handdator

Visa fullständig version : snakk gresk raskt og lett!


Nora
2005-10-26, 18:35
I påvente av den greske læreboka som jeg har bestilt fra Nordli, sitter jeg her med en artig liten sak fra Friundervisningen. Den heter "snakk gresk raskt og lett". Må bare skrive dette, for den er bare så utrolig morsom. Første avsnitt har overskrift "norsk er ikke noe verdensspråk". Jøss, det må jeg si! :eek: For en villfarelse jeg har levd i..:D Så fortsetter det: "Du trenger ikke å investere så voldsomt mye tid og konsentrasjon". Nei, herregud, gresk glir jo bare helt umerkelig inn det...;) Men så kommer det beste: "Du bør begynne minst 6 uker før du skal ut og reise!" Puh, det var godt å vite, da kan jeg jo faktisk drøye til mai før jeg lærer meg gresken "raskt og lett". Ikke trenger jeg å konsentrere meg engang, og tida kan jeg bruke på andre ting.klapp_klap Noen fine tegninger er det i boka også, det beste er kanskje det med en don juan av en greker på stranda, som nok prøver å sjekke opp en lettkledd turist-snelle på gresk. MEN - ingen fare, hun har nok lest boka "snakk gresk raskt og lett" og er nok fullt istand til å svare for seg.flabb_flabflabb_flab Hun har nok ihvertfall lært å bestille et glass ouzo.. Kanskje..:rolleyes: Boka er vel i og for seg ganske ubrukelig hvis målet er å lære gresk, men som underholdning er den virkelig et funn!:D:D

xristina
2005-10-26, 18:37
Gjett hvem som også har den...? :o

karinafp
2005-10-26, 18:41
Här kommer ett par absolut nödvändiga fraser att kunna, i synnerhet den första:
(Hämtade från den fantastiska sajten www.zompist.com/thought.html (http://www.zompist.com/thought.html) där det inte finns någon som helst hotellreklam ;))

Harrap's Greek phrasebook:

I'm absolutely knackered.
Eímai ptóma stin koúrasi.

He swims like a fish.
Kolumpáei san delfíni.






Karin

Inge
2005-10-26, 18:45
I påvente av den greske læreboka som jeg har bestilt fra Nordli, sitter jeg her med en artig liten sak fra Friundervisningen. Den heter "snakk gresk raskt og lett". Må bare skrive dette, for den er bare så utrolig morsom. Første avsnitt har overskrift "norsk er ikke noe verdensspråk". Jøss, det må jeg si! :eek: For en villfarelse jeg har levd i..:D Så fortsetter det: "Du trenger ikke å investere så voldsomt mye tid og konsentrasjon". Nei, herregud, gresk glir jo bare helt umerkelig inn det...;) Men så kommer det beste: "Du bør begynne minst 6 uker før du skal ut og reise!" Puh, det var godt å vite, da kan jeg jo faktisk drøye til mai før jeg lærer meg gresken "raskt og lett". Ikke trenger jeg å konsentrere meg engang, og tida kan jeg bruke på andre ting.klapp_klap Noen fine tegninger er det i boka også, det beste er kanskje det med en don juan av en greker på stranda, som nok prøver å sjekke opp en lettkledd turist-snelle på gresk. MEN - ingen fare, hun har nok lest boka "snakk gresk raskt og lett" og er nok fullt istand til å svare for seg.flabb_flabflabb_flab Hun har nok ihvertfall lært å bestille et glass ouzo.. Kanskje..:rolleyes: Boka er vel i og for seg ganske ubrukelig hvis målet er å lære gresk, men som underholdning er den virkelig et funn!:D:D

Er det ikke slik med det meste fra Friundervisningen?

Nora
2005-10-26, 18:45
Gjett hvem som også har den...? :o

Ja, du har vel det ja, kan jeg tenke meg.:D:D Har nesten vært litt flau over å ha den:o. Har bare lånt den på biblioteket, da. Det var det beste de hadde å tilby av språkkurs. Er det mulig? Du har vel ikke tilfeldigvis det gresk-kurset som er på CD-rom? Det så litt bra ut.

inkfish
2005-10-26, 18:46
Nora, det låter som en helt omistlig bokflabb_flab

Misan
2005-10-26, 18:47
flabb_flab flabb_flab flabb_flab Verkar vara den totala motsatsen till en lärobok jag bläddrade i i somras! "How to learn Greek in a 100 years". Där var tesen att efter 100 år kan man eventuellt börja kommunicera en smula på grekiska... :D

Ibland (eller alldeles för ofta om jag ska vara ärlig) känns det som om det ligger nåt i det. Efter att ha tillbringat fem månader iår (fr mitten av mars t mitten av augusti) i Grekland, så förstår jag en hel del. Men steget till att prata språket känns ooooootrooooooligt långt! :(

Nora
2005-10-26, 18:51
flabb_flab flabb_flab flabb_flab Verkar vara den totala motsatsen till en lärobok jag bläddrade i i somras! "How to learn Greek in a 100 years". Där var tesen att efter 100 år kan man eventuellt börja kommunicera en smula på grekiska... :D

Ibland (eller alldeles för ofta om jag ska vara ärlig) känns det som om det ligger nåt i det. Efter att ha tillbringat fem månader iår (fr mitten av mars t mitten av augusti) i Grekland, så förstår jag en hel del. Men steget till att prata språket känns ooooootrooooooligt långt! :(

Nei, huff da, så deprimerende!:( Og jeg som trodde at hvis jeg kanskje brukte 12 uker da, istedenfor 6, så er jeg vel fullstendig utlært...snyft_drop Neida, men jeg håper ikke det er altfor mye i at det tar 100 år. Hadde liksom håpa på å kunne få stammet fram noen fraser til sommeren igjen. Og at jeg skjønner BITTELITT av det jeg hører...Fins det en sjanse i havet for det, tro?

karinafp
2005-10-26, 18:53
Hadde liksom håpa på å kunne få stammet fram noen fraser til sommeren igjen. Og at jeg skjønner BITTELITT av det jeg hører...Fins det en sjanse i havet for det, tro?

Absolut! Du har ju ett halvår på dig, minst! Och när vännerna på Karpathos får höra att du har lärt dig lite, så blir de så glada och börjar prata sakta och vänligt med dig...:D

Karin

karinafp
2005-10-26, 18:58
Dessutom har du ju börjat lyssna på grekisk radio nu! klapp_klap Ditt ordförråd kommer att öka i takt med att du försöker förstå vad de sjunger om...(du vet ju var du kan hitta sångtexterna) ;) och inom kort kan du till och med förstå vad de gör reklam för! Ang_elx

Karin

xristina
2005-10-26, 19:02
Ja, du har vel det ja, kan jeg tenke meg.:D:D Har nesten vært litt flau over å ha den:o. Har bare lånt den på biblioteket, da. Det var det beste de hadde å tilby av språkkurs. Er det mulig? Du har vel ikke tilfeldigvis det gresk-kurset som er på CD-rom? Det så litt bra ut.
Jeg har et par på cd-rom :o , men er usikker på hvilken du mener...

Misan
2005-10-26, 19:04
Hadde liksom håpa på å kunne få stammet fram noen fraser til sommeren igjen. Og at jeg skjønner BITTELITT av det jeg hører...Fins det en sjanse i havet for det, tro?

Oj! Det var inte meningen att helt ta hoppet ifrån dig... :o Självfallet hinner du lära dig en hel del fram till sommaren! Och troligen kommer du, precis som jag, inse att du förstår mer och mer ju mer du HÖR språket.

För mig var det sen så att det gick i vågor. Efter en månad tyckte jag att jag förstod jättemycket och att jag snart kunde börja prata. _B-anana (Ska väl tilläggas att jag läst grekiska en termin för en massa år sedan och dessutom varit i Grekland en mängd ggr). Några dagar senare tyckte jag att jag inte fattade ett ORD av vad NÅN sa :eek: - och att försöka säga nåt gav mig bara ont i huvudet...:mad:

Sen fortsatte det så resten av tiden. Men självfallet gick det bättre och bättre ju mer jag övade.

Men att steget är långt mellan att förstå ett språk till att prata det gäller ju inte bara för grekiska. Så är det väl med de flesta nya språk....

karinafp
2005-10-26, 19:07
Men att steget är långt mellan att förstå ett språk till att prata det gäller ju inte bara för grekiska. Så är det väl med de flesta nya språk....

Jo, det gäller ju att få det passiva ordförrådet att bli aktivt... dvs att hitta orden bland hjärnvindlingarna just när man behöver dem, och inte ett par timmar efteråt...;)

Karin

Misan
2005-10-26, 19:09
Det är min upplevelse också! De allra flesta blir otroligt glada över att man försöker! Man får akta sig för att uttala orden för väl bara... Då tror de att man kan mer än man gör och börjar prata jättefort!!

Så ibland är det en fördel att låta som en "xenos"!

Misan
2005-10-26, 19:11
Just precis! Det kan lätt kännas som om orden ligger och brottas med varandra innanför pannbenet istället för att trilla ner i munnen, där man behöver dem! :mad: :eek: :( __D

karinafp
2005-10-26, 19:13
Man får akta sig för att uttala orden för väl bara... Då tror de att man kan mer än man gör och börjar prata jättefort!!

Jotack, DET har vi varit med om, minsann! Ang_elx Säger en väl inrepeterad mening på klingande grekiska och får en lång harang till svar. Och då står man där och ser fånig ut...flabb_flab

Karin

Nora
2005-10-26, 19:21
Dessutom har du ju börjat lyssna på grekisk radio nu! klapp_klap Ditt ordförråd kommer att öka i takt med att du försöker förstå vad de sjunger om...(du vet ju var du kan hitta sångtexterna) ;) och inom kort kan du till och med förstå vad de gör reklam för! Ang_elx

Karin

Ja, jeg skjønte faktisk litt av det Mixalis Xazigiannis sang om i monos mou. Bortsett fra at jeg tolket det sånn at jeg trodde han sang at han var ensom og lekte gjemsel med en utlending...:D:D:D Men pytt, pytt.
Dessuten forstår jeg det når de snakker om tall og ukedager! Det er så kult å kjenne igjen ord! Jeg har blitt helt hekta jeg nå!

Nora
2005-10-26, 19:22
Oj! Det var inte meningen att helt ta hoppet ifrån dig... :o Självfallet hinner du lära dig en hel del fram till sommaren! Och troligen kommer du, precis som jag, inse att du förstår mer och mer ju mer du HÖR språket.

För mig var det sen så att det gick i vågor. Efter en månad tyckte jag att jag förstod jättemycket och att jag snart kunde börja prata. _B-anana (Ska väl tilläggas att jag läst grekiska en termin för en massa år sedan och dessutom varit i Grekland en mängd ggr). Några dagar senare tyckte jag att jag inte fattade ett ORD av vad NÅN sa :eek: - och att försöka säga nåt gav mig bara ont i huvudet...:mad:

Sen fortsatte det så resten av tiden. Men självfallet gick det bättre och bättre ju mer jag övade.

Men att steget är långt mellan att förstå ett språk till att prata det gäller ju inte bara för grekiska. Så är det väl med de flesta nya språk....

Ja, det der kjenner jeg veldig godt igjen fra da jeg studerte spansk på videregående. Noen ganger følte man seg som en verdensmester, andre ganger var man litt down.

karinafp
2005-10-26, 19:24
Det er så kult å kjenne igjen ord! Jeg har blitt helt hekta jeg nå!

klapp_klapklapp_klapklapp_klap Bravo!

Karin

Nora
2005-10-26, 19:32
Absolut! Du har ju ett halvår på dig, minst! Och när vännerna på Karpathos får höra att du har lärt dig lite, så blir de så glada och börjar prata sakta och vänligt med dig...:D

Karin

Jaaa, men det spørs om jeg kan snakke gresk med mine venner i ugreske Amopi da. Der er det vel ikke mye gresk?:cool::cool: Neida, bare tuller litt.flabb_flabflabb_flab Kjenner noen ekte amopi-innfødte. Også har man jo endel bekjente i Pigadia. Det skal bli spennende. Bare spørs om jeg tør. Kanskje jeg får helt sperre. Kan fort bli litt av hvert man sier hvis man får aksenten på feil plass.:o:o Det er det som er litt dumt når man ikke har noen å snakke gresk med underveis. Kunne trengt litt rettledning en gang i blant. MEN - jeg har jo gresk radio!klapp_klapklapp_klap

kari
2005-10-26, 19:44
Gjett hvem som også har den...? :o

SELVFØLGELIG har vi DEN :D flabb_flab :D

- JEG må innrømme at jeg lærte mange f r a s e r av den og ,
men det er MULIG...... ;) ..... at jeg brukte l i t t mer enn 6 U K E R :)

bye_bye Kari

Inge
2005-10-26, 19:45
Tre vintre har jeg gått greskkurs men prate flere setninger etter hverandre.....IKKE, og langt mindre å kunne føre en fornuftig samtale. Den første bøygen var alfabetet, før bokstavene sluttet å danse og slo seg til ro. Situasjonsbetinget dysleksi kalte jeg det. Den har jeg kommet over. Men noen fraser har det jo blitt. De mest nødvendige for å kunne overleve: Μια μπιρα παρακαλω og Ενα Ουζο παρακαλω og Ενα Ουζο ακομα παρακαλω

Nei, jeg tror fullt og fast på at man lærer best ved å bo i Hellas en tid, og det skal for min del skje om to år. Da skal alle grekere jeg kjenner i mitt nye hjem Pythagorion bli mine læremestre.

Inge

Nora
2005-10-26, 20:06
Ja, jeg led også av akutt dysleksi en ukes tid før det falt på plass. Har ihvertfall fått større forståelse for hvordan det må oppleves å ha dysleksi, eller at det kan være vanskelig for de minste på skolen å lære alfabetet. Skal alltid ha det i tankene, ja. Men nå går det litt rundt for meg, begynner å lese R istedenfor P på norsk og sånn. Det er nok en overgangsfase. Også den spansken da, som popper opp nå og da og forstyrrer.

kari
2005-10-26, 23:45
Også den spansken da, som popper opp nå og da og forstyrrer.

G u d s k j e l o v at jeg ikke kan s p a n s k da :rolleyes:
- det er visst problematisk nok uten.......... :)

:) Kari

Nora
2005-10-27, 15:46
G u d s k j e l o v at jeg ikke kan s p a n s k da :rolleyes:
- det er visst problematisk nok uten.......... :)

:) Kari



Ja, det er veldig forstyrrende, men det er sikkert fordi jeg er helt i startgropa med å lære meg gresk, og da blir det vel et salig kaos til å begynne med.