Logga in

Visa fullständig version : Kalives Beach för första gången

hellepelle
2010-03-06, 15:02
Hejsan,
Vi har bokat resa till Kalives 10-24 juli. Har endast varit där och hälsat på över dagen ett par gånger när vi haft hyrbil och tycker att byn verkar lugn och skön. Nu ska maken och jag bo i där i två veckor och bara koppla av. Vi ska väl i vanlig ordning hyra bil några dagar också för att se oss omkring.

Jag är tacksam för tips om bra matställen i själva Kalives eller om det finns några som man bör undvika.

Hur är det om man ska ta buss till Chania - måste man upp till huvudvägen då, eller går det någon direkt från byn?

Nu börjar nedräkningen!

Hälsningar
Hellepelle

Millie
2010-03-06, 23:34
Kalives är ett bra val, som så många andra orter på Kreta!
Ett jättebra matställe (som vi tyckte) var Akrogialis, ligger efter stranden.
Gå ner vid torget, god mat och relativt billigt +trevlig personal!

/Kerstin

wilda
2010-03-08, 11:43
Håller med om Kalives.
Återvänder i år för tredje gången.:)

Däremot håller jag inte med om tavernavalet. Men det är det som är så svårt med att tipsa... alla har vi vår subjektiva bild av ställen vi besökt. Akrogialos är en av de taverner jag verkligen blivit besviken på i Kalives. Har ätit där bara pga enkelheten när vi legat på stranden precis intill, men vi tyckte både servicen och maten var under acceptansnivå.

En pärla tycker jag är Zorbas, på torget. Familjedriven taverna med ypperlig kretensisk mat. Dock var den stängd rätt ofta förra året... Vet inte varför. Och man bör inte gå när det är fullt, för då klarar sonen i huset inte riktigt av stressen.

Men som sagt, Kalives är en jättetrevlig by, och det finns så många bra taverner så ni kommer nog hitta en favorit själva - som ni kan tipsa om sen Ang_elx

Vad gäller buss till Chania så går den genom byn och är väldigt smidig att ta. Dock går den inte så ofta gånger per dag, så det gäller att passa tiderna.

Hoppas ni får en underbar semester!!

småland
2010-03-11, 14:50
Hejsan,
Vi har bokat resa till Kalives 10-24 juli. Har endast varit där och hälsat på över dagen ett par gånger när vi haft hyrbil och tycker att byn verkar lugn och skön. Nu ska maken och jag bo i där i två veckor och bara koppla av. Vi ska väl i vanlig ordning hyra bil några dagar också för att se oss omkring.

Jag är tacksam för tips om bra matställen i själva Kalives eller om det finns några som man bör undvika.

Hur är det om man ska ta buss till Chania - måste man upp till huvudvägen då, eller går det någon direkt från byn?

Nu börjar nedräkningen!

Hälsningar
Hellepelle
Vi gillade också Kalives jättemycket:) det stället vi fastnade för och tyckte vi åt både gott och prisvärt är Mistrali,tror det tillhör hotellet med samma namn, men ligger tvärs över vägen precis vid stranden.
Det fanns en italiensk restaurang/pasta/pizza alldeles intill tror den hette Il forno där hade de supergoda pastarätter!!
Lyckos er som ska dit!!bye_bye

hellepelle
2010-03-21, 12:48
Hej och tack för era svar och tips! Härligt att kunna gå in här på Kalimera när längtan efter Kreta sätter in, som i dag när det snöar ute...
Hälsningar
Helena

Kalives
2010-08-29, 15:10
Hej vi ska dit om 6 dagar!! flabb_flab

Några mer bra tips att ge om orten?

*längtar*

wilda
2010-08-30, 09:17
Visst längtar man iväg nu när det helt plötsligt blivit höst här hemma!?
Vi åker också till Kalives snart, men några dagar senare: Den 7e september.

Jag tänkte skriva till dig på din andra tråd, angående barn o aktiviteter. Men som du kanske förstått så finns inte så jättemycket för barn i Kalives. Inga vattensporter, inga hoppborgar. Men en härlig lång sandstrand, och Kalives Beach har en liten "lekpark". Och det är en mysig by, så jag tror ni kommer trivas!

Almirida, grannbyn, är full av svenska barnfamiljer. Stranden där är också väldigt långgrund. Vi brukar göra nåt besök dit, men föredrar Kalives grekiskhet framför Almiridas mer badresort-stämning.

Ett tips för att 9-åringen ska få lite roligare är ju att åka till Limnopoulis. Badlandet. Jag är osäker på vad som finns för 3-åringar där, men vi tänkte nog åka dit någon dag. - Vår tjej fyller tre under semestern.

Vårt bästa restaurangtips i Kalives är fisktavernan som ligger allra längst bort på stranden, öster ut. - Mot Almirida, alltså. Det är kanske inte den finaste, men den ligger bra i änden av stranden så att Ellen kan springa omkring lite, och de har god fisk och är väldigt trevliga.

- Vi kanske ses på stranden nån dag?

/anna