handdator

Visa fullständig version : City airlines

Dorbin
2010-03-09, 22:44
Hej!!!
Vill bara uttrycka min ilska över att City airlines lagt ned rutten Göteborg-Athen. Vi bokade för 5 mån sen och idag får man ett mail att rutten är inställd. KUL, NOT!!!! Lite svårare att hitta flygstolar med bra tider och priser nu, samt att City flög direkt utan stop. Är det någon annan som är drabbad??!!
snyft_drop Dorbin__D

inkfish
2010-03-09, 22:49
Japp, jag också i så fall.

Jag har inte fått nåt mail - men jag ser att de inte har med Aten på sin karta längre.

Vad skrev de i mailet?

Dorbin
2010-03-09, 23:11
Vi fick mailet av resebyrån vi bokade med, Big travel, inte City själva. Så det kanske kommer. De skrev att rutten är nedlagd, sen igår 8 mars, och att de erbjuder pengarna tillbaka eller en annan resa som var sämre och 3500 dyrare, hahahahhaa!!! Den vill vi inte ha, givetvis.
Dorbin

inkfish
2010-03-09, 23:13
3500 dyrare? Per person? Ja, det kan de ju drömma omflabb_flab

Var det alltså till en helt annan destination?

Dorbin
2010-03-09, 23:26
3500 på hela "nya"resan till Aten.

inkfish
2010-03-09, 23:32
Aha, det är alltså Big travel som gav er erbjudandet med ett annat flygbolag? Då fattar jag.

Jag har mailat City Airline, får väl se vad de svarar i morgon.

Jag hängde på låset och bokade redan samma morgon som biljetterna släpptes.

Sen har jag varit lite misstänksam, det är bara några veckor sedan jag såg stor bussreklam för deras linje till Aten. Började fundera på om de bokade dåligt. Och så var det tydligen:(

Tack för att du tog upp det här, nu får jag hitta en annan lösning!

Masse
2010-03-09, 23:37
Är det någon annan som är drabbad??!!
snyft_drop Dorbin__D

Jaha, där rök den glädjen. Vi var inbokade med utresa 29 maj o hemresa 12 juni. Om detta stämmer, och det gör det uppenbarligen, så har vi nu ingen resa längre. Vi har dock ännu inte fått någon info från City A som vi bokade direkt hos.

Nu är goda råd (eller flygbiljetter) dyra!
Tar gärna emot tips. Bor i Skåne så det är gångbart med både Köpenhamn, Göteborg och Malmö.

:confused: Mats

Dorbin
2010-03-10, 08:18
Det finns massor av flygbolag som flyget Köpenhamn- Athen bla SAS.Det ska nog finnas bra avgångar för dig
_B-anana

Oxi
2010-03-10, 09:13
Har varit i telefonkontakt med Cityairline. Linjen till Aten kommer inte att flygas. För dåligt intresse??????????????? Information kommer att sända
via mail. Vilket nederlag. Får börja leta nya biljetter, Cimber sterling är än
så länge billigast. Detta är inte roligt alls.snyft_drop

inkfish
2010-03-10, 09:49
Så här svarar de på mitt mail:

Vi har expanderat kraftigt och kommer att från och med april att traffikera 19 nya destinationer från Landvetter. Vi har haft en väldigt stor efterfrågan men tyvär inte på Athen. Detta har gjort att vi denna vecka tog beslut på att vi tyvär måste lägga ner denna flyglinje.
Vi ber självklart om ursäkt för detta. Vi håller precis på att utforma ett mailmeddelande som kommer att gå ut till samtliga kunder.
Vi ber dig föja instruktionerna i det meddelandet för att vi skall kunna återbetala din biljett.

Så var det med det. Men det kanske är lika bra - om de inte ens kan stava till trafikera och tyvärr kan man ju undra om de verkligen klarar att flyga ett plan;).

Netwolf
2010-03-10, 10:46
Nä, fy va trist! :mad: Vi hade inte hunnit boka, men var i tanken på en höstresa. Det är så typiskt. När det äntligen kommer en bra förbindelse från Landvetter, så läggs den ner.

/Netwolf

Riitta
2010-03-10, 11:19
Där rök den resan :mad: Har inte fått någon info jag heller,men dom måste väl betala tillbaka pengarna isåfall!

Riittabye_bye

Riitta
2010-03-10, 11:40
Läste ditt inlägg Inkfishsnyft_drop Skall man nu börja avboka resten av flygbiljetterna som man har bokatsnyft_dropF.......n också__D

Riittabye_bye

para poli
2010-03-10, 11:41
Igår gick det att läsa att Lufthansa storsatsar på Skandinavien. Fler och nya linjer med större kärror till både frankfurt och München, dessutom nya linjer till hamburg och Düsseldorf. Prisspressare.
Man ska t o m ha en direktlinje till Milano. Ska själv flyga hem med den när jag ska till Katalonien i påsk. 1400 tor (Arlanda) sent bokat direkt på lufthansas hemsida.
Värt att kolla upp tyskarna...
När det gäller Aten var jag tidigt ute med Malev.

Det är förskräckligt det som hänt er med City...snyft_drop

laero
2010-03-10, 13:29
__D:mad:__D:mad:__D:mad:__D

Nu blir jag riktigt trött på City airline. Det här verkar ordentligt oseriöst. Det måste vara så att man säljer biljetter mer eller mindre på spekulation och redan från början har som alternativ att lägga ner linjen och med berått mod sätta resenärer på pottkanten.

Ett seriöst bolag skulle ha kört linjen åtminstone en säsong för att därefter utvärdera. Det verkar märkligt att det inte skulle finnas marknad för 1 avgång i veckan Gbg-Aten under sommarsäsong, när SAS verkar ha underlag för avgångar varje dag från Stockholm.

Nu står vi med inrikesbiljetter Aten-Lesbos som kommer att bli mycket svåra att utnyttja, undrar hur City A tänker kompensera oss för det ?

inkfish
2010-03-10, 15:13
Nu står vi med inrikesbiljetter Aten-Lesbos som kommer att bli mycket svåra att utnyttja, undrar hur City A tänker kompensera oss för det ?

Uppenbarligen med ett presentkort på 500 kr - hos City Airline:(

I den här artikeln i GP säger City Airline att det är senaste tiden som intresset svalnat, förmodligen beroende på den ekonomiska krisen i Grekland. Det var en rätt fånig förklaring, tycker jag. Tvivlar starkt på att folk avstår från Grekland för att det ekonomisk turbulens där nu.

Länk (http://www.gp.se/ekonomi/1.328614-city-airline-lagger-ner-atenlinje) till GP.

Hellen
2010-03-10, 15:49
Fy så surt för er som är drabbade, jag tackar min lyckliga stjärna, (än så länge):confused: vem vet vad Lufthansa får för sig innan det är dags för avfärd, att Citys sida var seg den dagen jag satt och bokade.
// Helén

inkfish
2010-03-10, 15:56
Tjoho! Nu har jag nya biljetter_B-anana. För 1858 spänn!

Lufthansa med mellanlandning i Frankfurt, från Landvetter 10.55 och framme i Aten 17.40.

Hem 14.05, framme 18.45.

Klart smidiga resor trots mellanlandning.

Jag hittade biljetterna på momondo.se som slussade min sökning vidare till flygpoolen.

Hoppas bara tiderna står sig. I går kväll när jag var runt på både momondo, travelstart och supersavertravel hittade jag bara resor med ankomst till Aten kl 01 om jag ville resa en lördag.

Hade därför i bakfickan att resa på fredagen i stället.

Men som det ser ut nu så slipper jag det!

Skynda er...:)

dromprinsen
2010-03-10, 16:31
prova med SAS och Cimber Sterling från Köpenhman.

para poli
2010-03-10, 16:56
Tjoho! Nu har jag nya biljetter_B-anana. För 1858 spänn!

Lufthansa med mellanlandning i Frankfurt

Som sagt, Lufthansa:)

...och det verkar som att dom inte längre är intresserade av att köpa SAS, ska konkurrera ut dom istället?
Iaf så flyger man snyggt med tyskarna!

inkfish
2010-03-10, 18:25
Ja, det vore väl märkligt om nåt skulle hända med Lufthansa också.

När jag bokade fick jag upp alternativet "försäkring mot flygbolagskonkurs" - men det tackade jag nej till. Nån måtta får det vara;)

Netwolf
2010-03-10, 22:55
En sak slog mig. Har City Airlines beslut något med den oroliga situationen med strejker bland flygledare o dyl att göra? Who knows?

/Netwolf

RUJO
2010-03-11, 07:37
JaHa, så drabbades vi Greklandsresenärer på nytt av flygbolagens nycker. Bokade på
City så snabbt jag kunde när budet om turen kom. Fick biljetter till bra pris. Jätteglad.
Passade sedan några veckor därpå att boka försöka in septemberresan, men se då var det svårt. Inga billiga platser kvar, utfärd/hemfärd en gång i veckan och någon avgång markerades som slutsåld.
Man undrar nu vad man skall tro om deras förklaring om dåligt intresse för linjen. Har alla tidigare bokningar avbokats??????
Fick nya biljetter med Austria via Wien----- hur länge den bokningen nu kommer att gälla.

Tobbe S
2010-03-11, 08:01
Tvivlar starkt på att folk avstår från Grekland för att det ekonomisk turbulens där nu.

Folk avstår nog inte Grekland på grund av den ekonomiska krisen, snarare så gäller det för bolaget att ha lite mer is i magen. Om det blir dåligt väder i sommar kommer det att finnas ett uppdämt behov av resor.
City Airlines har säkert drabbats av minskad bokning Aten-Göteborg. I Västsverige bor det en hel del människor med grekiskt ursprung, inte minst i vår stad Borås, där det finns en väldigt aktiv grekiskförening.

Tobbe
(som också vår se sig om efter ett nytt flyg till Grekland)

Riitta
2010-03-11, 10:58
Nu har jag också fått ihop det på bra sätt:) Kollade i morse biljetter på Flygvaruhuset och då fanns det till Aten samma dag som vi ville från början för priset 1157/pers. enkel. Det var nästan precis samma pris som jag hade betalat Cityairline:) SAS var det som hade detta priset:)

Riittabye_bye

laero
2010-03-11, 13:33
Kollade i morse biljetter på Flygvaruhuset och då fanns det till Aten samma dag som vi ville från början för priset 1157/pers. enkel.

Riittabye_bye

Från Landvetter ?

Lars

Riitta
2010-03-11, 14:15
Ja,Landvetter den 29/5:) Via Köpenhamn:)

Riittabye_bye

inkfish
2010-03-11, 16:01
En sak slog mig. Har City Airlines beslut något med den oroliga situationen med strejker bland flygledare o dyl att göra? Who knows?

Fast jag tror inte att det finns nån anledning att tro att de ljuger på den punkten. Det var säkert för få bokningar, helt enkelt. Kanske i relation till nån annan destination som visade sig boka oväntat bra så att de ökar turerna där i stället.

Enligt en artikel i dagens GP lägger de dessutom ner Milano. Totalt är därmed 1200 personer drabbade.

Länk (http://www.gp.se/ekonomi/1.328614-lagger-ner-till-aten-och-milano)

Lissi
2010-03-11, 16:02
Så var det med det. Men det kanske är lika bra - om de inte ens kan stava till trafikera och tyvärr kan man ju undra om de verkligen klarar att flyga ett plan;).

flabb_flabflabb_flab nä det är en tanke jag också fick.....

Jag vikarierar ju på olika skolor i Kalmar och på en av dem möttes jag av följande meddelande på dörren när jag sökte någon på administrationen: "TILLBACKA EFTER KL 13" Jag säger bara HJÄLP!!!!:eek:snyft_drop

Lissi -stavningsnörd

para poli
2010-03-11, 17:06
Men du Lissi; Det finns ett "Backa" utanför Lessebo. Den där administratören kanske skulle på ett möte där efter kl 13?:D
Fast det är väl nästan lika illa med den ihopskrivningen...

Dorbin
2010-03-11, 20:21
Nu har jag fixat nya biljetter med Lufthansa!!!!! Till samma pris som City biljetterna, dock med mellan landning men bra flygtider så jag är nöjd. (Hoppas sonen 1 1/2 är lika nöjd med två flygresor)
Lycka till alla andra drabbade.bye_bye

inkfish
2010-03-11, 21:16
Ni som liksom jag hade köpt biljetterna direkt av City Airline:

Har ni fått mail eller annan kontakt från deras sida?

De säger i GP:s artiklar att de fått tag i de flesta. Men det enda jag fått är ett svar på mitt mail till dem. Där skrev de i går morse att de höll på att utforma ett mail med information. Det verkar ta tid;)

Fram till att vi får tillbaka pengarna har vi ju faktiskt lånat ut dem till dem, räntefritt.

Riitta
2010-03-11, 21:28
Samma här Jag har bara fått svar på mitt mail än så länge.

Riittabye_bye

Masse
2010-03-11, 23:16
Samma här Jag har bara fått svar på mitt mail än så länge.

Riittabye_bye

Även jag har hittills bara fått mailsvaret.

Och du Riitta........... vi som skulle vinka till varann eftersom vi var på samma flight. Det får bli en annan gång.

:) Mats

Karin T
2010-03-12, 09:48
Varför!!!!__D Fick igår reda på detta och det kändes bara som katastrof!! Det var bara att leta nya biljetter och lyckades få direktflyg från Kastrup med SAS inkl en hotellnatt i Aten, för 2 700 kr. Helt OK. Behövde bara flytta fram utresan en dag.

Idag känns allt bra igen!!flabb_flab

// Karin

Tobbe S
2010-03-12, 11:39
Ni som liksom jag hade köpt biljetterna direkt av City Airline:
Har ni fått mail eller annan kontakt från deras sida?
.

Nej, väntar på information om hur/när de betalar tillbaka pengarna. Skrev till dem igår och väntar på svar.

Tobbe

inkfish
2010-03-12, 15:17
Jag mailade i dag och fick följande svar:

hej
vi är i full gång med att meddela våra passagerare och hoppas kunna gjort detta inom närmsta dagarna

Hälsningar

Jag tycker det verkar gå sådär, måste jag säga;)

Sen såg jag nåt i signaturen på deras mail som jag missade förra gången:

Överväg miljöpåverkan innan du skriver ut detta e-postmeddelande.
Please consider the environment before printing this e-mail.

Från ett företag som lever på att FLYGA?flabb_flab

Yanna
2010-03-12, 15:52
Sen såg jag nåt i signaturen på deras mail som jag missade förra gången:

Överväg miljöpåverkan innan du skriver ut detta e-postmeddelande.
Please consider the environment before printing this e-mail.

Från ett företag som lever på att FLYGA?flabb_flab

Snacka om att Att sila mygg och svälja kameler!!!flabb_flab

Yanna

Masse
2010-03-12, 18:51
FIXAT!!!!

Inget ont som inte har något gott med sig.
Vår bokning hos City Airline innebar en viss anspänning i tidsplanen pga köksrenovering hos oss. Tack vare det inträffade har jag nu hittat o bokat en SAS-flight från Köpenhamn med datum som justerats med några dagar i förhållande till den första bokningen och som stämmer bättre med byggjobbet. DESSUTOM INNEBÄR DET 16 DAGAR I GREKLAND ISTÄLLET FÖR 14!! Prisskillnad när flygbiljett, transfer till svensk flygplats, parkering mm summerats = 200 kr dyrare. Hyfsat utfall! Allt förutsatt att betalningen till City Airlines återbetalas, men allt annat vore totalt oacceptabelt.

Dorbin
2010-03-12, 21:02
FIXAT!!!!

Inget ont som inte har något gott med sig.
Vår bokning hos City Airline innebar en viss anspänning i tidsplanen pga köksrenovering hos oss. Tack vare det inträffade har jag nu hittat o bokat en SAS-flight från Köpenhamn med datum som justerats med några dagar i förhållande till den första bokningen och som stämmer bättre med byggjobbet. DESSUTOM INNEBÄR DET 16 DAGAR I GREKLAND ISTÄLLET FÖR 14!! Prisskillnad när flygbiljett, transfer till svensk flygplats, parkering mm summerats = 200 kr dyrare. Hyfsat utfall! Allt förutsatt att betalningen till City Airlines återbetalas, men allt annat vore totalt oacceptabelt.

GRATTIS!!!_B-anana

EmmaAndreas
2010-03-15, 16:20
Jag och min sambo kom just hem från fjällen och jag läste mailet och vi båda sa direkt f** grr j-la skit!! För vi är mitt uppe i att planera rutt och är jätteglada över bokade resan men helt plötsligt kändes det inte som vi kommer få till denna resan... Kollade lite snabbt på flyg och då vi fick båda biljetterna t/r för totalt 4000:- var vi väldigt nöjda. Vill ju inte betala för mycket mer och byta och hålla på i Europa känns inte så intressant...

Kom på att vi alla kanske skulle höra av oss till Sverker på PLUS? För får verkligen ett flygbolag bara stänga ner avgångar? Borde de inte ta hand om de som är bokade och inte boka in nytt??

:mad:

/Emma

Så här stod det i vårt mail:
Käre resenär,

Under hösten 2009 öppnade City Airline 7 nya flyglinjer och från 19 April trafikerar vi 22 destinationer från Göteborg, Landvetter. Efterfrågan på flyglinjerna har varit mycket god, dock har vi inte sett samma positiva resultat på orderingång för linjen till Aten. Därför har vi nu tagit ett beslut om att stänga ned denna destination. Detta innebär att vi har avbokat er resa. Vi kan rekommendera er att antingen kontakta Norwegian eller SAS som även dem kör på denna destination.
Vi tycker självklart att detta är mycket tråkigt.

Vi kommer att återbetala er resa och eventuell avgift ni i förväg betalat för specialbagage. I största möjliga mån kommer vi att återbetala till de kontokort som ni betalat er resa med, i vissa fall blir återbetalning till bankkonto.
Vi kommer att kompensera er med ett värdebevis på sek500/person för tur och returresa, respektive sek250/person för enkelresa. Gäller ej spädbarn.

inkfish
2010-03-15, 16:55
Klart de får lägga ner, de är ju ute i väldigt god tid. Det finns nog inget regelbrott du kan hänvisa till där.

Jag har köpt nya biljetter för 1858 kr, mellanlandning i Frankfurt med bara nån timme emellan. Ett helt okej alternativ.

RUJO
2010-03-15, 20:00
[quote=inkfish;199011]Klart de får lägga ner, de är ju ute i väldigt god tid. Det finns nog inget regelbrott du kan hänvisa till där.

mellanlandning i Frankfurt med bara nån timme emellan.

Jag hoppas Du inte får det minsta försening bara. Flög den vägen i höstas.
Gbg- Franfurt-Athe. Den sista biten med Aegan. Vi var 15min sena och fick springa genom hela Franfurt Airport. Med svetten lackande hann vi
ombord som sista passagerare.
Kolla, om Du kan, vilka gater du anländer till och åker från.
Lycka till.

inkfish
2010-03-15, 23:06
Jag vet att det är tajt. Men enligt biljetten är det lufthansa hela vägen så jag räknar i alla fall med att inte själv betala nån ny biljett ifall en anslutning smyger sig.

ixam
2010-03-16, 15:00
Vi har fått exakt samma mail från Ciry Airline som alla ni andra. Men vi beställde resa igår gbg-fr.furt-aten t & r.
Cirka 3.000:- billigare och enligt körplanen LH hela vägen.

Kan vara värt att vänta i Fr.furt 3 tim för 3.000:-

laero
2010-03-16, 15:51
Nu har det löst sig för mig också. :)En kombination av SAS och Lufthansa blev bara ca 200:- dyrare, inklusive lite sämre flygtider och väntetider vid byte. Men hellre det än City A, med bra flygtider, men som inte går att lita på.

Även Olympic var mycket serviceminded som lät mig boka om en ej ombokningsbar inrikesbiljett till Lesbos, till en senare avgång för att få det att funka med SAS-planet från Köpenhamn.

Vill förresten tacka Riitta för tips om att SAS släppte billiga biljetter från Landvetterbye_bye

Lars

Riitta
2010-03-16, 19:04
Så bra att jag kunde hjälpa till:)

Riittabye_bye

Riitta
2010-03-21, 09:40
Har fortfarande inte hört något från Cityairlines eller fått pengarna tillbaka:( Har ni andra gjort det?

Riittabye_bye

inkfish
2010-03-21, 13:29
Den 12 mars fick jag mailet där de bad om mina uppgifter för att kunna betala tillbaka pengarna.

Skickade tillbaka det ett par dagar senare men har inte fått några pengar än.

Masse
2010-03-21, 21:20
Jag fick den 14 mars deras beräran om bankuppgifter och löfte om återbetalning. Svarade samma dag. Har inte sett några pengar ännu.

Riitta
2010-03-21, 21:48
Vi skulle ju åka samma dag, men jag har inte fått några frågor från dom ännuAng_elx Skickade iväg ett mail till dom nu, så hoppas dom hör av sig i morgon.

Riittabye_bye

Masse
2010-03-22, 10:00
Vi skulle ju åka samma dag, men jag har inte fått några frågor från dom ännuAng_elx Skickade iväg ett mail till dom nu, så hoppas dom hör av sig i morgon.

Riittabye_bye

Klokt att du mailade dem. Då får du förmodligen samma besked som jag. Det fick jag ingalunda per automatik utan efter att jag själv kontaktade dem pga ryktet här på Kalimera om att linjen skulle läggas ned.

olaa
2010-03-22, 10:16
Vi fick tillbaka våra pengar i fredags.

/Ola

marieg
2010-03-22, 10:56
Lustigt, vi har bokat City Airlines via Travelstart. Men inget besked om att flyget är inställt fortfarande...
Det är 07.00 flyget Gbg-Aten 12/6 vi skulle åka med....
har mailat dem nu iallafall - suck!

kimmen
2010-03-22, 20:19
Klicka HÄR (http://www.cityairline.com/info-ang-milano_-aten;jsessionid=5DCD6820A5CC0D6087DE18AC592229F6) för hemsidans information angående de inställda flyglinjena till Atén och Milano.

/kimmen

inkfish
2010-03-23, 14:44
I dag har jag fått värdechecken på 500 kr per post.

Tyvärr går den inte att överlåta. Jag hade tänkt ge bort den för jag har ingen lust att använda den själv. Grundkravet på det flygbolag man väljer är ju liksom att linjen faktiskt trafikeras...

Några pengar på mitt konto har jag däremot inte sett till än.

Tobbe S
2010-03-23, 15:38
Jag fick mina pengar på mitt konto i fredags den 19/3, men någon värdecheck har jag inte sett till

Tobbe

inkfish
2010-03-26, 15:46
I går morrade jag lite till City Airline om mina pengar. De svarade då att återbetalningarna gjordes till bank onsdag i förra veckan - och skulle vara "på mitt kort" senast i dag fredag.

Vad de menar med på mitt kort vet jag inte, det är ett rent betalkort utan kredit. Men jag hade mailat mitt kontonummer till dem.

I dag har pengarna fortfarande inte dykt upp.

Oxi
2010-03-26, 17:20
Värdecheckarna har kommit. Inga pengar har synts till. Mailade dem igår och frågade efter återbetalningen. Har inte fått något svar.:mad:

Masse
2010-03-27, 01:45
Återbetalningen från City Airlines är verkställd till mig. Men inte på det sätt som jag trodde.

Eftersom de i sitt mail uppmanade mig att meddela dem om till vilket bankkonto-nr som jag ville ha återbetalningen insatt, så är det på det kontot jag hade förväntat mig att pengarna skulle dyka upp. Men de har istället struntat i mitt svar och backat den ursprungliga betalningen på den aktuella betalningsdatumen, OCH TILL DET KONTO VARIFRÅN JAG GJORDE MIN BETALNING, vilket var ett annat Visa-konto.

Så tipset till er som inte hittat någon återbetalning är att kolla på det konto och den datum varifrån betalningen gjordes.

inkfish
2010-03-27, 13:14
Fast att det skulle göra så framgick nog av mailet: I största möjliga mån kommer vi att återbetala till de kontokort som ni betalat er resa med, i vissa fall blir återbetalning till bankkonto.

För mig är det dock samma konto det handlar om - och några pengar har jag fortfarande inte sett till.

inkfish
2010-03-30, 22:55
Nån mer som fått sina pengar än?

När jag kollade mitt konto tidigare i dag hade de fortfarande inte kommit.

Riitta
2010-03-31, 09:17
Jag har också fått mina nu. Kollade på kontoutdraget och där var dom:rolleyes:
Hoppas detta ordnar sig för dig också snarast.

Riittabye_bye

Tobbe S
2010-03-31, 09:35
För mig gick det väldigt smidigt, fick både pengarna och värdebevis den 19/3.

Tobbe

Ayelet
2010-04-16, 08:10
Hur har det gått för er som hade bokat Landvettter - Aten, har ni fått tillbaka penger för era biljetter? Det har INTE vi :mad: trots upprepade mail, telefonsamtal och nu senast ett vanligt brev. Är inte detta skandal!?

BIB
2010-04-16, 08:42
På mitt fakturakonto Mastercard/Icakort har de tagit bort uttagsposterna i november när betalningen för biljetterna gjordes, så man ser inte direkt att det är justerat, tycker att det var lite kontstigt att det inte sattes in på kontot i mars istället. Men jag har inte sett till några värdecheckar???? har ni fått dessa samtidigt som pengarna har anlänt? Kanske är läge att kolla var de tagit vägen!

laero
2010-04-16, 09:32
Hur har det gått för er som hade bokat Landvettter - Aten, har ni fått tillbaka penger för era biljetter? Det har INTE vi :mad: trots upprepade mail, telefonsamtal och nu senast ett vanligt brev. Är inte detta skandal!?
Om det är så att ni fortfarande inte fått tillbaks pengar så ska ni reklamera köpet till kortföretaget. De blir då tvungna att se till att ni blir ersatta ekonomiskt. Jag tror att det är ett bra sätt att också sätta lite blåslampa i baken på City Airlines som alltmer framstår som en oseriös aktör.

Lars

Masse
2010-04-16, 09:56
På mitt fakturakonto Mastercard/Icakort har de tagit bort uttagsposterna i november när betalningen för biljetterna gjordes, så man ser inte direkt att det är justerat, tycker att det var lite kontstigt att det inte sattes in på kontot i mars istället. Men jag har inte sett till några värdecheckar???? har ni fått dessa samtidigt som pengarna har anlänt? Kanske är läge att kolla var de tagit vägen!

Jo så skedde med min återbetalning också. Man backade den ursprungliga betalningen. Kanske för att därmed också åstadkomma en räntekorrigering, även om det ju låter förvånansvärt hovsamt. Våra värdecheckar fick vi ett par dagar efter att återbetalningen verkställdes. För vad det nu är värt. City Airline hamnar ju inte överst på listan över favoritflygbolag precis.

CW
2010-04-24, 09:08
Nej detta visste jag inte, jag skall åka den 17 juli .... skall vidare till Lavrion för att segla runt en vecka. Därefter skall jag ta mig till någon trevlig ö. Finns det någon som kan komma med föslag?

Hellen
2010-04-24, 13:02
Nej detta visste jag inte, jag skall åka den 17 juli .... skall vidare till Lavrion för att segla runt en vecka.

Menar du att du inte fått besked om att flyglinjen är nedlagd och du inte fått pengarna tillbaka?
// Helén

laero
2010-04-28, 22:56
City airlines har idag beslutat att lägga ner sin storsatsning på inrikesflyg enligt GP.
Enligt artikeln har också ägaren sålt bolaget till ledningsgruppen. Den uppgiften skulle ha fått mig att bli lite orolig om jag hade bokat resa med det bolaget i sommar. (jmf vad som hände i FlyMe)

http://www.gp.se/ekonomi/1.359389-flygnat-fran-goteborg-skrotas

Lars

kimmen
2010-04-29, 18:41
Enligt artikeln har också ägaren sålt bolaget till ledningsgruppen. Den uppgiften skulle ha fått mig att bli lite orolig om jag hade bokat resa med det bolaget i sommar.
Enligt en artikel idag i samma tidning säger ägaren Lars Magnusson så här i ett pressmeddelande:
"Jag ser nu att förverkligandet av min vision för City Airline måste skjutas på framtiden. Mitt intresse för att driva bolaget vidare i dess nuvarande form är begränsat. Jag är 77 år och det är dags för någon annan att ta över."

Om ägarens ålder är huvudanledningen till försäljningen tycker jag inte man behöver oroa sig speciellt mycket.

/kimmen

laero
2010-04-30, 12:52
Om ägarens ålder är huvudanledningen till försäljningen tycker jag inte man behöver oroa sig speciellt mycket.

/kimmen
Nej det är ju sant, men notera också att det är ägaren själv som anger att åldern är enda anledningen.
Hursomhelst, även min gode svåger (Tobbe S) meddelar att jag har fel i min oro för City airlines ekonomi. Enligt uppgift ska de ha hyfsad likviditet och ha redovisat svarta siffror.
Men .... så lät det även om FlyMe, de hade Islänningar och Norrmän med enorma ekonomiska resurser som ägare, sades det. Sedan började karusellen med ägarbyten och fiffel och vi stod där med oanvändbara biljetter.

Jag hoppas själv att jag har fel. Det behövs ett bolag som vill, vågar och lyckas att satsa på direktflyg till europeiska destinationer från Landvetter.

Lars, som kanske målar den fule på väggen helt i onödan ;)