Visa fullständig version : Flyg bokat
Hej!
Nu har vi bokat flyg för familjen till Grekland för en 2 veckors ö-luff 16/6-30/6. 2500 kr/pers med SwissAir till Athen ohhh vad vi längtar.klapp_klap
Planen är att åka med båten direkt på morgonen från Pireus till Naxos den 16/6 och sedan vidare till Amorgos den 18/6.
Hur är det nere i hamnen på natten i Pireus, vi kommer med flyg kl 00:50 till Athen. Rekommenderar ni att vi stannar på flygplatsen eller är det ok att åka ner till hamnen och invänta båtfärden på restaurangen/cafét?
Vi skulle gärna vilja ha tips vart vi ska åka efter Amorgos. Vi har varit på Naxos och Paros innan så ett nytt ställe som det sedan är enkelt att ta sig ifrån in mot Pireus skulle vara bra. Antar att vi behöver möjlighet till lite shopping då vi har två 13 åriga tjejer med oss:o
Kram
Per o Maria
Jag hade inte valt att åka till Piraeus tidigare än nödvändigt, det är inget roligt ställe mitt i natten- jag kallar det t.o.m. obehagligt.
// Helén
Japp, stanna på flygplatsen. Ni hittar nån vrå att tillbringa nattimmarna. Det finns även nattöppen hamburgerrestaurang och fik. Åk ner till Pireus med tidig morgonbuss. Det är mycket trevligare att komma ner dit då.
Lars
para poli
2010-02-10, 12:52
För Guds skull; stanna på flyplatsen. Liggunderlag, öronproppar mot dom eviga och menigslösa vi-gör-allt-vi-kan-för-att-folk-inte-ska-kunna-sova-utropen, och gärna ögonbindel. mellan MC Dånken och kapellet är det kanon om man vill ha lugn.
Åk ner till hamnen med X96:an kl 04 eller 04.30 och ni har god tid att inhandla biljetter samt proviantera kanonfrulle på Everest på andra sidan gatan. Då har ni även tid att paxa bästa platserna på båten om ni åker på Däckplats.
Ja jag som bott i Aten i många år för länge sen och ofta åkte till Pireus och sjömanskyrkan där (som nu skall flytta långt från sjömännen till Plaka hörde jag ryktas?)tyckte det var riktigt läskigt där i somras när vi skulle ta båten till Naxos. Det hoppade på små gäng på tunnelbanan fast vakterna försökte stoppa dem och de spred sig runt i tåget och letade "offer" för ficktjuveri. Blev varnad av en grekisk dam som såg hur de närmade sig vårt sällskap. Läskigt, stanna på flygplatsen är mitt råd!
En fråga bara. Flyger Swissair direkt. Vill gärna ned iår trots köksrenovering mm men är inte så glad för mellanlandningar.
Vi åker också till Pireus i Juli! Man blir ju nästan rädd för att åka till Pireus!
Är det lugnt på dagarna?
Jag upplevde det ändå som relativt lugnt när vi väl kommit bort från själva tunnelbanestationen. Några greker jag pratade med sa att det hade blivit ett problem på senare år med "utländska" gäng som ställde till problem men huruvida det överensstämmer med sanningen skall jag låta vara osagt. Personligen tyckte jag dock inte stämningen just där var vidare trevlig.Vi reste med fyra barn och jag kände mig i övrigt inte orolig. trevlig resa!
tack för svaret.. Måste fråga en sak till, är det långt om man skulle behöva ta taxi?
litentuva
2010-02-11, 17:12
tack för svaret.. Måste fråga en sak till, är det långt om man skulle behöva ta taxi?
jag pratade med en taxichaufför när vi var i Aten nu i Oktober, han sa ca 40-50€ och 30 minuter ca beroende på trafik men om det är samma på sommaren kan jag ju inte svara på.
jag pratade med en taxichaufför när vi var i Aten nu i Oktober, han sa ca 40-50€ och 30 minuter ca beroende på trafik men om det är samma på sommaren kan jag ju inte svara på.
Ok tack rätt mycket pengar! Men de går väl buss också?
Prisuppgiften stämmer, 30 minuter stämmer vissa tider på dygnet, vi åkte en tidig lördagmorgon, en resa jag aldrig mer vill göra om, det var med livet som insats :eek:
Men vi hann med flyget :D
// Helén
Kalimera
2010-02-12, 07:43
Ok tack rätt mycket pengar! Men de går väl buss också?Det går buss, den kostar 3.60 €.
Swiss mellanlandar i Zurich, vi hittade direktflyg men det var drygt 4000 kr dyrare totalt. Vi ser det som ett äventyr men jag förstår vad du menar med landningar...
Tack för alla svar, det får bli flygplatsen, det verkar råda full enighet. Det var bättre förr....
/Per
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.