handdator

Visa fullständig version : Dansk "Feta" får inte heta Feta


ford prefect
2005-10-25, 10:34
Aftonbladet 2005-10-25:

"Dansk feta får inte heta feta
Danska mejerier får inte kalla ost producerad i Danmark för feta.

Det får bara grekisk fetaost heta, slog EU:s domstol fast på tisdagen, rapporterar TT.

Fetaost har sitt ursprung i Grekland, där den tillverkas av får- eller getmjölk."

Nora
2005-10-25, 10:50
Ja ja, jeg kommer til å kjøpe den danske fetaosten enten den heter feta eller ikke feta. Syns den er veldig god!

ford prefect
2005-10-25, 11:02
Ja ja, jeg kommer til å kjøpe den danske fetaosten enten den heter feta eller ikke feta. Syns den er veldig god!

Du har väl provat ÄKTA feta???

//Åke

Elisabet
2005-10-25, 11:13
Danska mejerier får inte kalla ost producerad i Danmark för feta.

Det får bara grekisk fetaost heta, slog EU:s domstol fast på tisdagen, rapporterar TT.Jasså, har de beslutat det nu igen. Undrar om denna segslitna strid är över nu då, eller kan Danmark överklaga till fler instanser? Står det nåt om undantag eller under hur lång övergångstid de får fortsätta att kalla osten Feta förresten?

Hur länge sedan var det förresten förbudet infördes? De danska producenterna måste ha hunnit sälja många miljoner kilo under processens gång.

För övrigt tror jag defintivit inte att Nora är den enda som kommer att förtsätta köpa den, för dålig är den inte.

Nora
2005-10-25, 11:25
Du har väl provat ÄKTA feta???

//Åke

Ja, hallo, det er klart jeg har prøvd ekte feta! Den er selvfølgelig best, men jeg kan spare meg for de skikkelig hjemmelagede geit-ostene. På en restaurant som vi er mye på når vi besøker Karpathos, lager de hvit geitost selv, som du får til gresk salat, og den var helt ubeskrivelig ille. Tror nesten en måtte være tilvent fra baby-stadiet for å orke å spise den ;). Men ellers er jeg veldig glad i GRESK feta. Her hjemme derimot, hender det jeg kjøper dansk, og på tross av sitt falske feta-navn så spiser jeg den med god apetitt. :D Jeg innrømmer det gjerne...

xristina
2005-10-25, 12:20
Jepp - Feta er blitt beskyttet som champagne og cognac. Jammen meg på tide! klapp_klap

Rasmus
2005-10-25, 13:10
Jag säger som Gert Fylking: Äntligen !!!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,719266,00.html

Ja, jag har faktiskt sett en butik som försökte pracka på sina kunder "Ekta farlig korv", vilket vid förfrågan visade sig avse "Äkta Falukorv"... Möjligen var den farlig, men knappast äkta...

:D

xristina
2005-10-25, 13:19
Ja, jag har faktiskt sett en butik som försökte pracka på sina kunder "Ekta farlig korv", vilket vid förfrågan visade sig avse "Äkta Falukorv"... Möjligen var den farlig, men knappast äkta...
:D Herlig!

Blir som de norske fiskebollene. De blir ofte oversatt til Fishballs... Og kommentaren da blir ofte; "I didnt know the fish had any balls..."

ford prefect
2005-10-25, 13:28
:D Herlig!

Blir som de norske fiskebollene. De blir ofte oversatt til Fishballs... Og kommentaren da blir ofte; "I didnt know the fish had any balls..."

Don´t drink water - the fishes f***s in it :D

Rasmus
2005-10-25, 13:55
:D Herlig!

Blir som de norske fiskebollene. De blir ofte oversatt til Fishballs... Og kommentaren da blir ofte; "I didnt know the fish had any balls..."


Okunniga människor du känner ;)
Det är klart att de "have balls".
Dock är de väldigt, väldigt små.
Vi brukar kalla dem... kaviar...:p
R :)
P.S. Nej, anatomi och sådant är inte min starka sida. Men LITE har jag nog uppe i njurarna...

Inge
2005-10-25, 13:58
Don´t drink water - the fishes f***s in it :D

Du skal nå vel ikke for svarten drikke opp hjemmet til fiskene. Drikk heller Ouzo

ford prefect
2005-10-25, 14:20
Du skal nå vel ikke for svarten drikke opp hjemmet til fiskene. Drikk heller Ouzo
klapp_klap klapp_klap klapp_klap _B-anana _B-anana

Krukan
2005-10-26, 10:46
Aftonbladet 2005-10-25:

"Dansk feta får inte heta feta
Danska mejerier får inte kalla ost producerad i Danmark för feta.

Det får bara grekisk fetaost heta, slog EU:s domstol fast på tisdagen, rapporterar TT.

Fetaost har sitt ursprung i Grekland, där den tillverkas av får- eller getmjölk."


YIPPI _B-anana _B-anana
/gunilla

Misan
2005-10-26, 12:53
Håller fullkomligt med Rasmus jag! Feta som inte smakar som feta bör inte heller kallas feta...

Handlar inte om ifall den är bra eller dålig - kan tycka att den är rätt god - men feta är det inte. Anser jag...

Nora
2005-10-26, 14:01
Er enig i det, eller kanskje jeg heller mener at ost som skal hete feta må være gresk. Om den smaker som feta, er en annen sak. Har smakt noen greske fetaoster som absolutt ikke smaker som feta etter min mening. Men her går det jo mer på individuell smak. Feta er det allikevel. Det blir litt som med ouzo, både det og feta er jo et varemerke for Hellas.