handdator

Visa fullständig version : Frågebild 120 - Löst - Chichén Itzá i Mexico


kimmen
2010-02-22, 20:13
Vad heter platsen där vi kan träffa på den här sötnosen? (Alltså platsen, inte bara gissning på land)

http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/FRAGEBILDER/DSCN4587-4-1.jpg
(Bilden är beskuren)

/kimmen

mrwalker
2010-02-22, 23:02
Kan det være Chichen Itza, Mexico?

Hellen
2010-02-23, 15:45
Lochness odjuret i Skottland?
// Helén

Lissi
2010-02-23, 16:22
Lousiana, Danmark:eek:

Lissi

kimmen
2010-02-23, 19:25
Kan det være Chichen Itza, Mexico?
Ja, det är Chichén Itzá i Mexico! RÄTT!! klapp_klapklapp_klap
Hur lyckades du lösa det så snabbt???

År 2007 hölls en global omröstning på internet där 100 miljoner människor röstade fram "Världens sju nya underverk". Chichén Itzá röstades fram som ett av dessa sju.

Här är ormen igen med sin kompis:
http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/Mexiko/DSCN4587.jpg

Och här är hela byggnaden, templet El Castillo:
http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/Mexiko/DSCN4558.jpg
(Ormhuvudena finns nedanför trappan på den vänstra sidan)


/kimmen

mrwalker
2010-02-23, 19:55
Hur lyckades du lösa det så snabbt???

Det er mange bilder av dette på The Internetz. Det gjelder bare å lete på rett sted... Ang_elx

kimmen
2010-02-23, 20:32
Det er mange bilder av dette på The Internetz. Det gjelder bare å lete på rett sted... Ang_elx
Hrmpf... då var det ju inte ens en intelligent gissning, utan bara "fusk".:mad: (Ungefär som att ladda ned en färdig uppsats från Internet...)

/kimmen

Elisabet
2010-02-23, 20:37
Det är väl inte fusk att använda sig av internet heller. Och inte av böcker.

kimmen
2010-02-23, 22:53
Det är min åsikt. Då blir det inte längre en gissningstävling, eller en möjlighet för någon som faktiskt har varit på platsen att känna igen sig, utan bara en tävling i vem som är bäst och snabbast på att leta bilder på nätet. Tråkigt...

/kimmen

Chras
2010-02-23, 23:29
Det är min åsikt. Då blir det inte längre en gissningstävling, eller en möjlighet för någon som faktiskt har varit på platsen att känna igen sig, utan bara en tävling i vem som är bäst och snabbast på att leta bilder på nätet. Tråkigt...

/kimmen

Det är inte så lätt att leta bilder på nätet. Vill någon gissa är det upp till var och en. En del analyserar för att få fram var bilden är tagen och om man då användet internet ska detta inte vara något hinder. Ett sätt är kanske att söka bland sina egna bilder.
Således är det upp till var och en att använda de medel som vederbörande önskar.
Det finns inga regler då det gäller att lösa bildgåtorna. Det är bara en trevlig sysselsättning i vintermörkret.
//Chras

kimmen
2010-02-23, 23:33
Det finns inga regler då det gäller att lösa bildgåtorna.
Det har jag inte påstått heller - jag bara framförde min åsikt...

/kimmen

Elisabet
2010-02-24, 06:53
Redan i den allra första bildgåtan stadfästes det att böcker och internet är ett helt ok sätt att ta hjälp av för att lösa gåtorna, när någon skrev:
"Jag har aldig varit åt det hållet i Grekland, men satt och kollade på bilder både på nätet och i böcker. Var faktiskt på väg att gissa på Chalki efter att jag sett en bild i boken "777 Grekiska öar" över Chalki! Men kom för sent för att gissa rätt!" - och ingen protesterade.

Dessutom är det ingen tävling utan en lek som vi roar oss med. Vilka sätt att gissa som är tråkigare än andra kan man så klart ha olika tycke om. Jag minns att efter det citerade inlägget tyckte jag det var roligt att någon lagt tid på att försöka hitta svaret. Däremot tycker jag det är tråkigt när någon som klarat en gåta blir anklagad för att vara mindre intelligent och fuska.

kimmen
2010-02-24, 07:42
Däremot tycker jag det är tråkigt när någon som klarat en gåta blir anklagad för att vara mindre intelligent.....
Det handlade inte om personen utan om gissningen. Läs igen...


Vilka sätt att gissa som är tråkigare än andra kan man så klart ha olika tycke om.
Och det är ju det jag har... min åsikt.


/kimmen

Lissi
2010-02-24, 09:14
Så då menar Du, Kimmen att om man inte själv varit på platsen och kanske inte någon annan som roar sig med att lösa gåtorna här heller har det, så ska man bara gissa vilt tills någon i t ex inlägg 2134 gissat rätt??:D..Låter lite tjatigt i MITT tycke....

Lissi

Chras
2010-02-24, 11:00
Tycker det börja låta som "Vad är en manipulerad bild"?
Kom ihåg att alla sätt är bra om kan kan lösa ett problem utan att någon annan blir lidande på det. Dock om det går för fort kan frågeställaren kanske finna det tråkigt att frågan inte levde så lång med det är bara att finna nya bilder att fråga om VAR?
//Chras

kimmen
2010-02-24, 13:48
Suck... I rest my case...

/kimmen