handdator

Visa fullständig version : Resa med 1-åring i juli?


johanna99
2010-03-09, 10:50
Hej!

Vi funderar på att åka till Grekland i mitten av juli alt. något senare i sommar med vår son som då är dryga året. Vi har aldrig varit i Grekland och det är en hel djungel av alternativ... så jag tänkte höra om det är någon som har något tips.

Jag har tittat på Samos, Kreta och Rhodos som ser ut att vara fina, men är även öppen för annat. Vi skulle gärna bo på något mysigt ställe där det händer lite, dock ej partyställe så klart, men så att det finns lite restauranger, affärer, strandpromenad etc. Dock relativt lugnt där man bor, plus fin strand. Skulle även vara bra om man kan göra någon fin utflykt på ön om man vill... Finns allt detta på samma ställe? :)

Undrar också vad ni säger om grekisk ö i juli med barn. Är det på tok för varmt?

Tacksam för tips!

Johanna

Athina
2010-03-09, 11:14
Hej!
Hade jag fått ge ett råd så hade jag valt Naxos! Ag Anna eller Prokopikos eller rent utav inne i byn. Hela ön är full av långa vita sträder och många är långgrunda. Tycker inte Kreta är ett jätteroligt alternativ med små barn men vet ju många som gärna åker dit så det är ju väldigt personligt.
Juli är visserligen varmt men det fläkter ju rätt bra ute på öarna så det är stor skillnad från fastlandet. Solhatt, parasoll och hög solskyddsfaktor så är man i hamn:) Rekommenderar bara ett hotel med AC för det kan bli varmt på nätterna. Trevlig resa vart det än blir!
Mvh Christina

Eva L
2010-03-09, 11:31
Sifnos och Kamares tycker jag är ett bra alternativ för en småbarnsfamilj. Finns också en del tavernor och ett lugnt men mysigt kvällsliv. Goda bussförbindelser på ön så det är lätt att ta sig till andra byar.

Eva

May
2010-03-09, 12:32
Hei!
Det er nok mange steder man fint kan reise med en 1-åring. Jeg ville tenkt meg godt om, og ikke valgt en destinasjon uten flyplass. Det kan bli veldig strevsomt å måtte ta båt etter at man har landet med fly. Det kan jo også forekomme lange ventetider på båten. Vår på Syros et år, og da kom det gjester uka etter oss, som måtte vente 12timer på båten p.g.a. for mye vind. Da sittende i et skur på havna på Mykonos. Det er selvfølgelig ikke ofte slik skjer, men man bør ta det med i beregningene.
Til Naxos tror jeg man må ta båt.
Jeg ville nok kanskje ikke valgt Rhodos. I alle fall ikke Rhodos by. Det er masse biltrafikk i byen. Men det er jo mange steder ellers på øya som sikkert er flotte for små barn. Men hvis ikke flyplassen er utvidet, kan den være en stor prøvelse. Liten, med liten kapasitet og masse fly og reisende. Men har hørt at den skulle utvides, så det er mulig den er forbedrer. Dette kan kanskje andre fortelle om.
Kreta er jo allsidig, med noe for enhver smak. Vet at det er mange som reiser til Chania med små barn. Der har man flere små plasser. Platanias er hyggelig, men det kan være vanskelig å komme frem på fortauet med f.eks. barnetrille, fordi det er så smalt. Det er forøvrig ingen stranpromenade langs Chaniakysten.
Georgioupolis har jeg vært på sammen med våre barn og barnebarn på 3 og 5, og der var vi enige om at det var flott for små barn. Liten trivelig by med en fin strand hvor det selv i juli ikke er overfylt. Forøvrig er det en park i byen med et flott bassengområde og en del lekeapparater som er tilgjengelig for alle. Gjett om ungene stokoste seg!! Mange hyggelige tavernaer både i den lille byen og på strandpromenaden. Kan anbefales!klapp_klap
Men det er sikkert mange andre steder som egner seg like bra. Tror det er viktig å innhente opplysninger om de forskjellige stedene så man ikke er uheldig. For som jeg sier: Reiser man med barn, er det viktig å reise på ungenes premisser. For har ungene det bra, får man det bra selv også!
Lykke til:)
Hilsen Maybye_bye

C@nny
2010-03-09, 16:04
Hej!
Jag har rest med mina båda barn minst 1g/år till Grekland mm, från 8 resp 12 månaders ålder. Den minsta har firat alla sina födelsedagar i Grekland, och gör det även i år (hon fyller i juli) flabb_flab. Det är mao helt ok att resa i juli med små barn.
Sen är det ju som May skriver, - frågan om man ska välja en ö med flygplats eller om man ska lägga på en båttransfer med eventuella förseningar etc? Naxos är en jättefin ö, men den kräver ju båttransfer från ex.vis Santorini. Kreta fungerar bra, vi flög dit när lilla tjejen skulle fylla 1 år, och det var då 8 bebisar på planet!
Jag skulle dock (igen) vilja rekommendera Kefalonia och Lassi. Inte världens roligaste by kanske, men ni har ju många restauranger och jättefina stränder i byn. Sen ligger ju Argostoli nära, där det finns massor med affärer, restauranger, en hamnpromenad mm.
Det finns dessutom jättemånga utflykter man kan göra runt ön.
Hälsar
C@nny