berättelser!

Monica P
2010-04-15, 21:28
Tro mig, det har varit rätt skönt att inte ha datorn igång. Jag har städat garderober, skrivit vanliga brev, läst en massa böcker, jobbat i trädgården, gått långa promenader...
hur kul det än är med internet o.s.v blir det ju gärna att man sitter onödigt länge.

Riitta
2010-04-15, 21:49
Kul att det ordnade sig till slut i allafall:) Jag vill gärna höra lite nyheter därifrån innan resan om drygt 40 dagar:)

Riittabye_bye