handdator

Visa fullständig version : Vandringstur på Kreta med barn


Ripley
2010-03-21, 20:00
Hej alla vandrare
Jag och min familj ska till Kreta i juni och är sugna på att ta (åtminstone) en vandringstur när vi är där. Familjen innehåller förutom de vuxna två barn på fem och sju år som får sätta ribban på hur strapatsrikt det får bli. Jag har lånat ”35 vandringsturer på Kreta” på biblioteket men känner att de turerna är lite för mastiga för att barnen ska orka med samt att många av turerna verkar lite för vanskliga , med risk för stenras och branta stigar. Ett par, tre kilometer orkar de nog gå, vi vill ju ta oss hem också. De är entusisastiska och nyfikna på allt möjligt exempelvis djur, natur, hur andra människor lever och historia. De är mycket sugna på att åka till Knossos och att få undersöka labyrinten där minotauren var instängd.
Några ideer som jag själv har är grottorna i Matala, men det är kanske mer en utflykt än en vandringstur eller att gå från Sougia till Lissos. Vi kommer att bo i Kalamaki utanför Chania men kommer att hyra bil under tiden vi är där.
Är det någon som har några bra tips eller idéer på lämpliga turer att föreslå så tas de tacksamt emot.
/Carina