handdator

Visa fullständig version : Sött rödvin...?!


ford prefect
2005-10-24, 10:48
Efter vår senaste greklandsresa har vi två flaskor sött rödvin stående (Mavrodafni Patron och Imiglykos). Vi har tidigare provsmakat en flaska och det var verkligen SÖTT - påminner i söttma om deservinet Samos.

Har svårt att tänka mig någon maträtt som passar...

Man kan kanske göra glögg på vinet istället???

//Åke

Eva L
2005-10-24, 11:01
Efter vår senaste greklandsresa har vi två flaskor sött rödvin stående (Mavrodafni Patron och Imiglykos). Vi har tidigare provsmakat en flaska och det var verkligen SÖTT - påminner i söttma om deservinet Samos.

Har svårt att tänka mig någon maträtt som passar...

Man kan kanske göra glögg på vinet istället???

//Åke

Någon vanlig maträtt passar inte men som dessertvin till ex lingonpäron,
olika typer av äppelpaj eller varför inte till pesikopaj. Om persikopajen görs på grövre pajskal med lite av vetemjölet utbytt mot grahamsmjöl blir det säkert en bra brytning. Vispa sedan 2-3 dl mellangrädde med två ägg och en tsk farinsocker och häll över det förgräddade pajskalet som fyllts med persikor. Garnera med flagad mandel så blir det en jättegod efterrätt som passar att servera med ett dessertvin. Om det inte finns färska persikor går det att använda konserverade som torkas av.

Eva

Eva

Malina
2005-10-24, 11:22
Vill föreslå att du provar till olika sorters grönmögelost,som tex.stilton eller qvibille ädel.Severa då tillsammans med fina torkade fikon och nötter.

Eirini
2005-10-24, 15:23
Efter vår senaste greklandsresa har vi två flaskor sött rödvin stående (Mavrodafni Patron och Imiglykos). Vi har tidigare provsmakat en flaska och det var verkligen SÖTT - påminner i söttma om deservinet Samos.

Har svårt att tänka mig någon maträtt som passar...

Man kan kanske göra glögg på vinet istället???

//Åke


Jag har gjort glogg pa Mavro Dafni, det blir jattegott!!!! :p
Annars ar det gott att dricka som dessertvin till frukt eller nagon kaka.

guppel
2005-10-24, 19:51
Har svårt att tänka mig någon maträtt som passar...

Man kan kanske göra glögg på vinet istället???

//Åke

Ta inte bakvägen med glöggtillverkning:D :

Gör som så, ljumma det söta vinet lätt...:p

Till detta serveras pepparkakor, toppade med Kvibille Gräddädel,
eller varför inte någon utrikisk släkting, fast grönmögelost,
som fått stå till sig till rumsvärme, därefter utrörd med creme-fraiche,
lätt avrundad med nymald vitpeppar._B-anana _B-anana

Tillbehöret är djufeligt också till andra varma söta vinbaserade drycker...
Typ GLÖGG !
Ni vet väl att när första snön faller MÅSTE man dricka glögg !!!?;)

GLÖGGUPP

Elisabet
2005-10-24, 20:09
Ni vet väl att när första snön faller MÅSTE man dricka glögg !!!?;) :eek: Då skulle man ju va alkoholist innan jul ju :eek: ;)

Elisabet
2005-10-24, 20:12
Man kan kanske göra glögg på vinet istället???Glögg gör man ju vanligen på ett torrt rött vin och sötar det med honung.
Jag har svårt att tro att ett vin som är naturligt sött skulle bli lika gott som glöggbas.

Som dessertvin däremot blir det säkert utmärkt eller varför inte prova guppels variant - det låter ju riktigt spännande ju :)

epiros
2005-10-24, 20:50
Pröva att värma det hele med en påse av apotekets glögg-kryddor o spetsa med lite brönnvin eller nån gammal brandy,om du har.Blir säkert hur gott som helst;)
Svälj det med pepparkakor o lussekattor:)

bye_bye Tommy

Eva L
2005-10-24, 20:59
Dessertvin är för sött att göra bra glögg på. Bättre med vanligt vin eller starkare doningar. (känns som jag svär i kyrkan nu efter min kritik av allt spritbludder) På ICA finns en bra glöggkryddblandning som även går att förstärka vanlig vinglögg med.

Eva

epiros
2005-10-24, 21:05
Dessertvin är för sött att göra bra glögg på. Bättre med vanligt vin eller starkare doningar. (känns som jag svär i kyrkan nu efter min kritik av allt spritbludder) På ICA finns en bra glöggkryddblandning som även går att förstärka vanlig vinglögg med.

Eva

Icke sa Nicke!!!! Om det spetsas med någon lämplig spritvara (cognac eller brandy är bäst) går det lika bra med (selleri höll jag på att säjaflabb_flab ) sött tillsammans med stark kryddning;) .

bye_bye Tommy

Elisabet
2005-10-24, 21:09
Icke sa Nicke!!!! Om det spetsas med någon lämplig spritvara (cognac eller brandy är bäst) går det lika bra med (selleri höll jag på att säjaflabb_flab ) sött tillsammans med stark kryddning;) .Men blir det gott??? Det låter då inget vidare måste jag säga...

Fast allt går (väl?) ner om man bara är tillräckligt törstig :D

epiros
2005-10-24, 21:13
Men blir det gott??? Det låter då inget vidare måste jag säga...

Fast allt går (väl?) ner om man bara är tillräckligt törstig :D

Sketa gött;)en ren o skär sanning:D

bye_bye Tommy (absolut en Jul-alkis !!!)

Eva L
2005-10-24, 21:31
Sketa gött;)en ren o skär sanning:D

bye_bye Tommy (absolut en Jul-alkis !!!)

Tror dig inte. ;)

Eva

ford prefect
2005-10-24, 21:40
Det lutar mot någon typ av desertvin...
Skall tydligen fungera ihop med frukt eller söt efterrätt.

Det är kul att köpa vin utomlands - helst lokala sorter med oläsbar text (grekiska), lite av en chansning men oftast gått bra, förutom dessa då, men vi har några flaskor gott grekiskt vin kvar, även Ouzo, Metaxa och Retsina att njuta av (inte de tråkiga sorterna som finns att köpa här i sverige).

Hur som helst - de var billiga 2.50 - 4 låssaspengar (€) så de slinker nog ner vad tiden lider.

//Åke

epiros
2005-10-24, 23:12
Tror dig inte. ;)

Eva


Tror inte jag heller;)

bye_bye Tommy