handdator

Visa fullständig version : Koufonissi-Schinoussa


friss
2010-02-06, 10:09
Hej!!
Lutar att vi åker till Naxos den 30/5 och sen vidare till Koufonissi. Skulle gärna vilja åka till Schinoussa också, men eftersom det blir lite ont om tid för 3 öar (har 11 dagar på oss) och har 2 små barn med oss så undrar jag om man kan åka dit över dagen? Såg att Blue star åker K-S tidigt på morgonen, men sen tillbaka på natten, kanske inte det bästa med barn..Vilken tid brukar den "gamle" båten gå mellan öarna början på juni? Kan man kanske hyra någon som kör en dit, eller det är för långt med en mindre båt?
Tacksam för svar....

våga
2010-02-06, 16:58
Skopelitis går antagligen minst sex dagar i veckan i början på juni. Den brukar gå vid 9 - halv tio mot Naxos och det tar ca 30 min till Schinoussa. Från Schinoussa mot Koufonissi tror jag att det går ca 17.

Man kan också chartra Kostas eller Rousetto Prasinos för att bli skjutsad och hämtad med någon av deras båtar. Kontakta båtbiljettkontoret i byn för mer info om detta när ni är på plats.

Ett gott råd när man reser med små barn: Stanna på den plats där barnen trivs, de flesta barn njuter mer av att känna igen sig än att uppleva en massa nya miljöer. Upptäck i stället alla små äventyr som finns på varje ställe och som man bara hittar om man drar ner på tempot!
Lycka till med turen!
Våga

Janérik
2010-02-06, 22:33
För mej känns det som att 11 dagar, 2 barn och 3 öar är för mycket av något annat än antal dagar. Mitt tips är alltså att satsa på två öar och låta barnen njuta lite i stället. Vore det min resa så skulle jag börja på Koufonissi och sedan åka vidare till Naxos för att därifrån ha bra kommunikationer till fastlandet då jag ska hem.
Jag antar förresten att ni flyger till Aten.

Mvh Janérik

friss
2010-02-07, 12:02
Hej!
Tack för svaren. Finns Kostas på Koufonissi eller Schinoussa?
Vi är två familjer med varsitt barn som resor. För vår son blir det femte gången till Grekland så att resa lite runt är ingen fara. Sist blev det flyg till Santorini, sen till Paros där vi tog en dagsutflykt till Antiparos, allt på en vecka. Men givetvis får man tänka om på plats om man märker att det inte funkar. Men om vi stannar 5-6 dagar på Koufonissi känns det som man behöver en dagsutflykt, vi gillar att att ha lite att göra, hinner nog slappa en del ändå:)...
Ja, vi flyger till Aten, så det blir en lååång båtresa:mad:..

våga
2010-02-08, 18:04
Kostas finns på Koufonissi.
Våga

friss
2010-02-08, 19:37
Tack! Har du en aning vad det kan kosta??

våga
2010-02-10, 19:06
Jag har ingen aning om vad det kan kosta, men Kostas är känd för att ta bra betalt! Med Skopelitis kostar resan t o r ca 10 euro/vuxen.
Våga