handdator

Visa fullständig version : Ö-nskelista


Elisabet
2005-10-27, 16:04
Det är väl fler än jag som hoppas att nån gång komma till vissa öar som man ännu inte hunnit med. Men vilka?

Så här ser min ö-nskelista ut:

*Amorgos
*Milos
*Folegandros
*Skopelos
*Fourni


...fast det finns fler förståss, men de här fem ligger på topp just nu. Tror jag ;)

Eva L
2005-10-27, 16:23
Det är väl fler än jag som hoppas att nån gång komma till vissa öar som man ännu inte hunnit med. Men vilka?

Så här ser min ö-nskelista ut:

*Amorgos
*Milos
*Folegandros
*Skopelos
*Fourni


...fast det finns fler förståss, men de här fem ligger på topp just nu. Tror jag ;)

Den listan ser ut ungefär som min. Fast två av öarna har jag besökt tidigare och det är mina favoriter. Amorgos och Folegandros. Jag gillar att komma till nya ställen med lite av nyupptäckarglädje men även att återvända så en perfekt ö-luff innehåller både nya öar och gamla favoriter.

Snart vill jag till
*Amorgos
*Syros
*Folegandros
*Fourni
*Skopelos

inkfish
2005-10-27, 16:37
Haha, tycker mig skönja Greklandsabstinensflabb_flab

Öar man aldrig varit på, alltså?

Då ser min önskelista ut så här (oklar inbördes ordning):

* Syros

* Skopelos

* Sifnos

* Donoussa

* Fourni

* Folegandros

Riitta
2005-10-27, 17:17
Här kommer min lista:

1.Amorgos
2.Fourni
3.Folegandros
3.Skopelos
4.Patmos

Riittabye_bye

Ruby
2005-10-27, 17:22
Det är väl fler än jag som hoppas att nån gång komma till vissa öar som man ännu inte hunnit med. Men vilka?Jag har alldeles för många öar som jag vill åka till! snyft_drop Jag kan lätt komma på minst fem olika resor som jag vill göra de närmaste åren. Några smakprov:

Dodekaneserna: Symi
Sporaderna: Alonissos, Skopelos
Kykladerna: Milos, Amorgos och en massa andra! :p

Sen har jag ett par återvändarresor att göra också, bl.a. till joniska öarna och Kreta.

Tur att man har tid på sig! ;)

Ruby

epiros
2005-10-27, 18:09
Ö-ar ?

Är det såna där med vatten på alla sidor om sig ?

I så fall står närmast på önskelistan;

#Paxos & anti-Paxos
#Ithaka
#Kalamos (tack för tipset frank:) )

bye_bye Tommy

babsan
2005-10-27, 18:12
Min Önskelista

Kastellorizi flabb_flab

Amorgos flabb_flab

Karpathos flabb_flab

Folegandros flabb_flab

Nissyros flabb_flab


Barbro

PO
2005-10-27, 19:08
Ö-ar ?

Är det såna där med vatten på alla sidor om sig ?

I så fall står närmast på önskelistan;

#Paxos & anti-Paxos
#Ithaka
#Kalamos (tack för tipset frank:) )

bye_bye Tommy

Instämmer!

Lägger till Meganissi.

//PO klapp_klap

Elisabet
2005-10-27, 19:21
Lägger till Meganissi.Där har jag varit på dagsutflykt och det var fint.

Men jag har en HEMSK historia därifrån och den är SANN:
En god vän till mig gick iland på "baksidan" av Meganissi från en segelbåt och gick uppför berget till en taverna. På vägen tillbaka tog han en omväg och kom förbi en soptipp. Och nu kommer det hemska:

DÄR LÅG DET ETT PAR KASSERADE BLÅMÅLADE FÖNSTERLUCKOR. GAMLA MEN HELA!! OCH HAN LÄT DEM LIGGA KVAR!!!!! Tror aldrig jag har suckat så högljutt och så länge som när jag hörde det! Hur fint skulle det inte ha varit att ha dem på köks- eller vardagsrumsväggen???!!!

"De rymdes inte i båten" var den oförgätliga förklaringen...

PO
2005-10-27, 19:52
God vän, vabah? Piska människa piska, och snygga parallella rapp!

//PO

Elisabet
2005-10-27, 19:56
God vän, vabah? Piska människa piska, och snygga parallella rapp!FÖRE DETTA god vän :mad:

Janet
2005-10-27, 21:23
Och även jag vill till Amorgos, en riktigt poppis ö det där. Är det inte lite konstigt att inga charterbolag tagit sig dit än? (Inga svenska i alla fall). Hoppas de håller sig ifrån ön.
Andra öar jag är nyfiken på är Milos (mest för Sarakiniko), Samos (för det verkar så grönt och fint) och Kreta (bara för "att").

Hej hopp på er alla abstinensare!

Bossew
2005-10-27, 21:37
Min lista ser nästan ut som de flesta andras, med undantag för Amorgos
som är min näst Naxos mest besökta ö. :)

*Syros
*Folegandros
*Fourni
*Symi
*Milos

Borde kunna fixa dessa nästa år :D

bosse

Riitta
2005-10-27, 21:50
Jag förstår inte varför jag aldrig har känt att jag vill åka till Naxos:eek: Ang_elx

Riitta.undrandeAng_elx

Eureka
2005-10-27, 21:51
Ligger vel litt i den samme lysløypa jeg også; her er noen av mine uopplevde øyer i øvre sjikt av ønskelista:

* Karpathos (forhåpentligvis 2006)
* Amorgos
* Syros
* Sifnos
* Milos
* Folegandros

Eureka:)

Ivi
2005-10-27, 22:10
Och jag är nyfiken på:

Amorgos (vilken överraskning ;))
Milos
Skopelos
Alonissos
Södra och östra Kreta (den västra delen har jag nu besökt några gånger)

Ivi

Bossew
2005-10-27, 22:11
Jag förstår inte varför jag aldrig har känt att jag vill åka till Naxos:eek: Ang_elx

Riitta.undrandeAng_elx

Man behöver ju inte längta till alla öar ;) Sikta
in dej på Amorgos i första hand, du kommer inte
bli besviken.

bosse

Riitta
2005-10-27, 22:12
Jag känner på mig att Amorgos är något för mig:D

Riittabye_bye

Eva L
2005-10-27, 22:26
Och även jag vill till Amorgos, en riktigt poppis ö det där. Är det inte lite konstigt att inga charterbolag tagit sig dit än? (Inga svenska i alla fall). Hoppas de håller sig ifrån ön.
Andra öar jag är nyfiken på är Milos (mest för Sarakiniko), Samos (för det verkar så grönt och fint) och Kreta (bara för "att").

Hej hopp på er alla abstinensare!

Apollo hade Amorgos i sitt chartersortimentet för några år sedan och Folegandros har Ving haft i sitt small world. Jag gissar att det är transporterna som avskräcker och när folk åker small world tjänar arrangören inget på utflykter som är en bra inkomst för bolagen. Dessutom lockar dessa öar folk som klarar sig på egen hand.

Meganissi har jag också gjort en dagsutflykt till för länge sedan.Minns bara att maten var god på lunchtavernan.

Eva

Ruby
2005-10-27, 22:58
Och jag är nyfiken på:

Amorgos (vilken överraskning ;))
Milos
Skopelos
Alonissos
Södra och östra Kreta (den västra delen har jag nu besökt några gånger)

IviNästan exakt samma lista som min! :D

Ruby

Stina
2005-10-28, 01:20
Här kommer min ö-nskelista!

Serifos
Koufonissi
Fourni
Samothraki
Kythira

Mvh. Stina, alltid nyfiken på nya öar:)

Kalimera
2005-10-28, 15:42
Nu när den stora fototävlingen har dragit igång har jag äntligen tid att ägna mig åt annat, exempelvis till att skriva i forumet. Och vad är väl roligare än att börja med sina önskeöar. :)

Jag har varit på ganska många öar, jag gillar nästan alla vilket gör att jag gärna vill återvända till flera av dem. Jag har också ganska många öar jag inte varit på, öar som jag väldigt gärna vill besöka. Men så mycket tid och pengar har jag tyvärr inte, om jag hade tid och pengar skulle jag nästa år åka till följande - för mig – helt nya öar:

Andros
Elafonissos (inte Elafonissos på Kreta)
Ithaka
Gavdos
Kassos
Kastelorizo
Kefalonia
Kithera
Limnos
Paxos
Skyros
Trikeri

Jag blir lycklig när jag ser vilka öar ni andra har valt, flera av dem ligger på min topp-fem-lista. Extra kul är att så många är nyfikna på Skopelos – min nya favoritö!

Ivi
2005-10-28, 17:09
Nu när den stora fototävlingen har dragit igång har jag äntligen tid att ägna mig åt annat, exempelvis till att skriva i forumet. Och vad är väl roligare än att börja med sina önskeöar. :)

Jag har varit på ganska många öar, jag gillar nästan alla vilket gör att jag gärna vill återvända till flera av dem. Jag har också ganska många öar jag inte varit på, öar som jag väldigt gärna vill besöka. Men så mycket tid och pengar har jag tyvärr inte, om jag hade tid och pengar skulle jag nästa år åka till följande - för mig – helt nya öar:

Andros
Elafonissos (inte Elafonissos på Kreta)
Ithaka
Gavdos
Kassos
Kastelorizo
Kefalonia
Kithera
Limnos
Paxos
Skyros
Trikeri

Jag blir lycklig när jag ser vilka öar ni andra har valt, flera av dem ligger på min topp-fem-lista. Extra kul är att så många är nyfikna på Skopelos – min nya favoritö!

Och var ligger Elafonissos och Trikeri någonstans? De andra kan jag placera någårlunda rätt på kartan Ang_elx
Kefalonia ligger som nummer 6 på min lista, har visserligen besökt Fiskardo i ett par timmar i samband med en dagsutflykt från Lefkas, men det räknas liksom inte...;)

Ivi

epiros
2005-10-28, 18:47
Och var ligger Elafonissos och Trikeri någonstans? De andra kan jag placera någårlunda rätt på kartan Ang_elx
Kefalonia ligger som nummer 6 på min lista, har visserligen besökt Fiskardo i ett par timmar i samband med en dagsutflykt från Lefkas, men det räknas liksom inte...;)

Ivi

Elafonissos har jag för mig ligger alldeles söder om Peloponessos nånstans.

bye_bye Tommy

kari
2005-10-28, 23:02
Elafonissos har jag för mig ligger alldeles söder om Peloponnissos nånstans.

bye_bye Tommy

Ja, Elafonissos ligger rett utenfor byen Neapoli.
Når man først er på den sydvestlige "fingeren" av Peloponnes, anbefaler jeg et besøk i unike MONEMVASIA :)
Gythio er en koselig liten BY i samme VAKRE område.
Vi var på Peloponnes om VÅREN :) - leide bil i 10 dager - ANBEFALES :)
Både fra Gythio og Neapoli kan man ta ferje til KYTHIRA :)

Selv om jeg også har mange øyer jeg gjerne vil tilbake til , og gjerne vil besøke noen nye :)
- Står FASTLANDET også HØYT på ønskelista :)

:) Kari



I

Ruby
2005-10-28, 23:27
Jag blir lycklig när jag ser vilka öar ni andra har valt, flera av dem ligger på min topp-fem-lista. Extra kul är att så många är nyfikna på Skopelos – min nya favoritö!Jag misstänker att du kan ha "hjälpt" Skopelos att hamna på så många listor... :rolleyes: Inte medvetet kanske, men är det inte sånt här som brukar kallas Kalimera-effekten?

Ruby

Kalimera
2005-10-29, 11:10
Och var ligger Elafonissos och Trikeri någonstans? De andra kan jag placera någårlunda rätt på kartan Elafonissos har du fått svar på.

Trikeri ligger i Pagastic Bay vid västra spetsen av Pilionhalvön, nås med båt från Pilion, Volos eller från Skiathos. På den lilla ön bor ett hundratal personer, ön saknar vägar, alla transporter sker med båt, åsna eller till fots. Hade tänkt åka dit i somras när vi var i Sporaderna, men vi stannade längre än vad vi tänkt på Skopelos och hann tyvärr inte med Trikeri. Men nästa gång...:)

Kalimera
2005-10-29, 11:11
Jag misstänker att du kan ha "hjälpt" Skopelos att hamna på så många listor... :rolleyes: Inte medvetet kanske, men är det inte sånt här som brukar kallas Kalimera-effekten? Ja, eller kanske Karpathos-effekten. :D