handdator

Visa fullständig version : London, vad får vi inte missa?


ioslinajr
2010-03-17, 12:59
Vi åker en weekend till London i början av april och jag har aldrig varit där förr. Självklart vill vi shoppa mycket, men också se en del av "turistgrejerna". Vi vill se Big Ben, London Eye, försöka hinna med Madame Tussau. Någon som har smarta tips på hur vi ska hinna med allt på bästa sätt?

vi flyger dit en lördag och hem en tisdag. Flyget landar 16.10 på lördagen och vi har alltså bara två hela dagar där.

Några andra tips på vad vi inte får missa/var vi ska bo?

Malina
2010-03-17, 13:24
Camden town/market är väldigt kul.Massor av marknadsstånd,billigt,går bra att pruta.Dessutom är det charmigt och det fins en del kul pubar där också.

ioslinajr
2010-03-17, 13:31
Ja, jag har kikat lite på det och det verkar ju helt underbart! _B-anana

Man får ta sig en sväng dit!

Arne
2010-03-17, 13:38
Camden och marknaden därstädes är en upplevelse! Men, försök glömma det där med vaxkabinettet. Dyrt, långa köer och stökigt o bökigt.

Arne

ioslinajr
2010-03-17, 13:59
Ja, jag läste nu på aftonbladet att det kostade runt 250 spänn för vuxen att gå in på vaxkabinetten.. Då skippar jag det hellre! Men Camden måste vara ett otroligt ställe :D!

Malina
2010-03-17, 15:26
Vaxkabinettet är inte så kul - håller med!

Mette
2010-03-17, 18:31
Et af mine højdepunkter var et marked i East End - et ret etnisk nabolag. Kan ikke huske navnet, men hvis du køber en guidebog - står det der kanske.

Smultron
2010-03-17, 20:52
Håller med de som rekommenderar Camden market. En annan marknad som är värd ett besök är matmarknaden Boroughmarket strax söder om Themsen. Massor av spännande produkter och även olika, lite annorlunda, varianter av snabbmat som passar bra till lunch. Har hört att en del kändisar, bl a Jamie Oliver, brukar handla där.
National Gallery vid Trafalgar square är definitivt också värt ett besök. Där finns en stor samling av konstverk av världskända konstnärer (gratis inträde dessutom).
Covent Garden är visserligen lite av en turistfälla, men det finns en del fina saker att köpa där och man kan njuta av kul och ganska proffsig gatuunderhållning.

Stinab
2010-03-18, 10:43
Detta skrev jag i höstas...

"Hej!

Nu har jag gjort ett litet album från Londonresan och vill passa på och tacka för tipsen jag fick innan vi åkte.

Vi kom fram tidig torsdag och tog oss enkelt in till centrum med Gatwick Express. Biljetter löser man direkt på tåget och det lönar sig att köpa retur. Vi hade köpt 3 dagarskort för tunnelbana/buss osv hemifrån och det var verkligen värt sitt pris. Vi åkte kors och tvärs med tunnelbanan och det är ett mycket smidigt sätt att ta sig fram.
Torsdag och fredag ägnades åt sightseeing, Covent Garden (som jag älskar, det är något med stämningen i området som jag gillar). Vi var inne på Londons akvarium på fredagen och det var en positiv upplevelse. De sköter verkligen om sina djur och så fick jag se jättesköldpaddor som jag tycker är så fina. Camden Market var fantastiskt roligt att besöka. Helt galet stort område med massor av folk och försäljning av precis allt man kan tänka sig.
Lördagen gick mest i fotbollens tecken då vi skulle se Arsenal krossa Wigan med 4-0!! Uppvärmning på hemmapuben The Gunners, en promenad för att se deras gamla arena som byggts om till lägenheter och avslutning på en pub i Covent Garden fullbordade dagen.
På söndagen strosade vi runt i London och avslutade shoppingen på Lillywhites med så många fynd att vi fick köpa en ryggsäck extra som handbagage för att få med oss allt hem.
Vi var inte alls redo att åka hem på eftermiddagen!"

Tunnelbanekort rekommenderas verkligen, då tar man sig snabbt och lätt runt till de olika sakerna man vill se och uppleva. Akvariet ligger i området vid London Eye och Big Ben.
Och som jag skrev var vi inte redo att åka hem så vi åker dit igen den 23-26 april :D HÄRLIGT!!

Ha en trevlig resa!

Hälsningar Stinab bye_bye

ioslinajr
2010-03-18, 19:18
Tack så jättemycket för all info! Haha, jag oroar mig också för att man inte kommer vilja åka hem igen efter endast 2 HELA dagar..! Camden market vill jag inte missa låter det som! _B-anana

ioslinajr
2010-03-18, 19:23
Jättehärliga bilder Stinab_B-anana! NU blir man ännu mer sugen på att åka!

Visst är Camden Market öppet varje dag?

Stinab
2010-03-19, 12:35
Det måste det vara. Det är så stort område och både inomhus och utomhus med många "vattenhål" så att man orkar med det hela :D

Stinab

Maeta
2010-03-20, 17:25
Mitt absoluta måste i London är att ta minst en helst flera "walks" med guiderna i London Walks. 2-2/1 timmes promenad i trevligt sällskap med fantastiskt duktiga och speciella guider. Vi har sett ställen vi aldrig kommit att se annars och även gjort de "vanliga" turistställena.

Sist vi var där var vi i Notting Hill, turen slutade på lördagsmarknaden. En annan tur runt Westminster och Buckingham Palace gick vi med kusinen som arbetat som au pair i London i nästan ett halvår och inte hunnit med mycket av turistandet.

En oförglömlig utflykt till Little Venice, då med en hes skådespelerska som guide, massor med skvaller om de fina kvarteren och de underbara kanalbåtarna.

Bästa sättet att se Brittish Museum är med dessa guider. Lagom länge och med fokus på Akropolis.

Judiska kvarteren med en Bagel efteråt är också ett minne! När Pappa och son åkte tog de the Jack the ripper tour.

Googla på London Walks och var noga med att du kommer till rätt sida med originalet! Man träffas alltid intill utgången från tunnelbanan så det är jätteenkelt att hitta.

Trevlig resa!
Maeta