handdator

Visa fullständig version : Möss och människor plus Ouzo!


AGGE
2005-10-24, 13:17
Ett par veckor har en illasinnad mus motstått vår gillrade fälla. Efterhand har den blivit allt fräckare och måttet var rågat i fredags när jag kom från jobb och fann att den varit uppe på diskbänken och lämnat muslortar i mängder efter sig. Dessutom hade den gjort en raid i brödkorgen och tydligen funnit tycke för riskakor med smak av sourcream and onion.
__D
Ilsket svärande och muttrande städade jag upp efter den elaka kräket och kontrollerade fällan som han även denna dag ratat.
:mad:
Lördag morgon trevar jag mig fram till toaletten yrvaken och utan glasögon. Öppnar dörren och ser nåt sitta tre decimeter innanför dörren. Tror inte mina närsynta ögon så jag stänger dörren, går ner på huk för att komma på sånt avstånd att jag kan se. Öppnar dörren och se det fräcka lilla djuret sitter kvar och tittar på mig som om det vore han som ägde huset.
:eek:
Stänger dörren, hämtar brillor och lämpligt tillhygge. Vräker upp dörren och drämmer till men får en snedträff och nu blir det fart på musskrället som ilar i skydd bakom toastolen. Igen med dörren och ny planläggning. Hm, riskakan tyckte musen om så den får bli lockbete. Men vad ska jag ha som fälla? Ögat faller på en tom metallhylsa som innehållit en ouzoflaska av märket Plomarion. Stoppar ner riskakan i botten och lägger hylsan ner på toagolvet, musen sitter nu under badkaret och blänger på mig.
:cool:
Sen tar jag tag i min försenade frukost men kan inte hålla mig längre än 10 minuter. Smyger fram till dörren och hör att det knapras febrilt där inne. In fort som attan och upp med tuben och se där sitter musen på bottnen och kalasar på riskakan. På med locket och så får hela härligheten stå i grovköket medan jag avslutar frukosten. Under förmiddagens sysslor går jag emellanåt ut och skäller ut musen för att få ur mig all aggresion som byggt upp när jag tvingats städa upp efter den. Den prasslar och knaprar men blir tyst varje gång jag kommer och svär över den.
__D
När jag sen ska köra och handla tar jag med tuben och fortsätter givetvis att gräla på musen under bilfärden. Stannar vid ett slott som ligger några kilometer hemifrån och släpper ut musen med riskaka som färdkost. Så nog slutar det gott för musen som får uppgraderat boende från liten villa till stort slott. Och allt detta med ouzons hjälp! Nu är det verkligen bevisat att ouzo hjälper mot det mesta.
klapp_klap
Agge
-Med ouzo som vapen!

inkfish
2005-10-24, 13:24
Du är en sanslöst bra berättareflabb_flab klapp_klap flabb_flab

Inge
2005-10-24, 13:25
BRAVO!

AGGE
2005-10-24, 14:32
Tackar tackar! Krälar mig i stoftet.
:D
Agge
- Som förklarat krig mot mössen!

PO
2005-10-24, 14:43
Det är inte ofta Du skriver numera, men när, så gör Du det med besked, buskul!

-till skillnad från..
//PO

AGGE
2005-10-24, 15:23
Tack PO!
Det beror på dagsformen. Förresten är ju du om någon ett veritabelt verbalt ess.
klapp_klap
Agge
- Nu i toppstöt!

Thalassa
2005-10-24, 15:31
Herlig historie! :D

Thalassa

Ivi
2005-10-24, 18:39
Håller just på med tema "Djur" i svenskan med mina femteklassare i skolan. Visst går det väl bra att läsa högt denna underbara historia till dem, Agge? Vissa våldsinslag :D i berättelsen klarar de nog av...det slutade ju lyckligt för alla parter :)

Ivi

guppel
2005-10-24, 19:57
Nu är det verkligen bevisat att ouzo hjälper mot det mesta.
klapp_klap
Agge
-Med ouzo som vapen!

MEN SÅ BRA klapp_klap - Nu vet jag hur jag ska gillra för mina små "lort-vänner" på Torpet.
Det blir till att tömma några förpackningar - hick :p - å så ladda med viss färdkost,
snabbt lägga sig på lur på en smula diskret avstånd - å så med blixtens hastighet (efter att ha svalt den sista klunken ouzo) exportera de små fyrbenta till närmaste lyxboende !!
Jag sneglar redan på Ekholmssunds slott..........:rolleyes:

AGGE
2005-10-25, 08:15
Ivi!
Du får gärna använda min story i undervisningen.
Känner mig djupt hedrad.
:D
Agge
- Som härskar i musfritt hus!

Håller just på med tema "Djur" i svenskan med mina femteklassare i skolan. Visst går det väl bra att läsa högt denna underbara historia till dem, Agge? Vissa våldsinslag :D i berättelsen klarar de nog av...det slutade ju lyckligt för alla parter :)

Ivi

Riitta
2005-10-25, 08:53
Musens kamrater hittar nog till dig också,när du bjuder på så god frukost:D
Ryktet går:)

Riitta,som skall cykla till jobbet i årets första snöfall:mad: bye_bye

Athanasia
2005-10-25, 08:55
Tänkte samma sak alldeles nyss,den första musen har redan skvallrat!!:D

AGGE
2005-10-25, 09:25
Jag är redo med min ouzofälla om de kommer!
:cool:
Snö? Herregud, vi har 10 plusgrader här.
:D
Agge
- Som undrar hur det är hemma på Kalymnos nu.....
Musens kamrater hittar nog till dig också,när du bjuder på så god frukost:D

Ryktet går:)

Riitta,som skall cykla till jobbet i årets första snöfall:mad: bye_bye

Frappe
2005-10-25, 11:10
Snö? Herregud, vi har 10 plusgrader här.
:D
Sigtuna hade -6 grader i morse när jag åkte till jobbet! Kan ärligt erkänna att jag har lite svår för kyla.......


Camilla

Hasse
2005-10-25, 12:17
Snö? Herregud, vi har 10 plusgrader här.
:D
Sigtuna hade -6 grader i morse när jag åkte till jobbet! Kan ärligt erkänna att jag har lite svår för kyla.......


Camilla



- 1,5 i Uppsala när jag grenslade cykeln klockan 05.40, du tar väl bilen till jobbet ?



Hasse :cool: