handdator

Visa fullständig version : boende agios prokopios


Beata
2010-03-17, 20:51
Vi kommer till Naxos kväll i mitten maj, ska stanna 14 dgr. Vi är två familjer med små barn så vi bör väl stanna o pusta ut några nätter på naxos innan vi tar oss vidare antar jag. Vi är sugna på ett ok boende så att man känner att man landat o har semester. Pool o schysst studio. Vi har funderat på Hotel Prokopios eller Ioannas. Vad säger ni, vad kan ni andra barnfamiljer rekommendera, prisvärt o mysigt, skulle ni boka, vi vill inte bli besvikna o det är skönt o veta var man ska första dagarna då vi inte varit i grekland innan.

Vi funderar sen på koufonissi eller amorgos? erfarenhet från denna rutt barnfamilj? Vi bör väl ta oss tillbaka till Naxos innan hemfärd via athen antar jag, hur har ni andra barnfamiljer gjort? Trött o vilsen idag :confused:

Beata
2010-03-17, 20:52
Andra än barnfamiljer får så klart oxå svara :)

Dorbin
2010-03-17, 22:01
Hej!!!
En bra ide att "mellanlanda" på Agios prokopios, som för övrigt är en underbar barnstrand. Min efarenhet är att Koufinissi är en mycket bra barnö, aningens tråkig om man jämför med fantastiska Amorgos. Men det finns många jättevackra och långgrunda stränder. Åk till båda. Bor man i Egiali på Amorgos har man en jättefin strand i bn och bor man i Katapola så kan man ta badbåten ut till fin strand och klippbad om man önskar. Tar ca 10-15 min. Själva ska vi bo på Amamlia studios, Agios Prokopios, har aldrig bott där men verkar fint. Vi har två barn, 1 och 4 år.
Tjoho!!!!_B-anana

ofelia
2010-03-18, 11:24
Hej!

Att bo på hotell Prokopios är ett mycket bra val! Det ligger i en lugn del vad gäller trafik och Vaggelis som har hotellet är mycket mån om att man ska ha det bra. Han har gjort ett mycket fint hotell de senaste åren och det har en bra standard och mer servicemöjligheter än något annat vi har bott på (det håller absolut högre standard än genomsnittet av de som vi har besökt i grekiska ö-världen)

I maj är det nog rätt så lugnt men vi har varit i juli de senaste gångerna och då har det varit fullbokat med mycket liv och rörelse.

Koufonissi är ett bra val om man åker med småbarn. Stränderna är lättillgängliga och barnvänliga.

Det är inte säkert att ni behöver åka tillbaka till Naxos innan ni far till Pireus. Vissa båtar går från småkykladerna till Pireus. Det beror på vilken dag ni måste åka.


Lycka till!

/Ofelia

olamedmac
2010-03-22, 13:05
Vi gjorde just rutten Naxos Koufinissi tre veckor från slutet av maj till mitten av juni 2008 (tre barn, då 7, 7 och 3). Valde då Agios Propiopikos att bo i, helt OK men ännu bättre är Agia Anna, grannstranden. Bättre sand, halva stranden har ingen väg ovanför sig. Vill minnas mer långgrund, Propiopikus blev djupare snabbare. Kan kanske skifta från år till år?

Bea
2010-03-22, 14:15
Vi gillar också Agia Anna bättre! Har bott bra där ett par gånger, med pool - Aggeliki Studios, går att googla. Mindre folk, bättre strand - tycker vi alltså!

Vi har varit med våra barn på Koufoinissi, Donoussa och Amorgos.

Amorgos vinner nog, om man måste välja, mest för att det är så varierat och finns mer att göra. Vi har bott i Egiali, varvat strandliv i byn med att hyra bil ett par dagar. Finns fina promenader från Egiali upp i byarna i bergen också, man kan ta buss upp och promenera ned. Jättemysigt för alla i familjen! (Våra barn var 3 och 5 resp. 4 och 6 år de två gånger vi varit på Amorgos).
Donoussa vinner för vår del lätt över Koufonissi - återigen en smakfråga, beroende på vad man tycker om på semestern! Jag vet andra som älskar Koufonissi.

Skulle gärna åka redan i mitten på maj som ni gör, det blir säkert underbart var ni än hamnar!

Bea

Kajode
2010-03-22, 21:39
Hej!

Vilken härlig rutt ni har valt! Jag skulle nog ha funderat på att lägga Naxos sist på turen och sedan ta sig därifrån till Aten då det finns många fler båtar att välja mellan. Agia Anna är trevligt, dock är stranden inte långgrund alls utan det blir snabbt djupt och vattnet är nog rätt svalt i maj (vet inte hur det är i maj men när vi var där i juni var det inte särskilt varmt). Jag har hört att Agios Georgios-stranden nära Naxos stad är mer barnvänlig och långgrund men jag själv har aldrig testat den.

Koufonissi älskar mina barn, verkligen finfina stränder dock utan skugga. Donoussa är en förtjusande liten ö med fina stränder och ön doftar härlig timjan, men barnen mina blev inte förtjusta i ön såsom jag blev. Åt riktigt god mat där och billigt var det också (3 år sedan).

Annars är favoritön Amorgos och Egiali är toppen med fin strand, bra restauranger, vackra vyer och bergsbyar att besöka. Perfekt för barnfamiljer!

Ha det så härligt på ö-luffen!

Själv blir det den 5:e i år!

/Karinbye_bye