handdator

Visa fullständig version : Åter i cyberrymden


Monica P
2010-02-13, 14:45
Det är inte så enkelt det här med datorer. Antar att vi är några stycken som tycker detta.
...som 1995 eller när det var, då vi på mitt jobb fick order att börja skriva alla journalanteckningar o.s.v på landstingets nyinskaffade datorer, Vi fick några eftermiddagstimmars utbildning och sen var det bara att hoppa igång...

De av oss som delade kontor med nån mer försigkommen datorhanterare hade tur. På vårt rum lät det hela tiden: Åsa, kan du komma en stund?...- Snälla Åsa, jag har gjort något dumt...-Hördu Åsa , vad kan det här betyda?...och så vidare.

Min äldste son fascinerades från start, på hans skola hade de ett datorrum med ABC (= eller vad de hette, DOS ???) och vi föräldrar fick komma och titta en enda gång, sen var vi portade.

Sonen sommarjobbade och skaffade sig en Amiga och tillbringade nätterna framför denna, kom rödögd ut från sitt rum på morgonen...

Samme son är det som numera förser mig med då och då förnyade datorer, ger mig goda råd och information som jag låtsas fatta. Antagligen suckar han och hoppas att datorn ska klara av mina klantigheter. Mum-proof function?

Men här på Kalymnos är jag , jubel, jubel, en av de få tanter som över huvud taget har pillat på ett tangentbord. Den unga generationen kan , som annorstädes, mycket mer, men bland åldringarna sitter jag som en av de ganska få och knappar. Detta tröstade servicekillen mig med i morse när jag hämtade tillbaka datorn efter rundsmörjning och oljebyte.

bjorn
2010-02-13, 16:11
Monica vilken tur för oss andra Kalimeror att Du är tillbaka i cyberrymden igen.Fortsätt gärna med dina berättelser dom är mkt underhållande.
bjorn

Hellen
2010-02-13, 16:29
Monica vilken tur för oss andra Kalimeror att Du är tillbaka i cyberrymden igen.Fortsätt gärna med dina berättelser dom är mkt underhållande.
bjorn

Instämmer!
// Helén

sjöborren
2010-02-13, 16:31
Monica! Skönt att jag inte är ensam. ;) Några av mina vänner frågar ofta
- Kan du inte skriva lite om din dator, det är så roligt att läsa.
Jag skriver gärna små "kåserier" så om du vill höra om mitt förhållande till datorn, - och det är inte kärlek kan jag säga - kan jag skicka den till dig.

Hälsn. Lilla sjöborren.

Inger
2010-02-13, 16:37
Härligt Monica då hoppas jag vi kan se fram emot fler härliga berättelser från Kalymnos bye_bye
Inger

Riitta
2010-02-13, 16:38
Tänkte väl att nu är det datorn som har satt sig på tvären hos Monica, när du har varit borta ett tag:rolleyes: Skönt att den är arbetsvillig igenklapp_klap
Ser framemot och få läsa det senaste från Kalymnos:)

Riittabye_bye

Monica P
2010-02-13, 16:58
Ja, men det har också varit jättehårt väder med strömavbrott och sånt, och när åskan dånar runt om stänger man gärna ner känslig elektrisk apparatur.
På Kalymnos har vi sluppit snön och kylan och översvämningarna som plågat norra landsändan. Våra problem ligger mest på risken för att alla båtar slutar gå och flygen likaså. Regnen tas emot med förundran- det är inte ofta vi får såna mängder.
Sjöborren- publicera dig, alltid kul att ha en olyckskamrat...

sjöborren
2010-02-14, 13:01
Monica! Jag har bara skickat ett privat meddelande förut, så jag hoppas att jag gjort rätt.
En gång skulle jag skicka ett mail till Korea men som hamnade i Thailand ... :confused: så du förstår min oro.
Det här är det första jag skrev - för ett antal år sedan - men inte det sista.

Lilla sjöborren.

Monica P
2010-02-14, 15:18
Roligt, varför låter du inte fler få läsa...

sjöborren
2010-02-14, 17:10
Tack! Visst kan jag det, men vet inte var jag ska lägga det.
När jag går in på ordet är fritt, är det som att hamna i en koloni av sjöborrar - lite pinsamt. :cool:
Hur länge måste de finnas kvar? Kan ingen ta bort dem. :o

inkfish
2010-02-14, 22:28
Lägg det på Kafé Kalimera, sjöborren:). Den avdelningen är till för ämnen som är lite lösare i konturerna, mer småprat - som på ett kafé.

På Ordet är fritt ska allt Greklandsrelaterat som inte har en annan forumrubrik ligga (vilket väldigt många Greklandsrelaterade ämnen faktiskt har, forumet har ju många avdelningar).

När du ska starta en tråd, kolla igenom forumrubrikerna innan du väljer att lägga den under Ordet är fritt. Det ökar sannolikheten att du ska få de svar du är ute efter:)

sjöborren
2010-02-15, 11:43
Tack för svaret Inkfish! Det är just vad det handlade om. Jag brukar skoja och säga att jag kan läsa - skriva - prata grekiska ... bara lite. :o
Men när det gäller datorer är jag hopplös, ALLT BLIR FEL! :confused:
För mig är det inte kul men det roar tydligen vissa andra.

Kersti
2010-02-15, 21:07
Det här med datorer är inte lätt. Jag tycker att jag har hyfsad koll men mina barn är av en annan mening. Min mamma 76 år skaffade en egen dator för något år sedan. Barnen skrattade en dag när vi satt med hennes dator tre generationer och de insåg att jag var snabb i jämförelse med mormor trorts att de tycker att jag är hopplöst trögfattad. flabb_flab

sjöborren
2010-02-15, 23:32
Att jag har hyfsad koll tror jag inte att mina barn håller med om. :o
Från början tjatade alla i familjen att jag skulle lära mig att använda datorn, något som de idag kanske ångrat.
Jag skrev/ skriver ofta om mitt förhållande till datorn. :confused: :(
Monica fick läsa det första jag skrev - Det är inte lätt att lära gamla hundare att sitta, men att lära gamla "tanter" data .... som hon tycker jag ska publicera.
I morgon kanske jag lägger ut det? :rolleyes: