handdator

Visa fullständig version : Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Mysan
2010-02-10, 14:58
Jag tänker nu på Greklands dåliga ekonomi. Kommer den att märkas för oss turister i detta underbara land.

Kommer allt att bli dyrare för oss, kommer den lilla kvarterskrogen få slå igen, kommer lilla butiken slå igen.....

Vad händer om Grekland s a s kollapsar när man är där? Kommer vi märka nått?

Själv tror jag inte det kommer att märkas nått men någon kanske har en teori?:o

hasa
2010-02-10, 15:42
Just nu är det väll mest positivt för semesterkassan eftersom Euron sjunkit under dagen, vilket gör att pengarna räcker längre. I varje fall på kort sikt.

Aina
2010-02-11, 20:52
Jag funderar också kring detta ämne och varför inte ämnet väcker intresse. Eller diskuteras det någon annanstans på forumet som jag inte hittat?

Hur påverkar den ekonomiska krisen vardagen för grekerna? Offentliganställda? Hur spiller det över på andra områden? Hur påverkas turismen, som är en stor del av Greklands ekonomi?

Kanske läge att söka information på andra håll än Kalimera. Någon som har tips om var?

Aina

Hellen
2010-02-11, 21:05
Svaret är helt enkelt att ingen vet..... Spekulera kan man ju göra, klart är att de går en tuff tid tilll mötes :mad:
// Helén

Lucky
2010-02-11, 21:10
Kanske vore det en ide om nagon som bor i Grekland kan svara eller dela med sig om tankar om framtiden eller om det som hander just nu.....

/Lucky

grimm
2010-02-11, 21:52
Hej,

Ett tips på en grekisk källa och en grekisk syn på sakerna:
www.ekathimerini.com (http://www.ekathimerini.com)

En grekisk tidning på nätet. De har tankeväckande artiklar och ledare.

Tyvärr så blir jag så arg o ledsen när jag ser hur de flesta resonerar kring Greklands problem på andra publika forum, så jag tänker inte ens börja med att diskutera det hela här.

Däremot tänker jag ställa en, eller två, frågor, som jag inte vill ha svar på, men som jag tycker är värda lite eftertanke:

Hur många länder i EU har inte haft ekonomiska bekymmer? Jag tänker då även på Sverige tidigt 90-tal.

Varför bildades EU(EG, EEG...)?

Skall vi bara vara hjälpsamma när vi alla är rika?

Har USA med all sin makt uteslutit fattiga stater (New Mexico, Alaska, Alabama...) för att dollarn skall bli starkare?

Till sist, vill vi vara européer, eller bara svenskar? En liten fingervisning;
Svaret "både och..." funkar liksom inte.

/Grimm, som inte backar en tum från sin ståndpunkt. Jag älskar Europa, men kanske inte den nordligaste delen.

Lucky
2010-02-12, 11:17
Till sist, vill vi vara européer, eller bara svenskar? En liten fingervisning;
Svaret "både och..." funkar liksom inte.

Ja, haller med dig helt pa den punkten. Ga ur, eller ga med!

Som jag ser det ar alternativen 2:
1/ ga med helt i Eu, infor euro etc....
2/ ett enat norden.

/Lucky ( som sett bade fordelar och nackdelar med Eu )

Ikaros2
2010-02-12, 12:36
Kom hjem fra 6 uker i Hellas for et par uker siden, og reiser ned igjen om en måned. Jeg bor ikke i Hellas, men er der store deler av året.
Som en "rik" nordboer merker jeg ikke mye til situasjonen, - men stakkars de som fra før sliter med å få endene til å møtes.

Hele samfunnet har gearet ned ett hakk, og det merkes at den generelle aktiviten er mye, mye lavere.

Det er god plass på tavernaene i Kalamata, og innehavere jeg snakker med kan fortelle at omsetningen er MER enn halvert på to år.
Mange som tidligere hadde oppe om vinteren har nå stengt, og åpner ikke før sommeren begynner å nærme seg for alvor.

Arbeidsledigheten stiger og matvareprisene øker, og "mannen i gata" er sterkt bekymret for fremtiden. Man kan nå oppleve folk , håndverkere, steinleggere, o.a., som kommer rundt og spør om vi har noe arbeid som skal gjøres.

Det er nok en alvorlig hestekur som må til, - jfr. hva Island har opplevet. Noen i Hellas har levet over evne og ikke tenkt så mye på tiden som kommer etter. Stakkars den regjeringen som må (og vil) gjøre de grepene som må til for å få landet på fote igjen. De er dømt til å tape oponionen!

Jeg er enig med deg som sier: "Varför bildades EU?" - og "Skal vi bara vera hjälpsamma när vi alla vi er rika?"
Solidaritet er mer enn bare å si "stakkar" når noen lider!
Solidaritet er å hjelpe!

inkfish
2010-02-12, 12:40
Visst är solidaritet att hjälpa. Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Och på samma sätt har de ju presenterat osanna siffror vad gäller budgetunderskottet.

Jag kan alldeles för lite om det här - men just det där gör mig irriterad. Det är helt enkelt inte okej.

Carina
2010-02-12, 13:20
Jag tror att vi ska vara mycket oroliga, detta påverkar hela ekonomin även för oss som inte är med i Eurosamarbetet. Det naturligtvis inte så mycket för var och en av oss att göra förutom att resa dit som vi brukar om vi har ekonomi till det. Flyr turisterna blir det ännu värre.

På ett vis är vi inte så förvånad, ett land som har dålig skattemoral får ju ett mycket begränsat handlingsutrymme. Hur många gånger har vi inte upplevt att halva uthyrningspriset stått på kvittot och taxametern på taxin har slagits av.
Om inte alla rika och näringsidkare levererar in sin skatt så kollapsar ju samhället till slut. Det kan inte vara bara de som är anställda som betalar skatt.

Det är bäst att tillägga så inte någon tar illa upp, att alla är naturligtvis inte skattesmitare men tyvärr alldeles för många.
Vi får verkligen hoppas på det bästa, det kommer att bli tufft för människorna i Grekland. Känner verkligen med dem.

Carina

RUJO
2010-02-12, 16:11
Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-.

Att misstolka Mysans mycket berättigade fråga gör mig ledsen. Inte är det väl så konstigt att vi som ofta reser till Grekland ställer oss frågan. Hur kommer detta att påverka oss? Jag trodde detta var ett reseforum och inte en...... sida.

kimmen
2010-02-12, 16:52
Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-.
Jag tänker personligen inte ge mig in i diskussionen om Greklands statistikfusk och kollapsade ekonomi, men det finns absolut inget i forumets regler som säger att man måste hålla politiska synpunkter utanför detta forum...

/kimmen

laero
2010-02-12, 17:14
Jag hoppas vi kan hålla alla politiska synpunkter utanför detta forum. Jag tror mig veta att Kalimera vill stå upp till devisen -opolitisk-. ..... Jag trodde detta var ett reseforum och inte en...... sida.
Har lite svårt att förstå denna synpunkt. Vad är, och vad är inte politik ? Tråden tar upp ett lands trassliga ekonomi, vilket väl på sätt och vis måste handla om politik. Jag tror att det är vi nordbor som är så rädda för politisk diskussion/oenighet, men egentligen blir ju ett forum som Kalimeras ganska avslaget om vi bara ska diskutera resor, vara överens och klappa varandra på ryggen.

Visst är solidaritet att hjälpa. Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.
Håller med dig, Grekland har först ljugit och sedan konsekvent misskött sin ekonomi plus att ledningen inte velat/kunnat komma till rätta med svart ekonomi och kanske även korruption. Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.
MEN Grekland kommer att på ett eller annat sätt få hjälp av EU, kanske inte så mycket pga omtanke om Grekland, utan därför att euron måste skyddas.

I backspegeln kan man se att Grekland borde haft kvar sina drachmer (man har ju egentligen inte klarat kvalificeringen för att få ha euro). Med egen skalpvaluta kunde man kanske devalverat och löst vissa problem (men samtidigt skaffat sig andra). Det här vore intressant att få utvecklat av någon som verkligen kan nationalekonomi.

Lars

inkfish
2010-02-12, 17:33
Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.

Jo precis. Såg bilder för några dagar sen av greker som brände en EU-flagga. Det kändes rätt provocerande, med tanke på att de är EU:s största bidragstagare. Å andra sidan, flaggbränningen ska nog ses som några individers tilltag, inte som uttryck för nåt slags allmän politisk åsikt.

Chras
2010-02-12, 17:51
Är det någon som aldrig försökt "skattefuska"? Aldrig lagt till en km vid resor till arbetet. Aldrig försökt få något utan kvitto? Tyvärr är det så att 80% försöker och ca 20% klarar det inte och skriker på polis.
Det är bara några politiker som tycker det är häftigt att betala skatt och vi andra försöker få så många kronor som möjligt för egen del. Tyvärr ligger det i människans natur. Har upplevt samma fenomen både i Spanien, Italien, Grekland m fl andra länder. Tyvärr har korruptionen här varit större än här hemma men det är bara att gilla läget.
Att sedan EU från början bildades för att Europa inte skulle få ytterliga ett krig på 1900-talet kan inte klandras. Hur det sedan utverklar sig beror på oss själva. Tyvärr knyter svenska bara näven i fickan medan söderut säger man ifrån på det ena eller andra viset.
//Chras

RUJO
2010-02-13, 09:08
Har lite svårt att förstå denna synpunkt. Vad är, och vad är inte politik ? Tråden tar upp ett lands trassliga ekonomi, vilket väl på sätt och vis måste handla om politik. Jag tror att det är vi nordbor som är så rädda för politisk diskussion/oenighet, men egentligen blir ju ett forum som Kalimeras ganska avslaget om vi bara ska diskutera resor, vara överens och klappa varandra på ryggen.

Lars

Då kanske det snart är fritt fram för både antisemitiska och rasbiologiska
kommentarer.
Se till att hålla Kalimera fritt från all slags "politik".

Vilma
2010-02-13, 10:06
Då kanske det snart är fritt fram för både antisemitiska och rasbiologiska
kommentarer.
Se till att hålla Kalimera fritt från all slags "politik".

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det skulle bli fritt fram för antisemitiska och rasbiologiska kommentarer här på Kalimera, det känns som en omöjlighet för mig.

När läget är oroligt i Grekland är så skulle det väl vara underligt om ämnet inte fick beröras här? Självklart ska det göras med respekt och hänsyn.

Netwolf
2010-02-13, 10:46
Då kanske det snart är fritt fram för både antisemitiska och rasbiologiska kommentarer...

Nja, det kallas väl Hets mot folkgrupp i lagens mening. Där går gränsen.

Netwolf

Aina
2010-02-13, 13:33
Tack för svar allihop och tack för tipset om sajten ekatherimi, Grimm.

Jag blir lite förvånad över reaktionen om politik, Rujo. Att forumet Kalimera är opolitiskt innebär vad jag förstår att Kalimera som sajt inte tar politisk ställning eller försvarar Greklands regering eller opposition, men medlemmarna får självklart uttrycka åsikter, så länge man följer etiska regler (inte förtalar någon, inte uttrycker hets mot folkgrupp osv).

Vad är inte politik? Var drar man gränsen? Att flyga eller inte flyga är ju också en politisk fråga ur miljöaspekt och samhällsekonomi. Att turista i Sverige eller Grekland är en ekonomisk fråga - vilket land vill jag gynna?

Aina
som gärna betalar skatt
och sällan fu-skat(t)

inkfish
2010-02-13, 13:45
Precis så, Aina.

Det finns inget förbud mot att diskutera politik på Kalimera.

Däremot får man inte bryta mot forumets regler genom t ex inlägg som innebär hets mot folkgrupp.

Jag föreslår att tråden återgår till ämnet, Greklands ekonomi. Vore synd om ett så aktuellt ämne begravdes i osämja kring vad som är politik - eftersom politiska diskussioner är tillåtna.

inkfish/moderator

Lucky
2010-02-13, 16:20
Jag föreslår att tråden återgår till ämnet, Greklands ekonomi. Vore synd om ett så aktuellt ämne begravdes i osämja kring vad som är politik - eftersom politiska diskussioner är tillåtna.inkfish/moderator

Ja du har ratt igen Inkfish.

Greklands ekonomi, Sveriges ekonomi, EUs ekonomi.....
Tycker att det ar viktigt att inte komma i panik utan fortsatter att gora vad man planerat Har man mojlighet att resa ivag pa semester, gor det, utan att tveka. Din turism gynnar ju i slutandan bade lontagare och longivare. Vad man kan kanske tanka pa ar som nagon tidigare skrev, gynna garna den lilla foretagaren, lilla butiken pa hornet, istallet for att shoppa i ett Supermarket. Tror att det ar viktigt, speciellt i dessa tider, har man mojlighet att spendera, GOR DET. Pengar som rullar ar bra for ekonomin.

Sjalv kommer det troligen inte att bli nagon Greklandsemester denna sommaren, utan semestern gar till SVERIGE :p.

RUJO
2010-02-13, 18:21
Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Och på samma sätt har de ju presenterat osanna siffror vad gäller budgetunderskottet.

Jag kan alldeles för lite om det här - men just det där gör mig irriterad. Det är helt enkelt inte okej.

Bra, Du inser att Du är alldeles för lite insatt i frågan, men du är helt säker på att man presenterat osanna siffror och ljugit sig förbi EU:s krav.
Eftersom Du är så självsäker så skall jag inte längre kommentera Dina inlägg. Men lite eftertanke på hur det framställs i pressen vore kanske på sin plats.

Grundfrågan från Mysan rör faktiskt hur det påverkar oss som reser till
Grekland och det tycker jag verkligen är en "resefråga" värd att diskuteras i Forum Kalimera.

Lucky
2010-02-13, 18:37
Grundfrågan från Mysan rör faktiskt hur det påverkar oss som reser till Grekland och det tycker jag verkligen är en "resefråga" värd att diskuteras i Forum Kalimera.

Nyfiken som jag ar:

Vad ar din asikt i denna resefraga ?

/Lucky som sitter och vantar pa att melodifestivalen ska borja :cool:

inkfish
2010-02-13, 18:48
Bra, Du inser att Du är alldeles för lite insatt i frågan, men du är helt säker på att man presenterat osanna siffror och ljugit sig förbi EU:s krav.
Eftersom Du är så självsäker så skall jag inte längre kommentera Dina inlägg. Men lite eftertanke på hur det framställs i pressen vore kanske på sin plats.

Mitt dagliga husorgan har en kunnig reporter som skrivit en hel del om Greklands ekonomiska problem både tidigare och nu. Jag har ingen anledning att misstro hans uppgifter när det gäller Greklands övergång till euron.

Är man noga med källkritik är det ju bra när man kan följa samma källa över tid för att avgöra om man litar på vederbörande eller inte:).

Greklands förra regering har själv medgett att de fuskade med siffrorna för att få gå över till euron, enligt t ex den här artikeln i The Economist: Länk (http://www.economist.com/opinion/displaystory.cfm?story_id=15127235)

Lissi
2010-02-13, 21:25
Jag är nog enkelspårig, men min första tanke vad gäller krisen i Grekland är bara så här: Men jisses, det pris jag fått på boende på Tinos i höst, det är ju alldeles för lågt....Hur ska Nikoleta klara sommaren??? Kommer affären på "min gata" att klara krisen?? Bagaren??....
Ska jag skriva till Nikoleta och erbjuda mig att dubbla priset??? Det är ju ändå rätt billigt....Ang_elx

HELA Greklands kris kan jag ju inte påverka, men jag behöver ju inte bo till vänskapspris:o

Lissi

Peter
2010-02-13, 22:05
Jag tänker nu på Greklands dåliga ekonomi. Kommer den att märkas för oss turister i detta underbara land.

Jag tror inte att Greklands ekonomiska problem kommer att påverka oss så mycket som jag trodde från början. Ett land med dessa problem har två vägar att gå. Antingen ökar man intäkterna, via ökad moms, andra skatter osv, vilket hade påverkat oss som besökare. Eller så sänker man kostnaderna. Grekland verkar nu ha valt det senare alternativet. Genom att låsa, eller t o m sänka offentliganställdas löner, ta bort förmåner, höja pensionsåldern mm...

Så det lär nog inte påverka oss i någon större omfattning. Ännu...

Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Detta stämmer tyvärr alltför väl! Grekland ljög om sin ekonomi för att få Euro. Och för att få alla de fördelar det medförde. Och förra regeringen ljög om budgetunderskottet inför EU för något eller några år sedan. De påstod att underskottet var 6 % när det i verkligheten var 12 %... Och Papandreou som vann valet på vissa löften fann helt plötsligt att det var omöjligt att genomföra det han gått till val på och lovat väljarna... Jag avundas INTE hans situation nu...!

Problemet här är också att Grekens minne går ungefär från "nyss" till "om en stund..." Problem som egentligen uppstod för flera år sedan lastas de som sitter vid makten idag! Även om de inte hade med saken att göra!

Man protesterar redan nu. Men vad protesterar man mot egentligen? De nödåtgärder som regeringen måste vidta idag? Eller mot den förra regeringen som orsakade det hela...? Eller är det bara: JAG vill inte få det sämre...?

De offentliganställda har i princip fördubblat sina löner sedan Euron infördes i Grekland! Och det är klart att de inte vill gå med på att försämra sina villkor.

Ett tips på en grekisk källa och en grekisk syn på sakerna: www.ekathimerini.com. (http://www.ekathimerini.com.)

En alldeles utmärkt tidning som jag läser i princip varje dag. Ger mycket information...

Hur många länder i EU har inte haft ekonomiska bekymmer? Jag tänker då även på Sverige tidigt 90-tal.

Vår ekonomiska historia har inget med Greklands problem idag att göra. EES fanns då men inte EU eller Euro. Så frågan är tämligen irrelevant.

Håller med dig, Grekland har först ljugit och sedan konsekvent misskött sin ekonomi plus att ledningen inte velat/kunnat komma till rätta med svart ekonomi och kanske även korruption. Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.

Bra sagt. Grekland har misskött sin ekonomi sedan de införde Euro. Och frågan är om de var några höjdare innan...? Men när de, på falska grunder(!), fick Euro, så verkar de levt i den felaktiga tron att EU fixar det sedan... Men nu ringer väckarklockan... Högt! Politiker i Grekland ligger sist på min lista av jobb jag skulle vilja ha just nu....

Men hade de kunnat få kontroll på lite av den svarta ekonomin och korruptionen hade det nog hjälp en bit på vägen för att få balans i ekonomin...

MEN Grekland kommer att på ett eller annat sätt få hjälp av EU, kanske inte så mycket pga omtanke om Grekland, utan därför att euron måste skyddas.

Grekland får nu ev minimal hjälp av EU. EU ställer kravet att Grekland ska lösa detta själva. Men Euron MÅSTE skyddas. Till varje pris. Det är för mycket prestige investerat i Euro för att låta Grekland, Portugal och Irland sabotera Euron...

I värsta fall, fast jag tror det är mindre än en 1%-are, kommer Grekland att tvingas ut ur valutasammarbetet. Dvs bli tvingade att återinföra Drachman! (Gamla kära Draken...)

Men OM det skulle hända tvingas de att devalvera kraftigt direkt. Vilket är bra för oss besökare eftersom det då skulle bli lika billigt där igen som det var förr... MEN det är inte troligt att det sker... Jag har svårt att se att EU skulle tvinga fram en sådan drastisk åtgärd.

Men igår kostade en Euro 9,88! Första gången på länge den var under 10 SEK! Men en av anledningarna att den dök så var just Greklands ekonomi...

Klick
2010-02-14, 08:16
Hur ska Nikoleta klara sommaren??? Kommer affären på "min gata" att klara krisen?? Bagaren??....
HELA Greklands kris kan jag ju inte påverka, men jag behöver ju inte bo till vänskapspris:o

Lissi

Jag har lika funderingar som du... Mina tankar går till Kostas på Lenio, han som innehar favvo-supermarketen som alltid avrundar neråt och som alltid är på gott humör och alla andra I Grekland... Jag skall göra vad jag kan... Lägga lite mer i dricks, fortsätta handla i de mindre supermarkets och helt enkelt fortsätta åka ner. :)

Monica P
2010-02-14, 08:45
Ja, ni alla som älskar Grekland, fortsätt att komma när ni har möjlighet. Ni kommer att finna att många affärer, restauranger och serveringar har stängt i år, men ni är dubbelt välkomna.

Jag läste nyss i Ethnos att man förväntar sig ett dåligt turistår med 7-15 % nergång. Den allmänna ekonomin i världen uppmuntrar inte till semesterutgifter.

När det gäller båttrafiken tycker jag att det är skandal och missbruk av statliga medel att man inte snabbare lyckats förhandla fram de avtal med rederierna som skulle ge oss bra båtturer och acceptabla priser. Några smarta gubbar sitter här och spelar poker med märkta kort.

Inrikesflyget har liknande förhandlingsläge. OA och Aigeon och andra, mindre företag, delar upp de vinstbärande linjerna men ingen vill ha de mindre lönsamma. (Konstigt...)

Vad turisterna kommer att märka är också att man nu ska erhålla kvitton på alla inköp och andra transaktioner. Som turist har man ingen nytta av de skatteavdrag dessa kvitton ska användas till av grekiska skattebetalare, men den andra anledningen till denna omdiskuterade åtgärd är just vad det synes vara: kontroll av inkomsterna för att möjliggöra beskattning och att komma åt alla dessa som lugnt låtit bli att betala skatt i alla år.

Det ska bli intressant att se om det kommer att fungera i den krassa verkligheten.

Taxiidkarna har protesterat kraftigt. De har hittills (vad jag vet) schablonbskattats och anser att det är omöjligt att få rättvisa nu, eftersom man ofta har en andraförare och det blir svårt att se vem som kört in vad. Flera andra grupper tycker detsamma.

De som sitter säkert på sina arbetsplatser torde vara kontrollanter av olika slag inom skatteväsendet, livmedelskontrollen, tullen och annat sånt, om man kan tro vad regeringen lovat om strängare åtgärder.

För att inte tala om datatekniker-och leverantörer av alla grader eftersom Papandreo vill att landet datoriseras snabbast möjligt.

RUJO
2010-02-14, 14:44
Tack Monica,
för Dina, som alltid, intressanta verklighetsbeskrivningar.
Du ger en bra bild av vad som kan ske.
Tyvärr inte Kalymnos i år. Nu blir det Milos.

Hellen
2010-02-14, 15:02
Vad turisterna kommer att märka är också att man nu ska erhålla kvitton på alla inköp och andra transaktioner. Som turist har man ingen nytta av de skatteavdrag dessa kvitton ska användas till av grekiska skattebetalare, men den andra anledningen till denna omdiskuterade åtgärd är just vad det synes vara: kontroll av inkomsterna för att möjliggöra beskattning och att komma åt alla dessa som lugnt låtit bli att betala skatt i alla år.

Det ska bli intressant att se om det kommer att fungera i den krassa verkligheten.

Här tror jag att vi turister kommer att bli utsatta för kontroller...
Lätt sätt att håva in lite extra till kommunkassan flabb_flab Jfr böter vid mopedåkning utan hjälm.
Redan förra året fick vi kvitto av rumsuthyraren, på ETT ställe ;)
// Helén

Lissi
2010-02-14, 15:10
Här tror jag att vi turister kommer att bli utsatta för kontroller...
Redan förra året fick vi kvitto av rumsuthyraren, på ETT ställe ;)
// Helén

..så hur gör jag om jag inte får kvitto där jag bor? Ska jag kräva det?? Bara EN gång har vi fått kvitto och det var i Appolonia på Naxos men bara på HALVA summan:D

Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto?:confused:

Lissi

inkfish
2010-02-14, 15:14
Jag har fått ordentligt kvitto en gång, på Lipsi. Och jag häpnade.

Vad gäller den ekonomiska krisen i Grekland så räknar jag inte med att bli påverkad. Naturligtvis måste grekerna kompensera sig för skattehöjningar osv så mycket kanske blir lite dyrare i år - men det tycker jag å andra sidan att det blivit varje år, efter eurons införande.

Jag är mer bekymrad för grekerna och deras vardag än för min egen del. Det är ett stålbad som väntar dem och det vore hemskt om hårt arbetande näringsidkare med små verksamheter inte får det att gå ihop.

Rojo72
2010-02-14, 16:41
Jag har lika funderingar som du... Mina tankar går till Kostas på Lenio, han som innehar favvo-supermarketen som alltid avrundar neråt och som alltid är på gott humör och alla andra I Grekland... Jag skall göra vad jag kan... Lägga lite mer i dricks, fortsätta handla i de mindre supermarkets och helt enkelt fortsätta åka ner. :)

Bara EN gång har vi fått kvitto och det var i Appolonia på Naxos men bara på HALVA summan:D

Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto?:confused:

Djupa vatten det här kanske men är det inte delvis denna inställning som både vi och lokalbefolkningen lurar oss på? Egentligen är det ju mindre vanligt att man inte får kvitto och att betalningen inte slås in i kassaapparaten på stora supermarketar t.ex än på lokala kvartersbutiken, i alla fall är det min erfarenhet.

Visst kan jag också känna att jag vill ge extra dricks på en trevlig restaurant eller lägga någon euro extra på boendet på ett mysigt guesthouse men det hjälper ju egentligen inte problemet i det stora hela. Att våra "favoriter" får lite extra inkomster gör inte att mer av Greklands ekonomi blir vit och att de därmed kan få större möjligheter att komma på fötter.

Att Alexander-med-det-mysiga-boendet tjänar 100 Euro extra på min vecka där men inte ger mig kvitto och inte redovisar dem gör möjligen att hans familj kan äta bättre mat några dagar men det ger inte mer pengar till Greklands offentliga ekonomi för att driva daghem, skolor, sjukvård, äldrevård eller för att rusta upp t.ex infrastruktur för att vara brysk. Så som svar till Lissi: självklart drabbas inte du som köpare om du inte har kvitto på boendet eller restaurantbesöket men om vi verkligen vill hjälpa grekerna borde vi begära kvitton på det vi spenderar där nere. Hellre det än att lägga mer i dricks.

Känns som detta kommer mynna ut i en klassisk politisk kontrahentdiskussion men det kan väl också vara trevligt kanske.:)

Hellen
2010-02-14, 17:37
.
Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto?:confused: Lissi

Så som svar till Lissi: självklart drabbas inte du som köpare om du inte har kvitto på boendet eller restaurantbesöket

Läste någonstans- kommer tyvärr inte ihåg var, men jag tror att det var ett nyhetsreportage i morgontidningen, där det stod att böter kunde bli straffet både för kund och säljare om kvitto inte kan uppvisas
Ingen mer som läst/ hört talas om det?

men om vi verkligen vill hjälpa grekerna borde vi begära kvitton på det vi spenderar där nere. Hellre det än att lägga mer i dricks.

Ja- då bidrar vi alla fall, frågan kvarstår dock hur man hanterar det i praktiken?!:confused:

// Helén

kimmen
2010-02-14, 18:10
Att Alexander-med-det-mysiga-boendet tjänar 100 Euro extra på min vecka där men inte ger mig kvitto och inte redovisar dem gör möjligen att hans familj kan äta bättre mat några dagar men det ger inte mer pengar till Greklands offentliga ekonomi för att driva daghem, skolor, sjukvård, äldrevård eller för att rusta upp t.ex infrastruktur för att vara brysk.
Det var bra uttryckt.

/kimmen

Admirala
2010-02-15, 07:24
Läste någonstans- kommer tyvärr inte ihåg var, men jag tror att det var ett nyhetsreportage i morgontidningen, där det stod att böter kunde bli straffet både för kund och säljare om kvitto inte kan uppvisas
Ingen mer som läst/ hört talas om det?

Det er riktig det. Kravet er at man skal ha kvittering for hvert kjøp, og den skal kunne fremvises til eventuelle kontrollører etter handelen. Den regelen har for så vidt eksistert lenge, og det har vært eksempler på kontroller f.eks utenfor tavernaer.
Poenget nå er at grekerne må ta vare på alle kvitteringene sine, de må til sammen ha kvitteringer tilsvarende 30 % av inntekten. Utgifter til bolig, strøm, vann og bilkjøp, f .eks., regnes ikke med, og i en artikkel jeg nylig leste sto det at mange grekere derfor faktisk ville ha problemer med å ha nok kvitteringer å legge ved selvangivelsen. Iallfall vil grekere i mye større grad enn før kreve kvittering for det de handler, det å gi kvittering vil bli mer vanlig. Om noen bedriftseiere dermed gjør alt de kan for å slippe å gi kvitteringer til utlendinger, gjenstår jo å se.

Arne
2010-02-15, 07:45
Vi var faktiskt med om en kvittokontroll. Det var på Symi, taverna Trawler nere i hamnen. Vi hade dinerat därstädes ett antal kvällar, men ej erhållit annat än handskrivna kvitton i samband med betalningen av middagen.

Just denna kväll uppstod plötslig och febril aktivitet på Tavernan. Kassautskrivna kvitton skrevs ut i rasande takt och placerades i ett huj på alla gästernas bord i små glas.

Någon minut senare uppenbarade sig tvenne uniformerade poliser åtföljda av två civilklädda herrar. Det var skatterezzia på gång. Inne i tavernan kontrollerades personalliggarens överensstämmelse med i tjänst varande personal.
Ute vid borden fick vi besök av en kontrollant som nogsamt genomläste våra prydliga kvitton från glasskålarna.

Allt var tydligen i sin ordning tack vare att tavernan uppenbarligen fått ett förhandstips om förestående kontroll. Vi hade också noterat att två av kyparna plötsligt blivit "gäster" och parkerat vid ett bord tillsammans med ett vinkrus. Kyparjackorna var borttrollade i all hast.

Ack Grekland...

Arne

Charleston
2010-02-15, 11:32
Precis så, Aina.

Det finns inget förbud mot att diskutera politik på Kalimera.

Jag föreslår att tråden återgår till ämnet, Greklands ekonomi. Vore synd om ett så aktuellt ämne begravdes i osämja kring vad som är politik - eftersom politiska diskussioner är tillåtna.

Det är bara det att ekonomi ÄR politik. Åtminstone nationalekonomi (som ju också heter political economy på engelska). Det är ingen exakt vetenskap det handlar om, utan i hög grad politiska värderingar.
De s.k. experterna har f.ö. knappast mer rätt i sina prognoser än en hyfsat insatt lekman. Skillnaden är mest att de förra gång efter gång kan sitta i nyhetsprogrammen och tala om "hur det egentligen ligger till" och "sanningen är" och liknande, trots att de gång efter gång har haft fel i sina bedömningar.

/Thomas

inkfish
2010-02-15, 19:34
Håller helt med dig! (Dessutom, det motsäger inte det jag skrev, i vart fall inte det jag menade;))

När jag läste nationalekonomi var det just det jag inte gillade med ämnet. Ekonomiska teorier presenterades som naturlagar medan de i själva verket var i högsta grad påverkade av värderingar och ideologi.

Därför är det ju ett fall framåt om det heter political economics idag, när jag läste var det bara economics.

Charleston
2010-02-16, 09:21
Jag förstod vad du menade och mitt inlägg var egentligen inte riktat specifikt till dina (även om jag citerade från ett av dom). Det var mest att jag ville få fram att man inte kan koppla isär (national)ekonomi och politik från varandra och se det förra som nån slags objektiv sanning.
Vad gäller economics/political economy så är du antagligen mordernare än du vet om, för vad jag har förstått, så är det väl tvärtom om så att det blir mer och mer ovanligt att man använder uttrycket "political economy" (man kan ju misstänka att det är för att det säjer för mycket vad det egentligen handlar om). Själv är jag alltså ingen nationalekonom av facket, utan bara en simpel, om än klart nationalekonomiintresserad, statistiker (räknenisse som räknenisse...), så jag har inte hundraprocentig koll på vad som står/har stått i läroböckerna över tiden.
Sen är det förstås en annan sak att det engelska ordet "political" kanske har en liten annan betydelse än vårt svenska snarlika ord. "Political" i uttryck tillsammans med t.ex. economy/science betyder väl oftast nåt i stil med det svenska "stats- (eller just "national-)?

Har vi kommit tillräckligt långt ifrån ämnet nu?

/Thomas

souvlaki
2010-02-16, 16:08
Jag som bor i Grekland och har så gjort i 10 år märker ju givetvis att Grekland även ändras och det är i regel dyrare att äta och leva i Grekland i förhållande till Sverige elelr andra EU länder generellt.

Att man sedan lever ett helt annorkunda liv och mer eller mindre äter ute ett par gånger i veckan och sitter i sällskap med kafe är ju givetvis oss förunnat men så lever man ju inte i Sverige.

Jag ser att vissa mindre affärer eller kaffeställen slår igen i centrala Aten men det kan ju ingen veta om det har med trytande turism eller ekonomisk kris att göra.

Jag ser givetvis att Grekland måste täppa igen hålen för EUs nya krav att man skall sänka sina skulder i Grekland men som jag ser det så är ju landet otroligt dåligt skött och man har väl inte brytt sig om hur det har varit.

Grekerna själva är inte speciellt intresserade att betala skatt när man ser att pengarna går rakt ner i fickan på politikerna och hamnar i fel händer. Man har även tagit Eu bidrag i deccenier men inte heller de pengarna har alltid hamnat i rätta händer. Man kan ofta se att EU projekt tuntom oi Aten exempelvis har intvesterat miljontals EURO men ser man på vad osm är uträttat är det rena rama skojeriet.

Där står Grekerna idag och det kan inte vara roligt för varken Grekerna, Utlandsboendes elelr Grekiskaregeringen när allting kommer upp till ytan.

Jag tror inte jag berörs väldigt av en ekonomisk kris då jag driver eget företag och har egentligen inte mycket med Grekland att göra utom att jag givetvis betalar skatt, eller försöker låta bli så gott det går det med :)

Jag förutspådde faktiskt att Grekland var ett land i kris redan i början på 2000 talet, det har inte blivit bättre sedan EUROn kom och kommer helelr inte bli det när alla måste ta pengar från bl.a. turismen som i sitt led äventryter den med då det är mycket billigare att åka till Spanien eller Turkiet...

Vi får väl se vad osm kommer hända, den som lever får se

M

malou
2010-02-16, 17:48
JHar vi kommit tillräckligt långt ifrån ämnet nu?
/Thomas

Nei, det har vi vel ikke. Det meste er politikk. :) Forøvrig snakker vi nå om et fag som for tiden heter 'internasjonal politikk og økonomi'. Sannsynligivis nært relatert til området inkfish omtaler.

Louisa
2010-02-16, 20:39
Jag bor i Grekland och kan bara saga hur oroliga alla ar har just nu. Atgarderna som Papandreou presenterat for EU rackte enligt EU inte och de har fram till 15 mars pa sig att komma fram med ytterligare atgarder. Den 15 mars ska de ocksa se om de forsta atgarderna har paverkat ekonomin positivt. Om EU inte ar nojda med resultaten kommer de sjalva bestamma vilka atgarder Grekland maste ta genom en rostning, dar Grekland inte far delta.

Det alla ar oroliga for har just nu ar att EU med den "strangare" Tyskland i spetsen har foreslagit att ta bort alla bonusar som lonetagare far har enligt lag. Dvs alla som jobbar i Grekland vare sig det ar inom offentliga sektorn eller privata sektorn far bonus vid pask, sommarledighet och vid jul. Denna bonusen ar extremt viktig for grekerna da grundlonen i Grekland ligger pa 700 Euro i manaden och i allmanhet ar lonerna i Grekland de lagsta i EU efter Portugal. De flesta vantar pa sin bonus for att kopa viktiga saker de inte har haft rad med de andra manaderna, det ar ocksa tack vare dessa bonusar som vissa kladaffarer och restauranger far inkomster och far det att ga ihop. Om dessa bonusar skulle avskaffas tror jag personligen och de flesta greker att Grekland kommer ga under.

Jag sjalv och min man kommer ocksa drabbas eftersom vi jobbar som anstallda. Pa mitt jobb ar det manga som ar oerhort beroende av denna bonus da de har barn eller aldre foraldrar att forsorja. En annan tjej ar beroende av pengarna da hennes man forlorade sitt jobb da flygbolaget Olympiaki saldes (som sa manga andra) och forsorjer ensam sin familj for tillfallet.

Det ar bra saklart att vara strang och stalla krav pa Grekland, det behovde Grekland. Men det finns en grans for vad grekiska folket kan klara av och den gransen tycker jag inte att det verkar som att EU ser.

Det ar sant att Greklands regering ljog for EU och nu kanner inte EU for att hjalpa till (aven om Papandreou faktiskt aldrig har bett om hjalp, och har upprepat detta ungefar femtioelva ganger pa tv men det verkar som att andra lander mer eller mindre medvetet undgar att visa detta). Men i slutandan ar det inte regeringen som far betala, utan det grekiska folket. Fast det ar ju mycket att begara att EU skulle bry sig om.

For att inte tala om alla rasistiska och nedlatande kommentarer fran tidningar som Financial Times och olika tv-kanaler, de visar allt sant har, sa grekerna vet hur det pratas om dem. Jag skams verkligen som utlanning.

inkfish
2010-02-16, 21:56
Intressant information om bonusar, Louisa!

Det ligger nära en sak som gjort mig fundersam i det här: att lönesänkningar ingår i paketet. Det kanske är bonusarna man menar med det? Eller ska den vanliga lönen också sänkas?

Senast jag tankade i Grekland har jag för mig att bensinen kostade ungefär som i Sverige, mycket mat i butikerna kostar också nästan som i Sverige. Fast vårt löneläge är betydligt högre... Det här riskerar bli fruktansvärt tufft för den vanliga greken.

mats andersson
2010-02-17, 00:13
Grekland kommer få stöd även om politikerna gärna ger dem en fingervisning innan !! jag tror inte på att grekland går under och ned i misär ?? !!!! alla Kriser har ett slut,så även denna... / Mats

Frappe
2010-02-17, 09:51
[QUOTE=inkfish;195682]Intressant information om bonusar, Louisa!

Det ligger nära en sak som gjort mig fundersam i det här: att lönesänkningar ingår i paketet. Det kanske är bonusarna man menar med det? Eller ska den vanliga lönen också sänkas?

I förslaget är att man ska sänka lönen, och även då "doro = gåvan som ges vid jul, påsk och sommar den är oftast en extra månadslön! bonus som Louisa skriver. Man vill även sänka pensionerna och höja pensionsålder. Jag har sett affärer som fått slå igen, cafeer och tavernor och detta är nog bara början! Men först och främst måste man få slut på korruptionen!

Camilla

katerina
2010-02-17, 10:41
Det finns säkert folk i Grekland som tjänar 700 euro och det är inte mycket men det finns även personer som tjänar mer än så. Varför pratar man inte om dem som började jobba på OTE (Televerket) när de var 18 år gamla och gick i pension efter 15 års anställning vilket betyder att de gick i pension när de var 33 år gamla?! Med full pension vill jag tillägga och bra pension. Jag läser de Grekiska nyheterna och ser att Grekerna är så upprörda över att de förväntas jobba mer än 20-25 år och kan tidigast gå i pension när de är 65 år gamla?! Är inte det vad hela Europa gör? Kvinnor med minderåriga barn som jobbade inom offentliga sektorn gick i pension när de var 50 år?! Jag är Grekiska och älskar mitt land men det är dags att folk skärper sig. Det går inte att fixa in 5 000 000 Greker inom den offentliga sektorn, jobba max 20 år innan man går i pension och sen undra varför det går åt skogen. Jag har jättemånga vänner i Grekland som klagar och klagar hela tiden men ändå har de minst 2 bilar i hushållet, egen lägenhet i Thessaloniki samt hus vid havet i Halkidiki. Pratar man om att det ska betala skatt så tar det hus i helvete och då är det helt plötsligt jättesynd om dem. Varför betalar jag 32% skatt i Sverige utan att klaga?
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre. Det är väl inte så konstigt att det blir problem?

yvonne
2010-02-17, 12:25
Tack Katerina! Du skrev exakt det jag ville skriva. Jag hör dagligen gnäll över att de inte har råd med det ena och det andra, att maten är dyr och att bensinen har gått upp; hur ska de ha råd att tanka, hur ska de kunna åka till laiki och handla om de inte har bensin i tanken, ...mm....mm. Ingen tänker på att de kanske INTE behöver 2 bilar i hushållet eller att man behöver inte ta bilen 500 m för att handla varje dag. Det finns ju faktiskt bussar!!!!

Visst har regeringarna gjort många fel, och de har absolut inte haft kontroll över vad de betalat för. Bara detta att de betalat ut pensioner och gett ersättningar för mediciner till 60.000 personer som varit döda i flera år!!!!!

Yvonne

Admirala
2010-02-17, 13:07
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre.

Jeg er enig i det du skriver, Katerina, men ikke i dette. Langt fra alle grekere er rike, mange har det slett ikke så fett som du beskriver. Mange sliter virkelig med å få endene til å møtes, og kan ikke "unne" seg f.eks tannlegebesøk, briller, ny vaskemaskin, ny mobiltelefon (fordi den gamle er ødelagt) osv. Her er det ikke snakk om folk med to biler og to hus, men alminnelige arbeidstakere uten rike foreldre som sponser dem.

katerina
2010-02-17, 19:17
Admirala, alla kanske inte har det så bra som jag beskrev men det finns en stor del som har det så bra. Nattklubbarna i Grekland som är fulla varje kväll kan inte fyllas med de få som har pengar, bilköerna som skapas i Aten och även i mindre städer skapas av allt för många bilar och tar du spårvagnen i Aten så är den tom. Mina vänner i Aten skrattade åt mig när jag åkte kommunalt ner till stan för de använder bilen även om de ska till kiosken och köpa cigaretter. Måste erkänna att jag var i Aten i Juli och åkte spårvagn, men var även där i September och December och åkte metro utan att behöva trängas. Annat är det i Göteborg där jag behöver knuffas med 60 personer kl.1700 när jag slutar från jobbet och ska ta en industribuss som bara går två gånger i timmen. Vet du att de flesta som bor i byn där mina föräldrar kommer ifrån inte ens odlar några grönsaker själva längre utan tar bilen till marknaden för att handla? Inte odlar sin mark själva utan anställer Bulgarer eller Albaner för att få vara chefer. Få mig inte ens att börja prata om de som har restaurangerna eller hyr rum på öarna som vill tjäna ihop en årslön på 4 månader och ger så dålig service som möjligt. Varför betala dyra pengar för ingen service alls när jag kan åka till andra länder som ger mig bättre service till mindre pengar? Frågar du mig så är det Grekernas beteende som jag har gjort att landet har hamnat i det tillståndet det befinner sig. Det är ingen slump att jag som är Grekiska och har bott 14,5 år i Grekland valde att flytta till Sverige. Jag accepterar Grekland som det är och ser det med öppna ögon, jag älskar mitt land men vägrar bo i det när det ser ut som det gör.

Zanét
2010-02-17, 20:49
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre. Det är väl inte så konstigt att det blir problem?
Tack Katerina & Yvonne!

Jag har under hösten/vintern vistats nere i byn under 2,5 månader och hört allt vad ni nämnt i stort sett dagligen. Det är inte försvarbart att man efter 25 år i tjänst som t ex polis eller brandman gått i pension runt 40-års åldern. Dessutom tjänar många lärare extra efter skoltidens slut genom att vara aktörer i privat undervisning, s k frontistirio där föräldrarna får betala stora summor årligen för att deras barn ska undervisas i t ex engelska, samtidigt som de inte lär sig något __D Oavsett vad man ska uträtta för ärende, så är det ofta någon som vill ha någon extra euro av dig under bordet även om just den tjänsten du begär ingår i dennes jobb - det är inte konstigt att systemet blir urholkat.

//Zanét bye_bye

Louisa
2010-02-17, 21:43
For att ta det hela lite fran borjan sa ar det sa har: Det finns offentliga sektorn och sa finns det privata sektorn. Fram tills nu sa har den offentliga sektorn varit en drom : bra formaner, ledighet minst 7 veckor om aret och lag pensionsalder (alldeles for lag), ingen risk att bli avskedad.

Sen har vi privata sektorn. Som kanns nastan som att den star utanfor lagen. Daligt betalt, langa arbetsdagar, ledigt 4 veckor om aret, hogre pensionsalder.

De som fatt jobb inom offentliga sektorn har haft valdig tur, och det ar manga som gar i pension nar de ar 40-50 ar vilket ar helt absurt. For att inte tala om de pengar som de far nar de gar i pension (s.k. efapax) som inte sallan ligger pa en-tva miljoner kr. Men jag maste poangtera att det ar fler anstallda i den privata sektorn an vad det ar i den offentliga och det anses i allmanhet vara valdigt svart att fa en anstallning inom den offentliga sektorn.

Jag haller med Katerina om att det ar manga som klagar av de som inte borde klaga, jag ar verkligen helt trott pa det. Det beror val pa att de jamfor med hur det var forr.

Kanske ska tillaggas dock att ga i pension vid 65 i Sverige ar inte riktigt samma sak som att ga i pension vid 65 i Grekland, da i genomsnitt jobbar de fler timmar om aret i Grekland och har mindre ledighet. Da blir det ju ocksa jobbigare och mer slitsamt for aldre att arbeta.

Jag tycker att det ar helt ratt att hoja pensionsaldern, hoja skatter och motarbeta korrumptionen. Dock ar jag emot att sanka loner, det ar inte ratt vag att ga, jag skulle inte ens tro att det lonar sig ekonomiskt. Om folk inte har pengar att handla for sa ar det ju daligt for ekonomin, eller?

katerina
2010-02-18, 14:19
Louisa, jag håller med dig till en hel del men det är fler personer som är anställda inom den offentliga sektorn (min uppfattning) än det är inom den privata sektorn. Lönerna inom den privata sektorn är sämre än i Sverige, inget snack om saken. När det gäller semester så har man 20 dagars semester första året men det ökar för varje år man är anställd och när du har varit anställd i över 10 år hos samma arbetsgivare eller 12 år sammanlagt har du rätt till 30 dagars semester. Notera att lönen också enligt lag ökar procentuellt så fort du har jobbat hos samma arbetsgivare i 3 år. Jag vet att arbetsklimatet är hårt i Grekland och jag jobbade i Grekland inom den privata sektorn i 8 år så jag vet vad jag pratar om men på något mirakulöst sätt så klarar sig de flesta Greker ändå.

Admirala
2010-02-18, 18:37
Jag tycker att det ar helt ratt att hoja pensionsaldern, hoja skatter och motarbeta korrumptionen. Dock ar jag emot att sanka loner, det ar inte ratt vag att ga, jag skulle inte ens tro att det lonar sig ekonomiskt. Om folk inte har pengar att handla for sa ar det ju daligt for ekonomin, eller?

Enig, Louisa!
Jeg kjenner folk som har jobbet i årevis i privat sektor som likevel ikke tjener mer en 800 € måneden brutto, og folk i offentlig sektor som har ca 1000 € måneden. Jeg tror lønnsskillene er enorme, og det er mulig at det er fornuftig å senke lønnen for dem som tjener aller mest. Men vi synes jo selv med våre svenske/norske lønner at det er forholdsvis dyrt å være i Hellas, og det å forsørge en familie på lønnene jeg har nevnt over er omtrent umulig, det sier seg selv. Det er mange lavtlønte i Hellas, og deres lønner følger heller ikke på noen måte den enorme prisstigningen det har vært i landet de siste årene.

Louisa
2010-02-18, 19:13
Katerina jag kanner inte riktigt igen den verlighet som du beskriver.

Det du sager om semestern i privata sektorn ar inte riktigt sa som det ar. For det forsta sager lagen att efter 10 ar hos samma arbetsgivare eller 12 ar sammanlagt hos olika arbetsgivare ar man berattigad till 25 dagar.
Men nu ar fragan hur manga foretag inom privata sektorn som foljer dessa lagar. Min erfarenhet ar att cheferna gor precis som de vill och tyvarr vagar de anstallda inte saga ifran. Det finns valdigt manga andra fina lagar i Grekland, problemet ar att de inte foljs. Pa hur manga jobb inom privata sektorn jobbar inte folk overtid varje dag utan att fa ett ore extra.

Nu kanske du tror att jag jobbar pa typ det varsta jobbet i Grekland, sa ar det inte jag sjalv har haft valdig tur. Men jag har traffat sa manga manniskor som berattar alla samma sak.

Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu. Men nu kommer en ny tid nar foraldrarna inte langre har rad att kopa hus till sina barn nar de gifter sig (som ar brukligt har) och de unga har inte rad att kopa sjalva. Da tvingas de bo med hyra. Och da kommer det bli svart att leva pa en grekisk lon kan jag saga. Manga unga bor kvar hos sina foraldrar av just det skalet, de har inte den ekonomiska mojligheten att flytta hemifran.

yvonne
2010-02-19, 10:39
Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu. Men nu kommer en ny tid nar foraldrarna inte langre har rad att kopa hus till sina barn nar de gifter sig (som ar brukligt har) och de unga har inte rad att kopa sjalva. Da tvingas de bo med hyra. Och da kommer det bli svart att leva pa en grekisk lon kan jag saga. Manga unga bor kvar hos sina foraldrar av just det skalet, de har inte den ekonomiska mojligheten att flytta hemifran.

Och hur många har råd att gifta sig kyrkligt......? Många väljer att gifta sig borgerligt, och den kyrkliga vigseln får helt enkelt bli en senare fråga.

Yvonne

Enigma
2010-02-19, 10:47
Och hur många har råd att gifta sig kyrkligt......? Många väljer att gifta sig borgerligt, och den kyrkliga vigseln får helt enkelt bli en senare fråga.

Yvonne

Om man har en borgerlig vigsel då behöver man ingen kyrklig - i den kyrkliga kan man sk*...a i helt enkelt. Varför underhålla tjuv-präster? Bättre att göra en bröllopsresa i den fina grekiska övärlden.;)

yvonne
2010-02-19, 11:18
Om man har en borgerlig vigsel då behöver man ingen kyrklig - i den kyrkliga kan man sk*...a i helt enkelt. Varför underhålla tjuv-präster? Bättre att göra en bröllopsresa i den fina grekiska övärlden.;)

Håller fullständigt medflabb_flab men vad ska släkten säga då????;) och dessutom tänk på alla presenter man kan få...;)

Dessutom räknas inte den borgerliga vigseln riktigt på samma sätt.
Kan berätta att för 3 månader sedan gifte sig en brorsdotter till maken (borgerligt) för att paret skulle få banklån, och efter 1 månad fick vi höra att de skulle förlova sig???? och bestämma datum för den kyrkliga vigseln. Snacka om bakvänt.....!!

Men, men så är Grekland!!

Yvonne

eija
2010-02-19, 16:31
TACK för detta mycket intressanta samtal. Hoppas verkligen att det fortgår. Och i synnerhet dom som bor i Grekland ska ta del i samtalet. Dom känner ju omständigheterna bäst.
Jag ska fara till Kalamata trakten i början av juni och ville så gärna veta hur det ska gå med landet nu på våren. Alltså berätta om era stämningar där och statens åtgärder för oss som vet så lite och inte kan följa grekiska tidskrifter och debatter. Grekland är ett fantastiskt land men det är inte alltid så lätt att förstå det Ang_elx !

Eva L
2010-02-20, 07:25
Hur många har råd att köpa hus till sina barn i andra länder frågar jag mig?

Eva

Louisa
2010-02-20, 09:34

Eva

Det verkar som att du misstolkade mig. Jag forsokte forklara for Katerina hur jag tror att grekerna mirakulost klarar sig som hon sjalv sa. Dvs att just pga att de har haft sitt eget hus har de kunnat klara sig pa sin laga lon. Det har varit en forutsattning for att grekerna ska kunnat klara sig sa att saga. I andra lander om du kor pa det approachet har inte manga foraldrar rad att kopa hus till sina barn men a andra sidan har barn i andra lander rad att bo med hyra aven om de ar lagavlonade. Nar jag bodde i Sverige rackte det for mig att jobba pa ICA tre dagar i veckan och jag hade anda rad med hyra (som jag delade tillsammans med pojkvannen) och alla andra utgifter.

Peter
2010-02-20, 11:08
...det är inte konstigt att systemet blir urholkat.

Nu rycker jag ditt uttryck ur sitt sammanhang, men jag gör det för det beskriver Grekland just nu väldigt väl. Det är ett målande uttryck. Grekland är urholkat. Speciellt ekonomiskt.

Att grekerna "mirakulost" klarar sig beror bara och endast pa att manga ager sitt eget hus och behover inte betala hyra. Det ar det som har raddat dem tills nu.

Nog det viktigaste och riktigaste inlägget så här långt. Greker har oftast mellan Noll eller väldigt låg kostnad för sitt boende. Bortsett drift, el och vatten osv. Det är bl a därför man ser så många halvfärdiga hus. Man bygger i den takt man har råd. Med EGNA pengar. Man jobbar och sparar och bygger... Och det får ta sin tid. De rena betongskeletten man ser är dock oftast spekulationsobjekt till salu...

Men som utomstående betraktare är det ofrånkomligt att se att Grekerna i snitt HAR fått det betydligt bättre ekonomiskt sedan 10 -15 år. Det är mycket enkelt att se. Man bara tittar på deras bilar.

För 15 år sedan körde alla omkring i det vi skulle kalla vrak. De gamla grå Taxibilarna gick på knä... Men enligt Eurostat så är Sveriges bilflotta idag betydligt äldre än Greklands...! Sverige ligger märkligt nog riktigt dåligt till i den ligan... Gamla Saab och Volvobilar håller kanske FÖR länge...? :D Sedan ska man tänka på att den statistiken säger inget om kvaliteten på bilarna. Bara åldern...

Eller är det så att det är så viktigt för Grekerna att visa en statussymbol att de avstår från andra saker bara för det..? Och hur kommer det sig att vissa kunde köpa en andrabil när det infördes körförbud i Athen vissa dagar beroende på vilken slutsiffra man hade på bilen...

Det finns en viss obalans i vad Grekerna säger och vad man ser... Och man ska heller inte bortse från att "Gnälla på allt och alla" är en Grekisk nationalsport...

Om man har en borgerlig vigsel då behöver man ingen kyrklig - den kyrkliga kan man sk*...a i helt enkelt.

Nja. Det finns nog ett enormt tryck från släkten "att göra det ordentligt..." Rent principiellt håller jag med dig, men i Grekland måste man ta hänsyn till familj, traditioner och kanske även sociala band på ett helt annat sätt än här hemma. Micropolitik helt enkelt! (Jag uppfann just ett nytt ord! flabb_flab) I Grekland är du fortfarande inte ordentligt gift om du inte haft en Stefania över huvudet i kyrkan!

Sedan kan en borgerlig vigsel vara hur legal som helst, men är den det i släktens ögen? Knappast... Men saker och ting förändras sakta.

Det tar kanske Grekland 10 - 15 - 20 år att nå vår nivå av sekulariserad inställning till saker. Som giftemål tex...

Samtidigt tycker jag att man bör ställa sig fråga: Är jag/vi 100% säkra på att det vi tycker är det rätta? Vad ger oss den rätten? Och var har vi hittat facit som säger att det vi tycker är det rätta...? Grekerna kan titta på oss med förfäran och tycka att deras sätt är rätt!

Eftersom det handlar om en vigsel, något som normalt sett inte gör ont eller någon illa, bör vi kanske fundera över vilken rätt vi har att ifrågasätta deras traditioner... Vi kanske borde ifrågasätta våra egna!?

Jag tycker det finns mycket man ödmjukt ska fråga sig i många olika sammanhang när olika kulturer, traditioner eller religioner snuddar vid varandra....

Det är delvis en kulturfråga. Det förekommer fortfarande i många olika länder. Fråga i stället hur många föräldrar som skuldsatt sig upp över öronen, och fått leva resten av sitt liv synnerligen magert, för att leva upp till släktens och omgivningen förväntningar... Som deras föräldrageneration kanske fick göra när de gifte sig. Osv...

Hur länge sedan är det en Brud i Sverige blev förkastad för hennes Hemgift var för låg...? Jag tycker inte vi ska inte slå oss för mycket för bröstet. Det var inte så länge sedan föräldrarna här hemma fick betala för att tösen skulle bli gift... Hemgift! Hade det funnits idag hade jag varit rik!!! :D Snacka om nedvärderande och knasiga traditioner...

Det är lätt för oss idag att kritiskt titta på andra länder och deras traditioner. Men vi bör, eller får, inte glömma vår egen historia. Den är inte så vacker alla gånger...

mats andersson
2010-03-01, 19:29
tyskland & frankrike ska nu hjälpa grekerna,de första länderna som kommer ge bidrag/hjälp... Och fler länder följer väl efter kan man hoppas ?

Netwolf
2010-03-02, 07:07
tyskland & frankrike ska nu hjälpa grekerna...

Dom är väl så illa tvungna, för att inte Euron ska krascha fullständigt. Sen har vi ju Portugal o Spanien. Ska de göra samma insats där? Vad jag förstår, så handlar det om stödköp av statsobligationer och inte direkt hjälp (vilket tydligen strider mot EU:s regler).
I längden påverkar det även svensk ekonomi negativt, trots att kronan nu kortsiktigt stärkts mot Euron.
Vi får hoppas på det bästa, men grekerna slipper inte undan ett rejält stålbad.

/Netwolf

mats andersson
2010-03-02, 13:38
Dom är väl så illa tvungna, för att inte Euron ska krascha fullständigt. Sen har vi ju Portugal o Spanien. Ska de göra samma insats där? Vad jag förstår, så handlar det om stödköp av statsobligationer och inte direkt hjälp (vilket tydligen strider mot EU:s regler).
I längden påverkar det även svensk ekonomi negativt, trots att kronan nu kortsiktigt stärkts mot Euron.
Vi får hoppas på det bästa, men grekerna slipper inte undan ett rejält stålbad.

/Netwolf
Nä hårt blir det ändå för grekerna utan tvivel !!! Här hemma i svergie
väntas ju en Ränte shock,och när den kommer blir nog solsemestern
bli det första som ryker för dem flesta med lån av betydande storlek !!