handdator

Visa fullständig version : Mallorca


Lissi
2010-02-12, 23:44
Jag säger alltid att jag är som nöjdast när jag har tre flygbiljetter i byrålådan varav 2 går till Grekland och PRECIS så är det nu:D
Vi hittade en charter till Mallorca i april för 6090kr för 2 pers en vecka. Jättekul! Där har jag inte varit sen 1990....Claes var där 1972...

En resa till Mallorca i april och två resor till Grekland i september-oktober. Man kan inte klaga....

Vad var det det Galenskaparna sjöng? " Det ska va gott å leva";)

Lissi

Netwolf
2010-02-12, 23:55
Håller med dig Lissi. Tre resor ska alltid va på g! Tyvärr har jag bara en på g själv, andra projekt som "måla om huset", "bygga klar carport" samt "renovera badrum" tar en del av tiden.

/Netwolf

Lissi
2010-02-13, 00:10
Tyvärr har jag bara en på g själv, andra projekt som "måla om huset", "bygga klar carport" samt "renovera badrum" tar en del av tiden.
/Netwolf

Men Du, med facit i hand så är det väl mer värt pengarna...eller:confused::confused:

Lissi - glad utan nyrenoverat kök:o

sjöborren
2010-02-13, 00:11
Grattis! Har inte varit där sedan mars 2002 ... tror jag? Att det var i mars minns jag bestämt eftersom det var St Patricks day.
Hur minns jag det? Jo, vi var på en pub där vi serverades öl :confused: ...
som för dagen färgats grön. :D

Vilma
2010-02-13, 00:20
En resa till Mallorca i april och två resor till Grekland i september-oktober. Man kan inte klaga....

Lissi

Det låter härligt!
Om ni ska bo någonstans i de sydöstra delarna så hyr bil en dag och åk till Es Trenc, en jättefin sandstrand värd ett besök.

Lissi
2010-02-13, 00:29
Ska noteras!!!!
När jag var där sist så var det fotbollsVM och ett herrans liv!....Fast nu klarar vi oss från det!;) Playa de Mallorca ska vi bo på, aldeles vid stranden och 400 m från lokalt centrum...men hur långt det är från t ex Palma de Mallorca har jag ingen susning om och det framgår inte riktigt av Vings hemsida...men hotellet får 4,8-4,9 av 5 möjliga så det är väl ok...
Ärligt talat så bryr vi oss inte, en bil 4 dagar så kommer vi vart vi vill:D

Lissi

Netwolf
2010-02-13, 08:15
en bil 4 dagar så kommer vi vart vi vill:D

Om ni inte varit i Deia förut. Don´t miss it! En sagolikt vacker plats som tar andan ur dig.

/Netwolf

Vilma
2010-02-13, 09:31
Cala Figuera vid Santanyi är också en underbar liten pärla :) .
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=186&pictureid=2889

Lissi
2010-02-13, 09:49
Jo Mallorca ÄR vackert och vi åkte en del runt 1990 bla till Deia, Valldemosa, Soller mfl platser men då hade vi 3 barn i bilen som bara ville bada;)

Nu ska vi lägga en del tid i Palma de Mallorca och återse den fantastiska katedralen och gamla stan, samt som sagt åka runt i vårens grönska. Det ska bli kul.

Lissi

Stinab
2010-02-16, 14:41
Vad härligt!
Då kan du rapportera lite snabbt om Palma när du kommer hem? :)
Ska dit en långweekend 6-9 maj. Ska bli skönt med lite miljöombyte!

Snörvliga hälsningar
Stinab bye_bye

Maggan1
2010-02-17, 14:17
Hej :)

Ja lite rapportering hade varit bra - har varit "anti" Mallorca under en väldigt lång period, men börjar tina upp lite nu :)
Anledningen till min negativa syn var en f.d arbetskamrat som åkte dit varje sommar med sin familj o bara åt på restauranger som serverade svenska mat o med många svenska gäster :eek: tyckte man kunde lika bra spara pengarna o semester i Sverige .
Men så såg jag ett reseprogram på TV med Richard Sjöberg som var just på Mallorca. Han hyrde cykel o cyklade runt på ön o övernattade även på något kloster längs vägen - det såg så härligt o fantastiskt ut så min nyfikenhet väcktes :) Och så fick jag även höras talas om ett apelsintåg som man absolut inte skulle missa utan passa på att åka när man besökte ön - om detta är något eller inte vet jag inte, men det lät mysigt iaf - hur som haver jag har nu sista tiden önskat mig åka till Mallorca över en weekend.

Hoppas ni får det trevligt där - inte så lång tid kvar :)

//Maggan bye_bye

Ingerp
2010-04-08, 08:30
Sitter just o väljer mellan Mallis, dit maken o jag först hade bokat en resa. Vi skulle åka 8:de maj till Puerto Soller, vandra o ta tåget till Palma mm. Så visade det sig att 18-åriga dottern oxå vill hänga med. Nu velar vi mellan Kreta o Mallis då dottern helt vill bada o vattnet är kanske förhoppningsvis lite varmare på Kreta.

Ha underbara resor till Mallis, som ju är en fantastiskt vacker ö!

//Inger (som inte skrivit på Kalimera på flera år)

Deia
2010-04-08, 11:22
Det är väl bara att erkänna - jag är ett Mallorca-fan ;):D! Eller ska jag säga ett fan av "det andra Mallorca". Därav mitt "nick" - Deia. Har tillbringat många semesterveckor på ön under de flesta årstider. (Fast vi har aldrig bott i Alcudia, Magaluf och liknande...brukar hyra på små hostal på plats)

Jag hade valt Mallorca före Kreta. Trakten kring Soller är helt underbar. Våren en bra tid att besöka innan turistinvationen börjar.
Vandra i apelsinlundarna och längs de gamla stenlagda stigarna på dagen och på kvällen sitta på torget i Soller (när dagsturisterna åkt hem) och äta apelsinkyckling på Cafe Soller, titta på barnen som leker, är inte dumt!

Jag gissar på att havsvattnet är väldigt kallt och har man otur kan det finnas maneter. Det är det negativa.

Inne i Palma försöker vi alltid göra ett besök på Celler Sa Premsa för dess genuina miljö och mat. Vidare en promenad upp till museet Es Baluard för att titta på utsikten. På vägen dit stannar vi vid Plaza Drassana för en kopp kaffe eller ett glas rose'. Tapasrestaurangen La Boveda är också ett måste.

Utanför Palma finns ett ganska nytt Aquaruim som ska vara fint. Har inte varit där än.

Om ni har bil gör ett besök på "paradisstranden" Es Trenc. Där får inga hotell byggas i sanddynerna och tur är väl det!

Cala Figuera var tidigare en av mina favoriter på ön men vid vårt senaste besök (i september) ser jag att orten börjat falla offer för den spanska fastighetskrisen - tomma huskroppar. Men den lilla hamnen är fortfarande bedårande. Kör ni åt det hållet så stanna till i Santanyi. Fin liten stad med sina varma sand/teracotta färger.

Lissi
2010-04-08, 15:43
Deia, tack för tips! Jag har noterat matställenas namn. Es Trenc ska vi till, jag tror inte vi var där förra gången även om jag minns en fantastisk sandstrand jag och ungarna badade på, det kanske ändå var den. Deia och Soller och Cala Figuera ska få ett nytt besök. Nu är det bara 1,5 vecka kvar.

Lissi - som nu har FYRA biljetter liggande i byrålådan;)

Eva L
2010-04-08, 15:49
Vad härligt det låter med Mallorca. Dit skulle jag gärna åka det gäller bara att få resesällskap som inte är lika feg på bilkörning som jag är. Ni får gärna berätta om er resa sen.

Eva

Deia
2010-04-08, 17:53
Dit skulle jag gärna åka det gäller bara att få resesällskap som inte är lika feg på bilkörning som jag är.
Eva

Kul att höra att man inte är ensam då!
Jag gillar inte bergsvägarna på västkusten så därför åker vi oftast från söder till norr, när vi besöker området. Då får man "innerkurva" om man möter stora turistbussar. (Fast maken tycker att jag är lite knäpp :o.)

För övrigt så har man byggt ut vägnätet rejält de sista åren så, med undantag av västkusten, är de flesta vägar Ok. Men det går alldeles utmärkt att ta sig runt med buss och tåg! Det har vi provat också :).

Lissi
2010-04-08, 18:19
Vi har som sagt bil 4 dagar och tänker oss åka mycket de dagarna med många stopp och många avstickare till platser som verkar mysiga. Höjdrädda är vi inte och har tänkt oss skaffa bra karta på plats, men guidebokens lilla ö-karta är bra nog för vår planering hemma. Det går ju inte att åka runt ön på ett smidigt sätt vad jag förstår så man får lägga upp vettiga dagsetapper.
Maken som kört bil i många storstäder och runt om i Europa räds inte Mallorcas vägar och det gläder ju jag mig åt. Eftersom Mallorca är en så pass liten ö så hinner vi nog med en del. Vi ska ju vila och förhoppingsvis bada också bara vattnet är kring 15 grader... Så ser vi ju fram emot många goda sittningar med mat och dryck i Palma. Vi lär ju ta några bilder så det kommer nog en liten bildbukett ....

(Spanien lockar mer och mer efter alla Greklandsresor så vi bokade en "favorit-i-repris"resa i vinter till Madrid över nyår.)

Lissi

Ingerp
2010-04-09, 08:38
Jo, det lutar åt Mallis. Tyvärr inte Soller, då dotterns intåg i det hela gjorde att det blev för dyrt med 2 dubbelrum. Hamnar därför i Cala d'Or, som ju är ganska lugnt om än uppbyggt för turister, får softa lite där o ta bussen in till Palma. Maken o jag får ta vår "drömresa" till Soller vid ett annat tillfälle.

Får väl , även jag, med skammens (då detta skrivs på Kalimera) rodnad :o erkänna att även jag är ett stort Mallisfan. Nu tackar jag för många tips om vad vi ska göra i Palma.

//Inger, som hoppas inte dottern hinner sätta ner badfoten före 12, då kalaset ska vara betalt