handdator

Visa fullständig version : Gångväg i Petra?


Stomatol
2010-03-10, 13:06
Vi åker till Petra i maj och vårat hotell ser ut att ligga långt utanför centrala Petra. När jag kollar Google Earth så ser det nästan ut att vara en liten by emellan. Hotellet, Panorama, ligger ovanför nördöstra änden av stranden. Så jag konstaterar att det kommer att bli en hel del promenerande och vi har våran lilla 4-åring med oss. Nu funderar jag på om vi ska ta med en paraplyvagn så vi slipper bära henne när det blir för jobbigt att gå.
Frågan är, om vägen in mot Petra är den enda man kan gå efter med en vagn? Hur ser vägen ut, är det racerbana? Eller finns det nån annan väg efter stranden som man kan gå? Känns lite sisådär att gå den vägen i mörkret på kvällen med en trött 4-åring.
Alternativt så får vi skaffa klippkort hos taxi, eller hyra bil (ingen mythos/drink för min del då :().

malmen8
2010-03-24, 14:23
HEJ! såg att ni åker till Petra nu i maj, Vi ska åka dit i augusti och ska bo på ett hotell som heter sunset.Jag har också lite funderingar om stranden, tycker om sand i vattnet o på stranden, (enligt apollo sandstrand).
De vore bra om du vill berätta lite om stranden å stället, när ni har kommit hem,tackar på förhand. TREVLIG RESA:bye_bye:: mvh malmen8

Stomatol
2010-03-30, 13:13
Hej, jag kollade upp ert hotell och det ligger 200m närmare Petra än vårat, så vi är "grannar" :D. Sandstrand kanske man ska ta med en nypa salt. Det är nog en sån där strand som ser lite olika ut beroende på hur det blåser/vågar. Men det blir nog bra!
Jag lovar att lägga in ett svar i den här tråden om hur det såg ut, kanske med ett foto :rolleyes:.
Jag googlade lite på biluthyrning och hittade 6dgr för 140€, då ska den stå vid hotellet när man kommer fram... Låter kanske lite för bra för att vara sant.

Kalimera
2010-04-01, 10:19
Jag har också lite funderingar om stranden, tycker om sand i vattnet o på stranden, (enligt apollo sandstrand).


http://www.kalimera.se/bilder/forum/lesbos_petra.jpg

Stranden ser ut så här. Det är sand uppblandat med "grus".

Stomatol
2010-06-11, 19:37
Nu har jag varit hemma ett tag och allt blev väl som förväntat förutom vädret som var riktigt kallt ett par dagar.
Stranden var som Janne beskriver sand/grus, lite olika på olika sträckor. Men tumregeln var, ju finare sand på stranden desto mer stenar i vattnet..
Det tråkiga med stranden var skräpet. Otroligt mycket skräp, vattenflaskor, fimpar, plastpåsar osv. Det var uppkrattat endast där det fanns solstolar, två meter bredvid var det inte det. Nu ska tilläggas att säsongen är precis påbörjad och mycket väntar på att öppnas, så det blir nog bättre. Vi pratade med en grekisk kvinna en dag på stranden (som senare visade sig jobba på Womens Cooperative), hon sa något i stil med att det var hemskt och att "kommunen" måste göra något åt stranden.
En positiv sak var att alla solstolar tillhörde restaurangerna så som var "gratis". Inte heller några överpriser på det man handlade så det var i praktiken gratis.
Annars var det bra mat på alla ställen vi åt på, med ett extra stort plus för Womens cooperative och Gyros-restaurangen mitt emot posten.
Womens cooperative hade inte bara överlägset god mat, dom hade även bästa priserna, bästa servicen och bästa läget (längtar tillbaka dit).
Vårat hotell tog som utlovat tagit betalt för kylskåpet 3€/dag. Då ingick även myror på rummet. Dyraste glassen i Petra tillhandahöll dom oxå. Jag ger dom även priset för tråkigaste hotell-värdarna i grekland. Döpte om dom till "the stiff brothers". Tog nog tre dagar innan jag såg någon av dom le..
Just nu känns det som om jag mest klagar men det var en härlig vecka och jag kommer definitvt att åka tillbaka (men en mellanlandning i Parga måste jag nog ha).
Och förresten, Molyvos får man inte missa. Strosa runt i gränderna där en kväll är ett måste.
Jag ska lägga in några bilder nedan.

Stomatol
2010-06-12, 09:46
Jag lyckas inget vidare med att ladda upp bilder på photobucket. Det blir avbrutet hela tiden, jag har lyckats ladda upp 3 bilder på ca 30 försök :mad:. Någon som har tips på något annat ställe där man kan ladda upp bilder?

Här kommer iallfall två bilder, den första är från en kväll i en gränd i Molyvos, den andra talar nog för sig själv :D

http://i932.photobucket.com/albums/ad166/larsols/Mytilini187.jpg?t=1276328824

http://i932.photobucket.com/albums/ad166/larsols/Mytilini297.jpg?t=1276328884

Henriksson
2010-06-12, 10:25
Å nu längtar man tillbaka....var i Molivos i fjol :) Du kan ju skapa ett eget fotoalbum här på Kalimera. det fungerar lätt och bra!

Marie

Eva L
2010-06-12, 10:43
Jag bodde i en gammal gränd i Molyvos förra sommaren och det var mycket trevligt. Bästa tänkbara läge och bilfritt. På kvinnokoperativet och the Lucky Horse Shoe åt jag när jag var i Petra. Utmärkt mat på båda ställena.

Eva

malmen8
2010-06-13, 19:54
Tack för inlägget om Petra,flabb_flab,vi ska åka i aug,de verkar som att det är ett mysigt ställe.Kom hem från Thassos förra veckan å de blev en bra semester mysigt ställe bodde vi på (skala potamias)klapp_klapå efter de längtar man bara mer tills man kommer iväg till Lesbos.