handdator

Visa fullständig version : Tips på aktiviteter?


Lindos
2010-03-07, 21:28
Hej!

Nu har min sambo och jag bokat semester och det blev Parga i år igen. Det var två år sedan vi var där för första gången och vi blev helt förälskade i resemålet!!! :) Då njöt vi mest av sol och bad men i år hade det varit kul att hitta på något samt se sig om lite mer. Är det någon som har tips på bra aktiviteter? Har hört talas om att man ska kunna promenera till Lichnos beach genom olivlundarna. Finns det guidade turer eller är det någon som vet hur man hittar vägen över bergen? Kommer ihåg ett litet tåg som ibland stod vid stranden inne i stan. Har för mig att det gick upp i bergen... Har någon åkt med och var det någonting att se? Tar tacksamt emot alla tips! :)

Mvh Linda

Eva L
2010-03-07, 21:45
Det är inte svårt att hitta genom olivlundarna och promenaden tar inte mer än 45 minuter. Jag är urusel på vägbeskrivningar så det avstår jag till någon annan. Någon har tidgare gett en bra i en gammal tråd. Gick med sällskap första gången men andra gången hittade jag enkelt själv. Att ta en tur till Acheronfloden och vandra på stigarna ovanför samt i vattnet är en härlig upplevelse. Om ni inte besökt Sarakinikostranden tycker jag att ni ska göra det och prova den högt belägna tavernan för den goda maten och utsiktens skull. Dit är det längre att gå så då är det bättre att ta badbåten.

Jag gjorde också en dagstur till Paxos och Antipaxos med Marco Polo. Det var en mycket fin dag. Meteora har jag själv inte besökt men många har talat sig varma för den utflykten så har ni tid och energi är det säkert mycket sevärt.

Eva

Lindos
2010-03-08, 17:55
Tack för tipsen Eva! :) Det låter som att det inte ska vara så värst svårt att hitta genom olivlundarna. Kan vi inte gå fel om vi väl hittar vägen upp på bergen, eller är det så att stigarna delar sig? Hoppas på nån beskrivning på hur vi ska hitta rätt, för då har jag förstått att vi har en vacker väg att vänta oss :)

Sarakinikostranden lyckades vi missa helt sist. Googlade fram lite bilder och tycker att det ser jättefint ut, så det blir absolut en båttur dit i sommar! klapp_klap
När det gäller Paxos och Antipaxos så funderar jag på om det är bäst att åka på en organiserad endagstur eller om man kan ta en båttur över och ta sig runt på egen hand. Vad tror ni? Och hur är baden jämfört med t.ex. Lichnos? Meteora verkar intressant men jag är lite skeptisk till att lägga två dagar och att tillbringa så mycket tid i en buss i den värmen... Men man vet ju aldrig... ;)

Är det någon som har åkt över till Korfu? Jag hade gärna velat åka dit när vi ändå är i närheten. Funderar dock lite på hur lång båtresa det är, vad det kan kosta ungefär och vad man kan göra på den orten man anländer till!?

/Linda

Tobbe S
2010-03-08, 18:42
Meteora verkar intressant men jag är lite skeptisk till att lägga två dagar och att tillbringa så mycket tid i en buss i den värmen... Men man vet ju aldrig... ;)


Det skall du inte missa! En fantastisk resa med en fantastisk kunnig och fängslande guide (Christina tror jag hon hette) som vi hade, är det verkligen värt både tid och pengar.

Tobbe

JohnS
2010-03-09, 08:33
Fra i fjor kan man reise til Meteora på dagstur fra Parga uten overnatting, etter at den nye motorveien tvers over Nord-Hellas begynner å bli ferdig. (Kjøretiden fra Ioannina til Thessaloniki er redusert fra 8 til vel 3 timer, ble det sagt!) Vi tok turen sist høst, og den var fantastisk! Jeg tror jeg vil gå så langt som å si at det var en av de aller største opplevelsene jeg har hatt på mine ca 30 turer til Hellas. Så gå ikke glipp av den!

Det lille toget kan være en sjarmerende og avslappende avveksling en ettermiddag. Man kan enten ta turen opp til Ali Paschas borg, som er den siste borgen som ble bygget i Europa, eller alternativt besøke den frodige dalen nedenfor Amtoussa, med en ny-restaurert mølle som er drevet av vannkraft. Vi hadde en utrolig engasjert guide som hadde vært med på restaureringen, og hadde mye å fortelle om livet i dette området tidligere.

På båtturen til Paxos/Antipaxos er det bare en av båtene (tror jeg) som går inn i en grotte underveis, de andre har for høy mast. Jeg husker ikke navn på båtene, så hvis du vil ha en spesiell opplevelse, så spør på forhånd om man går inn i grotten eller om man bare får se den fra utsiden.

Så god tur til Parga, du kommer helt sikkert til å få fantastiske dager der!

Lindos
2010-03-09, 17:01
Det skall du inte missa! En fantastisk resa med en fantastisk kunnig och fängslande guide (Christina tror jag hon hette) som vi hade, är det verkligen värt både tid och pengar.

Tobbe

Okej, kanske får fundera en gång till då ;) Vet du vilket bolag ni åkte med?

Lindos
2010-03-09, 17:35
Det låter ju toppen att man numera kan ta en dagsutflykt till Meteora och slippa måååånga timmar i buss. Det är framförallt restiden som har gjort mig tveksam tidigare. Jag lovar att sätta upp Meteora på listan över saker vi vill göra/se för det låter ju på er som att det inte är någonting man bör missa :)

Tack även för de andra tipsen JohnS. Om det blir en tur till Paxos/Antipaxos så ska vi absolut höra oss för och se till att båten kan åka in i grottan. Är annars övertygad om att semestern i Parga kommer att bli fantastisk för det är absolut ett av mina favoritställen so far :)

Ikaros2
2010-03-09, 18:27
Ioannina, Vikos Gorge, Dodoni, m.m. er helt topp!!!
Bare en kort biltur inn i landet fra Parga. Du bruker lett et par dager bare i Ioannina.
Vikos Gorge og Pigi er helt "rå"!!!_B-anana

Vilma
2010-03-11, 15:17
Instämmer med alla Eva Ls tips.
Vi åkte en dagstur till Paxos och det kan jag rekommendera. Marc O´Polo ser väldigt fin ut men vi var inte så lockade av att sitta i solgasset i timmar på en båt fullastad med folk. Vi tog därför en annan båt som snabbt tog oss över och vi var väldigt nöjda med den turen. Vi stannade först vid en liten fin hamn med tid för en öl eller ett bad sen åkte vi runt ön och in i grottan. Vi blev lite snopna när vi inte fick bada vid grottan som vi trodde men vi fick istället åka vi in i den. Jag skulle nog inte själv vilja simma in i grottan och jag tycker inte att det var så märkvärdigt att åka in i den heller, men det var väldigt vackert däromkring. Vi åkte sedan till en jättefin sandstrand där vi stannade i ett par timmar för sol och bad. Sista stoppet var Gaios, en jättemysig liten by, där det var tid för att strosa runt och för en bit mat. Vi hann också med ett bad. Vi hade gärna stannat längre där.

Om ni vill uppleva det genuina Grekland så kan jag rekommendera att ni tar en tur upp till Aghia. Där kan ni äta fantaskisk god mat med den grekiska ortsbefolkningen. Detta med en underbar utsikt ner över dalen mot Anathossa, Parga och havet.