handdator

Visa fullständig version : Olivolljeanvändande grekland kontra sverige


ford prefect
2005-10-23, 21:11
I senaste kundtidningen från Systembolaget står det att i sverige använder vi 5 liter olivolja / per person och år men grekerna gör av med 25 liter / per person och år!

Min fundering är hur de räknat ut detta - är det antal liter såld olivolja dividerat med invånarantalet?
Då borde det slå lite fel med tanke på hur många turister som besöker grekland och säkert hjälper till att höja oljeförbrukningen...

Vi använder för det mesta olivolja i våran matlagning och vi (två vuxna, ett barn) gör slut på en dunk (5 liter) per år vilket skulle innebära att vi skulle tiodubbla våran oljekonsumtion (räknat på vuxna) för att komma upp i samma nivå som grekerna!

Det blir till att börja dagen med en kopp olja istället för te hädanefter...

//Åke

Frappe
2005-10-23, 22:13
I senaste kundtidningen från Systembolaget står det att i sverige använder vi 5 liter olivolja / per person och år men grekerna gör av med 25 liter / per person och år!

Min fundering är hur de räknat ut detta - är det antal liter såld olivolja dividerat med invånarantalet?
Då borde det slå lite fel med tanke på hur många turister som besöker grekland och säkert hjälper till att höja oljeförbrukningen...

Vi använder för det mesta olivolja i våran matlagning och vi (två vuxna, ett barn) gör slut på en dunk (5 liter) per år vilket skulle innebära att vi skulle tiodubbla våran oljekonsumtion (räknat på vuxna) för att komma upp i samma nivå som grekerna!

Det blir till att börja dagen med en kopp olja istället för te hädanefter...

//Åke

Hur de räknar ut vet jag inte dock vet jag att vi i min familj 2 vuxna och 3 barn gör av med ca 20L olivolja på ett år.

Camilla

Eirini
2005-10-24, 10:03
I senaste kundtidningen från Systembolaget står det att i sverige använder vi 5 liter olivolja / per person och år men grekerna gör av med 25 liter / per person och år!

Min fundering är hur de räknat ut detta - är det antal liter såld olivolja dividerat med invånarantalet?
Då borde det slå lite fel med tanke på hur många turister som besöker grekland och säkert hjälper till att höja oljeförbrukningen...

Vi använder för det mesta olivolja i våran matlagning och vi (två vuxna, ett barn) gör slut på en dunk (5 liter) per år vilket skulle innebära att vi skulle tiodubbla våran oljekonsumtion (räknat på vuxna) för att komma upp i samma nivå som grekerna!

Det blir till att börja dagen med en kopp olja istället för te hädanefter...

//Åke


Tank pa att man inte anvander smor sa ofta i Grekland som i Sverige. De flesta grekiska matratter bygger pa att man tillsatter olivolja. Det blir inte samma smak som med smor.
Det hojer siffran pa hur manga liter/ar man forbrukar olja i Grekland. ;)