handdator

Visa fullständig version : Astypalea - något för oss?


Kajode
2010-03-21, 22:43
Hej!

Börja planera för sommarens 3-veckors ö-luff och funderar på att ta flyget från Aten till Astypalea. Vi är en familj på fyra (två tonårssöner) och jag har alltid varit sugen på att åka till Astypalea men inte kommit dit på tidigare ö-luffningar.

Jag söker en mysig ö, inte så turistigt utan en "grek-ö" men med mysig by, hyfsade bad och bra restauranger (ej lyxiga utan mysiga med god mat). Är Astypalea något för oss? Kommer barnen att bli uttråkade då ön verkar vara lugn?

Vi åker i mitten på juni och för att ni ska få några referenser vad vi föredrar så är det öar som Amorgos och Sifnos. Barnen älskar Koufonissi och mannen föredrar Naxos. Amo, Koufonissi och Naxos ingår i resplanen vill jag tillägga så bra bad blir det i alla fall på resan!

Någon som har tips på trevligt boende på Astypalea, gärna en studio med stor balkong och fin utsikt i hamnbyn? Prisläge för en studio för fyra i juni? Behövs förhandsbokning då vi tar flyget och anländer på e.m?

Hälsningar
Karin

Monica P
2010-03-22, 11:24
I Livadi kan man till exempel bo hos Maria Kondaratou, en mycket trevlig dam.
Anixi studios, +30 22430-61269 och 61460. e-mail anixistudios@hotmail.com

Jag har inte själv varit till Astypalea , men vi känner familjen och har mycket gott intryck av dem.

bjorn
2010-03-22, 19:32
Vi har bott på Anixi hos Maria och Nikolaous flera gånger och ska dit till hösten igen.För oss är det det bästa boendet,Livadis strand är bra,tavernor vid stranden,på kvällen ser man den upplysta gamla borgen i Chora.Större gästfrihet än den man får uppleva på Anixi är svår att hitta ens i Grekland.
bjorn

Monica P
2010-03-22, 19:40
Det gläder mig att höra! Jag vet att Maria uppskattar sina svenska gäster högt!

Kajode
2010-03-22, 21:16
Tack för svar om boende på Astypalea, dock tänkte vi bo i hamnbyn då jag önskar ha nära till större urval av tavernor och tycker om att strosa i en choras gränder och längs kajen. Får för mig att det är mysigare att vara i byn på kvällarna. Det går väl inte många bussar från Livadi på kvällen och att gå hem i mörkret är väl ingen höjdare?

Kul att höra att Livadistranden är bra, behövs badskor då stranden är rätt stenig? Kanske är det sandbotten i vattnet? Inga skugga vad jag har läst, finns det andra stränder på ön som har skugga och är fina? Jag och mannen föredrar att ligga i skuggan men det blir väl annars att inhandla ett par strandparasoll. Hur mkt blåser det på Astypalea, lika mycket som i Kykladerna om sommaren?

Någon som har bra tips på en fräsch studio för fyra i hamnbyn/chora med stor balkong och fin utsikt? Pris i juni för ett sådant boende?

Verkar inte vara så många som har besökt ön, beror det på svårigheten och avståndet att ta sig dit eller är ön inte värd att besöka?

Tacksam för alla tips, bra boende, fina stränder och bra restauranger på Asty!

//Karinbye_bye

inkfish
2010-03-22, 22:49
Verkar inte vara så många som har besökt ön, beror det på svårigheten och avståndet att ta sig dit eller är ön inte värd att besöka?


Är rätt övertygad om att det är svårigheterna att ta sig dit som är förklaringen.

Jag har inte hört någon som varit där som INTE blivit förtjust. Just för att det är lite bökigt att ta sig dit bevaras det genuina lättare.

kari
2010-03-22, 23:08
Astypalea er ei herlig øy :)
Jeg kan anbefale dere å bo på AVRA, om dere vil bo i Gialos :)
Avra ligger rett på den lille stranden i Gialos/havna - med deilig utsikt opp til Chora :D
- vi bodde der i mai 08 - og var veldig godt fornøyde :)

Her er utsikten vi hadde fra uteplassen vår, vi hadde et fint studio på markplan :
http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/P1010050-1.jpg

bjorn
2010-03-23, 06:31
Vi flyger till Astypalea från Athen,55 min är bra mycket bättre än båtresa på ca 8 tim,dyrare OK men bekvämare.På tillbakavägen båtluffar vi,Amorgos,Shinoussa,Naxos.Ev flyg från Naxos till Athen.Beträffande strand så är den bättre i Livadi än hamnstranden.Skugga finns,likaså tavernor.Det är ca 1 km mellan Livadi och Chora det finns gatlyktor.När vi var där senast kostade taxiresan ca 3 Euro.
bjorn

kari
2010-03-23, 07:08
Vi hadde booket fly til Astypalea, veldig billig forresten, men så endret Olympic avgangstiden, og det ble Blue Star.

Med båt er det enklest å reise fra Dodekaneserne.
Kalymnos feks er det forbindelse minst 3 ggr i uken, turen tar 2 1/2 til 3 timer.

Monica P
2010-03-23, 08:57
Med Nisse! Problemet för den som vill direkt till Astypalea är att det är lite krångligt att ta sig till Kalymnos...

kari
2010-03-23, 09:27
Med Nisse! Problemet för den som vill direkt till Astypalea är att det är lite krångligt att ta sig till Kalymnos...

Men Monica, så "krångligt" er det vel ikke :) - man kan jo kombinere Astypalea med andre fine øyer i Dodeka... ( trodde du var ambassadør ;))

- og o m man må ha med Kladene hver ferie , s å kan man jo fly oneway og dele opp turen f r a Astypalea via feks Amorgos + Småkyklader/Naxos el andre øyer.

Arne
2010-03-23, 09:35
Vi har bott på Hotel Australia,ett par hundra meter från centrum i hamnbyn. Budgetpris. Sagolikt vacker utsikt över byn och citadellet.
I Hotellets annex fanns det stora rymliga studiosmed balkong.

Det finns en taverna i hotellets huvudbyggnad där man även har ett flertal fina rum likaså med balkong.

Tel +30 22430 61275
(Räkna dock med knagglig engelska)

Arne

Monica P
2010-03-23, 13:22
Att ta sig till och från Kalymnos kan ha sina sidor, men när man väl är här kan man ju åka vidare efter behag. -Nåja, om vädret tillåter...

Jag skulle kunna dra många berättelser om folks vedermödor med trafikförbud på grund av storm...några självupplevda...