handdator

Visa fullständig version : Big Blue eller Eleni?


Aina
2010-03-15, 16:41
Vi har fått svar från Big Blue som har rum. Jag är beredd att tacka ja på stört (men ska be om att få bo i nyare delen i så fall), men väntar fortfarande svar från Eleni.

Någon som kan jämföra och rekommendera? Eleni är kanske dyrare eller?

Jag har pratat med Grekland idag! :) Med Blue Star ferries och "Elenirooms" som bad mig mejla hennes dotter Maria (vilket jag redan gjort). Bara att vänta på svar då.

Nu börjar jag tycka att båtluffning är riktigt kul! Det känns som om jag nästan är på väg, att vi faktiskt ska resa, att det inte är så fruktansvärt långt bort längre. Mindre än 100 dagar...!

Jag skulle till och med vilja ha en smajlie som viftar med en grekisk flagga. När kommer den? :D

Aina

inkfish
2010-03-15, 16:52
Jag har bott på båda men är egentligen ingen bra rådgivare för jag älskar att bo hos Eleni:o

För mig är läget där oslagbart, vid inseglingen i Katapola.

The Big blue har också fantastiskt läge fast på ett annat sätt - det ligger ju väldigt högt.

Eleni är nästan säkert dyrare än Big blue.

Du får säkert svar snart så kan du jämföra:).

Stina
2010-03-15, 23:27
Jag har också bott hos båda och jag trivdes allra bäst hos Eleni.
Finare läge vid vattnet, och Elenis familj var så trevliga.
Big Blues ägare var också trevliga men det kändes inte alls så personligt och mysigt som det var att bo hos Eleni.

//Stinabye_bye

Ingegerd_Lasse
2010-03-16, 08:42
Det handlar säkert om personkemi, till en del. Vi har bott 2 gånger på Big blue, senast med barn och barnbarn, det var betydligt billigare än Eleni då.Vi fick all den hjälp vi behövde, gratis skjuts och hyrbil(vi var många) till färjan i Egiali, flera mysiga samtal om ön och annat. Det är ett ganska enkelt boende, men rent och frächt, och utsikten är bedövande.Har inte bott hos Eleni, det var för dyrt för oss, så jag kan inte jämföra. Lycka till. Ingegerd

Aina
2010-03-16, 11:44
För oss löste det sig enkelt. Eleni hade inga rum lediga sista veckan i juni, enligt e-mail. Vi kunde ställa oss på kö ifall det blev ändringar, men eftersom jag inte fick någon prisuppgift men antar att Eleni är dyrare skippade vi det.

Två rum (ett för oss vuxna, ett för fjortonåringarna) är nu bokade och vi blir upplockade när båten anländer. Jag har inte ens lämnat några kreditkortsnummer! Phanis ville bara att vi skulle meddela om det blir några ändringar.

Det blir nog bra, det här. Vi förbokar i Aten och på Amorgos. Resten fixar vi under resan, antingen via internetcaféer eller när man anländer.

Alla rum är nu new rooms på Big Blue förresten! :)

Aina

Masse
2010-03-16, 12:58
En liten nyfiken fråga. Jag är sedan ett bra tag sugen på en tur till Amorgos, och har för avsikt att också åka dit. Vet dock inte om det blir i år eller nästa år. Men det har gjort att jag kollar lite på vad som skrivs om ön. Bl a detta.

Min undring är då följande. Jag har bra koll på hur det ser ut hos Eleni rooms, men har inte lyckats hitta någon sajt med Big Blue, såvida det inte är den som kallar sig Grand Bleu, men den verkar inte riktigt stämma på den beskrivning som jag fått av Big Blue. Någon som kan tipsa om ev hemsida med lite bilder mm?

:) Mats

Kalimera
2010-03-16, 13:06
Någon som kan tipsa om ev hemsida med lite bilder mm?Big Blue har ingen hemsida. Du hittar några bilder i deras annons här på Kalimera.

Netwolf
2010-03-16, 15:00
Jag skulle till och med vilja ha en smajlie som viftar med en grekisk flagga. När kommer den? :D

En sån här menar du? http://www.emotty.com/images/emoticons/1127.png

Alla rum är nu new rooms på Big Blue förresten! :)

Va, hur vet du det? I somras var det inte så...

/Netwolf

Aina
2010-03-16, 15:30
En sån här menar du? http://www.emotty.com/images/emoticons/1127.png



Va, hur vet du det? I somras var det inte så...

/Netwolf

Möjligt att jag är godtrogen, men Phanis skrev att alla rum har renoverats när jag per mejl efterfrågade nyrenoverade rum.
/Aina

inkfish
2010-03-16, 17:42
De kan ha renoverat klart det sista över vintern. När jag bodde där för två år sedan sa han att de renoverade successivt.

inkfish
2010-03-16, 17:56
Ni kommer att få en hygglig utsikt;)

Här är några bilder nerifrån och uppifrån.

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/020.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/024.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/174.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/175.jpg

Aina
2010-03-16, 19:29
Tack inkfish för bilderna! Jag tror vi kommer att bli nöjda. Vi har aldrig haft så fin utsikt där vi har bott tidigare.
Aina

inkfish
2010-03-16, 22:02
Ni blir säkert nöjda, det är svårt att undvika det på Amo:o

Masse
2010-03-17, 00:32
Tack för svar och bilder.

Det här blir ju värre o värre. Vete sjutton om jag vågar åka till Amorgos. Risk att man blir kvar väldigt länge. Redan innan har ju många bilder från ön övertygat mig om att man vill vara kvar ett bra tag. Men nu kan jag ju konstatera att man behöver vara där så länge att man hinner bo och avnjuta härlig utsikt både hos Eleni och Big Blue. Högrisk för att bli akterseglad där!

:) Mats

Aina
2010-03-17, 07:16
:eek: Ny diagnos. Stanna-kvar-neuros? Åka-vidare-fobi? :(
Vi börjar ju dessutom på Amorgos...! flabb_flab

Pratade med en kompis igår som öluffat just i Kykladerna för många år sedan. Ungefär samma tid som vi (slutet av juni-början av juli). Hon förbokade ingenting, tyckte det var härligt att välja boende på plats. Valde det billigaste och det bästa ungefär.

Känns ganska bra att ha bokat Big Blue i alla fall och en natt i Aten känns definitivt bra att ha bokat. Det här är första gången vi öluffar och jag är nöjd bara med att ha fått med min lite skeptiska familj på öluff. Det roligaste av allt är att min man numer är mer engagerad än jag. (Även om det inte syns här.)

Aina

Kalimera
2010-03-17, 08:46
Högrisk för att bli akterseglad där!

:eek: Ny diagnos. Stanna-kvar-neuros? Åka-vidare-fobi? Vi börjar ju dessutom på Amorgos...!

Jag åker nästan aldrig till någon annan ö efter Amorgos, det går liksom inte. Så planera inte för mycket, ni kanske stannar där. :)

frudiddi
2010-03-17, 22:49
Vi ankommer Amorgos ca 21.mai,så da trenger man kanskje ikke boke rom på forhånd?
Har lest mye om valg av hotell/rom på Amorgos her på Kalimera,men ikke blitt så mye klokere. Hva koster ca et rom på denne tiden? Pga litt plager med kroppen(revmatiske) er vi avhengig av en god seng.Ikke for myk ikke for hard:p...kanskje vanskelig i Hellas? Varierer dette fra rom til rom på disse hotellene,kan man evt komme med et slikt ønske?
For meg er det ikke så viktig at det er helt stille eller nær havet,for dette må man vel si hele denne byen er eller?:rolleyes: AC er jo også flott å ha;)
Kommer det representanter fra f.eks Big Blue og Eleni på kaien for å "kapre" oss,eller må man ta seg dit selv- evt bestille på forhånd?

Er det mange som leier private rom?

inkfish
2010-03-17, 22:54
Så tidigt på säsongen behöver du inte förboka. Det kommer att stå en hel rad uthyrare på kajen när ni kommer, förmodligen även Fanis från The Big blue och Eleni/Maria från Elenis.

Sängar är svårt för många i Grekland. För hårda, säger väldigt många - själv mår jag dock bättre i hård säng. För mjuka är de väldigt sällan.

Jag tror att du har svårt att ha särskilda önskemål på den punkten, om ett pensionat har olika hårdhet på sängarna är det nog mest en slump.

AC tror jag inte att du behöver sista veckan i maj.

Så tidigt på säsongen skulle jag gissa att ni hittar dubbelrum för 2 personer för 25-30 euro.

Eva L
2010-03-18, 09:45
För mjuk säng har jag aldrig upplevt i Grekland. Problemet brukar vara det omvända. Grekerna använder vanligtvis inga bäddmadrasser så du ligger direkt på resårkärnan vilket bidrar till att det för mig som är ganska lätt och liten känns väldigt obekvämt. Om ni åker i lågssäsong går det bra att enkelt ordna boende på plats då har du också möjlighet att undersöka sängkomforten lite bättre. Amorgos är en fantastisk ö så ni får säkert en härlig resa.

Eva

frudiddi
2010-03-18, 10:31
Takk,det høres jo betryggende ut.En altfor myk seng er av det verste.Da er det bedre at den er hard._B-anana

Vi gleder oss utrolig mye nå.Men er også veldig spent,siden det er første gang på loffetur. Det nærmeste vi kommer er interrailtur for snart 30 år siden!!...og det er nok den ferien vi husker best:)

Yak
2010-04-19, 12:57
För att vara lite motvallskärring då, så är min personliga favorit Big Blue :)
Jag har också bott flera gånger på bägge ställena.
Dels för ägaren, som jag tycker är mycket trevligare än på Eleni. Sedan tycker jag mycket bättre om det höga läget med utsikten. Rummen med egen balkong är riktigt bra, det enda rummet jag fått på eleni som jag gillat med egen balkong är det lilla mittemot receptionen (nr 7?).
Men som sagt, vilket man än väljer så kommer man nog trvias!

Öluff2010
2010-04-21, 16:38
Vi har fått svar från Big Blue som har rum. Jag är beredd att tacka ja på stört (men ska be om att få bo i nyare delen i så fall), men väntar fortfarande svar från Eleni.

Någon som kan jämföra och rekommendera? Eleni är kanske dyrare eller?

Jag har pratat med Grekland idag! :) Med Blue Star ferries och "Elenirooms" som bad mig mejla hennes dotter Maria (vilket jag redan gjort). Bara att vänta på svar då.

Nu börjar jag tycka att båtluffning är riktigt kul! Det känns som om jag nästan är på väg, att vi faktiskt ska resa, att det inte är så fruktansvärt långt bort längre. Mindre än 100 dagar...!

Jag skulle till och med vilja ha en smajlie som viftar med en grekisk flagga. När kommer den? :D

Aina

Hej, Vår familj på 2 barn och 2 vuxna ska oxå till Amorgos i mitten av Juni. Har bokat några nätter på Big Blue med och tror det blir kanonbra!

Aina
2010-04-21, 16:54
Tack Yak - låter bra! :)
Vad jag ser fram emot det här. Särskilt idag när det har snöat...! :eek:
Och nu är flygplanstrafiken igång igen. klapp_klap
Vad som händer framöver återstår att se. :cool:
/Aina

Bluesea
2010-05-03, 14:22
Är inte detta Big Blues hemsida: http://www.thebigblue.gr/? På den står det att Big Blue ligger i Aegiali. Är det samma som Katapola eller en annan by högre upp? Vi har aldrig varit på Amorgos utan ska dit för första gången nu i sommar, så jag är lite vilsen. Och är det långt från Big Blue till hamnen i Katapola?

Bluesea
2010-05-03, 14:52
Kom förresten på att vi har fått möjlighet att boka rum på både the Big Blue för 45 Euro per natt och på Eleni för 60 Euro per natt. Vad skulle ni välja???

frudiddi
2010-05-03, 16:57
Tror ikke det er samme hotell nei.Hvis du søker opp Amorgos foran på Kalimera,så finnes en annonse helt nederst ang The BigBlue Amorgos.Hvis du leser høyere opp i denne tråden ser du hva andre mener ang Big Blue eller Elenibye_bye

inkfish
2010-05-03, 21:31
Frudiddi har rätt, det är inte samma pensionat. Det som visas här ligger i Egiali längre norrut på Amorgos.

Bluesea
2010-05-04, 08:07
Say no more. Då bokar jag på Eleni. Tack för hjälpen. Förresten, om någon känner till nåt hotell med pool på Naxos, får ni gärna hojta.

stork
2010-07-14, 22:18
Har inte bott på Eleni, men kan rekommendera Big Blue- Mr Phanis är en trevlig prick - lite stressad men trevlig när han väl varvar ner- Ganska enkla rum , menb det som man behöver finns o UTSIKTEN från den gemensamma terrassen är grym .

Aina
2010-07-14, 22:29
Rummen var enkla, men utsikten från vår balkong var fantastiskt fin! Värt att bo där bara därför. Finns fler boenden med samma utsikt. Vi gick förstås förbi Eleni också. Såg också fint ut.
Aina

Susie
2011-05-15, 22:02
Efter syv år skal jeg endelig snart gense Amorgos :).

Som mange af jer andre, har gjort det, så ankommer også jeg midt om natten. Hvordan det er med ulejere på havnen tidligt på sæsonen, ved jeg ikke, så for ikke at komme til at stå den første (halve) nat uden tag over hovedet, vil jeg booke rum på forhånd.

Mit dilemme er nu det, som denne tråd omhandler: Big Blue eller Eleni. Prismæssigt er der bare 5 EUR, der skiller dem. Tror jeg bliver nødt til at sove på beslutningen...

Eller er der nogen af jer, der har opdateret information om de to steder, der gør valget indlysende?

Riitta
2011-05-15, 22:06
När vi var på Amorgos förra sommaren, så fanns rumsuthyrarna i farten alltid när det kom en båt, alla tider på dygnet:)

Riittabye_bye

frudiddi
2011-05-15, 23:50
Vi ankom Amorgos ca 23.30 i fjor,og da var mange utleiere på brygga 21.mai. Vi bodde på the big blue,og der var god utsikt utover byen.Man kunne følge med på det meste.Vakkert.....En del trappetrinn opp ,men vi var storfornøyde!
På Elini var det nok enda roligere og helt ved vannet:))
Lykke til og ha en flott turbye_bye

Susie
2011-05-16, 20:56
Mange tak for jeres kommentarer og input :) Jeg har alligvel valgt at booke på forhånd - og nu er nedtælligen til afgang for alvor i gang :).

millakan
2011-05-17, 21:47
Big Blue har ingen hemsida. Du hittar några bilder i deras annons här på Kalimera.
Nuförtiden Big Blue har en hemsida. Vi ska resa till Amorgos i Juni och skall stanna på Big Blue. När jag kontaktade Phanis gav han mig adressen till deras hemsida: http://www.amorgos-thebigblue.com/

Susie
2011-05-17, 22:37
Hej Millakan

Tak for linket :)

Ha' en god ferie. Måske vi ses dernede ;)

Hilsen
Susie

ChrBra
2011-05-23, 16:45
"There is a first for everyting!" :eek: jag har nu gjort min absolut första förbokning inför en ö-luff! tror fan att jag börjar bli gammal. Ankommer Amorgos 01:10 och har bokat ett rum för tre på Eleni Rooms. Hoppas att det är lika bra som många här tycker ;).

Bluesea
2011-05-24, 08:32
Vi bodde på Eleni förra sommaren. Eftersom hotellet är väldigt populärt bland oss svenskar (hur kan det komma sig???) så var hotellet knökfullt av svenska barnfamiljer. Det är en vidunderlig utsikt över havet mot inloppet, men eftersom vi tycker om att titta på folk, hade vi nog hellre bott mer centralt där båtarna lägger till. Men smaken är lyckligtvis olika.

ChrBra
2011-05-24, 09:24
Tack för det, ö-luff e ju till för att vara fri att ändra i sista minuten och så har skett nu också Ang_elx nu ser det ut att bli ett första "ben" som bär raka spåret till Fourni istället och Amorgos får vänta till andra halvan av resan (och då utan förbokning). Hittade plåtar till Fourni för 19 euro/st vilket jag tyckte var ett klipp!

/ Christer